ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Στο 3,5% η ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο

Από το σύνολο των 16,938 νέων εγγραφών του 2018, οι 597 αφορούσαν ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Με την Κομισιόν να προτείνει την μείωση της εκπομπής ρύπων μέχρι 30% μέχρι το 2030, το μήνυμα προς την αγορά αυτοκινήτου είναι σαφές και προσανατολίζεται προς την χρήση οχημάτων με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές, όπως είναι τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα. Εκτιμάται δε ότι μέχρι το 2025 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα αποκτήσουν μερίδιο αγοράς της τάξης του 25%.

Στην περίπτωση της Κύπρου, τα βήματα προς την νέα σελίδα στις μεταφορές, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως αργά αλλά σταθερά, καθώς οι νέες εγγραφές οχημάτων αυξάνονται τόσο σε υβριδικά όσο και σε οχήματα με ηλεκτρικό κινητήρα. Τα στοιχεία από το πρώτο τετράμηνο του 2018 κάνουν λόγο για 40 εγγραφές ηλεκτροκίνητων οχημάτων και 557 υβριδικών. Στο σύνολο τους, 597 νέες εγγραφές από τις 16,938 σε περίοδο τετραμήνου. Οι αριθμοί ακολουθούν ανοδική πορεία από το 2014, όταν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έφταναν τα 21 ενώ τα υβριδικά τα 305. Ο αριθμός τετραπλασιάστηκε μέχρι το 2017 με τις εγγραφές να φτάνουν τις 99 και 1349 αντίστοιχα. Αυτή την στιγμή στους κυπριακούς δρόμους κινούνται 5017 υβριδικά οχήματα και 265 ηλεκτροκίνητα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα υβριδικά κατέχει η Toyota με 2754 εγγραφές, ακολουθεί η Honda με 1,111 και η LEXUS με 902. Στην περίπτωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας από τις 40 εγγραφές που αφορούν το πρώτο τετράμηνο του έτους, μόλις τα 7 αφορούν αυτοκίνητα σαλούν και πρόκειται για τα μοντέλα της NISSAN, SMART και δύο μοντέλα της ΤESLA. οι υπόλοιπες εγγραφές αφορούν μοτοσικλέτες E- MAX(1), ERIDER (28).

Ψηλές τιμές χωρίς κίνητρα

Οι βραδείς ρυθμοί με τους οποίους κινείται η κυπριακή αγορά προς την τάση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, έχει να κάνει με την απουσία κυβερνητικών κινήτρων προς αυτή την κατεύθυνση. Κίνητρα όπως επιδότηση μέρους της συνολική τιμής του οχήματος, μηδενική χρέωση στην άδεια κυκλοφορίας και στην άδεια εγγραφής θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια καλή βάση και να ενισχύσουν την αγορά, καθώς επίσης και η φορολογική εξαίρεση, εξαίρεση στα τέλη αδειών κυκλοφορίας, δωρεάν στάθμευση κ.ο.κ. Η απουσία κινήτρων αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα και για τις ίδιες τις εταιρίες να προχωρήσουν σε μια τέτοια επένδυση και να εισάγουν οικολογικά αυτοκίνητα στην Κύπρο. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ» υπάρχουν εταιρίες που περιμένουν στο ακουστικό τους για παροχή κινήτρων ώστε να κάνουν άνοιγμα σε υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτός είναι και ο λόγος που για παράδειγμα το δημοφιλές μοντέλο Zoe της Renault δεν διατίθεται ακόμη στην κυπριακή αγορά.

Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι ήδη σε επίπεδο τραπεζών έχουν ξεκινήσει τα προγράμματα δανείων για αγορά οικολογικού αυτοκινήτου. Στην περίπτωση της Τράπεζας Κύπρου υπάρχει το σχέδιο Green Bonus, που παρέχει επιβράβευση για την αγορά υβριδικού, οχήματος διπλής προώσεως, ηλεκτρικό, και οχήματος με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στην περίπτωση της Astrobank, στο δάνειο αυτοκινήτου προσφέρεται επιπλέον έκπτωση κατά 0,25% στο περιθώριο του επιτοκίου σε περίπτωση αγοράς αυτοκινήτων των προαναφερόμενων κατηγοριών.

Σοβαρό κίνητρο θεωρείται η ειδική διατίμηση για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία είναι στα ίδια επίπεδα με την οικιακή. Πάντως τέτοιου είδους κίνητρα δίνονται ήδη στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα στην περίπτωση της Νορβηγίας, η αγορά συγκεκριμένων μοντέλων ακριβών αυτοκινήτων, να στοιχίζει πολύ περισσότερα σε σχέση με ένα ηλεκτρικό της Tesla. Μάλιστα η Νορβηγία, δείχνει τον δρόμο καθώς με 500.000 ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν στους δρόμους της. Λόγω της αυξημένης ζήτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην χώρα, τα πράγματα έχουν προχωρήσει και σε τεχνικό επίπεδο καθώς στην χώρα λειτουργεί ο σταθμός ταχύτερης φόρτισης στον κόσμο που μπορεί να φορτίσει μέχρι 28 αυτοκίνητα μέσα σε μόλις τριάντα λεπτά.

Περισσότερα σημεία φόρτισης

Από την πλευρά της η ΑΗΚ προχωρά με διαγωνισμό για την αύξηση των σημείων φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ η κατακύρωση της προσφοράς αναμένεται μέχρι τέλος Ιουνίου. Η Αρχή Ηλεκτρισμού, έχει ήδη ενώπιον της τις προσφορές για την τοποθέτηση των 18 στο σύνολο τους σημείων φόρτισης. Από το σύνολο των 18 σημείων οι έξι αφορούν σταθμούς γρήγορης φόρτισης και αναμένεται να εγκατασταθούν στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Τροόδους, Λευκωσίας- Λεμεσού, Λευκωσίας- Λάρνακας, Λεμεσού- Πάφου, Λεμεσού- Λάρνακας καθώς και ένας στο Τρόοδος. Οι υπόλοιπο 12 αφορούν σταθμούς ημιταχείας φόρτισης και θα τοποθετηθούν εντός των πόλεων. Τα ακριβή σημεία εγκατάστασης των σταθμών αναμένεται να καθοριστούν μετά και από σχετική συνεννόηση με τις τοπικές αρχές.

Αναφέρεται πάντως ότι το κόστος του σταθμού ημιταχείας φόρτισης ανέρχεται στις πέντε χιλιάδες ευρώ, ενώ σε αυτό προστίθεται το κόστος υποδομής του δικτύου που ανεβάζει το συνολικό ποσό στις 7-8 χιλιάδες ευρώ. Στην περίπτωση των σταθμών ταχείας φόρτισης, το ποσό αυξάνεται καθώς το κόστος του φορτιστή κυμαίνεται από 25-30 χιλιάδες ευρώ. Το πλάνο της ΑΗΚ για τους σταθμούς ημιταχείας φόρτισης αφορά σημεία όπου θα παρέχουν την δυνατότητα στους οδηγούς να σταθμεύουν το όχημα τους για περισσότερο χρόνο.
Σημειώνεται ότι η υπηρεσία e- charge δημιουργήθηκε το 2014, και έχει δημιουργήσει μέχρι σήμερα 18 σταθμούς φόρτισης.

 

 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση