ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η ΟΕΒ ζητά ρύθμιση των απεργιών στις ουσιώδεις υπηρεσίες

Σε συνάντηση με την Υπουργό Εργασίας συμφώνησαν τη μεταξύ τους συνεργασία να συνεχιστεί

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

«Χωρίς να αμφισβητούμε το Συνταγματικό δικαίωμα της απεργίας, ο κίνδυνος της ανεξέλεγκτης χρήσης του στις ουσιώδεις υπηρεσίες μπορεί να επιφέρει δυσανάλογο πλήγμα στην οικονομία και να την καταστήσει όμηρο διάφορων μικρών ομάδων συμφερόντων, όπως αποδεικνύεται από τις κατ’ επανάληψη αδικαιολόγητες και εκτός των εργασιακών θεσμίων απεργίες στα λιμάνια», ανέφερε αντιπροσωπεία της ΟΕΒ σε συνάντηση που είχαν με την Υπουργό Εργασίας Ζέτα Αιμιλιανίδου. Η ανάκαμψη της κυπριακής οικονομίας είναι ιδιαίτερα εύθραυστη και δεν μπορεί να βρίσκεται εκτεθειμένη σε τέτοιο κίνδυνο. Αποτελεί καθήκον της πολιτείας η λήψη μέτρων και η προστασία της εύρυθμης και ομαλής λειτουργίας της οικονομίας.

ΟΕΒ και Υπουργός συμφώνησαν ότι η μεταξύ τους εποικοδομητική συνεργασία πρέπει να συνεχιστεί απαρασάλευτα, ιδιαίτερα δεδομένων των μεγάλων προκλήσεων που ακόμα αντιμετωπίζει η οικονομία και η αγορά εργασίας.

Η ΟΕΒ ζήτησε επίσης την οριστική ρύθμιση των διευρυμένων ωραρίων λειτουργίας των καταστημάτων, αναφέροντας ότι τα διευρυμένα ωράρια λειτουργίας των καταστημάτων έχουν αγκαλιαστεί από τους καταναλωτές, εγχώριους και τουρίστες, ενώ έχουν αποδεδειγμένα τονώσει την απασχόληση και την επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Με δεδομένα τα προβλήματα που έχουν προκύψει σε σχέση με την αντισυνταγματικότητα προνοιών της σχετικής νομοθεσίας, αλλά και την αβεβαιότητα που προκαλείται στις επιχειρήσεις και εργαζόμενους στο λιανικό εμπόριο λόγω της υφιστάμενης κατάστασης, ζητούμε την οριστική ρύθμιση του ζητήματος κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η διευρυμένη λειτουργία των καταστημάτων και να μην οδηγεί σε απώλεια θέσεων εργασίας.

Εν συνεχεία η ομοσπονδία στη συνάντηση με την Υπουργό συζήτησε τη μείωση εισφοράς εργοδοτών στα Ταμεία Πλεονάζοντος Προσωπικού (ΤΠΠ) και Προστασίας των Δικαιωμάτων των Εργοδοτουμένων σε περίπτωση Αφερεγγυότητας του Εργοδότη. Αναφορικά είπε πως σύμφωνα με τον Περί Τερματισμού της Απασχόλησης Νόμο κάθε εργοδότης, συμπεριλαμβανομένου και του κράτους, συνεισφέρει 1,2% επί των μισθών των εργαζομένων στο ΤΠΠ, εκ του οποίου το 0,2% μεταφέρεται στο Ταμείο Προστασίας των Δικαιωμάτων των Εργοδοτουμένων σε περίπτωση Αφερεγγυότητας του Εργοδότη. Με δεδομένο πως και τα δύο Ταμεία είναι οικονομικά εύρωστα και διασφαλισμένα έναντι μελλοντικών απαιτήσεων ζητούμε όπως η εργοδοτική εισφορά μειωθεί κατά το ήμισυ, στο 0,6%. Η μείωση της εισφοράς θα αποτελέσει έμπρακτη στήριξη προς τις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις, θα εξοικονομήσει σημαντικά ποσά για το κράτος βελτιώνοντας τα δημόσια οικονομικά, δεν επηρεάζει κανένα δικαίωμα των εργαζομένων και συμβαδίζει με την κυβερνητική πολιτική για μείωση των φορολογιών.

Επίσης το κλιμάκιο της ομοσπονδίας συζήτησαν τα παρακάτω στη συνάντηση που είχαν με την Υπουργό:

Διασφάλιση της βιωσιμότητας του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων,  σημαντικός παράγοντας της οποίας είναι η αποτελεσματική επένδυση των αποθεματικών του Ταμείου. Με πλήρη κατανόηση των δημοσιονομικών δυσχερειών, πιστεύουμε ότι πρέπει να αναθεωρηθεί το ύψος του επιτοκίου που καταβάλλεται επί του αποθεματικού του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων από το Γενικό Λογιστήριο.

Αποζημίωση μέρους των απωλειών των Ταμείων Προνοίας των εργαζομένων: Η ΟΕΒ καλεί την κυβέρνηση όπως εξεύρει ρεαλιστικούς τρόπους υλοποίησης της δέσμευσης του Πρόεδρου της Δημοκρατίας για αποζημίωση ουσιαστικού μέρους των απωλειών των Ταμείων Προνοίας των εργαζομένων που ήταν κατατεθειμένα τον Μάρτιο του 2013 στην Τράπεζα Κύπρου και στην πρώην Λαϊκή Τράπεζα και έχουν υποβληθεί στο λεγόμενο “κούρεμα”.

Διατήρηση της αρμοδιότητας εγγραφής, εποπτείας και ελέγχου των ταμείων προνοίας στο Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας  & Κοινωνικών Ασφαλίσεων:Ο θεσμός του Ταμείου Προνοίας αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα των κοινωνικών εταίρων του τόπου μας και ως τέτοιο πρέπει  να παραμείνει στο «Υπουργείο των Κοινωνικών Εταίρων». Συνιστά βασικό όρο απασχόλησης και τυγχάνει διαχείρισης από εργοδότες και εργοδοτούμενους και η ιδιαίτερη αυτή φύση του δεν επιτρέπει την παρείσφρηση οποιουδήποτε τρίτου μέρους εκτός των παραγόντων της τριμερούς συνεργασίας.

Αυτόματη Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή (ΑΤΑ): Η παραχώρηση της ΑΤΑ αποτελεί παρωχημένο και αναχρονιστικό θεσμό ο οποίος επιβαρύνει τις επιχειρήσεις και τους κλάδους της οικονομίας που τον εφαρμόζουν. Η αυτόματη αύξηση των απολαβών των εργαζομένων όταν δεν συνάδει με τις οικονομικές δυνατότητες της επιχείρησης και την παραγωγικότητα, υποσκάπτει τη βιωσιμότητά της επιχείρησης και της οικονομίας ως σύνολο. Δεν είναι τυχαίο που οι πλείστες ευρωπαϊκές χώρες έχουν καταργήσει αυτόν τον θεσμό ενώ οι λίγες χώρες που συνεχίζουν να τον εφαρμόζουν το πράττουν κατά τρόπο πολύ πιο ορθολογικό από τον δικό μας. Αναμένουμε συνεπώς την έναρξη κοινωνικού διαλόγου με σκοπό τη συζήτηση του όλου θέματος και την επίτευξη συμφωνίας για την ρύθμιση της ΑΤΑ για τον ιδιωτικό τομέα, όπως εξάλλου προνοούσε το Μνημόνιο Συναντίληψης.

Ενεργή καταπολέμηση της παράνομης και αδήλωτης απασχόλησης: Η παράνομη και αδήλωτη απασχόληση αποτελεί πραγματική μάστιγα που πλήττει τα δημόσια ταμεία, στερεί από τους εργαζόμενους πολύτιμα συνταξιοδοτικά και άλλα ωφελήματα, ενώ δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των οργανωμένων και νομοταγών επιχειρήσεων. Η ενεργή καταπολέμηση της παράνομης και αδήλωτης εργασίας, μέσα από την πιο αποτελεσματική εφαρμογή της νομοθεσίας (εντατικοποίηση και στόχευση των ελέγχων και επιθεωρήσεων) μπορεί να περιορίσει αυτό το φαινόμενο. Σημειώνουμε ως θετική εξέλιξη την προώθηση βελτιωτικών τροποποιήσεων του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.

Απασχόληση αλλοδαπών από τρίτες χώρες: Η πολιτική που ακολουθείτο για πολλά χρόνια αναφορικά με την απασχόληση αλλοδαπών από τρίτες χώρες επέτρεπε στις επιχειρήσεις συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας, νοουμένου ότι τηρούσαν τα αυστηρά κριτήρια, να καλύψουν ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό που ήταν αδύνατο να ικανοποιηθούν είτε με ντόπιους είτε με κοινοτικούς εργαζόμενους. Εισήγησή μας, ανεξαρτήτως της γενικής προτροπής μας για απασχόληση Κυπρίων, είναι όπως συνεχιστεί η ανανέωση και έκδοση νέων αδειών απασχόλησης αλλοδαπών με γρήγορη και απλοποιημένη διαδικασία, ιδιαίτερα σε σχέση με θέσεις υψηλής εξειδίκευσης και σημαντικής προστιθέμενης αξίας, τηρουμένων πάντοτε των προβλεπόμενων αυστηρών κριτηρίων.

Προώθηση ευέλικτων μορφών απασχόλησης: Οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης αποτελούν την σύγχρονη απάντηση στο ζητούμενο της συμφιλίωσης οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής για τους εργαζόμενους από τη μια και της ανάγκης βελτίωσης της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων από την άλλη. Ευέλικτες μορφές απασχόλησης εφαρμόζονται ευρέως στην ΕΕ με μεγάλη επιτυχία. Παράλληλα, με τα σωστά κίνητρα, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης μπορούν να υποβοηθήσουν την ένταξη των οικονομικά ανενεργών γυναικών στην αγορά εργασίας αλλά και των νέων ανέργων επιτρέποντας έτσι αύξηση του εισοδήματός τους και απόκτηση εργασιακής πείρας.

Επαναπροκήρυξη και επέκταση των σχεδίων στήριξης της απασχόλησης: Τα σχέδια στήριξης της απασχόλησης που έχει κατά καιρούς διαμορφώσει και προκηρύξει το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών ασφαλίσεων, αλλά και συνδεδεμένοι με το Υπουργείο φορείς όπως η Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑΝΑΔ), έχουν συμβάλει σημαντικά στην συγκράτηση της περαιτέρω αύξησης της ανεργίας και τη στήριξη της απασχόλησης. Η επαναπροκήρυξη και επέκταση των σχεδίων που λήγουν ή έχουν λήξει καθώς και ο σχεδιασμός νέων εξίσου στοχευμένων σχεδίων, θα συμβάλουν στην περαιτέρω επίτευξη του στόχου.

Επιτροπές προσωρινής απασχόλησης: Κατά το 2012 ψηφίστηκε ο περί της Εργασίας Μέσω Επιχείρησης Προσωρινής Απασχόλησης Νόμος και σχετικοί Κανονισμοί. Ο Νόμος δεν εφαρμόζεται στους τομείς των Κατασκευών και του Τουρισμού και ζητούμε την τροποποίηση του για να απαλειφθούν οι στρεβλώσεις και να συμπεριληφθούν οι δύο αδικαιολόγητα εξαιρεθέντες τομείς.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X