ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Δεν προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια την Κύπρο

Από το 2013 μέχρι σήμερα καταγράφεται μια φθίνουσα πορεία

Της Μαρίας Ηρακλέους

Ως πονεμένη ιστορία χαρακτηρίζουν φορείς της ναυτιλίας τις κρουαζιέρες από και προς την Κύπρο. Και πώς να μην είναι έτσι άλλωστε, αφού μόλις μέσα σε τέσσερα χρόνια, ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν την Κύπρο τείνει προς αποδεκατισμό, ενώ μόλις μία εταιρεία έχει μείνει στη χώρα για να παρέχει διά της θαλάσσης ταξίδια αναψυχής είτε προς την Ελλάδα είτε στο Ισραήλ. Και πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία τα οποία έχει στην κατοχή του ο ΚΟΤ, μιλούν για 200 χιλιάδες τουρίστες που επισκέφθηκαν την Κύπρο ως επιβάτες κρουαζιέρας εν έτει 2013, για να φτάσουν το 2016 τους 85 χιλιάδες.

Με την πτωτική τάση να αποδίδεται από τους αρμοδίους κυρίως στην έκρυθμη κατάσταση στην περιοχή λόγω και του πολέμου στη Συρία, και στο συγκριτικό μειονέκτημα της Κύπρου που αφορά στο εμπάργκο από την Τουρκία, μειώνονται οι επιλογές και σαφώς και οι ενέργειες για συγκεκριμένο σχεδιασμό προς ανατροπή του αρνητικού σκηνικού, με μοναδική ίσως εξαίρεση την πρόσφατη τριμερή συνεργασία Ελλάδας - Κύπρου - Αιγύπτου στη ναυτιλιακή συνδεσιμότητα. Η απουσία των κρουαζιερόπλοιων από την Κύπρο αποτυπώνεται περίτρανα στην παρουσία μόλις 10 πλοίων (κρουαζιερόπλοιων) μπροστά στις 2.500 ποντοπόρα πλοία που ελέγχει η ναυτική βιομηχανία στην Κύπρο. Ποσοστό δηλαδή μόλις 2,5%.

Fly and Cruise


Οι προσπάθειες του Υπουργείου Συγκοινωνιών για αύξηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Κύπρου είναι μια θετική εξέλιξη αναφέρει στην «Κ» ο Θωμάς Καζάκος, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Κύπρου, ο οποίος υποδεικνύει ότι αυτό μπορεί να λειτουργήσει σαφώς υπέρ της αύξησης των ακτοπλοϊκών γραμμών στην χώρα, μέσω του προγράμματος “Fly and Cruise”. Προοπτική την οποία επιδιώκει να επωφεληθεί και η Ελλάδα εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι η αεροπορική εταιρεία Emirates βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Ένωση Λιμένων Κρουαζιέρας Μεσογείου (Med Cruise) στοχεύοντας στη δημιουργία αεροπορικής γέφυρας με τη Μεσόγειο για τους πελάτες κρουαζιέρας από την Ασία. Με αυτό τον τρόπο οι επιβάτες θα μεταφέρονται αεροπορικώς στην Ελλάδα και σε άλλες μεσογειακές χώρες και στη συνέχεια θα συνδυάζουν την παραμονή τους στη χώρα, αλλά και την επίσκεψη τους σε άλλους προορισμούς διά της θαλάσσιας οδού.

«Ας είναι ένα παράδειγμα προς μίμηση στις αξιέπαινες προσπάθειες που κάνει ο νυν Υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων ν’ αυξήσει την αεροπορική συνδεσιμότητα της Κύπρου με το εξωτερικό και τις παράλληλες προσπάθειες που κάνει ο ΚΟΤ για να αυξήσουμε το τουριστικό ρεύμα σε ποιοτικό επίπεδο», επισημαίνει ο κ. Καζάκος, που καλεί τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού να εντάξει στον προγραμματισμό του την προβολή της Κύπρου ως προορισμού και για την επιβατική θαλάσσια διακίνηση, ώστε να αυξηθεί σταδιακά η ζήτηση και κατά συνέπεια και η προσφορά. Κάτι τέτοιο θα είχε τεράστια οφέλη για τον τουρισμό μας, υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΚΝΕ (Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου) καθώς και για την αμιγώς ναυτιλιακή επιβατική κίνηση της χώρας.Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ Άγγελος Λοΐζου δηλώνει στην «Κ» πως ο Οργανισμός στηρίζει όποια ιδέα προς αυτή την κατεύθυνση παραπέμποντας σε σχετική συνεννόηση που είχε ο ΚΟΤ με το ΚΝΕ για την προώθηση των κρουαζιέρων και της επιβατικής κίνησης στα πλοία. Προσθέτοντας ότι οι ίδιοι είναι προς το παρόν «σε επαφή με την αιγυπτιακή κυβέρνηση μέσω της πρωτοβουλίας των δύο Προέδρων, για να δούμε πώς μπορούμε από κοινού Αίγυπτος και Κύπρος να αναπτύξουμε τη ναυτική διασύνδεση των δύο χωρών».

Ούτε επιβατικά


Είναι παράδοξο το γεγονός ότι η Κύπρος, όντας νησί, αλλά και με στόλο στην πρώτη δεκάδα σε παγκόσμια κλίμακα, υστερεί και στο θέμα της μόνιμης διασύνδεσης υπό μορφή τακτικής γραμμής με τις γειτονικές χώρες, όπως για παράδειγμα την Ελλάδα και το Ισραήλ. Επιλογή η οποία δεν αφορά μόνο την μεταφορά επιβατών αλλά και οχημάτων, πιο ελκυστική οικονομικά, και εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, χώρες. Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει τέτοια γραμμή και δύσκολα θα υπάρξει εξέλιξη στο συγκεκριμένο θέμα καθώς, όπως μας εξηγεί ο πρόεδρος του ναυτιλιακού επιμελητηρίου, κάτι τέτοιο είναι οικονομικά ασύμφορο για τις εταιρείες.

«Για να βάλει ένας πλοιοκτήτης μία τακτική γραμμή μεταξύ Κύπρου και Ελλάδος, τα κόστη είναι δυσανάλογα και υπέρογκα για τον αριθμό των επιβατών που θα τη χρησιμοποιήσουν». Η επαναφορά τέτοιων γραμμών ως σενάριο φαντάζει ακόμα πιο απομακρυσμένη καθώς η μελέτη για την εθνική στρατηγική τουρισμού, η οποία αναμένεται να αποτελέσει τη βάση για ένα νέο σχεδιασμό αξιοποίησης και προβολής του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου, δεν έχει ασχοληθεί με τη θαλάσσια διασύνδεση της Κύπρου, πέραν του Yachting.

Μόνο μία εταιρεία για κρουαζιέρες με βάση την Κύπρο

Στο παρελθόν υπήρχαν οι επιλογές τριών εταιρειών για κρουαζιέρες από την Κύπρο, ωστόσο, με την αλλαγή της βάσης της Louis πλέον πέραν της εταιρείας Salamis, δεν προσφέρεται κάτι περισσότερο για τους ντόπιους, που καλούνται να επιβιβαστούν σε αεροπλάνο προκειμένου να απολαύσουν τις κρουαζιέρες που προσφέρονται για παράδειγμα στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά η Κύπρος εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως portofcall ή αλλιώς ενδιάμεσος σταθμός σε δρομολόγια που εκτελούν ξένες εταιρείες στην Ανατολική Μεσόγειο. Κι αυτό όμως μειώθηκε αναφέρει στην «Κ» ο Χρίστος Μούστρας, τουριστικός λειτουργός του ΚΟΤ, «αφού λόγω της κατάστασης στην περιοχή οι κρουαζιέρες μετακινήθηκαν προς την Δυτική Μεσόγειο».

Όπως ο ίδιος αναφέρει, οι κρουαζιέρες ακολουθούν τις τουριστικές τάσεις, κάτι που η Κύπρος φαίνεται να αποτελεί εξαίρεση καθώς το 3,18 εκατομμύρια που καταγράφηκε φέτος είναι και ρεκόρ τουριστικών αφίξεων για τη χώρα. Καθίσταται δε σαφές πως πέραν του συνεδρίου Cruιseeast- med, με την συμμετοχή Ελλάδας- Κύπρου- Αιγύπτου, το οποίο αναμένεται να πραγματοποιηθεί το επόμενο διάστημα, δεν υπάρχει άλλος σαφής σχεδιασμός για την προώθηση της κρουαζιέρας στην Κύπρο, αλλά ούτε και της καθαρά επιβατικής κίνησης με πλοία τύπου RO-RO passengers ship για μεταφορά και οχημάτων καθώς, σύμφωνα και με τον ΚΟΤ κάτι τέτοιο κρίνεται ασύμφορο.

Στοιχεία και αριθμοί


Τα στοιχεία που έχει στην κατοχή του ο ΚΟΤ καταδεικνύουν την φθίνουσα πορεία που ακολουθεί ο κλάδος των κρουαζιέρων στην Κύπρο. Μέχρι στιγμής για το 2017, 23 πλοία συμπεριλαμβάνουν την Κύπρο στα δρομολόγιά τους, και αναμένεται να προσεγγίσουν λιμάνια της χώρας 56 φορές. Αριθμός τρεις φορές πιο κάτω σε σύγκριση με το 2013. Σημειώνεται ότι δημοφιλέστερο λιμάνι για τα επιβατικά πλοία αποτελεί το λιμάνι Λεμεσού, ακολουθεί το λιμάνι Λάρνακας και τέλος αυτό της Πάφου.

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση