ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Από €2 - €10 η είσοδος στον Ακάμα

Σχεδόν € 23,5 εκατ. υπολογίζονται βάσει σχεδίου τα έσοδα, μόλις 500 χιλιάδες λιγότερα τα έξοδα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Η αισιοδοξία του υπουργού Γεωργίας Κώστα Καδή λίγο αφότου ανέλαβε τα νέα του καθήκοντα, ότι τον Σεπτέμβριο το Εθνικό Σχέδιο για το δασικό πάρκο του Ακάμα θα είναι έτοιμο για κατάθεση στο Υπουργικό Συμβούλιο, φαίνεται ότι δεν απέχει από την πραγματικότητα.

Και αυτό αφού, μοναδική προϋπόθεση είναι να υπάρξει η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας κάτι το οποίο φαίνεται να συμβαίνει. Σε επικοινωνία της «Κ» με αντιπροσωπεία των κοινοτήτων αυτών, διαπίστωσε ότι δεν προκύπτουν σημαντικές διαφωνίες από τους τοπικούς φορείς, οι οποίοι, ωστόσο, φαίνεται να περιμένουν με αγωνία την εκπόνηση του τοπικού σχεδίου ανάπτυξης όλης της περιοχής, στο πλαίσιο του οποίου αναμένεται να διαφανεί και το κατά πόσο θα υπάρξει η όποια αλλαγή, στις πολεοδομικές ζώνες και ως εκ τούτου και η ανάπτυξη.

Φυσικά, το σχέδιο είναι υπό διαβούλευση και αναμένεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να μπορεί να κατατεθεί ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου τον Σεπτέμβριο. 

Στο πάρκο αναμένεται ότι θα υπάρχουν έξι ή επτά είσοδοι/έξοδοι. Είναι γεγονός ότι σε αυτό το σημείο υπάρχει συζήτηση, καθώς φαίνεται ότι και οι οκτώ κοινότητες διεκδικούν μια είσοδο. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι εφικτό. Σύμφωνα με τον κοινοτάρχη Νέου Χωριού, ο οποίος συμμετείχε στις συζητήσεις με τον υπουργό στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, τα επικρατέστερα σημεία φαίνεται ότι θα είναι οι Σμιγιές, δυτικά Νέου Χωρίου και τα Λουτρά της Αφροδίτης. Ένα τρίτο σημείο θα είναι στην περιοχή της Πέγειας και ένα τέταρτο στην Ίνια. Γειτνίαση με είσοδο και έξοδο του Ακάμα διεκδικούν η Ίνια και ο Κάθηκας.

Πέραν του τι διεκδικούν οι πλησιόχωρες κοινότητες, στο σχέδιο έχει περιληφθεί έρευνα η οποία καταγράφει για την περίοδο Αυγούστου -Σεπτεμβρίου 2017 τον αριθμό των επισκέψεων στον Ακάμα από τα διαφορετικά σημεία εισόδου. Τα αποτελέσματα είναι ενδεικτικά για τις περιοχές οι οποίες αναμένεται ότι θα επιλεγούν στο τέλος ως τα επίσημα σημεία εισόδου στο πάρκο του Ακάμα. Συγκεκριμένα καταγράφεται ότι το 67% των επισκεπτών εισήλθαν στον Ακάμα από την Τοξέφτρα, το 22% από τα Λουτρά της Αφροδίτης, το 7% από τις Σμιγιές και το 4% από την Ίνια.

Οχήματα   επισκέπτες   ποσοστό % 

Σημεία εισόδου:

Λουτρά της Αφροδίτης 90, 334, 22%

Σμιγιές 45, 100, 7%

Ίνια 23, 53, 4%

Τοξέφτρα 310, 1009, 67%

Λάρα 183, 612

Στο προκαταρκτικό σχέδιο για την ανάπτυξη του πάρκου Ακάμα προνοείται και το ύψος του τέλους εισόδου που ορίζεται μέχρι στιγμής στα €2 για πεζούς και ποδηλάτες, €5 για οδηγούς ιδιωτικών αυτοκινήτων ή βάρκας, €10 για τετράτροχες μοτοσικλέτες, στα €60 το ετήσιο τέλος εισόδου.

Σύμφωνα με μελέτη τα έσοδα από τη λειτουργία του πάρκου σε ορίζοντα δεκαετίας θα ανέλθουν στα €23.359.932. Από το ποσό αυτό, εκτιμάται ότι γύρω στα €4 εκατ. θα προκύπτουν από αναπτύξεις και πιθανά προγράμματα εντός του Ακάμα και όλα τα υπόλοιπα θα προέρχονται από τα τέλη εισόδου.

Τα αναμενόμενα έσοδα από τα τέλη εισόδου υπολογίζονται από τον τέταρτο χρόνο εφαρμογής του σχεδίου οπότε και θα ισχύσουν. Και υπολογίζονται να φτάσουν στα € 1,6 εκατ. σε ετήσια βάση. Για τα έτη 6-10 εφαρμογής του σχεδίου υπολογίζεται ότι τα έσοδα από τα τέλη εισόδου υπολογίζονται στα €3,2 εκατ. Στο σχέδιο αναφέρεται ότι η δραστηριοποίηση στην περιοχή καταστημάτων σουβενίρ, και μικρών καφενείων θα φέρουν περίπου €500 χιλιάδες εισόδημα ενώ το ποσό σίγουρα θα αυξηθεί στο μέλλον. Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τη μελέτη, οι επισκέπτες του Ακάμα υπολογίζεται ότι κυμαίνονται περίπου στους 700.000- 1.000.000 σε ετήσια βάση. Από αυτούς το 50% επισκέπτονται τον Ακάμα διά θαλάσσης.

Τέλη αναλόγως μέσου μεταφοράς
Κατηγορία, Τέλος
Πεζοί €2
Ποδηλάτες €2
Ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα €5
Σκάφη €5
Τετράτροχες €10
Ετήσιο τέλος εισόδου €60

Στα €23 εκατ. το κόστος

Το εκτιμώμενο κόστος για τη διαχείρισης του Ακάμα σε βάθος δεκαετίας ανέρχεται περίπου στα 23 εκατομμύρια ευρώ. Το 32% αυτού του ποσού ή σε αριθμούς, τα 7 εκατ. ευρώ, είναι δαπάνες για θέματα ανάπτυξης και διοίκησης αλλά και για προστασία και παρακολούθηση του επισκέπτη.

Συγκεκριμένα τα € 5 εκατομμύρια αφορούν την ανάπτυξη, ενώ τα €2 εκατ. αφορούν τη διοίκηση. Οι λειτουργικές δαπάνες υπολογίζονται στα €15,4 εκατ. (68%) σε χρονικό ορίζοντα 10 ετών και συμπεριλαμβάνουν τη συντήρηση των εγκαταστάσεων που αναπτύσσονται και τα λειτουργικά έξοδα διαχείρισης. Συγκεκριμένα τα € 13,3 εκατ. συνολικά λειτουργικές δαπάνες διαχείρισης (87%) και τα € 2,3 εκατ. λειτουργικές δαπάνες ανάπτυξης / συντήρησης (13%). Το κόστος που αφορά τους μισθούς του προσωπικού, βάσει του προτεινόμενου σχεδίου, ανέρχεται στα € 491.400 για το πρώτο μέχρι το τρίτο έτος. Για τα έτη 4-5 σε ετήσια βάση θα ανέλθει στις € 865.800 και θα παραμείνει το ίδιο μέχρι το τέλος του δεκαετούς σχεδίου διαχείρισης του πάρκου.

Οι δαπάνες συντήρησης συνολικά στα δέκα χρόνια διαχείρισης του πάρκου υπολογίζονται στα €2,260 εκατ., ενώ οι δαπάνες διαχείρισης υπολογίζονται στα €15.504.800 εκατ.

Με την εφαρμογή του το σχέδιο θα αποτρέπει εικόνες όπως αυτή στη φωτογραφία. Τα περιστατικά οπτικής και περιβαλλοντικής ρύπανσης στην περιοχή του Ακάμα είναι ένα ζήτημα το οποίο αναδεικνύεται κάθε χρόνο συνήθως την περίοδο της τουριστικής αιχμής.

Τρεις φάσεις

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του δεκαετούς σχεδίου χωρίζεται σε τρεις φάσεις. Η α΄ φάση είναι για τα χρόνια 1-3 και αφορά στην έγκρισή του, στον λεπτομερή σχεδιασμό και την έναρξη των εργασιών για αποπεράτωσή του. Η δεύτερη φάση αφορά την εφαρμογή των τελών εισόδου και την υλοποίηση των προνοιών της δεύτερης φάσης του σχεδίου και αφορά τα χρόνια 5-6 του χρόνου υλοποίησης του σχεδίου.

Η τρίτη και τελευταία φάση αφορά τα έτη 6-10, χρόνος κατά τον οποίο το σχέδιο θα λειτουργεί πλήρως. Στην πρώτη φάση αναμένεται να γίνουν και οι προσλήψεις προσωπικού για τις οποίες σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που έχουν λάβει οι γειτονικές κοινότητες, φαίνεται ότι θα δοθεί προτεραιότητα στους κατοίκους της περιοχής. Το κόστος εισόδου θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται στον τέταρτο χρόνο και θα είναι κατά μέσο όρο €2 ανά άτομο (δωρεάν για μεγάλη κατηγορία επισκεπτών και υψηλότερες χρεώσεις για κάποιους χρήστες), ενώ θα αυξηθεί στα €4 στον έκτο χρόνο εφαρμογής του σχεδίου.

Οι προσδοκίες του Υπουργείου

Στο παρόν στάδιο πάντως το Υπουργείο Γεωργίας δεν έχει κάτι στο χέρι του, πέραν ίσως από τις θετικές ενδείξεις ότι το σχέδιο θα πάρει τον δρόμο του Προεδρικού αρχές του φθινοπώρου. Μιλώντας στην «Κ» ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καδής σημείωσε ότι υπολείπονται κάποια ανοικτά ζητήματα ώστε να επιτευχθεί πλήρης συμφωνία με τις κοινότητες, τους Μη κυβερνητικούς περιβαλλοντικούς φορείς και διάφορους εμπλεκόμενους κυβερνητικούς φορείς (Τμήμα Περιβάλλοντος, Αλιείας, Ταμείο Θήρας), ως εκ τούτου συνεχίζονται οι συναντήσεις.

Πέραν των επαφών που είχε ο ίδιος, με τους εκπροσώπους των κοινοτήτων, αυτή την περίοδο τις επισκέπτεται στενός συνεργάτης του και έχει συναντήσεις με την καθεμία από αυτές και συζητούν τα ζητήματα που τις αφορούν σε σχέση με τη λειτουργία του πάρκου Ακάμα. Ενστάσεις υπάρχουν, αναφέρει ο κ. Καδής, αναφέροντας ενδεικτικά την επιλογή του σημείου των εισόδων, καθώς φαίνεται ότι η καθεμία από αυτές επιθυμεί να επωφεληθεί από την αύξηση της επισκεψιμότητας που θεωρούν ότι θα έχει η κοινότητα η οποία θα γειτνιάσει με αυτό. Στο σύνολό τους οι είσοδοι θα είναι 6-7, ενώ οι ιδιοκτήτες γης μέσα στον Ακάμα δεν θα χρεώνονται. Ωστόσο, η φιλοσοφία είναι ότι πλέον η είσοδος και οι δραστηριότητες θα είναι ελεγχόμενες. Αυτό εκτιμάται ότι θα διευκολύνει τον επισκέπτη και θα βελτιωθούν υποδομές, σημεία στάθμευσης, ενώ θα ενισχυθεί η καθοδήγηση και η ξενάγηση.

Ο έλεγχος θα γίνεται διά της χερσαίας οδού. Έλεγχοι όμως θα διεξάγονται και από συγκεκριμένα σημεία της παράκτιας περιοχής του Ακάμα σε σκάφη που θα προσεγγίζουν τη χερσόνησο. Οι μελετητές υπολογίζουν ότι τα έσοδα θα είναι περισσότερα από τα έξοδα. Άρα θα έχουμε κονδύλια στη διάθεσή μας για να υλοποιήσουμε τους σχεδιασμούς. Οι φύλακες των εισόδων και των εξόδων θα είναι κάτοικοι των περιοχών. Θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας.

Θέλουν έργα υποδομής

Σε αναμμένα κάρβουνα είναι ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Γης Ακάμα, για το τοπικό σχέδιο και τον καθορισμό πολεοδομικών ζωνών στις παρυφές του Ακάμα. Το ζητούμενο είναι να δοθούν τουριστικές περιοχές στην θάλασσα, ώστε να είναι εφικτό να ανεγερθούν 2-3 ξενοδοχεία, όπως για παράδειγμα στην περιοχή Λατσί μέχρι τα Λουτρά, εξηγεί ο πρόεδρος του συνδέσμου ιδιοκτητών γης, Σάββας Χατζημηνάς. Σημειώνοντας ότι η περιοχή έχει μείνει χωρίς έργα υποδομής, ώστε να υπάρχει δυνατότητα διαμονής αλλά και δραστηριοτήτων για τους επισκέπτες της περιοχής. Για παράδειγμα, θα πρέπει να δημιουργηθούν καφετέριες ή θεματικά παραδοσιακά πάρκα ενώ θα πρέπει να δίνεται η ευκαιρία σε όσους έχουν ιδιωτικά κτήματα μέσα στον Ακάμα, να τα αξιοποιήσουν για να δημιουργήσουν για παράδειγμα ένα βοτανικό κήπο.

« Ένα εθνικό πάρκο για να μπορέσει να είναι σωστό πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά του εθνικού πάρκου. Είναι πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να ξεκαθαρίσουν. Υπάρχει πολλή δουλειά ακόμα για να φτάσουν σε αποτέλεσμα και να προχωρήσουν το σχέδιο στο Υπουργικό» καταλήγει. Πιο ουδέτερη στάση διατηρεί ο δήμος Πέγειας, που μετά το ζήτημα που προέκυψε με την ανέγερση ξενοδοχείων στην ακτογραμμή του δήμου, είναι σαφές ότι αυτό που περιμένει είναι το τοπικό σχέδιο το οποίο θα πρέπει να είναι έτοιμο μέσα στους επόμενους μήνες. Με τον αντιδήμαρχο Αντρέα Σταυρή να σημειώνει ότι η σχέση του δήμου Πέγειας με το πάρκο του Ακάμα είναι μια περιοχή στον Άσπρο Ποταμό η οποία έχει ενταχθεί στο Νατούρα. Για την επιβολή τέλους εισόδου εκτιμά ότι τα έσοδα θα πρέπει να μαζεύονται και να αξιοποιούνται για εξωραϊσμό και συντήρηση του πάρκου και βελτίωση των υποδομών, θέτει ωστόσο ζήτημα για μείωση της χρήσης της τετράτροχης μοτοσικλέτας μέσα στο πάρκο.

Μονοπάτια, δημόσιοι δρόμοι και ρύπανση

Η επιβολή τέλους εισόδου στο πάρκο του Ακάμα αποτελούσε αίτημα των κοινοτήτων της περιοχής και είχε εκφραστεί και στο πρόσφατο παρελθόν από διάφορους τοπικούς φορείς. Πλέον το ζήτημα του οποίου η διευθέτηση υπογραμμίζεται ως επιτακτική είναι η αναβάθμιση των δρόμων που οδηγούν προς τον Ακάμα, ώστε να εγγραφούν ως δημόσιοι. «Όταν από μονοπάτια εγγραφούν ως δημόσιοι δρόμοι τότε η ανάπτυξη θα έρθει από μόνη της» σημειώνει σχετικά ο κοινοτάρχης Νέου Χωριού Ακάμα, Ανδρέας Χριστοδούλου. Εξηγεί ότι υπάρχουν επικίνδυνοι δρόμοι όπως για παράδειγμα ο δρόμος από τα Λουτρά της Αφροδίτης στη Φοντάνα Αμορόζα, ο οποίος χωρίζεται μόλις με απόσταση 50 εκατοστών από γκρεμό βάθους 98 μέτρων.

Νότιοανατολικά του Ακάμα βρίσκεται η κοινότητα του Κάθηκα. Ο κοινοτάρχης της οποίας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων Πάφου, Μενέλαος Τούρβας, είναι σύμφωνος με το Εθνικό Σχέδιο για το πάρκο του Ακάμα, ωστόσο επισημαίνει δύο στοιχεία τα οποία δεν μπορούν να αγνοηθούν. Τη διακίνηση εντός του πάρκου με μικρά λεωφορεία και όχι με ιδιωτικά οχήματα, τα οποία θα πρέπει να σταθμεύονται σε χώρο στάθμευσης μέσα στο πάρκο.

Το δεύτερο σημείο αφορά τις όποιες αναπτύξεις εντός του Ακάμα οι οποίες να προσφέρουν δυνατότητα διανυχτέρευσης στους επισκέπτες, όπως είναι οι επαύλεις και τα ξενοδοχεία. Τεράστιο θέμα εξακολουθεί να είναι η ρύπανση του περιβάλλοντος της περιοχής. Μόλις πριν από ένα χρόνο φωτογραφίες τις οποίες ανήρτησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Χριστοδούλου καταδείκνυαν το μέγεθος της ασυνειδησίας μερίδας επισκεπτών, ενώ παρά την προσπάθεια καθαρισμού και τις υποδείξεις, φαίνεται ότι ούτε φέτος τα πράγματα έχουν βελτιωθεί. Μέλη της κοινότητας μαζεύουν τα σκύβαλα από την ακτογραμμή που επωμίζεται τα έξοδα σκυβάλων, κάτι που δεν είναι αποδεκτό από τους κατοίκους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση