ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Παραβιάσεις των δικαιωμάτων του παιδιού στο σύστημα μαθητείας εντοπίζει η Λ. Κουρσουμπά

Παραβιάσεις στον τρόπο προσφοράς εκπαίδευσης και κατάρτισης στους μαθητές που φοιτούν στον κεντρικό κορμό του θεσμού της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων του παιδιού εντοπίζει η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Λήδα Κουρσουμπά σε έκθεσή της για τον τρόπο προσφοράς εκπαίδευσης και κατάρτισης στους μαθητές που φοιτούν στον κεντρικό κορμό του θεσμού της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, στη Λευκωσία και προβαίνει σε σειρά συστάσεων προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

«Παρά την πρόθεση του ΥΠΠ και όλες τις ενέργειες που έχει αναλάβει, τουλάχιστον, από την επίσημη ανάληψη του συνόλου των προγραμμάτων της ΝΣΜ την 1η Σεπτεμβρίου 2015, εντούτοις, διαπιστώνω, στη βάση των στοιχείων που τέθηκαν ενώπιόν μου, σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων του παιδιού οι οποίες αφορούν στην Αρχή της Μη Διάκρισης, στη διασφάλιση του Συμφέροντος του Παιδιού, στην Αρχή της Συμμετοχής και του δικαιώματος του παιδιού για αναψυχή και ελεύθερο χρόνο», αναφέρει η κ. Κουρσουμπά στην έκθεσή της, μεταξύ άλλων.

Εξετάζοντας στη συνέχεια το πρόγραμμα σπουδών και τη μεθοδολογία διδασκαλίας στον ΚΚΜ, προσθέτει, «διαπιστώνω ότι αυτά, όπως ανέφεραν τα παιδιά, είναι κατώτερα των περιστάσεων, καθότι ούτε ανταποκρίνονται στο επίπεδο τους ούτε είναι τέτοια που να τους παρέχουν κίνητρο ή πρόκληση για μάθηση».

Κατά συνέπεια, προσθέτει, «διαφαίνεται ότι δεν λήφθηκαν υπόψη, σε ικανοποιητικό τουλάχιστον βαθμό, αυτό που η Σύμβαση αναγνωρίζει ως τις αναπτυσσόμενες δεξιότητες του παιδιού και το δικαίωμα του παιδιού για μια παιδοκεντρική, και ενδυναμωτική, για το ίδιο, εκπαίδευση».

Ειδικότερα, επισημαίνει η ίδια, «η απόφαση για απογευματινή φοίτηση παιδιών συγκεκριμένων κλάδων της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, όπως αυτή εφαρμόστηκε στην Α΄ Τεχνική Σχολή Λευκωσίας, συνιστά παραβίαση της Αρχής της Μη Διάκρισης, εφόσον τα παιδιά αυτά απομονώνονται και αποκλείονται από την υπόλοιπη κοινότητα του σχολείου και δεν απολαμβάνουν, με τον ίδιο τρόπο με τους συμμαθητές τους, τη σχολική ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, όπως γιορτές, συγκεντρώσεις, διαλείμματα».

Εκφράζει τη θέση ότι «αυτό, ενδεχομένως, εντείνει την απαξίωση που αρκετά παιδιά δηλώνουν ότι εισπράττουν, τόσο από το ίδιο το σχολείο όσο και από την ευρύτερη κοινωνία».

Στις συστάσεις της η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού αναφέρει ότι θεωρεί «ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού θα πρέπει να εγκύψει στο θέμα, και να καταθέσει τάχιστα, ολοκληρωμένες προτάσεις για το πώς θα υλοποιηθούν οι καθόλα παραγωγικές εισηγήσεις που το ίδιο κατέθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο, τόσον όσον αφορά στην ενεργοποίηση και περαιτέρω εμπλοκή των κοινωνικών εταίρων, όσο και σε σχέση με τα καθαυτά εκπαιδευτικά θέματα της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας».

Ειδικότερα, προσθέτει η κ. Κουρσουμπά το Υπουργείο θα πρέπει να «προχωρήσει άμεσα στην ετοιμασία και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτών, καθηγητών, συμβούλων και ψυχολόγων που στελεχώνουν τον Κέντρο Κορμού Μαθητείας».

«Είναι σημαντικό να τονισθεί ότι, εάν και εφόσον δεν υπάρχει στην Κύπρο ειδική τεχνογνωσία για επιμόρφωση σε παιδοψυχολογικά θέματα για το συγκεκριμένο πληθυσμό, τότε αυτή θα πρέπει να αναζητηθεί από το εξωτερικό», σημειώνει.

Το Υπουργείο Παιδείας συστήνει η Επίτροπος θα πρέπει να «εξετάσει τρόπους παροχής κινήτρων ή θέσπιση κριτηρίων επιλογής ώστε να διασφαλίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται στον Κεντρικό Κορμό Μαθητείας ενδιαφέρονται πραγματικά στο να εργαστούν με την ιδιαίτερη αυτή μαθητική ομάδα».

Θα πρέπει, σύμφωνα με την Επίτροπο, να «αναθεωρήσει τα προγράμματα σπουδών ώστε να συνάδουν με την ηλικία, την ετοιμότητα και τις ιδιαιτερότητες των μαθητών της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας».

Σημειώνει ότι «τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να προωθούν την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού και να λαμβάνουν υπόψη το δικαίωμα του παιδιού στον ελεύθερο χρόνο, την ξεκούραση και την αναψυχή».

Καλεί επίσης το Υπουργείο να «καταθέσει προτάσεις για εναλλακτικές δομές εκπαίδευσης στις οποίες θα φοιτούν παιδιά που, δεδομένων σημαντικών ψυχοκοινωνικών δυσκολιών, δεν θα μπορέσουν να ωφεληθούν από τα πρόγραμμα εκπαίδευσης της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας».

Συστήνει ακόμη όπως το Υπουργείο Παιδείας «εγκαθιδρύσει διαδικασίες ουσιαστικής επικοινωνίας ώστε να μπορούν να εισακούγονται και να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις των παιδιών».

Εισηγείται την κατάργηση της απογευματινής φοίτησης μαθητών του Κεντρικού Κορμού Μαθητείας στη Λευκωσία και συστήνει στους αρμόδιους να εξεύρουν «λύσεις ώστε να υπερκαλυφθούν τα πρακτικά προβλήματα που έχουν προκύψει από τον υπερπληθυσμό στις Τεχνικές Σχολές».

Η κ. Κουρσουμπά θεωρεί επίσης ότι το Υπουργείο θα πρέπει να «αναθεωρήσει τους μηχανισμούς που διέπουν τον εντοπισμό, ενημέρωση αλλά και διαχείριση των παιδιών που φοιτούν στη Νέα Σύγχρονη Μαθητεία και έχουν ανάγκη για περαιτέρω μαθησιακή στήριξη, γενικά, αλλά και ειδικά για τις περιπτώσεις μαθητών με δικαίωμα παροχής μαθησιακής στήριξης σύμφωνα με αποφάσεις της Επαρχιακής Επιτροπής Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Ημερίδα με θέμα: «Μετανάστευση και Εκπαίδευση: Πολιτικές και πρακτικές σε μια περίοδο αστάθειας» ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΠΑΙΔΕΙΑ
X