ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 18:19
 

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τις ηλεκτρονικές απάτες

Απάτη του CEO ή απάτη με το εταιρικό e-mail

Newsroom K

Απάτη του CEO ή απάτη με το εταιρικό e-mail, ονομάζεται η απάτη όπου ο απατεώνας υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος κάποιας επιχείρησης, εξαπατά υπάλληλο άλλης εταιρίας, που είναι εξουσιοδοτημένος να πραγματοποιεί πληρωμές, προκειμένου να πληρώσει ένα πλαστό τιμολόγιο ή να διενεργήσει μια μη εγκεκριμένη μεταφορά πίστωσης από τον εταιρικό λογαριασμό της επιχείρησης.

Πώς λειτουργεί; 

Ο απατεώνας καλεί ή στέλνει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υποδυόμενος υψηλόβαθμο στέλεχος της επιχείρησης (π.χ. Γενικός Διευθυντής ή Οικονομικός Διευθυντής).

Συνήθως μέσω της επικοινωνίας αυτής, ο απατεώνας χρησιμοποιεί τις πιο κάτω τεχνικές:

- Δείχνει να γνωρίζει επαρκώς την εσωτερική διάρθρωση και οργάνωση της επιχείρησης.
- Ζητά τη διενέργεια μιας επείγουσας πληρωμής.
- Χρησιμοποιεί συνήθως όρους και εκφράσεις, όπως: "εχεμύθεια/  εμπιστευτικότητα", "η επιχείρηση σε εμπιστεύεται", "δεν είμαι αυτή τη στιγμή διαθέσιμος".
- Αναφέρεται σε μια «ευαίσθητη» για την επιχείρηση του κατάσταση (π.χ. φορολογικός έλεγχος, συγχώνευση, εξαγορά).
- Συχνά το αίτημα αφορά τη διενέργεια διασυνοριακών πληρωμών σε τράπεζες εγκατεστημένες εκτός Ευρώπης.
- Ο υπάλληλος μεταφέρει τα χρήματα σε λογαριασμό που τηρεί ο απατεώνας.
- Οδηγίες για την διαδικασία μπορεί να δοθούν αργότερα, μέσω τρίτου προσώπου ή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
- Ζητούν από το θύμα/ υπάλληλο της επιχείρησης να μην ακολουθήσει τις συνήθεις διαδικασίες λήψης έγκρισης για την πληρωμή.

Ποιες είναι οι ενδείξεις; 

Αν και πάντοτε θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις συναλλαγές μας, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, για να μας κινήσουν την υποψία ότι η συγκεκριμένη επικοινωνία είναι ύποπτη και πιθανόν να πρόκειται για απάτη.

Οι ενδείξεις αυτές είναι: 

- Αιφνιδιαστική / Απροειδοποίητη τηλεφωνική κλήση ή e-mail
- Απευθείας επικοινωνία με ανώτερο στέλεχος της επιχείρησης με το οποίο συνήθως δεν επικοινωνείς
- Αίτημα για απόλυτη εχεμύθεια
- Άσκηση πίεσης για το κατεπείγον του αιτήματος
- Ασύνηθες αίτημα αντίθετο με τις εσωτερικές διαδικασίες έγκρισης
- Απειλές ή ασυνήθιστη κολακεία / υποσχέσεις ανταμοιβής

Τι μπορείτε να κάνετε;  

Για να προφυλαχθείτε από τέτοιες μορφές απάτης θα πρέπει:

Ως επιχείρηση: 
- Να γνωρίζετε τους κινδύνους και να διασφαλίζετε ότι και οι υπάλληλοί σας είναι πλήρως ενημερωμένοι.

- Να ενθαρρύνετε το προσωπικό σας, να προσεγγίζει τα αιτήματα για τη διενέργεια πληρωμών με προσοχή. 

- Εφαρμόστε εσωτερικές διαδικασίες σχετικά με τη διενέργεια πληρωμών.

- Εφαρμόστε διαδικασία για την επαλήθευση της νομιμότητας αιτημάτων διενέργειας πληρωμών, που λαμβάνονται μέσω e-mail.

- Καθιερώστε διαδικασίες υποβολής αναφορών για τη διαχείριση περιστατικών απάτης.
- Ελέγξτε τις πληροφορίες που αναρτώνται στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας, περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε σχέση με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.

- Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.

- Να επικοινωνείτε πάντα με την Αστυνομία σε περιπτώσεις απόπειρας απάτης, ακόμα και αν δεν είστε θύμα αυτής.

Ως εργαζόμενος: 

- Να εφαρμόζετε αυστηρά τις υφιστάμενες διαδικασίες ασφαλείας σε σχέση με τη διενέργεια πληρωμών και καταβολής προμηθειών. Μην παραλείπετε κανένα βήμα και μην υποκύπτετε σε πιέσεις.

- Να ελέγχετε πάντα με προσοχή τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν διαχειρίζεστε ευαίσθητες πληροφορίες ή όταν πραγματοποιείτε μεταφορές χρημάτων.

- Σε περίπτωση αμφιβολίας για εντολή πληρωμής, συμβουλευθείτε έναν αρμόδιο συνάδελφό σας.

- Μην ανοίγετε ποτέ ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία, που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων  ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Να είστε εξαιρετικά προσεκτικοί όταν
ελέγχετε το προσωπικό σας e-mail στους υπολογιστές της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.

- Περιορίστε τις πληροφορίες και επιδείξτε προσοχή σε σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

- Αποφεύγετε την κοινοποίηση πληροφοριών σχετικά με την ιεραρχία, την ασφάλεια και τις ακολουθούμενες διαδικασίες της επιχείρησης στην οποία εργάζεστε.

- Αν λάβετε ένα ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μια ύποπτη τηλεφωνική κλήση, να ενημερώνετε πάντοτε τη διεύθυνση μηχανογραφικής υποστήριξης της εταιρίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom K

Σχόλια αναγνωστών

«Να μεριμνούν οι εκπαιδευτικοί για την πρωινή προσευχή» λέει το Υπ.Παιδείας

«Με λίγα λόγια η προσευχή είναι εξαναγκασμός »
Gio  |  14:49

#PoliticsBlog Ο Νίκαρος που έγινε Τάσσος και οι κυρώσεις των 28 για την Τουρκία

«Όταν καταφέρουμε, σαν λαός, να σταματήσουμε οι μισοί να κατηγορούμε ή να θεωρούμε τους άλλους μισούς ...»
Ανδρέας Μάλης Μαυρομιχάλης  |  13:57

#PoliticsBlog Ο Νίκαρος που έγινε Τάσσος και οι κυρώσεις των 28 για την Τουρκία

«Μάλλον να κατευνάσουν το θηρίο όχι να το εξημερώσουν γιατί δεν εξημερώνεται!»
Leon  |  13:30

#PoliticsBlog Ο Νίκαρος που έγινε Τάσσος και οι κυρώσεις των 28 για την Τουρκία

«Εδώ δεν μπορούν να εξημερώσουν το θηρίο οι μεγάλες δυνάμεις και μείς ψαχνόμαστε για λύση; Δεν είναι ...»
Leon  |  13:24

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση

X