ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Δύο δισ. στα κρατικά ταμεία από το Λιμάνι Λεμεσού

Bάσει των όρων του Διαγωνισμού το κράτος θα πάρει ένα προκαταβολικό ποσό 10 εκατ ευρώ

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Έσοδα ύψους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται να έχει το κράτος τα επόμενα 25 χρόνια από την ιδιωτικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμανιού Λεμεσού, σύμφωνα με τα όσα λέχθηκαν σήμερα στην Επιτροπή Συγκοινωνιών της Βουλής.

Ο Υπουργός Μεταφορών και Έργων Μάριος Δημητριάδης, ανέπτυξε ενώπιον της συνεδρίας της Επιτροπής Συγκοινωνιών την οικονομική πτυχή της συμφωνίας για την εμπορικοποίηση τριών υπηρεσιών του Λιμανιού της Λεμεσού, καθώς και τα επιχειρηματικά πλάνα των αναδόχων, σημειώνοντας πως τα συνολικά έσοδα προς το κράτος, βάσει της καθαρής παρούσας αξίας και των επιχειρηματικών πλάνων των προτιμητέων αναδόχων, θα είναι 1,16 δις.

Σε δηλώσεις του, μετά από τη συνεδρία, ο κ. Δημητριάδης υπογράμμισε πως “είναι μια ιδιαίτερα επωφελής συμφωνία για το κράτος”, για να προσθέσει ότι “βάσει των προβλέψεων που έχουν κάνει κάνει οι ανάδοχοι, προβλέπονται ότι τα έσοδα για το κράτος μέσα στα επόμενα 25 χρόνια θα φτάσουν τα 2 δις ευρώ”.

“Αν το μεταφράσουμε σε σημερινές τιμές, χρησιμοποιώντας το 4%, θα ξεπεράσουν το 1 δις ευρώ. Αντιλαμβάνεστε το μέγεθος αυτής της συμφωνίας και τη σημασία που έχει για την κυπριακή οικονομία. Να σας θυμίσω ότι όταν είχαν γίνει αρχικά κάποιες προβλέψεις, όσον αφορά τα έσοδα, που θα μπορούσαμε να πάρουμε από το Λιμάνι Λεμεσού και μιλούσαμε για πολύ λιγότερα ποσά”, είπε.

Εξάλλου, σημείωσε ότι βάσει των όρων του Διαγωνισμού το κράτος θα πάρει ένα προκαταβολικό ποσό -και από τις τρεις συμβάσεις- το οποίο θα ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ, συμπληρώνοντας ότι μετά, το ποσό που θα παίρνει θα είναι στη βάση ενός ποσοστού, που αφορά την κάθε σύμβαση.

Όσον αφορά τη σύμβαση για τα εμπορευματοκιβώτια, είπε ότι το ποσοστό θα είναι 62,71%, ενώ για τις θαλάσσιες υπηρεσίες 10,1% και για το σταθμό πολλαπλών χρήσεων 52,1%.

“Βάσει των επιχειρηματικών σχεδίων, που μας έχουν δώσει οι ανάδοχοι”, πρόσθεσε, “τα αναμενόμενα έσοδα θα ξεπεράσουν τα 40 εκ. ευρώ. Θα φτάσει με τη φορολογία -και αν υπολογίσουμε και το αρχικό ποσό- τα 45 εκατομμύρια. Και αν λάβουμε υπόψη τα χρήματα, που θα επενδύσουν για ανωδομές, μιλάμε για ένα αναμενόμενο όφελος γύρω στα 50 εκ. ευρώ”.

Όπως είπε ο κ. Δημητριάδης, οι διαχειριστές θα επενδύσουν άνω των 100 εκ. σε ανωδομές μέσα στα επόμενα χρόνια, ενώ πρόσθεσε πως το κράτος θα παίρνει από τον κύκλο εργασιών των εμπορευματοκιβωτίων το 62,71%.

Είπε ότι “αυτά τα νούμερα είναι ιδιαίτερα επωφελή για την Κυπριακή Δημοκρατία και ξεπερνούν τις αρχικές μας προσδοκίες”, για να σημειώσει πως “μιλάμε για δύο κολοσσούς που θα διαχειρίζονται τα λιμάνια μας, μιλάμε για επιπρόσθετο κύκλο εργασιών, ο οποίος θα έρθει στην οικονομία μας” και πως το Λιμάνι της Λεμεσού θα γίνει μια πραγματική πύλη ανάπτυξης για την οικονομία.

“Θα γίνει ένα λιμάνι, που θα εξυπηρετεί περιφερειακές ανάγκες και αυτό είναι το πραγματικό μας όραμα και το πραγματικό όφελος. Είναι σημαντικό και το οικονομικό μέρος που αφορά την ΚΑ και πιστεύουμε ότι με τον τρόπο που έχει γίνει ο διαγωνισμός αυτό έχει διασφαλιστεί με το παραπάνω”, είπε.

Ερωτηθείς πόσα κερδίζει σήμερα το λιμάνι, ο κ. Δημητριάδης είπε: “Τα τελευταία χρόνια το κέρδος από το λιμάνι μαζί με το κέρδος από τους αχθοφόρους - πήραμε το μέσο όρο των τελευταίων τριών χρόνων για το κέρδος πριν τις αποσβέσεις και πριν τη φορολογία και τόκους- είναι 28 εκ. ευρώ και πριν οποιαδήποτε επένδυση μαζί με τους αχθοφόρους αν αφαιρέσω και τα 6 εκ. περίπου που θα επενδύει ο διαχειριστής, για να μπορούμε να συγκρίνουμε όμοια πράγματα, μιλάμε για 22 εκ. ευρώ. Αυτό μπορεί να συγκριθεί με τα 45 εκ. ευρώ, τα οποία αναμένουμε να συνεισφέρει ο διαχειριστής, βάσει του επιχειρηματικού σχεδίου”.

Επίσης, είπε ότι τα 9,15 εκ. ευρώ είναι το ελάχιστο ετήσιο ποσό, που θα παίρνουμε κάθε χρόνο”, δηλαδή εξήγησε “και μηδέν να είναι ο τζίρος του Λιμανιού εμείς θα παίρνουμε 9,15 εκ. ευρώ το χρόνο από τις τρεις συμβάσεις”.

Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα που θα γίνουν, είπε ότι βάσει του νόμου των αποκρατικοποιήσεων έχουν ετοιμαστεί οι κανονισμοί, οι οποίοι θα πρέπει να εγκριθούν από τη Βουλή, ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν και να υπογράψουν τη σύμβαση μαζί με τους διαχειριστές.

Επιπλέον, ανέφερε ότι “σήμερα θα γίνουν οι πρώτες συναντήσεις μαζί με τις εταιρείες που θα αναλάβουν”, συμπληρώνοντας ότι οι συμβάσεις έχουν συμφωνηθεί μαζί με τους επενδυτές, ενώ μπορεί να γίνουν μερικές αλλαγές στο τελικό στάδιο της συμφωνίας, κατά το οποίο θα συμφωνηθεί και η διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.

Καταλήγοντας, τόνισε πως ήδη οι επενδυτές ζήτησαν κατάλογο με τους εργαζόμενους της Αρχής Λιμένων Κύπρου, αφού όπως είπε εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για πρόσληψη Κύπριων εργαζομένων.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Συγκοινωνιών, Αντώνης Αντωνίου, ανέφερε πως η Επιτροπή θα εξετάσει τα στοιχεία που παρέθεσε ο Υπουργός, επισημαίνοντας πως εάν υλοποιηθούν θα είναι θετικά για την οικονομία.

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ζαχαρίας Ζαχαρίου, τάχθηκε υπέρ των ενεργειών της κυβέρνησης, λέγοντας ότι αποδεικνύεται πως όταν οι αποκρατικοποιήσεις γίνουν σωστά, τότε δεν αποτελούν ξεπούλημα του κρατικού πλούτου.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Φακοντής, ισχυρίστηκε πως με την ιδιωτικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού τα κέρδη θα καταλήγουν στις τσέπες των επενδυτών, σημειώνοντας ότι για το κόμμα του είναι αδιανόητο ότι η περιουσία του κράτους θα δίδεται σε στρατηγικό επενδυτή, χωρίς αποζημίωση.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, Γιώργος Περδίκης, είπε ότι η εικόνα που παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών στην Επιτροπή είναι όντως ενθαρρυντική, συμπληρώνοντας ότι εάν όλες οι προβλέψεις πραγματοποιηθούν και υπάρχει αύξηση του τζίρου και των υπηρεσιών που προσφέρονται στο Λιμάνι τότε το δέλεαρ είναι μεγάλο.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση