ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δυναμώνει ο κυπριακός στόλος

Συνολικής χωρητικότητας 22.873.376 τόνων στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2016

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Στο κυπριακό νηολόγιο ήταν εγγεγραμμένα 1681 πλοία παντός τύπου, μεικτού εγγεγραμμένου βάρους 22.873.376 τόνων στο τέλος του πρώτου τριμήνου 2016. Συμφωναμε στοιχεία που συνέλεξε η Οικονομική «Κ», στο τέλος του 2015 ήταν εγγεγραμμένα ελαφρώς περισσότερα πλοία και συγκεκριμένα 1704, μεικτού εγγεγραμμένου βάρους 22.870.986 τόνων.

Στην ιστορία του κυπριακού νηολογίου, από την άλλη, τα περισσότερα εγγεγραμμένα πλοία ήταν εν έτει 1997, και συγκεκριμένα 2799. Πληροφοριακά, εάν στρέψουμε το βλέμμα μόνο στο μεικτό εγγεγραμμένο βάρος, το ανώτατο σημείο βρισκόταν στο έτος 2000 με δυναμική 28.373.441 τόνων.

Διαχρονικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του κυπριακού νηολογίου από το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, βλέπουμε μια συνεχή ανάπτυξη του κυπριακού στόλου, που χρονολογείται από το 1963. Ο αριθμός των πλοίων παντός τύπου αυξάνεται, όπως προείπαμε, με το ανώτατο του σημείο στο 1997. Από εκεί και πέρα, «φρενάρουν» κάπως οι εγγραφές και βλέπουμε μια σταθερή φθίνουσα πορεία μέσα στα χρόνια, φτάνοντας στα 1.681 που είναι τα στοιχεία μέχρι και το Μάρτιο του 2016. Παρόλα αυτά, η δυναμική του μεικτού εγγεγραμμένου βάρους που έχουν τα πλοία κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα τα τελευταία 10 χρόνια.

Σημαντικότερη η φορολογία

Tα πλοία έρχονται και παρέρχονται, διαγράφονται και έρχονται άλλα καθημερινώς, ανέφερε στην «Κ» ο Διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας Ιωάννης Ευστρατίου, κληθείς να σχολιάσει τον αριθμό εγγραφών πλοίων. Συνεχίζοντας ανέφερε ότι εκτός από τις εγγραφές πλοίων, πολύ σημαντικό είναι να αυξηθούν οι εταιρείες που επιλέγουν να ακολουθήσουν το λεγόμενο φορολογικό σύστημα, tonnage tax system. Όπως εξήγησε, αυτοί οι άνθρωποι άμεσα δημιουργούν φυσική παρουσία στην Κύπρο και εργοδοτούν κόσμο.

Την καταβολή τελών για την κυπριακή σημαία στα πλοία θεωρεί ο κ. Ευστρατίου ως άμεσο όφελος για τα ταμεία του κράτους. Ως έμμεσα οφέλη από την άλλη, έθεσε την ανάπτυξη της βιομηχανίας. Οι εισπράξεις του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας από τέλη, είναι περί τα 2 – 3 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Η πραγματική προοπτική, όμως, αφορά στις εταιρείες που θα έρθουν στην Κύπρο για να δραστηριοποιηθούν.

«Είτε πλοιοκτήτες, είτε πλοιοδιαχειριστές, είτε εταιρείες που κάνουν ναυλώσεις πλοίων. Το να εγγραφούν πλοία στη σημαία σου είναι μια πτυχή που θέλουμε, διότι αυξάνεται ο στόλος, αλλά παράλληλα θέλουμε να ενισχυθεί και η ναυτιλιακή βιομηχανία διότι θα υπάρξουν ακόμα πιο ουσιαστικά οφέλη για την οικονομία».

Καινούργια τα πλοία

Νέος ηλικιακά είναι ο κυπριακός στόλος πλοίων, διότι τα 738 από τα 1.681 είναι μέχρι τεσσάρων χρόνων. Εν συνεχεία, 277 είναι στο ηλικιακό γκρουπ 5 – 9 χρόνων, 211 είναι 10 – 14 χρόνων. Τα παλαιότερα πλοία που είναι 15 – 19 χρόνων ανέρχονται στα 114, αυτά που είναι 20 – 24 χρόνων στα 101, ενώ τα πλοία πέραν της 25ετίας είναι μόλις 76. Τα εγγεγραμμένα πλοία τριακονταετίας και άνω, αριθμούν στα 164.

Πρόσθετα, η πλειοψηφία των πλοίων με βάση τη χωρητικότητα είναι μικρά, χωράνε μέχρι 99 τόνους και είναι περί τα 485. Αμέσως μετά, στον κυπριακό στόλο βρίσκονται 156 πλοία τα οποία είναι χωρητικότητας 4000 με 6000 τόνων, ενώ τρίτα σε αριθμό είναι 140 πλοία χωρητικότητας 100 – 500 τόνων.

Από την άλλη, πολλά είναι τα πλοία εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, τα οποία είναι τεράστιας χωρητικότητας και σχετικά καινούργιας χρονολογίας. Τα πλοία αυτά αριθμούν στα 95, με χωρητικότητα 40.000 – 50.000 τόνους, ενώ συνολικά μπορούν να μεταφέρουν 4.149.870 τόνους. Αρκετά επίσης είναι και τα εγγεγραμμένα πλοία που χωρούν 15.000 – 20.000 και 20.000 – 30.000 τόνους, που είναι 109 και 133 αντιστοίχως.

Οι τύποι των πλοίων που έχουν μεγάλο μέρος της πίτας του κυπριακού στόλου είναι τα πλοία χύμα φορτίου, ή αλλιώς Bulk Carriers, με αριθμό περί τα 298 και συνολικής χωρητικότητας 11.888.656 τόνων. Αμέσως επόμενα δημοφιλή πλοία είναι τα γνωστά μας πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Containers, τα οποία είναι 192 και συνολικής μεικτής χωρητικότητας 3.948.603 τόνων. Τρίτα κατά σειρά πλοία στο κυπριακό νηολόγιο είναι τα φορτηγά πλοία γενικού φορτίου (General Cargo), που είναι 106 εγγεγραμμένα στο νησί με συνολική μεικτή χωρητικότητα 583.213 τόνους.

Μικρής χωρητικότητας, αλλά πάρα πολλά σκάφη αναψυχής είναι εγγεγραμμένα σύμφωνα με το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας. Τα σκάφη αναψυχής είναι 275, τα δεύτερα σε πληθυσμό εγγεγραμμένα πλοία στην Κύπρο. Άλλα δημοφιλή εγγεγραμμένα πλοία είναι τα δεξαμενόπλοια χημικών προϊόντων, οι φορτηγίδες, τα πλοία πολλαπλής χρήσης και τα ρυμουλκά με 93, 59, 51 και 92 αντίστοιχα.

Ο στόλος του κυπριακού νηολογίου περιλαμβάνει παντός τύπου πλοία. Εκτός από τους τύπους που αναφέραμε, διαθέτει πλωτές δεξαμενές, πλοία εναποθέσεως καλωδίων, ακτοπλοϊκά επιβατηγά, πλοία μεταφοράς πληρώματος, βυθοκόρους, πυροσβεστικά, αλιευτικά, πλωτούς γερανούς, οχηματαγωγά ταχύπλοα, παγοθραυστικά, άκατοι, κινητές υπεράκτιες πλατφόρμες εξόρυξης, σκάφη ελέγχου ρύπανσης, σωστικές άκατους, ερευνητικά σκάφη και άλλα.

Περισσότεροι ξένοι

Οι εταιρείες ιδιοκτήτριες ξένων πλοίων κατά το 2015 έφτασαν στις 47, ενώ το 2010 ήταν μόλις 9. Κατά το έτος 2011 οι ιδιοκτήτριες εταιρείες ξένων πλοίων που ήταν εντεταγμένες στο Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας (ΣΦΧ) ανήλθαν σε 21, το 2012 αυξήθηκαν στις 24, το 2013 έφτασαν τις 28, ενώ κατά το 2014 ανέβηκαν στις 38. Συνολικά υπάρχουν αυτή την στιγμή 132 εταιρείες στο ΣΦΧ, εξαιρουμένων των ιδιοκτητών κυπριακών πλοίων.

Από τις 132 εταιρείες, οι 40 αφορούν διαχειριστές πλοίων, 45 εταιρείες που αναλαμβάνουν ναυλώσεις και οι εναπομείνασες 47 είναι οι προαναφερθείσες ιδιοκτήτριες εταιρείες ξένων πλοίων.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση