ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

15νθημερη παράταση εφαρμογής νομοσχεδίου για συμβάσεις

Θα ζητήσει η Κυπριακή Δημοκρατία από ΕΕ να παραταθεί η προθεσμία για αποφυγή κυρώσεων

ΚΥΠΕ

Δεκαπενθήμερη παράταση της προθεσμίας που λήγει στις 9 Φεβρουαρίου για ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής του εναρμονιστικού νομοσχεδίου σε σχέση με την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης έργων και υπηρεσιών, θα ζητεί η Κυπριακή Δημοκρατία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με προσχέδιο σχετικής αίτησης που ετοίμασε η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας.

Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε εκ νέου σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου, εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε στη Βουλή στις 9 Δεκεμβρίου του 2016 και θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί από τη Βουλή μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου του 2017. Σε διαφορετική περίπτωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δικαιούται να καταχωρήσει στο Δικαστήριο της ΕΕ προσφυγή κατά της Δημοκρατίας για επιβολή χρηματικής κύρωσης για παράβαση του δικαίου της Ένωσης.

Η εξέταση του νομοσχεδίου από την Επιτροπή Ελέγχου άρχισε στις 2 Φεβρουαρίου και τέθηκε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής στις 3 Φεβρουαρίου του 2017 για συζήτηση και ψήφιση. Ωστόσο, έπειτα από σχετική απόφαση της Ολομέλειας, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου επανεξέτασε σήμερα το εναρμονιστικό νομοσχέδιο, το οποίο έχει περιληφθεί εκ νέου στην ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας στις 10 Φεβρουαρίου με σκοπό να συζητηθεί και να ψηφιστεί σε νόμο.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εναρμόνιση της νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή οδηγία της 26ης Φεβρουαρίου του 2014 σχετικά με την ανάθεση των συμβάσεων παραχώρησης. Ειδικότερα, με το εναρμονιστικό νομοσχέδιο μεταφέρονται οι διατάξεις της πιο πάνω Οδηγίας σχετικά με την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης στο εθνικό μας δίκαιο, σε σχέση με συμβάσεις παραχώρησης έργων και υπηρεσιών εκτιμώμενης αξίας ίσης ή ανώτερης των €5.225.000.

Απαντώντας σε ερώτηση βουλευτή, ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης είπε ότι η Υπηρεσία του δεν έχει πρόβλημα να κατεβεί το όριο κάτω από τα €5,22 εκατομμύρια αλλά δεν πιστεύω, όπως είπε, ότι θα βρεθούν συμβάσεις παραχώρησης - η οποία είναι ειδικός τύπος σύμβασης - για παράδειγμα ενός εκατομμυρίου ευρώ.

Σημείωσε ότι είναι σπάνιο να βρεις σύμβαση παραχώρησης ακόμη και υπηρεσιών η οποία να είναι τόσος μικρής αξίας, κάτω από 5 εκ. ευρώ.

Με αφορμή ειδικές εξαιρέσεις στον τομέα ύδατος, ο κ. Μιχαηλίδης είπε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση βουλευτή, ότι το συγκεκριμένο εναρμονιστικό νομοσχέδιο απαιτεί “πολύ πιο αυστηρά πλαίσια ως προς τις διαδικασίες που ακολουθείς” για μια σύμβαση παραχώρησης και “άρα δεν είναι καλό να επιζητούνται περαιτέρω εξαιρέσεις”

Το ότι εξαιρείται κάτι από τις συμβάσεις παραχώρησης σε ένα τομέα “αφήνεις στη διοίκηση την ευχέρεια να κινείται με πιο χαλαρές διαδικασίες”, υπογράμμισε, τονίζοντας ότι “δεν είναι καλό να ζητούνται εξαιρέσεις”.

Εκπρόσωπος του Γενικού Λογιστηρίου εξήγησε ότι η οδηγία αναφέρει για συμβάσεις πέρα των €5,22 εκατομμυρίων θα πρέπει να προκηρύξεις ανοικτό διαγωνισμό και να τον δημοσιεύσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ για κάτω από αυτό το ποσό θα μπορεί να δημοσιεύεται ο διαγωνισμός μόνο σε τοπικό επίπεδο.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι θα ήταν άδικο για τους Κύπριους οικονομικούς φορείς να ανοίγεις το διαγωνισμό πανευρωπαϊκά για συμβάσεις πέρα του ενός εκ. ευρώ ενώ στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες να ανοίγουν το διαγωνισμό για πέρα των 5 εκ. ευρώ, σημειώνοντας ότι αυτό θα έφερνε σε μια δυσμένεια τους Κύπριους οικονομικούς φορείς καθώς θα τους είχαν ανταγωνισμό από χαμηλότερα επίπεδα.

Είπε ακόμη ότι εισήγηση είναι να γίνεται η προκήρυξη σε τοπικό επίπεδο και αν δεν υπάρχει τεχνογνωσία τότε οι Κύπριοι οικονομικοί φορείς που θα ενδιαφερθούν να βρίσκουν συνεργάτες από το εξωτερικό.

Θέματα ιδιωτικοποιήσεων

Σε σχέση με θέματα ιδιωτικοποιήσεων, ο εκπρόσωπος του Γενικού Λογιστηρίου είπε ότι “κανένας νόμος των δημοσίων συμβάσεων δεν παραπέμπει ή διευκολύνει ή κάνει οτιδήποτε που αφορά τη διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων”.

Το αντίθετο, το νομοσχέδιο αναφέρει ότι δεν απαιτεί την ιδιωτικοποίηση δημοσίων επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες στο κοινό, πρόσθεσε.

Άρα, συνέχισε, είναι ξεκάθαρη η νομοθεσία ότι δεν είναι αυτός ο στόχος της και δεν είναι αυτό που θέλει να πετύχει.

Αναφορικά με τις συμβάσεις που υπογράφηκαν για το λιμάνι Λεμεσού και κατά πόσον θα άλλαζε κάτι στη διαδικασία αν εφαρμοζόταν από τότε η οδηγία, ο εκπρόσωπος του Γενικού Λογιστηρίου είπε ότι “θα ενέπιπτε η διαδικασία του λιμανιού σε αυτή την οδηγία, αλλά όσον αφορά την διαδικασία που ακολουθήθηκε θα μπορούσε να είναι και η ίδια”.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, η βουλευτίνα του ΔΗΣΥ Αννίτα Δημητρίου είπε ότι δεν υπήρχε λόγος καθυστέρησης της ψήφισης του νομοσχεδίου ειδικά ενόψει καταδικαστικής απόφασης εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, προσθέτοντας ότι μέχρι σήμερα θα έπρεπε να δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της Δημοκρατίας.

Ανέφερε ότι το νομοσχέδιο βρισκόταν στη Βουλή από τις 8 Δεκεμβρίου του 2016 και υπήρχε ικανοποιητικός διαθέσιμος χρόνος για εξέταση του χωρίς να πρέπει να εκπνεύσει η προθεσμία και πρόσθεσε ότι “ξεκαθαρίστηκε και από τον Γενικό Ελεγκτή και από το Γενικό Λογιστήριο ότι σε καμιά περίπτωση δεν θεωρούν ότι υπήρχε από σκοπού καθυστέρηση και μάλιστα έχουν αιτιολογηθεί οι λόγοι καθυστέρησης και μέσα από σχετικό υπόμνημα το οποίο έχει κατατεθεί από το Γενικό Λογιστήριο”.

Ανέφερε επίσης ότι αναφορικά με το λιμάνι Λεμεσού “ξεκαθαρίστηκε ότι δεν θα άλλαζε απολύτως τίποτα στη διαδικασία αφού το ίδιο Υπουργείο, αυτοβούλως, ακολούθησε ανοικτές διαδικασίες”.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X