ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το πολύ δεν έχει αξία

Του Ανδρέα Ανδρέου

Του Ανδρέα Ανδρέου

Ένα βασικό συστατικό της ανθρώπινης φύσης είναι πως ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός από όλους τους άλλους. Αυτό δίνει στον κάθε ένα από εμάς μια μοναδική αξία. Μιαν αξία η οποία είναι αδύνατο να αποτιμηθεί. Κάπου μεταξύ του σοφώς σκέπτεσθαι και του ευ λέγειν τίθεται το ερώτημα του κατά πόσον αν ήμασταν όλοι οι ίδιοι, η αξία ενός εκάστου από εμάς θα ήταν ανάλογη αυτής ενός μυρμηγκιού σε σχέση με τον πληθυσμό τους.

Σίγουρα γίνονται συνεχώς προσπάθειες «αποτίμησης» της ανθρώπινης ζωής – έστω και κατ’ ελάχιστον, είτε για να βγει κάποιο συμπέρασμα σε οικονομικούς όρους κατά πόσο κάποιο έργο δημόσιας ωφελείας αξίζει το κόστος για να γίνει ή για σκοπούς εκπόνησης ασφαλιστικών σχεδίων ζωής, με το φάσμα πεδίων εφαρμογών να είναι πραγματικά μεγάλο. Σε αντίθεση με την ανθρώπινη ζωή, η αποτίμηση της αξίας ενός αγαθού είναι πιο εύκολη υπόθεση. Σε επίπεδο πιο απλών οικονομικών, λέμε πως όταν ένα αγαθό είναι σε αφθονία τότε η αξία του είναι χαμηλή και αντίστροφα, όταν βρίσκεται σε περιορισμένη προσφορά, τότε η αξία του είναι ψηλή. Ο κάθε άνθρωπος, όντας διαφορετικός από όλους τους άλλους, προσδίδει τη δική του αξία σε κάθε αγαθό. Αν ο καθένας από εμάς είχε τη δυνατότητα να παράγει και να καταναλώνει ό,τι θεωρούσε αναγκαίο για τον ίδιο, τότε δεν θα είχαμε τρόπο – και ενδεχομένως δεν θα υπήρχε νόημα – να γνωρίζουμε τι αξία είχε το κάθε αγαθό. Επειδή όμως κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό, βλέπουμε κάποιους να παράγουν και κάποιους να καταναλώνουν. Και οι δύο κατηγορίες συναντιούνται στα πλαίσια μιας αγοράς με δύο δυναμικές: την προσφορά και τη ζήτηση.

Ο συγκερασμός των δύο δημιουργεί επίπεδα τιμών που δεν είναι τίποτα άλλο από ακτινογραφίες της στιγμής. Και ως γνωστό, άμα η ζήτηση είναι ψηλή και η προσφορά χαμηλή, τότε το αγαθό πωλείται ακριβά. Άμα η προσφορά είναι ψηλή και η ζήτηση χαμηλή, τότε το αγαθό πωλείται φθηνά. Ακούσατε ποτέ κάποιον να σας λέει πως κάτι είναι σε τόση αφθονία που έχουν να φάνε και οι κότες και την ίδια ώρα να σας το … μοσχοπουλά; Μάλλον όχι. Από την άλλη, όταν επιβάλλεται να ταξιδέψετε με αεροπλάνο και έμεινε μια θέση μόνο, δεν θα την αγοράσετε πανάκριβα σε σχέση με το πόσα πλήρωσε ο πρώτος που αγόρασε παρόμοια θέση στο ίδιο αεροπλάνο; Σαφώς. Τα αυτοκίνητα είναι ένα προϊόν που απαιτεί ένα σεβαστό ποσό χρημάτων να εκταμιευθεί από την τσέπη σας για να το αποκτήσετε. Όσο μεγαλύτερες είναι οι απαιτήσεις σας γι’ αυτό το αυτοκίνητο, τότε τόσο πιο ακριβά θα σας στοιχίσει. Όσο πιο χαλαρές είναι οι απαιτήσεις σας, τότε τόσο πιο φθηνά θα το αγοράσετε. Σαν γενική προσέγγιση, κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα ακίνητα. Όσο πιο διαφοροποιημένο είναι ένα ακίνητο από τον ανταγωνισμό, τόσο πιο ακριβό είναι. Όσο πιο μαζικό προϊόν είναι, τότε τόσο πιο φθηνό είναι. Πλην όμως έχουμε ουσιαστικές διαφοροποιήσεις από άλλα προϊόντα. Πρώτο και καλύτερο το γεγονός πως είναι αμετακίνητο. Δεν μπορούμε να ξεκολλήσουμε ένα διαμέρισμα, ένα οικόπεδο, ένα σπίτι που μας άρεσε και να το πάρουμε σε μια άλλη τοποθεσία που είναι καλύτερης αρεσκείας από αυτήν που βρίσκεται. Γι’ αυτό λέμε πως τα τρία πιο σημαντικά πράγματα σε ένα ακίνητο είναι: η τοποθεσία, η τοποθεσία και η τοποθεσία.

Η τοποθεσία θα κρίνει αν θα ενοικιάζεται εύκολα, αν θα ενοικιάζεται σε ψηλό ενοίκιο, αν θα μας βολεύει με τις διακινήσεις μας, αν θα είναι ασφαλής ως περιοχή και με ένα εκατομμύριο άλλα «αν». Το δεύτερο έχει να κάνει με την προσωπικότητά μας. Αν η προσωπικότητά μας λειτουργήσει με κάποιο θετικό τρόπο στο ακίνητο και του προσδώσουμε ένα μοναδικό και ωραίο χαρακτήρα, τότε αν πετύχουμε στο να μεταφέρουμε αυτή τη μοναδικότητα στον όποιο ενδιαφερόμενο, αυτόματα πετυχαίνουμε διαφοροποίηση από τον άμεσο ανταγωνισμό με θετικό αντίκτυπο στην αξία του. Αν αποτύχουμε, τότε συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και το θέτουμε εκτός ανταγωνισμού ή σε δυσμένεια. Το τρίτο έχει να κάνει με το γεγονός πως το σύνολο επηρεάζει τη δική μας μονάδα.

Στο παράδειγμα του αυτοκινήτου, αν το αυτοκίνητο που θέλετε βρίσκεται σε μια μάντρα όπου γύρω υπάρχουν εκατοντάδες άλλα αυτοκίνητα που δεν είναι της αρεσκείας σας, το πιθανότερο είναι πως αυτά δεν θα επηρεάσουν τόσο την αγορά σας. Θα ελέγξετε αυτό που σας άρεσε, θα το πάρετε και θα φύγετε. Στο ακίνητο δεν συμβαίνει το ίδιο πράγμα. Αν βλέπετε ένα οικόπεδο και τα διπλανά οικόπεδα είναι σκουπιδότοπος, μάλλον θα επηρεαστείτε αρνητικά. Το ίδιο θα συμβεί αν τα γειτονικά σπίτια ή άλλα διαμερίσματα είναι κακοσυντηρημένα. Αν όμως η περιβάλλουσα περιοχή είναι καθαρή, καλοσυντηρημένη, τότε θα επηρεαστείτε θετικά. Αν το τι έχετε ενώπιόν σας αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο προϊόν που δεν έχει να πει κάτι διαφορετικό ή που δεν έχει τη δυνατότητα να εναρμονιστεί με την προσωπικότητά σας τότε είτε δεν θα το προτιμήσετε ή δεν θα είστε διατεθειμένος να δεσμεύσετε πολλά λεφτά για να το αποκτήσετε. Έτσι βλέπουμε πως η ψηλή αξία ενός ακινήτου βρίσκεται στη δυνατότητα διαφοροποίησης και εναρμόνισης με τη δική σας προσωπικότητα. Όσο αυξάνεται η απόσταση από αυτά τα δύο, τότε η αξία πέφτει.

Ο κ. Ανδρέας Α. Ανδρέου, MRICS, είναι CEO, APS Andreou Property Strategy Chartered Surveyors.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Ανδρέου

Ανδρέας Ανδρέου: Τελευταία Ενημέρωση

X