ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τεχνητή νοημοσύνη: Ήδη κερδίζει το ανθρώπινο μυαλό

Του Μιχάλη Στρούθου

Πρόσφατα ένας υπολογιστής με το όνομα AlphaGo κατάφερε να κερδίσει 4-1 έναν από τους καλύτερους παίκτες του παιχνιδιού Go, ενός αρχαίου κινεζικού παιχνιδιού που θεωρείται από τα δυσκολότερα, λόγω των αμέτρητων επιλογών που μπορεί να έχει ο παίκτης. Στο Go ένας παίκτης σε κάθε του κίνηση μπορεί να έχει μέχρι και 200 επιλογές για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να προχωρήσει, ενώ στο σκάκι αντίστοιχα ένας παίκτης μπορεί να έχει μέχρι και 20 κινήσεις. Παίζεται σε μία τετράγωνη επιφάνεια, σε ένα πλέγμα 19x19, όπου ο παίκτης μπορεί να βάλει την «πέτρα» του στις διασταυρώσεις των γραμμών του πλέγματος, με σκοπό να καλύψει όση περισσότερη περιοχή στην επιφάνεια γίνεται. Κουράστηκες μόνο και μόνο από τις οδηγίες, έτσι;

Γιατί, όμως, είναι σημαντικό ότι ένας υπολογιστής κατάφερε να κερδίσει έναν άνθρωπο σε ένα από τα δυσκολότερα παιχνίδια που υπάρχουν; Γιατί για να καταφέρει κάτι τέτοιο ένας υπολογιστής δεν χρειάζεται μόνο να μπορεί να υπολογίσει πάρα πολλά βήματα μπροστά από την κίνηση που κάνει, πράγμα που πρακτικά είναι πολύ εύκολο για έναν υπολογιστή, αλλά επίσης να μπορεί να μάθει από τα λάθη του και να τα διορθώνει για να γίνεται καλύτερος. Αυτό ονομάζεται «τεχνητή νοημοσύνη», ένας ορισμός που χρησιμοποιήθηκε αρχικά το 1955 από τον καθηγητή John McCarthy και εδώ και 60 χρόνια γίνεται τεράστια έρευνα γύρω από το θέμα.

Τα τελευταία χρόνια γίνανε πολλά σημαντικά βήματα γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη, με το μεγαλύτερο να είναι αυτό το παιχνίδι. Πίσω από αυτό το θρυλικό παιχνίδι και το AlphaGo βρίσκεται η εταιρεία DeepMind, μία εταιρεία που ανήκει στην Google. Ένας από τους συνιδρυτές της εταιρείας είναι ο Κύπριος Demis Hassabis, ο οποίος ήταν πρωταθλητής στο σκάκι στα 13 του και θεωρείται ιδιοφυία σε θέματα τεχνητής νοημοσύνης.

Για να καταφέρει το AlphaGo να κερδίσει έναν από τους καλύτερους παίκτες στο Go χρειάστηκε να «εκπαιδευτεί» από μόνο του και να «μάθει» τις καλύτερες τεχνικές στο παιχνίδι, επαναλαμβάνοντάς το εκατομμύρια φορές. Κάθε φορά γινότανε και λίγο καλύτερο, μέχρι που έφτασε στο σημείο να μπορεί να ανταγωνιστεί με έναν άνθρωπο και να πάρει σωστές αποφάσεις ώστε να τον νικήσει.

Έχοντας ένας άψυχος υπολογιστής μία τέτοια δύναμη, πολλοί φοβούνται ότι οι υπολογιστές θα μπορούν σε κάποια στιγμή να παίρνουν καλύτερες αποφάσεις από τους ανθρώπους μέχρι και να φτάσουν στο σημείο να τους διοικούν. Κάποιοι άλλοι λένε ότι με σωστό έλεγχο και ηθικό χειρισμό στις χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης, οι υπολογιστές θα μπορούν να προσφέρουν πολλά στην αυτοματοποίηση ρομπότ και στην καλυτέρευση της ζωής των ανθρώπων. Το σημαντικότερο από όλα, όμως, είναι ότι θα μπορούν να βοηθήσουν ερευνητές στην επίλυση δύσκολων προβλημάτων και για να βρουν θεραπείες για ανίατες ασθένειες.

Προσωπικά, πιστεύω ότι η τεχνολογία πάντα μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα με τη σωστή της χρήση. Ένας τομέας όπως η τεχνητή νοημοσύνη, με 60 χρόνια έρευνας, επιτέλους δίνει σημαντικά αποτελέσματα αν και ακόμη έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε για να μπορεί ένας υπολογιστής να προσομοιώσει τον ανθρώπινο εγκέφαλο σε πιο πολύπλοκες διαδικασίες.

Geek: Τελευταία Ενημέρωση