ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Είναι ταξικός ο ρατσισμός

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Της Μαρίνας Οικονομίδου

economidoum@kathimerini.com.cy

Ήταν το 2009, όταν ο τότε υπουργός Εμπορίου Αντώνης Πασχαλίδης καμάρωνε πως θα κατάφθαναν στην Κύπρο 1000 Ιρανοί και δεν απέκλειε μάλιστα να αγοράσουν εξοχικές κατοικίες. Και πεντακόσιοι Ιρανοί, έλεγε χαρακτηριστικά, να αγοράσουν από ένα εξοχικό αξίας ενός εκατομμυρίου ευρώ, θα έχουμε αμέσως 500 εκατομμύρια ευρώ. Οι πεντακόσιοι Ιρανοί ήρθαν, έφυγαν δεν αγόρασαν τα εξοχικά ενός εκατομμυρίου που υπολόγιζε ο κ. Πασχαλίδης και όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να μάθουμε από την ελαφρότητα που μας διακατείχε. Αντίθετα, τέσσερα χρόνια αργότερα, ακολούθησε η πλήρης οικονομική κατάρρευση της Κύπρου. Μιας οικονομίας βασισμένης στη φούσκα και στην αφέλειά μας να επενδύουμε πάντα στο ξένο χρήμα και στις αρπαχτές.

Μάθαμε από αυτό; Μία βόλτα στη Λεμεσό σήμερα είναι αρκετή. Οι ρώσικες επιγραφές, τα καταστήματα, οι κιτς ρωσικές εκκλησίες που ξεπηδούν η μία μετά την άλλη, είναι αρκετά για να παραδεχτούν και οι πιο αισιόδοξοι πως η πόλη δεν αποκαλείται αδίκως «Μικρή Μόσχα» από ξένα ΜΜΕ. Την ίδια στιγμή η Λάρνακα αναμένεται να έχει την ίδια τύχη της Λεμεσού, με την επέλαση Λιβανέζων και Ιρανών επενδυτών που όπως λένε τοπικοί και άλλοι παράγοντες θα αναβαθμίσουν την πόλη.

Πώς τα θυμηθήκαμε όμως όλα αυτά; Ίσως γιατί την περασμένη εβδομάδα, κάτοικοι του Ζυγίου, με τη βοήθεια του ΕΛΑΜ δεν επέτρεψαν σε εργάτες των Δημοσίων Έργων να ξεκινήσουν τις εργασίες αποτύπωσης του χώρου που προορίζεται για Κέντρο Υποδοχής Ασυνόδευτων Παιδιών. Όπως λένε ο χώρος θα πρέπει να αξιοποιηθεί προς όφελος της κοινότητας με τη δημιουργία ενός κατασκηνωτικού χώρου και όχι για να φιλοξενηθούν μερικά ασυνόδευτα παιδιά. Η κοινοτάρχης Ζυγίου Γεωργία Μιχαήλ ανέπτυξε ολόκληρη κοινωνιολογική ανάλυση, χαρακτηρίζοντας λάθος να ενσωματωθούν σε μία μικρή, όπως έλεγε, κοινωνία των 500 κατοίκων άλλα 100 ασυνόδευτα παιδιά ηλικίας από 13 ως 18 ετών. Κάτι τέτοιο θα προκαλούσε πρόβλημα και εξέφραζε την άποψη ότι τα ασυνόδευτα παιδιά θα πρέπει να ενσωματώνονταν σε μία μεγαλύτερη κοινωνία από αυτή του Ζυγίου. Την ίδια ώρα ένα στέλεχος του ΕΛΑΜ μας έλεγε να «λουθούμε» την πολυπολιτισμικότητά μας, καθώς για την τραγωδία μιας οικογένειας, δεν έφταιγαν τα ψυχολογικά προβλήματα που φέρεται να έχει ο ανήλικος δράστης αλλά η Ρομά καταγωγή του. Για μία οικογένεια, που το κράτος αγνόησε πλήρως.

Σε μία χώρα όμως που πανηγυρίζουμε για την κάθοδο 1000 Ιρανών, που μοιράζουμε με περισσή ευκολία χρυσά διαβατήρια, βίζες, υπηκοότητες και εν τέλει διαμορφώνουμε την κουλτούρα και την τάση μας με τόση ευκολία πώς προέκυψε να μας ενοχλούν 100 παιδιά που θα μείνουν στο Ζύγι; Μας ενοχλούν όχι γιατί είναι ξένοι, αλλά γιατί είναι φτωχοί. Μας καταστρέφουν τον κοινωνικό ιστό, αλλοιώνουν τον δημογραφικό χαρακτήρα της χώρας, οι Σύριοι μετανάστες που έρχονται σε βάρκες. Χαλούν την αισθητική μας και μόνο αυτοί προφανώς ευθύνονται για τη διάρρηξη του κοινωνικού μας ιστού.

Σε μία κοινωνία, όπου η προσφυγιά είναι συνώνυμο της ιστορίας μας, μόνο ντροπή προκαλούν τα όσα συμβαίνουν και τα όσα λέγονται. Για την κατάντια και την παρακμή μας ως κοινωνία. Και γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο σε αυτά τα 100 παιδιά δεν αξίζει να μείνουν σε κοινωνίες όπως είναι αυτή του Ζυγίου και του κάθε άλλου τοξικού χώρου της Κύπρου. Θα πρέπει όμως να παρθούν επιτέλους κάποια μέτρα. Και εδώ τον δικό της σημαντικό ρόλο θα παίξει η Παιδεία.

Από ένα υπουργό Παιδείας που μοιράζεται κοινές αξίες και αρχές με το ΕΛΑΜ δεν αναμένουμε πολλά. Αναμένουμε πολλά όμως από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους εκπαιδευτικούς. Εδώ μπορούν να αποδείξουν πως η μάχη που έδωσαν το περασμένο καλοκαίρι, μία μάχη που η πλειοψηφία της κοινωνίας στήριξε, δεν ήταν γιατί πείραζαν τα συμφέροντα και τα κεκτημένα τους, αλλά μία μάχη για μία ποιοτική παιδεία. Μία παιδεία ίση, ανεξαρτήτως φύλου, θρησκείας, εθνικής καταγωγής και χρώματος. Που στόχο έχει την αντικειμενική μελέτη της ιστορίας, για να αντιληφθούν τα παιδιά πού οδήγησαν ακραίες πολιτικές τις οποίες προωθεί το ΕΛΑΜ και τις οποίες σιγά-σιγά εναγκαλίζονται και άλλοι υπό τον μανδύα της διάρρηξης του κοινωνικού ιστού και αλλοίωσης του δημογραφικού χαρακτήρα της χώρας. Και τα οποία ισχύουν όμως μόνο όταν οι ξένοι που έρχονται δεν αφήνουν ζεστό χρήμα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Μαρίνα Οικονομίδου: Τελευταία Ενημέρωση