2017: Ανακαλύψεις και σήματα κινδύνου

Ισως τo σημαντικότερο, από επιστημονικής άποψης, συμβάν του 2017 δεν εκτυλίχθηκε στην πραγματικότητα το 2017 αλλά πριν από 130 εκατ. χρόνια. Η «ηχώ» της σύγκρουσης δύο άστρων νετρονίου «ακούστηκε» στη Γη επί 100 δευτερόλεπτα στις 17 Αυγούστου, συγκλονίζοντας τους αστρονόμους που είχαν τη δυνατότητα να ανιχνεύσουν τα βαρυτικά κύματα που προκάλεσε, επιβεβαιώνοντας μία ακόμη πτυχή της θεωρίας του Αϊνστάιν και χαρίζοντας στην επιστήμη ένα νέο εργαλείο μελέτης του σύμπαντος.

Στη Γη, η ανακάλυψη που προξένησε τα εντονότερα ηθικά διλήμματα ακούει στο όνομα CRISPR και αφορά το εργαλείο «κοπτοραπτικής» γονιδίων, με τη βοήθεια του οποίου φέτος αφαιρέθηκε γονίδιο καρδιοπάθειας από έμβρυο λίγο μετά την τεχνητή γονιμοποίηση. Είναι βέβαιο ότι θα ακούσουμε περισσότερα για την τεχνική αυτή το 2018, καθώς οι φόβοι των ανεξέλεγκτων συνεπειών της τροποποίησης του γονιδιώματος θα συγκρούονται με τη θελκτική υπόσχεση όλο και πιο επαναστατικών θεραπειών. Το 2017 ήταν επίσης η χρονιά που η κλιματική αλλαγή επέστρεψε στον «τόπο του εγκλήματος», σαρώνοντας την πετρελαϊκή βιομηχανία του Κόλπου του Μεξικού με τις πρωτοφανείς πλημμύρες του τυφώνα «Χάρβεϊ».

Νοτιότερα, στις παρυφές της Ανταρκτικής, το παγοκάλυμμα Larsen C άρχισε να αποσυντίθεται, στέλνοντας ηχηρή προειδοποίηση για τη μελλοντική άνοδο της στάθμης των θαλασσών. Εξελίξεις που θα ήταν σφάλμα να αγνοηθούν γιατί, παρά την ανακάλυψη των επτά εξωπλανητών του άστρου TRAPPIST-1, στους οποίους θα μπορούσε να υπάρχει ζωή, θα εξακολουθήσουμε και το 2018 να διαθέτουμε μόνο έναν πλανήτη.

Θερμοκρασία
Kάθε χρόνο πιο ζεστά

Η θερμότερη χρονιά από την αρχή της τήρησης των αρχείων τo 1880, ήταν το 2016, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της NASA και της Εθνικής Ατμοσφαιρικής και Ωκεανογραφικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ. Οι παγκόσμιες θερμοκρασίες ήταν κατά 0,9 βαθμούς Κελσίου υψηλότερες από τον μέσον όρο του εικοστού αιώνα. Αυτό σημαίνει ότι το 2016 είναι η τρίτη κατά σειρά χρονιά που δημιουργείται ένα νέο ρεκόρ όσον αφορά τις παγκόσμιες θερμοκρασίες. Στην πραγματικότητα, η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας επιβεβαιώνει την τάση υπερθέρμανσης του πλανήτη, καθώς και ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματικότητα, σύμφωνα με τις αναλύσεις στο Ινστιτούτο Διαστημικών Ερευνών Γκόνταρντ στη Νέα Υόρκη.

Κλιματική αλλαγή
Καταστροφικοί κυκλώνες

Μία σειρά κυκλώνων έπληξε τις ΗΠΑ τη χρονιά που πέρασε. Ανάμεσά τους συγκαταλέγεται ο κυκλώνας «Χάρβεϊ» που χτύπησε το Τέξας όπως εξάλλου και η «Ιρμα» που έπληξε τη Φλόριντα με αποτέλεσμα τις μεγάλες απώλειες ανθρώπινων ζωών όπως εξάλλου και τις οικονομικές και υλικές ζημίες που ανήλθαν σε ύψος εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων. Ενας ακόμα, ο κυκλώνας «Μαρία» προκάλεσε σημαντικά προβλήματα στο Πουέρτο Ρίκο με διακοπή της υδροδότησης και της ηλεκτροδότησης επί πολλούς μήνες. Οι τρεις κυκλώνες διέφεραν πολύ, αλλά κατά κοινή ομολογία των επιστημόνων η έντασή τους αυξήθηκε εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και τις υπερθέρμανσης του πλανήτη μας.

Ανταρκτική
Οι παγετώνες λιώνουν

Οι παγετώνες τήκονται με διαρκώς μεγαλύτερη ταχύτητα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας στον πλανήτη μας. Πρόσφατα αποκολλήθηκαν μεγάλα κομμάτια παγετώνα από την παγοκρηπίδα Λάρσεν στην Ανταρκτική και άρχισαν να πλέουν προς την ανοικτή θάλασσα. Η τήξη των παγετώνων αναμένεται ότι θα συμβάλει σημαντικά στην άνοδο της στάθμης των θαλάσσιων υδάτων, απειλώντας έτσι παράκτιες περιοχές. Η κατάσταση που διαμορφώθηκε στη δυτική Ανταρκτική φωτογραφήθηκε με λεπτομέρειες από τους δορυφόρους. Οι επιστήμονες κατάφεραν να δείξουν ότι στην περιοχή οι παγετώνες χάνουν ακόμα και μέχρι επτά μέτρα από το ύψος τους ετησίως.

Πυρκαγιές
Η Καλιφόρνια στις φλόγες

Μια μεγάλη δασική πυρκαγιά κατέκαψε χιλιάδες στρέμματα στην Καλιφόρνια, μεταβάλλοντας σε αποκαΐδια μια περιοχή ίσης έκτασης με αυτή της Νέας Υόρκης. Αξίζει να σημειωθεί ενδεικτικά ότι μόνο η πυρκαγιά στον εθνικό δρυμό του Λος Αντζελες κατέκαψε 14.400 στρέμματα και εξανάγκασε δεκάδες χιλιάδες κατοίκους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Καθώς οι ξηρές και θερμές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή εξακολούθησαν και στη Νότια Καλιφόρνια, οι Αρχές ανακοίνωσαν ότι το να θέσουν την πυρκαγιά υπό έλεγχο ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση που θα απαιτούσε εβδομάδες για να υλοποιηθεί. Στο έργο της κατάσβεσης συμμετείχαν 800 δασοπυροσβέστες, τέσσερις ιπτάμενες υδροφόρες και πυροσβεστικά ελικόπτερα.

Κρόνος
Το τέλος του Κασίνι

To διαστημικό σκάφος «Κασίνι» προσέγγισε την ατμόσφαιρα του Κρόνου και έκανε εκεί την τελευταία βουτιά στην ατμόσφαιρα του πλανήτη στις 15 Σεπτεμβρίου, λαμβάνοντας κάποιες τελευταίες φωτογραφίες. To «Κασίνι» τράβηξε τουλάχιστον 25 φωτογραφίες προτού καταλήξει στην ατμόσφαιρα του Κρόνου. Σήμερα, οι επικεφαλής της αποστολής έχουν προσαρμόσει αυτές τις εικόνες σε ένα μεγάλο μωσαϊκό, το οποίο επιδεικνύει τον πλανήτη και τα δακτυλίδια του σε όλη τους της δόξα. Εξι από τα περίπου 60 φεγγάρια του Κρόνου –ο Προμηθέας, η Πανδώρα, ο Ιανός, ο Επιμηθέας, ο Μίμας και ο Εγκέλαδος– απαθανατίζονται στην εικόνα αυτή ως απειροελάχιστες κουκκίδες φωτός μπροστά στον γιγαντιαίο τους μητρικό πλανήτη.

Αστρονομία
Παρατήρηση για Νομπέλ

Ξεκινώντας μια καινούργια περίοδο στην αστρονομία και στη φυσική, οι επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι για πρώτη φορά κατάφεραν να ανιχνεύσουν κάποιους κυματισμούς στο Διάστημα, γνωστούς ως βαρυτικά κύματα που προέρχονται από σύγκρουση δύο αστέρων νετρονίων. Χαράσσοντας στον ουρανό του Ινδικού στις 17 Αυγούστου, τα κύματα καταγράφηκαν από τους δύο σταθμούς ανίχνευσης του αμερικανικού παρατηρητηρίου Advanced Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory και τον ευρωπαϊκό ανιχνευτή Virgo. Πρόκειται για την πέμπτη φορά που οι ειδικοί επιβεβαιώνουν ότι κατέγραψαν τέτοια κύματα, ένα φαινόμενο που ο Αϊνστάιν είχε προβλέψει πριν από εκατό χρόνια και που χάρισε το Νομπέλ στους τρεις επικεφαλής του LiGO.

Καρκίνος
Νέος τύπος φαρμάκου

Eνας νέος τύπος φαρμάκου, που ονομάζεται αναστολέας PARP, μπορεί να καθυστερήσει την εξέλιξη του καρκίνου των ωοθηκών ακόμα και κατά δύο χρόνια και ενδέχεται να είναι αποτελεσματικό και έναντι του καρκίνου του μαστού. Τρία φάρμακα της κατηγορίας κυκλοφορούν ήδη στην αγορά και όλα έχουν σχεδιαστεί προκειμένου να διασφαλίσουν ότι τα καρκινικά κύτταρα που καταστρέφονται από τις χημειοθεραπείες δεν μπορούν να αποκατασταθούν. Αρχικά, οι επιστήμονες πίστευαν ότι το φάρμακο θα μπορούσε να είναι αποτελεσματικό μόνο στις γυναίκες που έχουν τις μεταλλάξεις BRCA1 και BRCA2, αλλά φαίνεται ότι τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό ασθενών που πάσχει από καρκίνο.

Γενετική
«Γόμα» σε μεταλλάξεις

Oι επιστήμονες κατάφεραν επιτυχώς να διαμορφώσουν το γενετικό υλικό ενός εμβρύου, σβήνοντας στην πραγματικότητα μια μετάλλαξη που προκαλεί αιφνίδιο θάνατο. Το επίτευγμα αυξάνει τις πιθανότητες οι οικογένειες να μπορούν να αποκλείσουν το ενδεχόμενο τα παιδιά τους και οι μελλοντικοί απόγονοί τους να αναπτύξουν τρομερές ασθένειες όπως είναι η κυστική ίνωση και τη νόσο του Χάντιγκτον. «Είναι η απόδειξη της αρχής» τονίζει η Πάουλα Αμάτο, αναπληρώτρια καθηγήτρια Μαιευτικής και Γυναικολογίας στο πανεπιστήμιο Υγείας και Επιστημών του Ορεγκον, η οποία ήταν επικεφαλής της ομάδας που έφερε εις πέρας το πείραμα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την τεχνολογία CRISPR-CAs9 προκειμένου να ολοκληρώσουν την εργασία τους.

Αυτοκίνητο
Ημιαυτόνομο φορτηγάκι

To Tesla semi είναι ένα ημιαυτόνομο φορτηγάκι. Η κατασκευή του αναμένεται να ξεκινήσει το 2019. Σε συνέντευξη Τύπου στις 16 Νοεμβρίου παρουσιάστηκαν τα δύο πρωτότυπα του μοντέλου. Ο Ελον Μασκ εξήγησε ότι το καινούργιο όχημα θα έχει βεληνεκές 800 χιλιομέτρων και θα πιάνει τα 96 χιλιόμετρα μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα, ενώ ο αντίστοιχος χρόνος για το πετρελαιοκίνητο φορτηγό είναι τα 15 δευτερόλεπτα. Το Semi θα διαθέτει τέσσερις ηλεκτρικούς κινητήρες που χρησιμοποιούνται και από το Tesla Model 3, καθώς και σύστημα αισθητήρων που θα του επιτρέπει να παραμένει στη δική του λωρίδα κίνησης, σε σωστή απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, ενώ θα μπορεί να κινείται αυτόνομα στις μεγάλες οδικές αρτηρίες.

Διάστημα
Νέοι πλανήτες για... ζωή

Στις 21 Φεβρουαρίου, μια ομάδα επιστημόνων από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Kαλιφόρνιας που εργάζονταν για τη NASA και χρησιμοποιούσαν το διαστημικό τηλεσκόπιο Σπίτζερ, ανακοίνωσε την ανακάλυψη επτά εξωπλανητών που βρίσκονταν σε τροχιά γύρω από το αστέρι TRAPPIST- 1 και θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή. Τρεις από αυτούς του πλανήτες βρίσκονται στην κατοικήσιμη ζώνη του ηλιακού συστήματος του TRAPPIST- 1 και έχουν την ικανότητα να διαθέτουν νερό σε ρευστή μορφή και πιθανώς να μπορούν να υποστηρίξουν τη ζωή. Η ανακάλυψή τους καταγράφει ένα νέο ρεκόρ για τον μεγαλύτερο αριθμό πλανητών στην κατοικήσιμη ζώνη που βρίσκονται γύρω από ένα αστέρι μακριά από το ηλιακό μας σύστημα.

Ιατρική
Αναγέννηση οργάνων

H αναγεννητική ιατρική, που ασχολείται με την αποκατάσταση των κατεστραμμένων ιστών και οργάνων, έκανε ένα τεράστιο βήμα το 2017, όταν επιστήμονες του πολιτειακού πανεπιστημίου του Οχάιο ανακοίνωσαν την ανάπτυξη μιας νέας τεχνολογίας με την οποία εμφύτευσαν έναν απειροελάχιστο μικροεπεξεργαστή, καταφέρνοντας να επαναπρογραμματίσουν δερματικά κύτταρα προκειμένου να αποκαταστήσουν όργανα και αιμοφόρα αγγεία. Η διαδικασία περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός μικροτσίπ στο δέρμα, που χορηγεί μικρά κομμάτια DNA στο σώμα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. Μέχρι στιγμής, η διαδικασία επικεντρώθηκε στα ζώα. Οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους αναμένεται να ξεκινήσουν το 2018.

Λίμπιντο
Εορταστική διάθεση

Αυξημένη είναι σε όλο τον κόσμο η όρεξη για σεξ την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Και ένα «παρεπόμενο» αυτού του ανεβασμένου σεξουαλικού ενδιαφέροντος είναι ότι εμφανίζεται παραδοσιακά αυξημένος ο αριθμός των γεννήσεων παιδιών έπειτα από εννέα μήνες, δηλαδή τον μήνα Σεπτέμβριο κάθε έτους. Αυτό αποκαλύπτει μια νέα διεθνής αμερικανοπορτογαλική επιστημονική μελέτη, που ανέλυσε δεδομένα από 130 χώρες, τα οποία αφορούσαν τις σχετικές με το σεξ αναζητήσεις στο Google από το 2004 έως το 2014, καθώς επίσης και το 10% όλων των αναρτήσεων στο Twitter μεταξύ 2010-2014. Η ανάλυση δείχνει ότι η επιθυμία για σεξ αυξάνεται σημαντικά στη διάρκεια των γιορτών, ανεξαρτήτως θρησκείας.

Παράξενα: Τελευταία Ενημέρωση