ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στα 152 εκατ. τα συντρίμμια των Κυπριακών Αερογραμμών

Δύο σενάρια τελικής έκβασης εκκαθάρισης

Οι εκκαθαριστές των Κυπριακών Αερογραμμών εκτιμούν ότι το ποσό που θα παραμείνει διαθέσιμο για διανομή προς τους προνομιούχους πιστωτές θα κυμαίνεται από 8 εκατ. ευρώ μέχρι 11 εκατ. ευρώ, αναλόγως με την έκβαση της εκκαθάρισης. Αυτό αναφέρεται στην πρώτη ετήσια έκθεση, όπου επίσης σημειώνεται ότι αν δεν επιτευχθεί συμβιβαστική συμφωνία, η διαδικασία θα καθυστερήσει «κάποια χρόνια», μέχρι και να υπάρξει οριστική και τελεσίδικη εκδίκαση των δικαστικών υποθέσεων.

Απαιτήσεις πιστωτών

Παρόλα αυτά, η εταιρεία έχει καταγράψει μέχρι σήμερα απαιτήσεις από πιστωτές της τάξης των 163 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 24 εκατ. ευρώ αφορούν απαιτήσεις από φερόμενους ως προνομιούχους πιστωτές, ενώ τα υπόλοιπα, ήτοι 139 εκατ. ευρώ, αφορούν φερόμενους ως συνήθεις πιστωτές, περιλαμβανομένων απαιτήσεων από την Κυπριακή Δημοκρατία ύψους 86 εκατ. ευρώ.

Οι εκτιμήσεις, με βάση τα σημερινά δεδομένα, αναφέρεται στην έκθεση, είναι πως δεν θα καταστεί δυνατό να διανεμηθεί οποιοδήποτε μέρισμα στους συνήθεις πιστωτές, άρα, και καθόλου μέρισμα στους μετόχους της εταιρείας.

Όσον αφορά τους προνομιούχους πιστωτές, αυτοί καθορίζονται από το άρθρο 300(1) του Περί Εταιρειών Νόμου (Κεφ.113) ως τους τοπικούς και κυβερνητικούς φόρους που οφείλονται χρήματα από την εταιρεία και ποσά που οφείλονται σε μισθωτούς. Συγκεκριμένα, οι φερόμενοι ως προνομιούχοι πιστωτές χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:

(α) νομικές αγωγές εναντίον της εταιρείας από υπαλλήλους για αποκοπές μισθών και άλλες απαιτήσεις σύνολο 9,36 εκατ. ευρώ – σημειώνεται ότι εδώ πρόκειται για τους πιλότους της εταιρείας. Επίσης, (β) υπάρχουν και οι απαιτήσεις των υπολοίπων υπαλλήλων, κυρίως για αποκοπές μισθών που υποβλήθηκαν, της τάξης των 12,73 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, (γ)υφίστανται προνομιούχες απαιτήσεις (φόροι) από την Κυπριακή Δημοκρατία ύψους 9,07 εκατ. ευρώ. Στην έκθεση αναφέρεται ότι μετά και από εκτεταμένο έλεγχο που έχει γίνει, το σύνολο των προνομιούχων απαιτήσεων έχει μειωθεί στα περίπου 24 εκατ. ευρώ, από τα 31,17 εκατ. ευρώ που ήταν αρχικά οι απαιτήσεις. Επίσης, η εταιρεία αναφέρει ότι βάσει νομικών γνωματεύσεων που λήφθηκαν, η μεγάλη πλειοψηφία των πιο πάνω απαιτήσεων δεν έχει γίνει αποδεκτή στο παρόν στάδιο.

Εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων

Όσον αφορά εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων για την περίοδο 30 Ιανουαρίου 2015, μέχρι 31 Ιανουαρίου 2016, αναφέρεται στην έκθεση ότι πωλήθηκε το μοναδικό αεροσκάφος της εταιρείας, πρόκειται για ένα Α-320 23 ετών, το «Ακάμας», προς 2,25 εκατ. δολάρια στην Bulgarian Air Charter Ltd. Στην έκθεση σημειώνονται οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν με την πώληση του εν λόγω αεροπλάνου, λόγω της μεγάλης ηλικίας και αδράνειάς του, καθώς επίσης ότι από τις 15 αρχικές προσφορές που είχαν γίνει, δυο κρίθηκαν ως ικανοποιητικές αλλά τελικά δεν προχώρησαν διότι οι υποψήφιοι αγοραστές δεν ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις που απαιτούνταν. Τα υπόλοιπα αεροπλάνα της εταιρείας ήταν ενοικιασμένα από την C.I.T και επιστράφηκαν.

Επίσης, λήφθηκαν 17 προσφορές (τις οποίες οι εκκαθαριστές χαρακτήρισαν ως μη ικανοποιητικές σε αριθμό) από ενδιαφερόμενους για τα εξαρτήματα και εξοπλισμό. Μετά από αξιολόγηση, αναφέρεται στην έκθεση, αποφασίστηκε η πώληση σε 5 εξ αυτών έναντι του συνολικού τιμήματος ύψους 1,51 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες για την πώληση του αεροσκάφους αλλά και των εξαρτημάτων και του εξοπλισμού επίγειας υποστήριξης ήταν και το κόστος στέγασης και φύλαξής τους, καθότι μόνο το μηνιαίο ενοίκιο για το υπόστεγο του Τμήματος Συντήρησης και Μηχανολογίας (Hangar) στο αεροδρόμιο Λάρνακας ανερχόταν σε 33.217 ευρώ συν Φ.Π.Α, μετά και από την μείωση του περίπου 25% η οποία εξασφαλίστηκε από ενέργειές τους.

Επιπρόσθετα, έγινε κατάλογος για το κάθε όχημα ξεχωριστά και αναρτήθηκαν στον τύπο φωτογραφίες και στοιχεία για τα 81 οχήματα της εταιρείας προς πώληση, τα οποία διατέθηκαν τελικά σε open day και πωλήθηκαν για 181 χιλιάδων ευρώ. Έχουν, επίσης, διατεθεί έπιπλα και γραφειακός εξοπλισμός τα οποία απέφεραν ποσό ύψους 54 χιλιάδων ευρώ – οι εκκαθαριστές σημειώνουν ότι παραμένει ακόμη αδιάθετος μεγάλος όγκος τέτοιου εξοπλισμού.

Περαιτέρω, σημειώνεται στην έκθεση ότι όσον αφορά τα τμήματα επιχειρήσεων της εταιρείας τα οποία λειτουργούσαν από το αεροδρόμιο Λάρνακας (παλαιό και νέο), υπήρξαν διάφορες πρακτικές δυσκολίες οι οποίες προέκυψαν από τις συμφωνίες άδειας χρήσης τις οποίες η εταιρεία είχε συνομολογήσει μεταξύ 2009-2011 με την Hermes Airports Ltd. Το σημαντικότερο πρόβλημα προκλήθηκε από ένα συγκεκριμένο όρο των συμφωνιών (Event of Default) ο οποίος ενεργοποιήθηκε αυτόματα με την είσοδο της εταιρείας σε καθεστώς εκκαθάρισης.

Αυτός ο όρος, μεταξύ άλλων, προέβλεπε πως σε τέτοιο ενδεχόμενο, η εταιρεία θα έχανε αμέσως το δικαίωμα χρήσης ή και πώλησης οποιωνδήποτε κτιρίων, προσαρτημάτων, αλλαγών, προσθηκών και βελτιώσεων που έγιναν στα υποστατικά του αεροδρομίου. Τελικά, και εφόσον προηγουμένως λήφθηκαν νομικές γνωματεύσεις και διεξήχθησαν διαπραγματεύσεις με την Hermes, διατέθηκαν με διαδικασίες προσφορών τα πιο πάνω Τμήματα έναντι συνολικού ποσού ύψους 128 χιλιάδων ευρώ.

Επιπλέον, μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2016, αναφέρεται στην έκθεση, εισπράχθηκε από χρεώστες το ποσό των 2,56 εκατ. ευρώ που αφορούσαν σε τιμολόγια για πωλήσεις σε επιβάτες και για φορτία. Η διαδικασία είσπραξης είχε γίνει δυσκολότερη και πολυπλοκότερη εξαιτίας της άρνησης της ΙΑΤΑ να επιτρέψει στην εταιρεία πρόσβαση στα συστήματα εκκαθάρισης και είσπραξης που διαθέτει.

Εξάλλου, όσον αφορά τους χρεώστες που δεν έχουν πληρώσει μέχρι σήμερα, έχουν σταλεί υπενθυμίσεις για πληρωμή τόσο για τους εντός όσο και τους εκτός Κύπρου. Λαμβάνοντας υπόψη το ύψος της οφειλής, την χώρα προέλευσης του χρεώστη και τις πιθανότητες επιτυχίας είσπραξης, οι εκκαθαριστές έχουν ενώπιόν τους τις εξής επιλογές: (α) να κινηθούν νομικά εναντίον χρεωστών, (β) να αναθέσουν την είσπραξη σε εταιρείες ανάκτησης χρεών ή (γ) να συνεχίσουν την άμεση επαφή με τον χρεώστη μέχρι εξόφλησης )για μικρά οφειλόμενα ποσά). Τονίζεται στην έκθεση ότι θα ακολουθηθεί η επιλογή η οποία θα αποφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή είσπραξη ώστε να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα των πιστωτών και μετόχων της εταιρείας.

Λογότυπο ΚΑ

Επίσης σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για το οποίο επιτεύχθηκε συμφωνία πώλησης, ήταν το λογότυπο των Κυπριακών Αερογραμμών, το οποίο πωλήθηκε το Δεκέμβριο του 2014 στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Η συμφωνία πρόβλεπε ότι η τιμή πώλησης θα ήταν 1,2 εκατ. ευρώ (ποσό που τιμολογήθηκε και πληρώθηκε πριν ξεκινήσει η διαδικασία εκκαθάρισης) συν οποιοδήποτε επιπλέον ποσό προέκυπτε από την εκτίμηση που θα πραγματοποιούσε ανεξάρτητος οίκος. Η εκτίμηση διενεργήθηκε από εξωτερικούς συμβούλους τον ίδιο μήνα και κατέδειξε πως η αξία των εμπορικών σημάτων ανερχόταν σε 2,5 εκατ. ευρώ.

Ως εκ τούτου, η εταιρεία προχώρησε στην έκδοση επιπρόσθετου τιμολογίου προς την Δημοκρατία, διεκδικώντας το υπόλοιπο ποσό της τιμής πώλησης, δηλαδή 1,3 εκατ. ευρώ συν Φ.Π.Α. Το συγκεκριμένο τιμολόγιο παρέμεινε απλήρωτο μέχρι 30 Ιανουαρίου 2015. Με την είσοδο της εταιρείας σε εκκαθάριση, απαιτήθηκε να πληρωθεί το οφειλόμενο ποσό του δευτέρου τιμολογίου από την Δημοκρατία. Η τελευταία αρνήθηκε να καταβάλει την πληρωμή του δεύτερου τιμολογίου, μετά και από σχετική νομική γνωμάτευση που έλαβε από τον Γενικό Εισαγγελέα.

Ουσιαστικά, εφόσον η εταιρεία εισήλθε σε διαδικασία εκκαθάρισης, άρα και εξ ορισμού δεν ήταν πλέον δρώσα οικονομική μονάδα, και εφόσον δεν είχε βρεθεί αγοραστής για τα σχετικά εμπορικά σήματα, τότε η αξία των εμπορικών σημάτων ήταν μηδενική και γι’ αυτό κανένα επιπρόσθετο ποσό δεν θα έπρεπε να πληρωθεί πέραν του αρχικού 1,2 εκατ. ευρώ. Μετά και από νομική γνωμάτευση για το εν λόγω θέμα, ακυρώθηκε το δεύτερο τιμολόγιο διότι οι πιθανότητες επιτυχούς διεκδίκησής του, νομικά, παρουσιάζονταν ως πολύ λίγες. Άρα, προς αποφυγή περαιτέρω εξόδων εκκαθάρισης, αποφασίστηκε να μην προχωρήσουν σε επιπλέον χρηματικές διεκδικήσεις για το λογότυπο.

Κατά την ημερομηνία εκκαθάρισης, τα αποθεματικά που προέκυψαν από κατακρατήσεις πιστωτικών καρτών από JCC, American Express και BNL Ιταλίας ανέρχονταν σε περίπου 4,24 εκατ. ευρώ. Αυτά αφορούσαν ποσά που ήταν πληρωτέα προς την εταιρεία, όμως κατακρατούνταν έτσι ώστε να δημιουργήσουν αποθεματικά για να αντιμετωπίσουν πιθανές μελλοντικές απαιτήσεις πελατών για επιστροφές σε περίπτωση που η εταιρεία οδηγείτο σε εκκαθάριση.

Οι εκκαθαριστές αναφέρουν ότι μετά από συζητήσεις, κατάφεραν να εξασφαλίσουν την επιστροφή ποσού 1,05 εκατ. ευρώ μέχρι την 31 Ιανουαρίου 2016. Επίσης, ποσό ύψους 2,69 εκατ. ευρώ έχει επιστραφεί μέχρι σήμερα από τις πιστωτικές κάρτες, μετά από την αφαίρεση χρεώσεων, ύψους 501 χιλιάδες ευρώ, ως αποτέλεσμα απαιτήσεων που υποβλήθηκαν από επιβάτες οι οποίοι δεν χρησιμοποίησαν το εισιτήριό τους.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X