ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Συζήτηση για εξαίρεση προαγωγών από την απαγόρευση πλήρωσης θέσεων

Επί τάπητος το νομοσχέδιο στη Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών

ΚΥΠΕ

Νομοσχέδιο το οποίο διαλαμβάνει τη συνέχιση επ' αόριστον της απαγόρευσης της πλήρωσης κενών θέσεων πρώτου διορισμού και πρώτου διορισμού και προαγωγής και την εξαίρεση των θέσεων προαγωγής από την απαγόρευση της πλήρωσης κενών θέσεων από το 2017 και εντεύθεν, συζήτησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Βουλευτές μέλη της Επιτροπής έθεσαν σειρά ερωτημάτων επί του νομοσχεδίου που αφορούν μεταξύ άλλων, πόσες θέσεις έχουν αποποιηθεί από το 2013 και πόσοι έχουν έχει προσληφθεί με διάφορες άλλες μορφές εργοδότησης, όπως την αγορά υπηρεσιών, καθώς και τον αριθμών των θέσεων που θα αποπαγοποιηθούν με το νομοσχέδιο και το κόστος που συνεπάγεται αυτή η αποπαγοποίηση για τα δημόσια οικονομικά.

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο Διευθυντής του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών Κύπρος Κυπριανού ανέλαβε να καταθέσει γραπτώς τις απαντήσεις επί των ερωτημάτων των βουλευτών σε επόμενη συνεδρία της Επιτροπής και σημείωσε ότι με το νομοσχέδιο με τίτλο “ο περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) νόμος του 2017”, θα ισχύσει πλέον η επ΄ αόριστο παγοποίηση της συμπλήρωσης θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής “αλλά κυρίως θα συνεχίσει να ισχύει η παγοποίηση προσλήψεων σε θέσεις πρώτου διορισμού, στις οποίες οφείλεται και ο μεγαλύτερος αριθμός προσλήψεων και αύξησης της απασχόλησης”.

Ωστόσο, ο κ. Κυπριανού ξεκαθάρισε ότι με το νομοσχέδιο “οι θέσεις προαγωγής οι οποίες θα αποπαγοποιηθούν αφορούν κυρίως τις μη επιστημονικές δομές θέσεων όπου έχουν να γίνουν προαγωγές από το 2013 στις περισσότερες των περιπτώσεων”.

“Έχουμε δομές θέσεων όπου πέρα των μισών είναι κενές με αποτέλεσμα να έχουμε σοβαρά προβλήματα σε πάρα πολλές υπηρεσίες, είτε ονομάζονται τεχνικοί των δημοσίων έργων είτε ονομάζεται εναλλάξιμο προσωπικό”, πρόσθεσε.

Ανέφερε επίσης ότι το νομοσχέδιο είναι στο πλαίσιο της συμφωνίας με την ΠΑΣΥΔΥ, η οποία διασυνδέει την αύξηση στο μισθολογικό κόστος με την αύξηση του ΑΕΠ και προβλέπει ότι για το 2017 και 2018 δεν θα δοθούν γενικές αυξήσεις, την εισαγωγή ταμείου προνοίας και την αποπαγοποίηση των θέσεων προαγωγής, την παγοποίηση επ΄ αόριστον των θέσεων πρώτου διορισμού και πρώτου διορισμού και προαγωγής και με συμπληρωματικό προϋπολογισμό το 2017 ή με τον προϋπολογισμό του 2018 θα καταθέσουμε και μια σειρά από εισηγήσεις για κατάργηση ενός σημαντικού αριθμού εγκεκριμένων θέσεων.

Είπε ακόμη ότι η συμφωνία με την ΠΑΣΥΔΥ ακολουθεί σε ένα μεγάλο βαθμό τη συμφωνία που υπογράφηκε και με τις συντεχνίες ΣΕΚ και ΠΕΟ και ισχύει για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Ο ΓΓ της ΠΑΣΥΔΥ Γλαύκος Χατζηπέτρου είπε ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υλοποιείται ένα μέρος της συμφωνίας ΠΑΣΥΔΥ και Κυβέρνησης, η οποία ακολούθησε τη συμφωνία ΣΕΚ, ΠΕΟ και Κυβέρνησης, πρόσθεσε ότι το μέτρο της παγοποίησης εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο με τη νομοθεσία του 2013.

Ανέφερε ότι από τη Δημόσια Υπηρεσία έφυγαν γύρω στα 4.500 άτομα, σημειώνοντας ότι ο προϋπολογισμός του 2012 είχε 18.000 νομοθετημένες θέσεις και τώρα ανέρχονται κοντά στις 12.500.

Ο ΓΓ της ΟΗΟ – ΣΕΚ Ανδρέας Ηλία είπε ότι “με το πάγωμα των θέσεων έχουν δημιουργηθεί σημαντικά προβλήματα λειτουργικότητας στους οργανισμούς που εκπροσωπούμε και άρα θα βοηθήσει στην αποτελεσματικότητα των οργανισμών”.

Ο κ. Ηλία έθεσε προς το Τμήμα Διοίκησης και Προσωπικού το ερώτημα γιατί δεν τερματίζεται παράλληλα και η σχετική πρόνοια της νομοθεσίας του 2013 για τις μετονομασίες και αναβαθμίσεις θέσεων από τη στιγμή που τέτοιου είδους ρυθμίσεις χρειάζονται μια σειρά από εγκρίσεις, όπως είναι το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργικό Συμβούλιο και η Βουλή.

Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει παράλληλα να περάσει το μήνυμα προς τους οργανισμούς και την ίδια την Κυβέρνηση πως θα πρέπει να περιορίσουν την αγορά υπηρεσιών και πρόσθεσε ότι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε ημικρατικούς οργανισμούς προσφεύγουν στην αγορά υπηρεσιών ένεκα των προβλημάτων που δημιουργούνται και μάλιστα σε θέσεις που είναι διαρκείς.

Ο ΓΓ της ΣΗΔΗΚΕΚ – ΠΕΟ Αντώνης Νεοφύτου είπε ότι έχουν δημιουργηθεί προβλήματα με αυτή την παγοποίηση θέσεων για πέντε έτη στους ημικρατικούς οργανισμούς και στους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προσθέτοντας ότι όταν γίνεται μια προαγωγή δημιουργείται κενό προς τα κάτω.

Ανέφερε ότι οι οργανισμοί αυτοί προσφεύγουν σε άλλες μορφές απασχόλησης, όπως είναι η αγορά και η μίσθωση υπηρεσιών και στο τέλος αυτή η μορφή απασχόλησης μετατρέπεται σε αορίστου χρόνου και επηρεάζονται οι εργασιακές σχέσεις και δεν γίνονται οι ικανοποιητικές διαδικασίες για την πρόσληψη εργαζομένου.

Για να αποφευχθούν αυτά τα προβλήματα θα πρέπει να αποπαγοποιηθούν και οι θέσεις πρώτου διορισμού και προαγωγής ώστε να γίνεται ο κατάλληλος έλεγχος και από τη Βουλή, ανέφερε και πρόσθεσε ότι “το μεγάλο πρόβλημα” είναι στην παγοποίηση ωρομίσθιου προσωπικού, όπου οι υπηρεσίες μεταφέρονται στο δημόσιο τομέα, ενώ είναι μόνιμες θέσεις.

Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει να επιλυθεί και το θέμα αναβαθμίσεων και μετονομασίας θέσεων που αφορά συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Ο Εκπρόσωπος της Ανεξάρτητης Συντεχνίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΑΣΔΥΚ) Γιώργος Χωραττάς είπε ότι συμφωνεί με το νομοσχέδιο γιατί διορθώνει στρεβλώσεις που υφίστανται τα τελευταία χρόνια στη δημόσια υπηρεσία λόγω παγοποίησης των προαγωγών και δεν φέρει ένσταση για το πάγωμα των προσλήψεων.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι κακίζει το γεγονός ότι η συμφωνία η οποία οδήγησε στην προώθηση του παρόντος νομοσχεδίου στη Βουλή έγινε χωρίς διαβούλευση με την ΑΣΔΥΚ.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε ότι το ΑΚΕΛ ζήτησε διάφορα στοιχεία σχετικά με το κατά πόσον η Κυβέρνηση έχει εκτίμηση σε σχέση με τις ελλείψεις, τις ανάγκες που υπάρχουν στη δημόσια υπηρεσία ή ακόμη και για τον πλεονασμό που μπορεί να υπάρχουν σε ορισμένες υπηρεσίες.

Ανέφερε ότι πολλές φορές υπηρεσίες και τμήματα του δημοσίου έρχονται στη Βουλή και δηλώνουν αδυναμία λόγω της υποστελέχωσης να υλοποιήσουν την άλφα ή βήτα πολιτική και πρόσθεσε ότι το πάγωμα των προσλήψεων δεν σημαίνει και αυτόματα και εξοικονόμηση χρημάτων ή μείωση του κόστους διότι η Κυβέρνηση εδώ και αρκετά χρόνια έχει κάνει θεσμό την αγορά υπηρεσιών και την ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα διαφόρων λειτουργιών που έχει να κάνει η δημόσια υπηρεσία.

“Είναι γενναιόδωρη η Κυβέρνηση με αγορά υπηρεσιών για μελέτες, για πρόσληψη εμπειρογνωμόνων που θα μπορούσαν να γίνουν από το δημόσιο τομέα”, πρόσθεσε.

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι το ΑΚΕΛ ζήτησε από την Κυβέρνηση να φέρει το συνολικό κόστος αυτών των πρακτικών με την αγορά υπηρεσιών, την αξιοποίηση εμπειρογνωμόνων και τη διενέργεια μελετών.

Είπε ακόμη ότι ζήτησαν επίσης από την Κυβέρνηση να φέρει συνολικά από το 2013 πόσες θέσεις έχουν αποποιηθεί και πόσος κόσμος έχει προσληφθεί με διάφορες άλλες μορφές εργοδότησης ούτως ώστε να έχουμε μια συνολική εικόνα αν με αυτό που κάνει η Κυβέρνηση με τα συνεχή ξεπαγώματα και την αγορά υπηρεσιών, υπάρχει τελικά εξοικονόμηση λεφτών και αν αυτό αποτελεί τρόπος νοικοκυρέματος στη δημόσια υπηρεσία”.

“Κατά την άποψη μας δεν αποτελεί νοικοκύρεμα ούτε και βοηθά στην ποιοτική αλλά και ποσοτική εξυπηρέτηση της κοινωνίας από μέρους της δημόσιας υπηρεσίας”, πρόσθεσε.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση