ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σε νηπιακό στάδιο η ζήτηση γρήγορου ίντερνετ στην Κύπρο

Μέχρι το 2020 το πέρασμα στην οπτική ίνα και σε ταχύτητες που θα φθάνουν μέχρι τα 100 mbps

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Χρονικό περιθώριο τεσσάρων χρόνων έχει η Κύπρος για να υιοθετήσει τους στόχους που έχουν τεθεί από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφορούν στην ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών για πέρασμα των ευρυζωνικών υπηρεσιών σε δίκτυα επόμενης γενιάς. Υποδομές, οι οποίες θα απογειώσουν στην κυριολεξία τις ταχύτητες του διαδικτύου σε σχέση πάντα με την πραγματικότητα του σήμερα. Μελέτη που εκπονήθηκε από τον οίκο Analysys Mason, για λογαριασμό του Γραφείου Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΓΕΡΗΕΤ), διαπιστώνει προοπτική ανάπτυξης της διαδικτυακής υποδομής της Κύπρου με πρωτοβουλία της αγοράς και προβαίνει σε συστάσεις για την ανάληψη δράσης σε πολιτικό επίπεδο ούτως ώστε να ενισχυθεί η διείσδυση της ευρυζωνικής πρόσβασης σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Η μελέτη που παρουσιάσθηκε σε παρόχους ευρυζωνικών υπηρεσιών και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης και καθορίζει τα βήματα που πρέπει να γίνουν μέχρι το 2020, με ενδιάμεση ημερομηνία το 2017, όταν θα πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση και αποτίμηση του έργου που θα έχει επιτελεσθεί.

Στις γενικές κατευθυντήριες γραμμές η μελέτη της Analysys Mason, αφού αναλύει την υφιστάμενη κατάσταση στην ντόπια αγορά ηλεκτρονικών επικοινωνιών, προβαίνει σε συστάσεις για τη λήψη μέτρων σε πολιτικό και ρυθμιστικό επίπεδο με απώτερο σκοπό τη διαμόρφωση ενός κλίματος που θα ευνοεί την προσέλκυση επενδύσεων, θα προάγει τον ανταγωνισμό, θα υποστηρίζει τους στόχους του ψηφιακού θεματολογίου και θα αποφέρει κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Ένα σημαντικό στοιχείο, το οποίο θίγεται στη μελέτη, είναι και το ρυθμιστικό πλαίσιο, όπου γίνεται η εισήγηση διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του ΓΕΡΗΕΤ, με πιο σημαντική τα θέματα αγοράς και ανταγωνισμού να μεταφερθούν από την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) στο Γραφείο του Ρυθμιστή. Γίνεται διαπίστωση ότι με την εικόνα που παρουσιάζει η Κύπρος στις ευρυζωνικές υποδομές δεν καλύπτονται οι δείκτες της Ε.Ε. Ωστόσο, η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι εάν υιοθετηθούν οι προτάσεις, αυτό θα έχει θετικό και αυξητικό ρυθμό στη ζήτηση μοντέρνων ευρυζωνικών υπηρεσιών πέρα από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Στην Κύπρο σταθερά ευρυζωνικά δίκτυα διαθέτουν η Cyta και η Cablenet. Σε ό,τι αφορά στον κρατικό τηλεπικοινωνιακό οργανισμό έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες αναβάθμισης του σταθερού δικτύου με χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2016, οπότε η οπτική ίνα και υψηλές ταχύτητες θα προσφέρονται, σε πρώτη φάση, στους κατοίκους των μεγάλων αστικών κέντρων.

Η μελέτη και οι συστάσεις
Το πρώτο σημείο της μελέτης βάζει το γενικό πλαίσιο έτσι όπως έχει τεθεί από πλευράς Ε.Ε. και αφορά στη δυνατότητα κάλυψης των νοικοκυριών και τη δυνατότητα να συνδεθούν από οποιοδήποτε σημείο της επικράτειας με 30 mbps τουλάχιστον. Παράλληλα, το 50% των νοικοκυριών μέχρι το 2020 να είναι συνδεδεμένα με 100 mbps. Με τα σημερινά δεδομένα το ποσοστό κάλυψης της επικράτειας με ταχύτητες μέχρι 30 mbps φθάνει στο 85%, ωστόσο η ζήτηση υψηλών ταχυτήτων είναι πενιχρή. Η μελέτη καταλήγει στη διαπίστωση ότι όλα τα δίκτυα που υπάρχουν στην Κύπρο θα πρέπει να αναπτυχθούν. Μόνο έτσι πιστεύεται ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα καλύψει τους στόχους που έχουν τεθεί από πλευράς Ε.Ε.

Η τρίτη σημαντική σύσταση της μελέτης έχει να κάνει με την αύξηση της ζήτησης ευρυζωνικών υπηρεσιών. Στο κομμάτι αυτό υπάρχουν τρεις οδηγοί. Ο πρώτος αφορά στο επίπεδο ανεργίας, όπου η απόκτηση βασικών δεξιοτήτων από ανέργους πιστεύεται ότι θα λειτουργήσει θετικά στην εξεύρεση εργασίας. Ο δεύτερος οδηγός αφορά στο επίπεδο ανάπτυξης βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων και περιέχει συστάσεις προς το υπουργείο Μεταφορών, για προγράμματα ενημέρωσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων και βοήθειας εισδοχής στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Επίσης, συστήνεται η ανάπτυξη των ψηφιακών διαδικασιών του κράτους όπως ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ηλεκτρονική υγεία και παιδεία. Ο τρίτος οδηγός αφορά στην προσιτότητα τιμών πρόσβασης σε ευρυζωνικές υπηρεσίες. Στο θέμα αυτό δεν υποβλήθηκαν εισηγήσεις, αφού θεωρείται ότι οι άλλοι δύο οδηγοί θα εντείνουν τον ανταγωνισμό και θα μειώσουν τις τιμές. Πρόβλημα εντοπίζεται στις υπάρχουσες σταθερές υποδομές ευρυζωνικών υπηρεσιών εν αντιθέσει με την κινητή τηλεφωνία, όπου θεωρείται ότι η Κύπρος έχει υποδομές νέας γενιάς.

Τι λέει το ΥΠ.Μ.Ε και το ΓΕΡΗΕΤ
Η μελέτη, έτσι όπως παρουσιάστηκε, ανέδειξε δύο βασικούς παράγοντες. Την ανάπτυξη των δικτύων για να επιτευχθούν οι στόχοι της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι οποίοι συμπίπτουν με το ψηφιακό θεματολόγιο. Με βάση τις συνεντεύξεις, η επένδυση σε δίκτυα από πλευράς παρόχων κρίνεται ικανοποιητική. Ο άλλος σημαντικός παράγοντας αφορά στη λήψη μέτρων πολιτικής και ρυθμιστικής υφής. Ήδη το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, σύμφωνα με τον υπουργό Μάριο Δημητριάδη, αξιολογεί τις συστάσεις της Analysys Mason και αναμένει ότι σύντομα θα διαμορφωθεί και υλοποιηθεί σχέδιο δράσης εκ μέρους του υπουργείου του. Το ΓΕΡΗΕΤ σύμφωνα με τον επίτροπο Γιώργο Μιχαηλίδη έχει υιοθετήσει της συστάσεις της Analysys Mason στον στρατηγικό προγραμματισμό του γα την περίοδο 2016-2017 και θα ενισχυθεί με μέτρα που εισηγήθηκαν οι σύμβουλοί του για πρόσθετες ρυθμιστικές δραστηριότητες.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση