ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ζήτημα αξιοπιστίας

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Της Μαρίνας Οικονομίδου

economidoum@kathimerini.com.cy

Λίγους μόνο μήνες πριν από τις κρίσιμες γαλλικές προεδρικές εκλογές, η εφημερίδα Le Parisien, ανακοίνωσε πως δεν θα δημοσιεύει πλέον δημοσκοπήσεις.

Ποιος είναι ο λόγος που ωθεί προεκλογικά μία από τις κύριες εφημερίδες της χώρας με κυκλοφορία πέραν των 350.000 φύλων να αποκοπεί από το συναρπαστικό παιχνίδι εντυπώσεων που προκαλούν οι δημοσκοπήσεις, είναι ένα ζήτημα που εγείρει ερωτήματα.

Μετά από το Brexit και την εκλογή του λαϊκιστή Τραμπ στις ΗΠΑ, η Γαλλία καλείται να δώσει σύντομα το δικό της τεστ. Τεστ αποφυγής της επιδρομής Λεπέν, αλλά και επικράτησης της αξιοπιστίας στα ΜΜΕ. Με την Αριστερά κατακερματισμένη και το παιχνίδι των εκλογών να παίζεται –σύμφωνα με εκλογολόγους- μεταξύ του συντηρητικού Φιγιόν και της ακροδεξιάς Λεπέν, η παριζιάνικη εφημερίδα, αποφάσισε να μην πάρει τον δρόμο άλλων μεγάλων ΜΜΕ, παρουσιάζοντας δημοσκοπήσεις –πιθανώς αναξιόπιστες- και να πλήξει με αυτό τον τρόπο την εικόνα της. Αντ’ αυτού, επικεντρώνεται σε τοπικά ρεπορτάζ, με στόχο να παρουσιάσει την επικρατούσα άποψη της κοινής γνώμης, η οποία εν πολλοίς αγνοείται, τόσο από τα παραδοσιακά ΜΜΕ, όσο και στις δημοσκοπήσεις.

Είναι γεγονός πως οι δημοσκοπήσεις, όπως και όλο το υφιστάμενο πολιτικό σύστημα, διανύουν μία περίοδο αμφισβήτησης και σφοδρών επικρίσεων. Ολόκληρη η κοινωνία, η εκλογική συμπεριφορά η ψυχολογία του πολίτη μπροστά στην κάλπη αλλά και απέναντι στα παραδοσιακά εργαλεία δημοσκοπήσεων, έχει αλλάξει άρδην, με τις δημοσκοπήσεις, ακόμη και το πολιτικό σύστημα γενικότερα, να προσπαθεί να ακολουθήσει, άλλοτε αμήχανα, άλλοτε χάνοντας πλήρως τον αποπροσανατολισμό του.

Πέραν όμως των δημοσκόπων, στο παιχνίδι εντυπώσεων, ακόμη και στο παιχνίδι εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συμφερόντων, έχουν μπει είτε εκούσια είτε ακούσια και τα παραδοσιακά ΜΜΕ. Δεν είναι τυχαίο που σε μία σειρά κρίσιμων εκλογικών μαχών και δημοψηφισμάτων, ΜΜΕ και δημοσκοπήσεις απέτυχαν πλήρως να ακούσουν την κοινή γνώμη, χαράζοντας τη δική τους πολιτική που πόρρω απέχει από την παρουσίαση της αλήθειας.

Είναι πολλά τα παραδείγματα, όπου δημοσκόποι και ΜΜΕ, έπαιξαν το παιχνίδι, με λάθος χαρτιά πλήττοντας καίρια την αξιοπιστία τους. Στο δημοψήφισμα της Ελλάδας το καλοκαίρι του 2015, στο δημοψήφισμα για έξοδο ή παραμονή της Βρετανίας στην Ε.Ε τον επόμενο χρόνο, και στην πρόσφατη κρίσιμη εκλογική μάχη στις ΗΠΑ. Αδυναμία και αποτυχία τόσο να προβλέψουν πρόσφατες πολιτικές ανακατατάξεις αλλά και να φανούν στα μάτια των πολιτών αντικειμενικοί.

Αυτό το παιχνίδι, αντιλήφθηκε η κοινή γνώμη, τιμωρώντας ο,τι όζει συστημικού (παραδοσιακά κόμματα και ΜΜΕ). Αυτή την κατάσταση, επιχειρεί να αντιστρέψει η εφημερίδα Le Parisien. Το αν θα τα καταφέρει είναι ένα ζήτημα ανοικτό. Το σίγουρο είναι πως με αυτή της τη στάση δείχνει πρωτίστως πως αντιλαμβάνεται την τάση της κοινωνίας και προσπαθεί όσο μπορεί να μείνει εκτός της εξυπηρέτησης συμφερόντων. Ας ελπίσουμε πως τα βήματα της παριζιάνικης εφημερίδας, θα ακολουθήσουμε κι εμείς εδώ. Γιατί με τις «δημοσκοπήσεις» που παρουσιάζονται από τηλεοπτικά κανάλια και εφημερίδες τον τελευταίο καιρό, πλήττεται και η αξιοπιστία των σοβαρών δημοσκόπων αλλά και η αξιοπιστία των σοβαρών ΜΜΕ.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Μαρίνα Οικονομίδου: Τελευταία Ενημέρωση

X