ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η μεταρρύθμιση Δημοσίου, κριτήριο για παραχώρηση αυξήσεων

Το ενδεχόμενο να επεκτείνει την παγοποίηση των αυξήσεων στο δημόσιο τομέα για ακόμα μία χρονιά, αφήνει ανοικτό ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης εάν και εφόσον δεν εγκριθούν σύντομα από τη Βουλή τα νομοσχέδια που ρυθμίζουν το δημόσιο τομέα. Σχολιάζει πως αν το επόμενο διάστημα δεν προκύψει ψήφιση των νομοσχεδίων, τότε όχι μόνο η παραχώρηση αυξήσεων στους δημοσίους υπαλλήλους τίθεται εν αμφιβόλω αλλά και ο τερματισμός της έκτακτης εισφοράς που αφορά και τους υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα. 

-Διαφοροποιείται ο προγραμματισμός του Υπουργείου Οικονομικών για έξοδο στις αγορές λόγω της μη άντλησης των τελευταίων 275 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα στήριξης;

-Οχι. Απλώς χάσαμε την ευκαιρία για δανεισμό με μακρά διάρκεια αποληρωμής και επιτόκιο χαμηλότερο από το μέσο κόστος του υπόλοιπου δημοσίου χρέους.

-Συναντηθήκατε με τους οίκους αξιολόγησης το τελευταίο διάστημα ενόψει των αξιολογήσεων των επόμενων ημερών;

-Όχι. Η βαθμολογία αποτελεί προνόμιο των οίκων. Εμείς απλώς λαμβάνουμε υπόψη τις υποδείξεις τους. Θέλουμε να επανέλθουμε το συντομότερο σε επενδυτική βαθμίδα αλλά δεν εξαρτάται από εμάς. Επειδή όμως θεωρούμε πολύ σημαντική τη συνέχιση της πορείας των αναβαθμίσεων, προωθούμε περαιτέρω κινήσεις μεταρρυθμίσεων, διασφάλισης του τραπεζικού συστήματος και σίγουρα συνετής διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Μόνο έτσι θα επιτύχουμε να βρεθούμε ξανά σε επενδυτική βαθμίδα και να μειωθεί το κόστος δανεισμού.

-Μιλήσατε για συνετή διαχείριση των δημόσιων οικονομικών. Μία αύξηση των δημόσιων εξόδων κατά 33 εκατ. ευρώ τη συγκεκριμένη περίοδο, με στόχο τη μείωση της θητείας, είναι μία συνετή κίνηση;

-Ναι. Απόλυτα. Πρώτον, το ποσό των 33 εκατ. ευρώ περιλαμβάνεται στον δημοσιονομικό σχεδιασμό και δεύτερον επειδή η μείωση της θητείας θα αποφέρει ένα ευρύτερο οικονομικό όφελος για τον τόπο. Είναι ψευδαίσθηση να λέμε πως η υποχρεωτική στράτευση ολόκληρου του ανδρικού πληθυσμού για δύο ολόκληρα χρόνια δεν έχει δυσβάσταχτο κόστος επειδή απλώς ο μηνιαίος μισθός των κληρωτών θα είναι μικρότερος από των μισθωτών. Το γενικότερο όφελος θα είναι ασύγκριτα μεγαλύτερο από τη βραχυπρόθεσμη οικονομική επιβάρυνση.

-Σε μία περίοδο με υψηλή νεανική ανεργία και περιορισμένες θέσεις εργασίας, πώς θα ωφελήσει την οικονομία η ένταξη επιπρόσθετου εργατικού δυναμικού;

-Το επίπεδο της ανεργίας δεν αφορά στο σύνολο των εργαζομένων, αλλά ένα ποσοστό. Το 85% των εργαζομένων αποτελεί μέρος της αγοράς εργασίας και παράγει και συνεισφέρει στην εγχώρια οικονομική παραγωγή.

-Δεν θα βοηθούσε περισσότερο αν ένα ποσό της τάξης των 33 εκατ. αφαιρούνταν, για παράδειγμα, από το φόρο για τα ακίνητα;

-Όχι. Είναι πολύ μεγαλύτερο το οικονομικό κόστος λόγω της υποχρεωτικής στράτευσης για δύο χρόνια και από την υποχρέωση για εφεδρεία. Ο εκσυγχρονισμός της Εθνικής Φρουράς θα επιφέρει και εξοικονόμηση πόρων μέσω του επαγγελματισμού.

-Τι θα κάνετε με τις αποπαγοποιήσεις μισθών αν μέχρι το τέλος του έτους δεν εγκριθούν τα νομοσχέδια που αφορούν τη μεταρρύθμιση του δημοσίου και τη ρύθμιση του τρόπου παραχώρησης αυξήσεων;

-Η αποπαγοποίηση στους μισθούς είναι εφικτή μόνο εάν διασφαλιστεί ταυτόχρονα ότι δεν θα επανέλθουμε στις παλιές μεθόδους της αυτόματης απόδοσης μισθολογικών αυξήσεων και της ελεύθερης απόδοσης παρεμφερών μισθολογικών ωφελημάτων. Θα πρέπει να συνδυαστεί με θεσμική μεταρρύθμιση που θα αφορά και θα καθορίζει τα όρια του μισθολογίου συνολικά. Όχι μόνο τις μισθολογικές αυξήσεις αλλά και τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων, παρεμφερή ωφελήματα όπως υπερωρίες, αναβαθμίσεις κλιμάκων κι άλλα. Η αποπαγοποίηση είναι ένας εφικτός στόχος αν εφαρμοστεί ταυτόχρονα με τη νέα ρύθμιση του μισθολογίου.

-Αλλιώς;

-Θα βρεθούμε ενώπιον του διλήμματος είτε να επεκτείνουμε περαιτέρω την απόλυτη απαγόρευση παραχώρησης αυξήσεων είτε να δούμε ξανά το κρατικό μισθολόγιο να εκτροχιάζεται. Θέλουμε να προβούμε σε λελογισμένα βήματα. Κάτι τέτοιο περιλαμβάνει και την άρση της έκτακτης συνεισφοράς που αφορά και υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα που επίσης θέλουμε να καταργήσουμε στο τέλος του χρόνου. Προϋπόθεση όμως για τα πιο πάνω, είναι η διασύνδεση του κρατικού μισθολογίου με την πορεία ανάπτυξης του ΑΕΠ όπως προνοούν τα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί στη Βουλή από τον περασμένο Αύγουστο.

- Γιατί θεωρείτε ότι καθυστερεί τόσο πολύ η Βουλή;

- Δεν μπορώ να σχολιάσω τον προγραμματισμό και την ιεράρχηση της Βουλής αλλά δεν μπορώ παρά να τονίσω με τον πιο έντονο τρόπο την ανάγκη έγκρισης και εφαρμογής αυτού του πλαισίου το συντομότερο δυνατό. Είναι καθοριστικό τα νομοσχέδια να έχουν εγκριθεί πριν από το τέλος του καλοκαιριού ώστε να προλάβουμε να κάνουμε τους απαιτούμενους σχεδιασμούς ενόψει της ετοιμασίας του προϋπολογισμού του επόμενου έτους.

-Αισιοδοξείτε πως μετά τις βουλευτικές εκλογές θα αλλάξουν οι ισορροπίες στη Βουλή;

-Εμείς επιδιώκουμε τη συνεργασία με τη Βουλή, όποια σύνθεση κι αν έχει με στόχο την προώθηση των μεταρρυθμίσεων που ο τόπος έχει ανάγκη. Καταφέραμε τα τρία τελευταία χρόνια να βρούμε τη συναίνεση και να υλοποιήσουμε πολύ σοβαρές μεταρρυθμίσεις αφού ακόμα υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν. Θέλω πάντως να πιστεύω πως οι δυνάμεις που ανέλαβαν το μερίδιο της ευθύνης για ανάκαμψη της οικονομίας θα κριθούν θετικά από τους συμπολίτες μας.

- Έχετε στα υπόψη σας και κάποιες άλλες φορολογικές ελαφρύνσεις;

-Τα φορολογικά ζητήματα λόγω της σοβαρότητας και της ευαισθησίας τους δεν προαναγγέλλονται παρά μόνο όταν είναι έτοιμα να υλοποιηθούν. Θα είμαστε έτοιμοι να τα υλοποιήσουμε αν επιβεβαιωθούν τα δημόσια οικονομικά που κινούνται θετικά από το 2014 και μετά. Το μόνο που μπορώ να επαναλάβω αυτή τη στιγμή είναι πως τα δημοσιονομικά περιθώρια που δημιουργούνται, θα αποδίδονται πίσω στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Υπενθυμίζω πως ακόμα και τα φορολογικά μέτρα που αναφέρονταν στο αρχικό μνημόνιο με έτος εφαρμογής το 2016, έχουν καταστεί αχρείαστα. Χωρίς φορολογικές αλλαγές

-Τα κίνητρα που σχετίζονται με πολιτογραφήσεις επενδυτών θεωρείτε πως είναι ένας βιώσιμος τρόπος ανάπτυξης;

-Είναι ένας από τους πολλούς τρόπους ανάπτυξης και τα πλείστα σύγχρονα κράτη προσφέρουν διάφορα σχέδια πολιτογράφησης για επενδυτές. Θεωρώ πως είναι δεδομένο πως θα διατηρηθούν αυτά τα κίνητρα σε μία οικονομία όπως η δική μας, η οποία είναι εξόχως εξωστρεφής.

-Το ίδιο ισχύει και για τον φορολογικό συντελεστή για τον οποίο ρωτηθήκατε έντονα κατά την πρόσφατη παρουσία σας στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο;

-Εχουμε εξουδετερώσει τις όποιες πιέσεις υπήρχαν, μέσα από την αποφασιστική εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών. Όταν παραλάβαμε το κράτος, δαπανούσε 1 δισ. ευρώ περισσότερα από όσα εισέπραττε. Αν δεν πετυχαίναμε στην προσπάθειά μας, η αύξηση τω φορολογιών θα ήταν δεδομένη με αποτέλεσμα να εισέλθουμε σε ένα φαύλο κύκλο ύφεσης. Να θεωρηθεί ως δεδομένο ότι θα διαφυλαχθεί η φορολογική σταθερότητα ενώ θα συνεχιστεί η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του φορολογικού μας πλαισίου ώστε να καταστεί ακόμα πιο ελκυστικό.

- Πέραν της Cyta, γίνονται κινήσεις για αποκρατικοποιήσεις ή εκμετάλλευση κι άλλων περιουσιακών στοιχείων. Πιστεύετε πως αυτά θα αντιμετωπιστούν θετικότερα στη Βουλή;

- Να σας παραπέμψω στον Δεκέμβρη του 2013 όταν εγκρίθηκε η πρώτη πολιτική του κυπριακού κράτους για τις αποκρατικοποιήσεις. Περιελάμβανε τα λιμάνια, τη Cyta, το καζίνο, κι άλλα όπως το κρατικό λαχείο, το Χρηματιστήριο και κρατικά ακίνητα. Η πρόσφατη επιτυχής κατάληξη για παραχώρηση εργασιών στο λιμάνι Λεμεσού αλλά και οι εξαιρετικά καλοί όροι, αναδεικνύουν και καταρρίπτουν τις δογματικές ενστάσεις σε σχέση με αυτήν την πολιτική. Αυτό το πρόγραμμα είναι συγκεκριμένο, στοχευμένο και θα εργαζόμαστε για προώθησή του επειδή διαβλέπουμε τις τεράστιες επενδυτικές εργασίες που έχουν σχέση με την κυπριακή οικονομία.

Δεν θα υποχωρήσουμε απέναντι στους νοσηλευτές

- Η άρνηση της κυβέρνησης στο αίτημα των νοσηλευτών είναι κυρίως θέμα κόστους ή περισσότερο ανησυχία ότι θα δημιουργήσει προηγούμενο και θα ακολουθήσουν κι άλλα ανάλογα αιτήματα;

- Είναι θέμα κόστους αλλά και θέμα αρχής. Για τους 3380 νοσηλευτές δαπανούνται ετησίως 113 εκατ. ευρώ. Κάντε εσείς τους υπολογισμούς. Δεν είναι ούτε προτεραιότητα αυτή τη στιγμή αλλά ούτε και η δυνατότητα υπάρχει για την παραχώρηση μεγάλων μισθολογικών αναβαθμίσεων σε μερίδα δημοσίων υπαλλήλων, ούτε θα γίνει επειδή αυτή η μερίδα έχει τη δυνατότητα να εκβιάζει την πολιτεία και την κοινωνία. Αναγνωρίζουμε το σημαντικό ρόλο και την προσφορά του νοσηλευτικού προσωπικού γι’ αυτό άλλωστε και ικανοποιήσαμε αιτήματα και επιλύσαμε στρεβλώσεις που τους επηρέαζαν αρνητικά. Για παράδειγμα καταργήσαμε τα βραχυπρόθεσμα συμβόλαια, μονιμοποιήσαμε αρκετούς και ο κλάδος εξαιρέθηκε από την παγοποίηση των προσλήψεων. Θέλουμε μέσα από το διάλογο να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε το εργασιακό πλαίσιο αλλά δεν πρόκειται μέσα από εκβιασμούς να μπούμε σε πολιτικές παραχώρησης αυξήσεων που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί και να πλησιάζουν το 50%.

- Την περασμένη βδομάδα δόθηκε στους αρμόδιους φορείς ένα προσχέδιο του νομοσχεδίου για την αυτονόμηση. Είστε σε συνεννόηση με τον Υπουργό Υγείας για το συγκεκριμένο ζήτημα;

- Θεωρούμε, ως κυβέρνηση, προτεραιότητα τη μεταρρύθμιση των δημόσιων νοσοκομείων μέσω ενίσχυσης της αυτονόμησής τους. Σε αντίθεση με τα όσα έχουν λεχθεί κατά καιρούς, προκύπτει πως ούτε το ιατρικό προσωπικό έχει μειωθεί, ούτε ο φόρτος εργασίας έχει αυξηθεί. Αντίθετα, καταγράφεται μία μείωση. Παρόλα αυτά, τα προβλήματα λειτουργίας και η ταλαιπωρία του κόσμου υφίσταται. Είναι ζήτημα δομών, οργάνωσης και λειτουργίας. Γι’ αυτό πρέπει να προωθηθεί μία μεταρρύθμιση ώστε να υπάρχει καλύτερη αξιοποίηση υποδομών και προσωπικού και να γίνεται καλύτερη διαχείριση των όσων το κράτος επενδύει στη δημόσια υγεία.

Απαντούν τα αποτελέσματα στον Βαρουφάκη

Δεν έχω κανένα ενδιαφέρον να σχολιάσω τα όσα λέει ο κ. Βαρουφάκης, ήταν η τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών όταν κλήθηκε να σχολιάσει τη δήλωση του πρώην Υπουργού Οικονομικών της Ελλάδας ότι το μνημόνιο της Κύπρου τώρα αρχίζει. «Οι απόψεις του είναι σεβαστές αλλά, από τη δική μου πλευρά, προτιμώ να αφήνω τα αποτελέσματα της πολιτικής που ακολουθούμε να μιλούν».

 

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση