ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

ΚΥΣΟΑ: Ανέτοιμα τα σχολεία να δεχτούν παιδιά με αναπηρίες

Γονείς και παιδιά με αναπηρίες διεκδικούν ισότιμη απόλαυση του δικαιώματος τους στην εκπαίδευση

ΚΥΠΕ

Ανέτοιμα βρίσκει η έναρξη της σχολικής χρονιάς 2017-18 τα σχολεία όσον αφορά την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες, με τους γονείς και τα ίδια τα παιδιά με αναπηρίες να διεκδικούν ισότιμη απόλαυση του δικαιώματος τους στην ενιαία εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις, κοινωνικοεκπαιδευτικούς αποκλεισμούς και περιθωριοποίηση, αναφέρθηκε σε δημοσιογραφική διάσκεψη που έδωσε η Παγκύπρια Συμμαχία για την Αναπηρία (ΚΥΣΟΑ) με θέμα: "Παιδιά με αναπηρίες στερούνται του δικαιώματος στην Ενιαία Εκπαίδευση: Το κουδούνι του σχολείου δεν κτύπησε για όλα τα παιδιά",.

Στη διάσκεψη εκφράστηκε η απόγνωση των γονιών που έχουν παιδιά με αναπηρίες όσον αφορά γενικά το μέλλον τους στην εκπαίδευση.

Ο Συντονιστής της ΚΥΣΟΑ Χριστάκης Νικολαΐδης είπε ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στην υιοθέτηση ενός ξεκάθαρου, στοχευμένου και επαρκώς χρηματοδοτούμενου σχεδίου δράσης, που να διασφαλίζει ότι τα παιδιά και οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι με αναπηρίες μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα τους στην ενιαία εκπαίδευση.

Το σχέδιο δράσης, συνέχισε, πρέπει να περιλαμβάνει πρόσβαση σε εύλογες προσαρμογές (συμπεριλαμβανομένης της υποστηρικτικής τεχνολογίας) και επαρκή, κατάλληλη και ποιοτική εκπαίδευση, συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση όλων των εκπαιδευτικών σε θέματα φιλοσοφίας και πρακτικής της ενιαίας εκπαίδευσης (και όχι μόνο σε θέματα αναγνώρισης της αναπηρίας), και αναδιαμόρφωση του υφιστάμενου αναλυτικού προγράμματος, ώστε ο τρόπος που είναι διατυπωμένο το περιεχόμενο, οι στόχοι, μέσα και υλικά και οι τρόποι αξιολόγησης, να λαμβάνουν υπόψη και τα παιδιά με αναπηρίες.

Το σχέδιο δράσης, σημείωσε ο κ. Νικολαίδης, οφείλει να αποτελεί τον υπέρτατο στόχο κάθε ενέργειας και απόφασης που λαμβάνεται στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος, για την αποφυγή του διαχωρισμού, δηλαδή της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες ξεχωριστά από τα άλλα παιδιά, σε ξεχωριστά "ειδικά" περιβάλλοντα που απευθύνονται σε αυτά (ειδικές μονάδες, ειδικά σχολεία, ιδρύματα, κέντρα φροντίδας και απασχόλησης) από ξεχωριστούς δασκάλους (ειδικούς εκπαιδευτικούς).

Η εκπρόσωπος της Παγκύπριας Οργάνωσης Γονέων και Φίλων Παιδιών με εγκεφαλικές και άλλες παραλύσεις "Αγκαλιά Ελπίδας" Γιούλα Πιτσιάλη, είπε ότι ακόμα μια σχολική χρονιά ξεκινά με προβλήματα για τα παιδιά με αναπηρίες, παρά τις υποσχέσεις για λύσεις από το Υπουργείο Παιδείας, βουλευτές και αξιωματούχους του κράτους.

"Είμαστε σήμερα εδώ γιατί τίποτα δεν άλλαξε. Ακόμη τα παιδιά με αναπηρίες φοιτούν με λιγότερες ευκαιρίες. Είναι παιδιά που κρίνονται ανάξια να είναι στις τάξεις μαζί με τα παιδιά της ηλικίας τους, παιδιά που δεν έχουν όνομα αλλά μια διάγνωση, η οποία τους αφαιρεί το δικαίωμα της συνύπαρξης, το δικαίωμα του σχολείου. Τα παιδιά της μονάδας ή τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης", σημείωσε.

Υπάρχουν οικογένειες, συνέχισε, που τελευταία στιγμή τρέχουν από λειτουργό σε λειτουργό για να μάθουν εάν στο παιδί τους τελικά θα επιτραπεί η είσοδος στην τάξη, εάν θα έχουν προσοντούχο συνοδό που να γνωρίζει την αναπηρία του παιδιού τους για να το βοηθήσει ουσιαστικά, εάν θα έχει εξοπλισμό, εάν θα έχει τροχοκάθισμα, εάν θα έχει τα αυτονόητα.

"Υπάρχουν οικογένειες που το πρώτο κουδούνι τις βρίσκει σε απόγνωση, με τα παιδιά στο σπίτι, να μην ξέρουν ποια άλλη ένσταση θα κάνουν και σε ποια άλλη πόρτα να κτυπήσουν για να εξασφαλίσουν στο παιδί τους μια ευκαιρία - μια ευκαιρία να κάνει φίλους, να νιώσει ισότιμος, να νιώσει μέρος του συνόλου του σχολείου του, μια ευκαιρία να μπορέσει να μάθει", πρόσθεσε.

Η κ.Πιτσιάλη αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην ανάγκη δημιουργίας επιστημονικής και αξιόπιστης ομάδας υψηλού επιπέδου αξιολόγησης, η οποία θα εντοπίζει τις ανάγκες του κάθε παιδιού πριν τη φοίτηση του στην δημοτική εκπαίδευση, στην έγκαιρη αξιολόγηση των παιδιών για εξοπλισμό υποστηρικτικής τεχνολογίας και στήριξη για αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας από προσοντούχο προσωπικό, στην έγκαιρη παροχή τεχνικών μέσων υποστηρικτικής τεχνολογίας και τροχοκαθίσματος, στην προσβασιμότητα των δημόσιων σχολείων, σε προσαρμοσμένα προγράμματα δραστηριοτήτων για συμμετοχή παιδιών με αναπηρίες και στην ενθάρρυνση των γονιών για φοίτηση των παιδιών τους στο γενικό σχολείο και όχι το αντίθετο.

"Ολα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα σε μια εκπαίδευση, η οποία θα τους δίνει την ευκαιρία να αναπτύξουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να αλλάξει ριζικά και να δημιουργηθεί ένα ευέλικτο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο να αναγνωρίζει την ανάγκη και την δυνατότητα του κάθε μαθητή, σεβόμενο την διαφορετικότητα του", συμπλήρωσε.

Μητέρα παιδιού με αναπηρίες, η Γιόλα Χαραλάμπους είπε ότι "εμένα αυτή τη στιγμή βρίσκεται (το παιδί) στο σπίτι. Δεν τον πήραμε σχολείο γιατί η συνοδός που εγκρίθηκε δεν πληροί τα προσόντα για να τον βοηθήσει εκπαιδευτικά. Ζητήσαμε αποκλειστική συνοδό αλλά το Υπουργείο Παιδείας δεν το έχει εγκρίνει αν και κάναμε πάρα πολλές ενστάσεις.Το παιδί μου πάσχει από ένα σπάνιο σύνδρομο και δεν έχει καθόλου λεκτική επικοινωνία αλλά επικοινωνεί με εναλλακτικούς τρόπους και μπορεί να συμμετέχει στο μάθημα κανονικά. Ζητάμε σχολικό βοηθό που να γνωρίζει τους τρόπους επικοινωνίας του παιδιού, να το στηρίξει εκπαιδευτικά".

Οπως αναφέρθηκε στην δημοσιογραφική διάσκεψη, παιδιά παραμένουν στο σπίτι γιατί δεν τους εγκρίνουν την μετάβαση τους από την ειδική μονάδα στην ενιαία εκπαίδευση. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο εξοπλισμός τους θα έρθει τον Φεβρουάριο, ενώ άλλοι φοιτούν χωρίς ουσιαστική βοήθεια από ειδικούς προσοντούχους εκπαιδευτικούς. Επίσης, υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν υποστηρικτική τεχνολογία για να μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στο μάθημα.

Ο Συντονιστής της ΚΥΣΟΑ Χριστάκης Νικολαίδης απευθυνόμενος στο Υπουργείο Παιδείας είπε: "Απευθύνουμε ύστατη έκκληση στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να συμπεριφερθούν υπεύθυνα στα παιδιά με αναπηρίες αναγνωρίζοντας την διαφορετικότητα τους καθώς και τα δικαιώματα τους για ισότιμη εκπαίδευση μαζί με τους φίλους και συμμαθητές τους".

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση