ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το Ντίζελγκεϊτ και ο σκληρός πόλεμος των αυτοκινητοβιομηχανιών

Έχει εδραιωθεί μια συναίνεση για να μην αλλάξουν τα δεδομένα στους ελέγχους ρύπων

Kathimerini.gr

Αν κάτι μας έμαθε το Ντίζελγκεϊτ, το σκάνδαλο με την εξαπάτηση όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της Volkswagen στην αγορά των ΗΠΑ, είναι ότι πρόκειται για διαδεδομένη πρακτική στην αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία, ώς ένα βαθμό, ήταν γνωστή στις πολιτικές ηγεσίες.

Τι πάει να πει αυτό; Πρώτον, ότι έχει εδραιωθεί εντός Ε.Ε. μιαν άτυπη συναίνεση για να μην αλλάξουν τα δεδομένα στους ελέγχους ρύπων σε έναν κλάδο ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή οικονομία και με εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους. Δεύτερον, ότι η Volkswagen αντιμετώπισε με αλαζονικό τρόπο τα ευρήματα των αμερικανικών αρχών για το «έξυπνο λογισμικό» που «υποδείκνυε» στο όχημα ότι περνάει από έλεγχο και έτσι αυτό εξέπεμπε χαμηλότερους ρύπους, ενώ σε συνθήκες δρόμου τα επικίνδυνα αέρια, όπως τα οξείδια του αζώτου, ήταν υψηλότερα των επιτρεπόμενων ορίων. Τρίτον, ότι πίσω από όλα αυτά μαίνεται ο πόλεμος αμερικανικών και ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Και, τέταρτον, ότι μια τόσο γραφειοκρατική και πολυπλόκαμη βιομηχανία, όπως η Volkswagen, σε μια χώρα που διακηρύσσει με κάθε ευκαιρία τη συμμόρφωση στους κανόνες ακολουθεί αντίθετη συμπεριφορά, αρνείται να αντιληφθεί ότι χρειάζεται αλλαγές στο πώς διοικείται, ενώ παράλληλα συντηρεί τις δομές που κυοφόρησαν την απάτη – ή τουλάχιστον αυτό τής καταμαρτυρούν όσοι πιστεύουν ότι το μεγαλόπνοο στρατηγικό της σχέδιο για το 2025 περιλαμβάνει αλλαγές διακοσμητικού χαρακτήρα. Για παράδειγμα, οι εισαγγελικές αρχές στις ΗΠΑ ερευνούν εάν ο παραιτηθείς λόγω σκανδάλου επικεφαλής της VW Μάρτιν Βίντερκορν και ο νυν επικεφαλής του εποπτικού της συμβουλίου Χανς Ντίτερ Πετς κατέστρεψαν αποδεικτικά στοιχεία της απάτης.

Στη Γαλλία, ερευνάται εάν και οι εγχώριες εταιρείες χρησιμοποιούν ανάλογα τεχνάσματα με τη VW. Σε πρόσφατες δοκιμές του Joint Research Center (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φάνηκε ότι το ντιζελοκίνητο C4 Cactus της Citroen εκπέμπει «νόμιμους ρύπους» σε συγκεκριμένη θερμοκρασία, η οποία τους επηρεάζει όταν αυξηθεί. Στο Α4 της Audi, η οποία ανήκει στη Volkswagen, υπήρχε απόκλιση μεταξύ των εκπομπών στις δοκιμές και στον δρόμο. Πάντως, ένα από τα θετικά αποτελέσματα του Ντίζελγκεϊτ είναι ότι από το 2018 οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ε.Ε. θα υποχρεώνονται να διενεργούν ελέγχους σε κανονικές συνθήκες αυτοκίνησης και να δημοσιοποιούν τα αποτελέσματα, όπως αποφάσισε η Κομισιόν. Η Κομισιόν, όπως φάνηκε σε έρευνα του Ευρωκοινοβουλίου, είχε αγνοήσει στοιχεία για τις εκπομπές ρύπων από το δικό της ερευνητικό κέντρο, το JRC. Τέλος, η VW ευαγγελίζεται για την επόμενη δεκαετία αλλαγές στο μοντέλο διοίκησής της και περισσότερη διαφάνεια. Οχι μόνο θα πληρώσει πολλά δισ. ευρώ σε πρόστιμα και διακανονισμούς λόγω σκανδάλων, αλλά και θα περικόψει δραστικά δαπάνες και προσωπικό (έως το 2025 οι εργαζόμενοί του θα είναι 53.000 λιγότεροι διεθνώς), ενώ θα επενδύσει στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων και αυτόνομων οχημάτων, νέων μπαταριών και στην παροχή νέων υπηρεσιών στους οδηγούς.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση