ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πιέζει για υγραεριοκίνηση το ΚΕΒΕ

Οκτώ προτάσεις ενώπιον της Επιτροπής Ενέργειας της Βουλής

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Στο θέμα της υγραεριοκίνησης επανέρχεται ο σύνδεσμος Τεχνικών Υγραεριοκίνησης του ΚΕΒΕ, μετά και τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής, παραθέτοντας σειρά εισιγήσεων οι οποίες θα έχουν ως αποτέλεσμα το χαμηλότερο κόστος για τον καταναλωτή και παράλληλα αύξηση του ανταγωνισμού. Στα ίδια μήκη κύματος κινήθηκε και η επιστολή του προέδρου της Επιτροπής Ενέργειας Άγγελου Βότση προς το Υπουργείο Ενέργειας.  Στις προτάσεις μεριλαμβάνεται η ανάγκη μείωση την τιμής του υγραερίου κίνησης από €0,78 σε €0,68, να παραχωρηθούν προγράμματα κινήτρων και αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των αδειών κυκλοφορίας ούτως ώστε να βασίζεται στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Ο Σύνδεσμος θίγει επιπλέον το θέμα μετάβασης οδηγών στα κατεχόμενα ώστε να γεμίσουν τα αυτοκίνητα τους με βενζίνη της οποίας η λιανική τιμή πώλησης (ισοτιμία από τουρκικές λίρες: 95 οκτανίων=€0,825 και 98 οκτανίων = € 0,866) είναι αρκετά πιο χαμηλή από την τιμή που πωλείται στα πρατήρια στις ελεύθερες περιοχές. Κάτι που θα περιοριστεί, όπως αναφέρεται, σε περίπτωση επιλογής υγραερίου κίνησης.

Αναλυτικά οι εισηγήσεις

1. Η λιανική τιμή πώλησης που σήμερα υπάρχει στην αγορά για την υγραεριοκίνηση είναι €0,78 το λίτρο ενώ δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τα €0,68 το λίτρο συμπεριλαμβανομένων των υφιστάμενων φορολογιών και με ένα πολύ καλό κέρδος για τις εταιρείες.

2. Παρά τις συνεχείς και έντονες προσπάθειες μας, δεν έγινε αποδεκτή η εισήγηση μας ώστε να έχουμε μόνο μια ποιότητα υγραερίου, αυτή του υγραερίου κίνησης η οποία μία ποιότητα θα πρόσφερε, μεταξύ άλλων και αναβαθμισμένη ποιότητα στο εμπορικό υγραέριο. Το όφελος από την χρήση μιας ποιότητας υγραερίου είναι μεγάλο αφού οι εταιρείες θα αγοράζουν μόνο μία ποιότητα σε μεγαλύτερες ποσότητες καθώς επίσης θα μεγαλώνει ο ανταγωνισμός από τρίτους (εταιρείες) με αποτέλεσμα τη μείωση της λιανικής τιμής πώλησης λόγω λιγότερου αποθηκευτικού και μεταφορικού κόστους και οικονομιών κλίμακας.

3. Με την μια ποιότητα δεν θα χρειάζεται να έχουμε ειδικά βυτιοφόρα οχήματα τα οποία κοστίζουν πέραν των €100.000 και όπως αντιλαμβάνεστε η απόσβεση του κεφαλαίου αυτού αυξάνει την λιανική τιμή πώλησης.

4. Από μέρους του κράτους πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένα και γενναιόδωρα προγράμματα κινήτρων προς τους καταναλωτές ούτως ώστε το υγραέριο κίνησης να γίνει ελκυστικό στους αυτοκινητιστές.

5. Το κόστος της έκδοσης των αδειών κυκλοφορίας θα έπρεπε να βασίζεται στην ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως εφαρμόζεται σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η προσέγγιση αυτή είναι πολύ ορθολογική αφού η ρύπανση κοστίζει στο κράτος (π.χ. ιατρική περίθαλψη, πρόστιμα Ευρωπαϊκής Ένωσης, ποιότητα ζωής πολιτών κλπ). Όπως αντιλαμβάνεστε, οχήματα με εγκατάσταση συστήματος υγραεριοκίνησης λόγω της καθαρότερης καύσης (λιγότερο CO, CO2, Nox, particullates) θα έπρεπε να έχουν μειωμένο το κόστος έκδοσης άδειας κυκλοφορίας.

Καθ’ όλη τη χρονική διάρκεια που η υγραεριοκίνηση ήταν παράνομη στην Κύπρο, η σχετική Κυπριακή νομοθεσία επέτρεπε σε εισαγόμενα αυτοκίνητα με σύστημα υγραεριοκίνησης μέχρι και το 2012 απολαμβάνουν 50% μείωση στις άδειες κυκλοφορίας. Ενάντια σε κάθε λογική και ενώ η υγραεριοκίνηση έγινε νόμιμη στην χώρα μας το Μάρτιο του 2016, αυτό το κίνητρο είχε αποσυρθεί και αντ’ αυτού ίσχυσαν μειωμένα ποσά αδειών κυκλοφορίας μέχρι 330 ευρώ στα πιο ρυπογόνα παλαιότερα του 2003 αυτοκίνητα.

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Ισπανία, Ιταλία και άλλες) το κράτος χορηγεί μέρος του κόστους εγκατάστασης συστήματος υγραεριοκίνησης στα αυτοκίνητα (Ισπανία €400, Ιταλία €700).

6. Βάση της υφιστάμενης σχετικής νομοθεσίας, επιτρέπεται η εγκατάσταση μόνο υπόγειων δεξαμενών για το υγραέριο κίνησης με μόνο κάποιες εξαιρέσεις. Το κόστος της εγκατάστασης υπόγειας δεξαμενής ανέρχεται κατά μέσο όρο στις €80.000 ενώ η εγκατάσταση υπέργειας δεξαμενής δεν υπερβαίνει τις €25,000 - €30.000. Όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχει σοβαρή διαφορά σε αυτό το κόστος εγκατάστασης το οποίο λόγω της αυξημένης απόσβεσης της υψηλής επένδυσης, η λιανική τιμή πώλησης του καυσίμου στον αυτοκινητιστή διαμορφώνεται σε πολύ ψηλά επίπεδα.

Επίσης οι υπέργειες δεξαμενές ελέγχονται πολύ πιο εύκολα από τις υπόγειες και το κόστος συντήρησης είναι πολύ πιο χαμηλό. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονίσουμε ότι σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες επιτρέπονται σε πρατήρια και οι υπέργειες δεξαμενές.

7. Σε ότι αφορά την εξοικονόμηση συναλλάγματος, στοιχείο το οποίο είναι πολύ σημαντικό για την εθνική οικονομία, οι εισαγωγές του υγραερίου κίνησης που είναι αισθητά φθηνότερο καύσιμο συγκριτικά με την βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης, θα επιφέρουν σημαντικές εξοικονομήσεις σχετικά με την εξαγωγή συναλλάγματος.

8. Το Κράτος και η Πολιτεία να σεβαστούν την τσέπη των φορολογούμενων καταναλωτών οι οποίοι από τις φορολογίες που τους αποκόπτονται χρηματοδότησαν με το ποσό των €300.000 περίπου την εκπαίδευση περισσοτέρων από 250 τεχνικών υγραεριοκίνησης Παγκύπρια, μέσω ειδικού Προγράμματος της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Οι υπό αναφορά τεχνικοί βρίσκονται σε απόγνωση λόγω της σχεδόν ανυπαρξίας υγραεριοκίνησης στην Κύπρο λόγω κυρίως της πολύ ψηλής λιανικής τιμής πώλησης καθώς επίσης και της παντελούς έλλειψης κρατικών κινήτρων, προς τους αυτοκινητιστές, γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με χώρες κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης.

 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση