ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Όλα είναι θέμα παιδείας

Του Μιχάλη Τσικαλά

Του Μιχάλη Τσικαλά

tsikalasm@kathimerini.com.cy

Είναι ίδιον του σύγχρονου ανθρώπου, να έχει σχηματοποιημένη και ισχυρή άποψη επί παντός επιστητού. Από το ποδόσφαιρο, το χρηματιστήριο, τις οικονομικές κρίσεις, μέχρι τις φωτιές και την έξοδο της Βρετανίας από την Ε.Ε. Αυτό συμβαίνει για μία σειρά από λανθασμένους λόγους. Πρώτον, διότι η πληροφορία είναι άμεση και μαζεύοντας μερικές από αυτές για ένα θέμα μπορείς είτε υιοθετώντας τις είτε απορρίπτοντάς τις, να «δημιουργήσεις γνώση». Δεύτερον, όσο πιο πολλές είναι οι πληροφορίες που κατέχεις, ασχέτως εάν στέκουν ή οι ίδιες ή οι πηγές, τόσο πιο «διαβασμένος» είσαι και άρα ξέρεις περισσότερα, οπότε κινείσαι στα όρια της αυθεντίας. Η πληροφορία δεν είναι περιορισμένη, αλλά αυτό ακριβώς το γεγονός περιορίζει το γνωσιακό μας επίπεδο: δεν μαθαίνουμε αλλά πληροφορούμαστε, κάτι που περνιέται στους πολλούς ως «ειδικό» αλλά δεν είναι έτσι. Οι επιστήμες και τα γνωσιακά αντικείμενα είναι διακριτά μεταξύ τους και η κατάτμηση της πληροφορίας δεν είναι ανασχηματισμός για να την πάρεις από εδώ και να την ακουμπήσεις εκεί, χωρίς εξακρίβωση, επειδή νομίζεις ότι σε βολεύει ή εσένα ή τη δουλειά σου.

Λέω για τον ανασχηματισμό, εφόσον για παράδειγμα, ο κάθε πολιτικός διορίζεται υπουργός δίχως να έχει απαραίτητα γνώση του αντικειμένου. Μαθαίνει στην πορεία. Έτσι κι εκείνος που πήρε ή νόμιζε ότι πήρε μία πληροφορία στα χέρια του. Προχωράει μεταδίδοντάς τη, δίχως εξακρίβωση, αλλά και χωρίς επιπτώσεις, όταν αντιθέτως εκείνος που έχει επιστημονική γνώση, κινείται πολύ διαφορετικά. Κι αν ο υπουργός μάθει, εκείνος που νομίζει ότι ξέρει, δεν μαθαίνει ποτέ. Αυτό είναι πολύ απλό στο να το κατανοήσουμε αλλά δεν μπορούμε, ειδικά στην καθημερινότητά μας. Δεν γίνεται να έχουμε άποψη για τα πάντα, επειδή πληροφορηθήκαμε. Μου θυμίζει τον κύριο που πάει στον γιατρό, ο τελευταίος κάνει διάγνωση, αλλά ο πρώτος τον αμφισβητεί επειδή κάτι άλλο διάβασε στο διαδίκτυο. Με τον μηχανικό το ίδιο, αλλά και με τον αστροναύτη, εφόσον υπάρχει ύποπτη μηχανοκίνητη τεχνολογία και ένα βίντεο του χρήστη τάδε στο YouTube, το εξηγεί. Πού οδηγεί αυτό; Για παράδειγμα: Ξέρουν ήδη ορισμένοι, χωρίς να είναι γνώστες του αντικειμένου, πώς και με ποια μέσα θα γίνει η αναδάσωση μετά τις πυρκαγιές. Επίσης, ξέρουν και θέλουν να μας πείσουν ότι κακώς η Ιταλία παίζει σε ρόμβο στο Euro, αλλά και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις μακροπρόθεσμα από την έξοδο της Βρετανίας.

Η επιστημοσύνη πάει περίπατο. Δώστε χώρο και αυτιά στους ειδικούς, να μιλήσουν για τη φωτιά, για τις επιπτώσεις για το Brexit, για κάθε θέμα και μην περνιόμαστε για αυθεντίες για τα πάντα, γιατί δεν είμαστε. Και για τους δημοσιογράφους και για τους πολιτικούς και για όλους εν τέλει ισχύει αυτό. Και χάρηκα ιδιαίτερα τον κ. Κατσουρίδη που καλεσμένος στο ΡΙΚ τόνισε ότι δεν είναι ειδικός να μιλήσει για το Brexit και ότι θα έλεγε την άποψή του. Αυτό είναι 100% θεμιτό. Άλλο να έχεις άποψη και άλλο να νομίζεις ότι η άποψή σου είναι η σωστή και πρέπει να την επιβάλλεις σαν θέσφατο. Σε όλους τους τομείς. Είναι και αυτό, θέμα παιδείας, που διαχωρίζει την αληθινή γνώση από την επιφανειακή αμάθεια. Και αυτό φαίνεται στο πώς μεταδίδεις μία είδηση, πώς την αναπαράγεις και πώς τη διασταυρώνεις, αν είσαι δημοσιογράφος. Πώς την αντιλαμβάνεσαι και τι συνειρμούς κάνεις ως πολίτης ενημερωμένος. Είναι θέμα παιδείας.

Το να στέκεσαι σε «κάτι που άκουσες» και να θες να πείσεις ότι έτσι είναι, είναι τόσο υποκριτικό όσο και η ψευδοσυγκίνηση στα κοινωνικά δίκτυα. Από τη μία δάκρυα για τις φωτιές και τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους, και από την άλλη, χασκογελάκια και selfies, μετά από μισή ώρα. Είναι προτιμότερο να σιωπήσεις, να μη σχολιάσεις καν παρά να υποπέσεις στην ύβρη (που για μένα είναι) και μετά από λίγο ν’ ανεβάζεις μία ακόμη φωτογραφία με τη φάτσα σου, λίγο παρακάτω από την ανάρτηση στην οποία «έκλαιγες» για τους ήρωες. Οι ήρωες αυτοί, και κλείνω, δεν θέλανε να έχουν τέτοιο τέλος. Δεν πήγαν στα βουνά για να χάσουν τη ζωή τους και να μας συγκινήσουν. Οπότε ο σεβασμός που απαιτήθηκε και δεν δόθηκε από πολλούς όσον αφορά στην πληροφορία του θανάτου τους, δεν αποδόθηκε κατόπιν ούτε μέσω της ψευδοσυγκίνησης των κοινωνικών δικτύων. Γιατί τελικά και το να μεταδίδεις μία πληροφορία όπως και να ξέρεις ή να πενθείς ή να σέβεσαι το πένθος, είναι θέμα παιδείας και πρέπει να ξέρεις πώς θα το κάνεις. 

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Μιχάλη Τσικαλά

Σχόλια αναγνωστών

Ο Σίσι δεν θα παραλάβει το αιγυπτιακό αγγείο

«Ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ στον κον Αλ Σίσι. Μας έβγαλε από το αδιέξοδο των ανόητων συμπεριφορών των δικών μας ...»
Ai Em  |  12:20

Πρέσβειρα Αιγύπτου: Νέα ώθηση για διμερείς σχέσεις η επίσκεψη Σίσι

«Chair of the EP Subcommittee on Human Rights, Pier Antonio Panzeri (S&D, IT) during the EP plenary debate ...»
Doros Polykarpou  |  14:24

Pressing σε Νικόλα για τη Διζωνική ασκεί ο Βότσης

«Ευτυχώς υπάρχουν και όσοι έκλεισαν τα αυτιά τους στις Σειρήνες και δεν ακολουθούν τον πορφυρογέννητο ...»
Χριστίνα Λοϊζίδου  |  15:53

Επιτελείο Νικόλα: ΔΗΣΥ-ΑΚΕΛ παραπλανούν τον λαό

«ΕΘΝΙΚΑ ΚΑΙ… ΔΙΖΩΝΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ Όταν διαλύονται τα εθνικά σύνορα μεταξύ των αδελφών κρατών της Ευρωπαϊκής ...»
Ανδρεας Κωνσταντινιδης, Β.Α, Μ.Α.  |  19:07

Μιχάλης Τσικαλάς: Τελευταία Ενημέρωση