ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το «μνημόνιο» της Παιδείας

Του Μιχάλη Τσικαλά

Του Μιχάλη Τσικαλά

tsikalasm@kathimerini.com.cy

Η Παιδεία δεν πήγε διακοπές. Ένα καλοκαίρι σαν κι αυτό, θα το θυμούνται για καιρό οι εκπαιδευτικοί. Το θέμα δεν βρήκε έδαφος μέσα στις βαλίτσες, και ανάμεσα στα αντηλιακά. Κυριάρχησε με τίτλους και με ρεπορτάζ. Το ζήτημα στη γενική του λογική, έχει την αφετηρία του στο αν θέλουμε να αλλάξουν τα δεδομένα. Εχει την αφετηρία του στη δύναμη. Από τη μια οι συνδικαλιστές έχουν τη δύναμη να μην ανοίξουν τα σχολεία τον Σεπτέμβρη και από την άλλη η κυβέρνηση που έχει τη δύναμη και τη δυνατότητα, να εκπονεί πολιτικές που επηρεάζουν. Και αυτός ο επηρεασμός, είναι το τελικό διακύβευμα. Πόσο θα επηρεαστεί η «κανονικότητα» των εκπαιδευτικών, με αντιστάθμισμα το μακροπρόθεσμο όφελος στην άνοδο του επιπέδου της παιδείας στην Κύπρο. Η οποία τώρα, αποτυπώνεται με βαθμούς στις Παγκύπριες, τους οποίους όλοι δείχνουμε και καυτηριάζουμε αλλά μένουμε ως εκεί. Όποιο και να είναι το αποτέλεσμα του διαλόγου, θεωρώ πως όλοι συμφωνούμε πως στην παρούσα φάση η παιδεία έχει πτωχεύσει και χρειάζεται το δικό της «μνημόνιο». Τι σήμαινε μνημόνιο, με αυστηρούς οικονομικούς όρους; Εν γένει συμμάζεμα, που στη θεωρία θα έφερνε και αλλαγή νοοτροπίας εκ μέρους του συστήματος που τέθηκε υπό τη βάσανό του και, πιθανότατα, και αλλαγή σκέψης εκ μέρους της κοινωνίας. Σίγουρα δεν πάει ο καθένας πια με πάσα ευκολία να πάρει ένα δάνειο διακοπών. Κάτι άλλαξε, όχι όλα σίγουρα, εφόσον για να φτάσουν ν’ αλλάξουν όλα και στα ζητήματα της οικονομίας, είναι και θέμα Παιδείας. Πάλι.Το μνημόνιο στην οικονομία πέρασε και έρχεται το «μνημόνιο» στην Παιδεία. Πάλι με όρους συμμαζέματος. Που μπορεί να είναι και πιο απαραίτητο κατ’ εμέ, από ό,τι για την οικονομία. Αν είμαστε σήμερα ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα όπως αυτά αποτυπώνονται στις εξετάσεις, δεν έχουμε παρά να το πούμε. Δεν σημαίνει ότι είναι σωστό, αν το πούμε. Λάθος είναι. Το πρόβλημα στον πυρήνα του ποιο είναι; Και δεν το λέω εγώ, που έχω άποψη αλλά πάλι δεν σημαίνει πως είναι σωστή, το λένε οι ειδικοί. Το πρόβλημα είναι ότι το σχολείο τρέχει πίσω από την κοινωνία. Και όταν λέμε σχολείο, δεν εννοούμε το κτίριο, αλλά τους τρόπους, τις μεθόδους και άρα τα πρόσωπα και άρα τα αποτελέσματα. Λιβανίζουμε για παράδειγμα μέρα νύχτα το πώς θα μπουν νέες τεχνολογίες στα σχολεία, άρα θα πρέπει να αλλάξουν πολλά για να δοθούν κίνητρα στους μαθητές ν’ ασχοληθούν (εκεί είμαστε τώρα) και μεταξύ αυτών και ο τρόπος που οι δάσκαλοι στέκουν μέσα στο σχολείο. Αν δεν αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο το σχολείο διεισδύει στην κοινωνία, δεν θα αλλάξει τίποτα. Για να συμβεί αυτό, οι αλλαγές που θα επέλθουν θα είναι επί προσωπικού. Θα επηρεαστεί ο Βασίλης, η Μαρία κτλ. Όπως επηρεάστηκε ο Βασίλης και η Μαρία στο δημόσιο, με το μνημόνιο. Όπως επηρεάστηκε ο Βασίλης και η Μαρία με το μνημόνιο, στα μέτρα που πήρε ο ιδιωτικός τομέας. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Αν θέλουμε να δούμε αλλαγές στο μέλλον, κάποια αυγά πρέπει να σπάσουν σήμερα. Κάποιες νοοτροπίες χρόνων ν’ αλλάξουν. Κάτι που είναι λάθος, δεν μπορεί να συνεχίζει ως λάθος την πορεία του γιατί φοβόμαστε και εμπλεκόμενοι και μη, να το πειράξουμε. Συνήθως δεν πειράζουμε κάτι που πάει καλά, έτσι δεν είναι; Η Παιδεία μας πάει καλά; Πρέπει ν’ ανέβει επίπεδο ή όχι; Πρέπει να είμαστε διαρκώς εκ των πρώτων στις δαπάνες και ουραγοί στα αποτελέσματα; Αυτή για εμένα είναι η γενική λογική του θέματος, όχι η ειδική. Του Βασίλη, της Μαρίας δηλαδή. Από εκεί και πέρα. Στην πραγματικότητα δεν θα έρθει κανείς έξωθεν να επιβάλει μνημόνιο. Διάλογος να γίνει. Γίνεται; Και το καλύτερο που έχουν να κάνουν άπαντες είναι να σταθούν σε αυτό τον διάλογο με πνεύμα συνεννόησης. Αυτή δεν είναι μια ευχή, αλλά θα είναι μια αρχή για ένα καλύτερο μέλλον έστω και λίγες μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Μιχάλη Τσικαλά

Σχόλια αναγνωστών

Μεγάλο «stop» σε ρωσικές εταιρείες και τραπεζικούς λογαριασμούς

«Τις απώλειες εσόδων θα τις αναπληρώσουν τα ναυτάκια του Έκτου Στόλου! (Εδώ γελάμε). Αρκετά μας άντεξαν ...»
CGA  |  08:25

Αναστασιάδης: Δεν είναι με το να δίνεις μόνο που θα εξευρεθεί λύση (βίντεο)

«…ούτε με τις περαπεδκιώτικες πονηράδες!!!»
Ai Em  |  09:37

#PoliticsBlog Το θεαματικό φινάλε της Χρυσταλλούς και ο δυναμισμός του Συλλούρη

«Κουτοπονηράδες. Εδώ βουλευτές με μη εξυπηρετούμενα δάνεια διαπραγματεύτηκαν και ψήφισαν νομοσχέδια που ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  12:38

Στα 3,1 δισ. ευρώ μειώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στην Κύπρο

«" Οι συνολικές εξαγωγές ανήλθαν σε €3 δισ, αύξηση 53% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017 (€1 δισ. ...»
Χρίστος  |  17:42

Μιχάλης Τσικαλάς: Τελευταία Ενημέρωση