ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Απεργίες πιλότων στην Ευρώπη καθηλώνουν την ιρλανδική Ryanair

Πέρυσι το φθινόπωρο ακύρωσε πάρα πολλές πτήσεις, προκαλώντας την οργή 700.000 επιβατών.

Kathimerini.gr

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΠΕΡΝΑΡΑΚΟΥ

O Mάικλ Ο’ Λίρι, ο διαβόητος για την αγένειά του ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, απέφευγε τον συνδικαλισμό όπως ο διάβολος το λιβάνι. Από πέρυσι τον Δεκέμβριο, που έπειτα από χρόνια ύπαρξης της Ryanair αναγνώρισε το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι στους εργαζομένους του, τον κυνηγάει το φάσμα της απεργίας.

Οι πιλότοι και οι αεροσυνοδοί του ιρλανδικού αερομεταφορέα, που εκτελεί δρομολόγια με χαμηλά ναύλα, το τελευταίο επτάμηνο οργανώνουν κινητοποιήσεις και στάσεις εργασίας στη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Πολωνία. Μάλιστα, κατάρτισαν κατάλογο 34 αιτημάτων, όπως η καταβολή δίκαιου και αξιοπρεπούς μισθού, η βελτίωση των όρων στις αναρρωτικές άδειες και η σύναψη συμβάσεων, βάσει της νομοθεσίας της χώρας από την οποία προέρχεται καθένας από αυτούς. Μέχρι σήμερα, συνήθως οι συμβάσεις εργασίας υπόκεινται στο ιρλανδικό δίκαιο. Ενα πράγμα είναι αδιαμφισβήτητο, ότι η εκδίκηση (των εργαζομένων της Ryanair) είναι πιάτο που τρώγεται κρύο.

Ο καθηγητής Κοινωνικού Δικαίου στο βελγικό Πανεπιστήμιο της Γάνδης, Ιβ Τζόρεν, επισημαίνει: «Οταν ταξιδεύεις από μια ευρωπαϊκή πόλη σε μιαν άλλη με 10 και 20 ευρώ, πρέπει να αντιληφθείς ότι αυτό συμβαίνει επειδή η αεροπορική εταιρεία έχει συμπιέσει προς τα κάτω το κόστος».

Η Ryanair δραστηριοποιείται σε 37 χώρες σε όλον τον κόσμο και το 2017 μετέφερε 130 εκατ. επιβάτες. Πέρυσι το φθινόπωρο ακύρωσε πάρα πολλές πτήσεις, προκαλώντας την οργή 700.000 επιβατών. Το καλοκαίρι του 2017 είχε «παγώσει» τις άδειες των πιλότων για να μπορέσει να εξυπηρετήσει την υψηλή ζήτηση. Οι άδειες μεταφέρθηκαν το φθινόπωρο του 2017 και τον χειμώνα του 2018. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλοί αδειούχοι πιλότοι ταυτόχρονα. Η εταιρεία τούς απείλησε με απόλυση, πολλοί μετακινήθηκαν σε άλλους αερομεταφορείς και όσοι έμειναν εξήγγειλαν απεργίες μέσα στα Χριστούγεννα.

Ο Mάικλ Ο’ Λίρι, αλλάζοντας άρδην στάση, ζήτησε συγγνώμη από τους πιλότους, υποσχέθηκε καλύτερες αμοιβές και αναγνώρισε το δικαίωμα της ίδρυσης συνδικάτων. Ομως τα προβλήματα παραμένουν. Το ανά εργαζόμενο κόστος ανά ώρα πτήσης φθάνει τα 2 ευρώ έναντι 4 ευρώ στην Easyjet και τη Norwegian Air. Σύμφωνα με έρευνα των Νew York Times, η Ryanair δεν προσλαμβάνει απευθείας πιλότους αλλά μέσω εταιρειών στελέχωσης και με καθεστώς αυτoαπασχόλησης. Ενίοτε υποχρεώνονται να συστήσουν δικές τους εταιρείες σε διάφορες χώρες και να παρέχουν υπηρεσίες στη Ryanair. Πληρώνονται μόνον για τις ώρες πτήσης και όχι για τον χρόνο προετοιμασίας ή τον χρόνο που μεσολαβεί όταν ακυρωθεί μία πτήση. Καλύπτουν οι ίδιοι τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής, όταν πετούν από άλλα αεροδρόμια. Πληρώνουν τη στολή, το φαγητό και το νερό στη διάρκεια της πτήσης, όπως και οι αεροσυνοδοί. Οταν παρακολουθούν σεμινάρια επιμόρφωσης, τα πληρώνουν από την τσέπη τους: για τους/τις αεροσυνοδούς κοστίζουν από 2.500 ευρώ και από 30.000 ευρώ για τους πιλότους.

 

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση