ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μονόδρομος για τις εταιρείες ΦΑ το λιμάνι Λεμεσού

Τα όποια προβλήματα έχουν προκύψει δεν ακυρώνουν την μετακίνηση από την Λάρνακα

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Η κυβέρνηση θα διευκολύνει με κάθε τρόπο και μέσο τις εταιρείες και το ερευνητικό τους πρόγραμμα σε τεμάχια της κυπριακής ΑΟΖ και υπό αυτό το πρίσμα θα αντιμετωπισθούν και θα επιλυθούν στο τέλος τα όποια ζητήματα έχουν προκύψει με την μετακίνησή τους στο λιμάνι Λεμεσού, έλεγε με νόημα στην «Κ» κυβερνητική πηγή απαντώντας στο ερώτημα εάν τα ζητήματα που έχουν παρουσιασθεί με την εγκατάστασή τους στην Λεμεσό θα έχουν γενικότερες αρνητικές παρενέργειες. Παρά τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα σε πολιτικό επίπεδο δεν φαίνεται να υπάρχει ανησυχία που να επηρεάζει τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Το όποια προβλήματα έχουν προκύψει έχουν να κάνουν με ζητήματα νομικής υφής τα οποία, όπως πιστεύεται, στο τέλος, θα ξεπερασθούν. Σε αυτό το σημείο, τονίζεται ότι κυβέρνηση αλλά και οι νέοι ιδιώτες διαχειριστές του λιμανιού Λεμεσού βρίσκονται προς την ίδια κατεύθυνση. Η εγκατάσταση των παράκτιων υπηρεσιών για την βιομηχανία υδρογονανθράκων θα ολοκληρωθεί όπως πιστεύεται είτε σε χώρο που βρίσκεται υπό την δικαιοδοσία των διαχειριστών, σενάριο που είναι και το πιο ισχυρό, είτε σε άλλο χώρο υπό τον έλεγχο της Αρχής Λιμένων Κύπρου.

Παρά το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει τελικές διευθετήσεις, η κυβερνητική θέση παραμένει ξεκάθαρη ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επηρεασθεί το ερευνητικό πρόγραμμα των εταιρειών από προβλήματα που έχουν να κάνουν με την παροχή υποστηριχτικών υπηρεσιών. Ωστόσο, στο κυβερνητικό επιτελείο και ειδικότερα ανάμεσα στους τεχνοκράτες το ενδεχόμενο επιστροφής των εταιρειών στην Λάρνακα δεν είναι ένα σενάριο το οποίο έχει εγκαταλειφθεί. Η εκκρεμότητα που υπάρχει θεωρείται φυσιολογικό να δημιουργεί και αυτού του είδους συνειρμών. Μια τέτοια εξέλιξη που μπορούσε να επανακάμψει στο υποθετικό σενάριο που σημειωνόταν αδιέξοδο με το λιμάνι της Λεμεσού.

Σε μια τέτοια περίπτωση, όπως μας ειπώθηκε, θα μπορούσε να αποτελέσει επιλογή μόνο που θα μπορούσε να «περπατήσει» μόνο με πολιτική απόφαση. Ωστόσο, όπως τονίζεται, θέμα επιστροφής δεν τίθεται παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες φαίνεται να επιθυμούν μια τέτοια εξέλιξη. Το όλο πρόβλημα με την μετακίνηση στην Λεμεσό προέκυψε από προβλήματα που φαίνεται να υπάρχουν με δικαιώματα υποδομών στο λιμάνι στην βάση του συμβολαίου για την διαχείρισή του. Σύμφωνα με τον «Φιλελεύθερο», οι ενστάσεις έχουν εγερθεί από πλευράς της κοινοπραξίας DP World – GAP Vasilopoulos. Παρά ταύτα η κοινοπραξία, σύμφωνα με την εφημερίδα, φαίνεται διατεθειμένη να αποδεχθεί κάποιες δραστηριότητες της TOTAL προκειμένου να μην επηρεαστεί το ερευνητικό πρόγραμμα της γαλλικής εταιρείας.

Αδειάζει το λιμάνι Λάρνακας

Με βάση την σημερινή εικόνα που επικρατεί στο λιμάνι Λάρνακας, τέσσερις από τις πέντε άδειες που είχαν δοθεί για εγκαταστάσεις παράκτιων υπηρεσιών προς τις εταιρείες που βρίσκονται εντός της κυπριακής ΑΟΖ έχουν λήξει. Η πέμπτη άδεια λήξει και αυτή τον επόμενο μήνα. Οι τέσσερις άδειες που έληξαν από τα τέλη του περασμένου Αυγούστου είχαν δοθεί το 2013 άλλες για περίοδο ενός και άλλες για δυο χρόνια. Οι άδειες η οποίες έχουν λήξει αφορούν: Η πρώτη εταιρεία που άφησε πίσω της τις υπεράκτιες υπηρεσίες της στο λιμάνι Λεμεσού ήταν η Noble μετά και την απόφαση να μην επεκτείνει το ερευνητικό της πρόγραμμα με νέα γεώτρηση εντός του τεμαχίου 12.

Χωρίς άδεια έχει παραμείνει και η εταιρεία Medserv Cyprus, η οποία διατηρούσε εγκαταστάσεις στο λιμάνι Λεμεσού υποστηρίζοντας τις ερευνητικές δραστηριότητες της ιταλικής ENI. Στην ίδια κατάσταση βρίσκονται και η Gulf Agency καθώς και η AFA Cyprus. Τον περασμένο μήνα χωρίς άδεια παρέμεινε και η Multimarine Services. Το πάζλ των αποχωρήσεων από την Λάρνακα συμπληρώνει η εταιρεία STL Oil, η άδεια της οποίας εκπνέει το επόμενο μήνα.

Μένουν μέχρι να φύγουν

Εκτός από τις εταιρείες που παρέχουν διευκολύνσεις στην βιομηχανία υδρογονανθράκων και αναζητούν στέγη, στην ίδια μοίρα βρίσκονται και τρεις εταιρείες πετρελαιοειδών που έχουν τις εγκαταστάσεις τους στην Λάρνακα και θα μετακινηθούν στην περιοχή Μαρί – Βασιλικού. Και εδώ παραμένει άγνωστο το πότε θα μετακινηθούν παρά το δικαστικό διάταγμα που υπάρχει και που σαφώς ορίζει ως καταληκτική ημερομηνία την 31η Ιανουαρίου 2017. Το μόνο σίγουρο στην συγκεκριμένη υπόθεση είναι ότι οι τρεις εταιρείες ΕΚΟ, ΕΣΣΟ και Πετρολίνα δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν την Λάρνακα μέσα στο χρονικό περιθώριο που έχει ορισθεί δικαστικά.

Διαπίστωση που έχει γίνει από τον ίδιο τον Υπουργό Εσωτερικών Σωκράτη Χάσικο μετά το πέρας της τελευταίας σύσκεψης που έγινε αρχές του μήνα. Η κυβέρνηση, η οποία πιέζεται από τις τοπικές κοινωνίες για απομάκρυνση των πετρελαιοειδών, έχει μετακυλήσει την πίεση στις εταιρείες από τις οποίες έχει ζητήσει να καθορίσουν εκείνες το χρόνο που απαιτείται για να τερματισθεί η παρουσία τους στην Λάρνακα. Με αυτό το σκεπτικό, επί του παρόντος, δεν έχουν τεθεί χρονοδιαγράμματα, όμως θεωρείται βέβαιο με βάση και την πραγματικότητα που επικαλέσθηκε ο Σωκράτης Χάσικος ότι η μετακίνηση των τριών εταιρειών στην περιοχή Μαρί-Βασιλικού θα πραγματοποιηθεί αρκετά αργότερα από την 31η Ιανουαρίου 2017.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X