ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Συζητήσεις επί συζητήσεων για τις τιμές των καυσίμων

Οι λιανικές βενζίνης, η συζήτηση για νέα πρατήρια και το τελικό κόστος για τον καταναλωτή

*Της ΝΑΤΑΣΑΣ ΤΣΙΑΚΟΛΗ 

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και οι επιπτώσεις στην οικονομία, και κατ’ επέκταση στον Κύπριο καταναλωτή, συζητήθηκαν στην κοινοβουλευτική επιτροπή Ενέργειας, ώστε να δοθούν περαιτέρω στοιχεία όσον αφορά την τιμή του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης 95 οκτανίων. Συγκεκριμένα, τέθηκε το ερώτημα για ποιο λόγο οι λιανικές τιμές των δύο προϊόντων βρίσκονται περίπου στα ίδια επίπεδα μετά τους φόρους στην Κύπρο, ενώ κάτι παρόμοιο δεν ισχύει σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Ο κυριότερος λόγος ως προς το γιατί συμβαίνει αυτό, σύμφωνα και με τα όσα ακούστηκαν στη Βουλή, είναι ότι σε κάθε κράτος μέλος ισχύει διαφορετικός συντελεστής έμμεσης φορολογίας για κάθε διαφορετικό καύσιμο.

Σημειώνεται ότι σε όλα τα κράτη μέλη, εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο, το ύψος του έμμεσου φόρου για την βενζίνη 95 οκτανίων είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο για το πετρέλαιο κίνησης και κυμαίνεται από € 0,363 σεντς το λίτρο φτάνοντας μέχρι και τα € 0, 780 σεντς το λίτρο. Στις πλείστες χώρες η διαφορά μεταξύ των δύο είναι αρκετά μεγάλη φτάνοντας τα € 0,290 σεντς το λίτρο, σε σύγκριση με τη διαφορά που υπάρχει στην Κύπρο και η οποία είναι μόνο € 0,029 σεντς το λίτρο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, σε αρκετά κράτη μέλη, η βενζίνη 95 οκτανίων να πωλείται σε ψηλότερη τιμή απ΄ ό,τι το πετρέλαιο κίνησης. Στην 10η θέση κατατάσσεται η Κύπρος μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. σε ό,τι αφορά το χαμηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που επιβάλλεται στην αμόλυβδη βενζίνη και στην 15η θέση σε ό,τι αφορά το χαμηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που επιβάλλεται στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων σύμφωνα με τα στοιχεία της Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τρόπος επιβολής ΦΠΑ στα καύσιμα

Όσον αφορά στην επιβολή του ΦΠΑ στα καύσιμα, αυτό γίνεται βάσει των προνοιών της ευρωπαϊκής οδηγίας του Συμβουλίου του 2006, σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας. Επιπλέον στην βάση επιβολής του φόρου περιλαμβάνονται τα τέλη, τα δικαιώματα όπως επίσης οι εισφορές και οι φόροι, με εξαίρεση τον ΦΠΑ καθώς και τα παρεπόμενα έξοδα, όπως είναι για παράδειγμα τα έξοδα προμήθειας, συσκευασίας, μεταφοράς και ασφάλισης, με τα οποία επιβαρύνει ο προμηθευτής ή ο παρέχων υπηρεσίες τον αποκτώντα ή τον λήπτη.

Με βάση λοιπόν την εν λόγω διάταξη, η αξία ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας προσαυξάνεται με την επιβολή τελών, δικαιωμάτων, εισφορών ή φόρου, ώστε να καθοριστεί η αξία επί της οποίας θα επιβληθεί ο ΦΠΑ. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση των καυσίμων, ο ΦΠΑ θα επιβάλλεται αφού επιβληθούν επί της αξίας των αγαθών οι οποιοιδήποτε ειδικοί φόροι κατανάλωσης επιβάλλονται από το Τμήμα Τελωνείων επί των αγαθών αυτών. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας Χαράλαμπο Ρούσο, σε μελέτη που διενεργεί το Πανεπιστήμιο Κύπρου για την αυξομείωση των τιμών δεν διαπιστώνεται το φαινόμενο των πυραύλων και των φτερών, σε αντίθεση με την Ελεγκτική Υπηρεσία η οποία υποστηρίζει πως το φαινόμενο αυτό παρατηρείται εκ νέου στην αγορά.

Αντιδράσεις για την δημιουργία πρατηρίων

Σε σχετική επιστολή η διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών αναφέρει ότι δεν συμμερίζεται την θέση της Υπηρεσίας Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών καθώς και του Υπουργείου Ενέργειας ότι μπορούν να επέλθουν μειώσεις στην λιανική τιμή των καυσίμων με την δημιουργία νέων, ανεξάρτητων, πρατηρίων χαμηλού κόστους. Αντίθετα η Υπηρεσία Ανταγωνισμού σε σχετική μελέτη της, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι μπορεί να υπάρξει θετική επίδραση στις τιμές πώλησης καυσίμων, αν επιτραπεί η είσοδος στην λιανική αγορά των ανεξάρτητων μικρών πρατηρίων χαμηλού κόστους ή και πρατηρίων αυτοεξυπηρέτησης καταναλωτών σε παραδοσιακούς χώρους ή ακόμα και σε συνδυασμό με τις υπεραγορές.

Ο Πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων Στέφανος Στεφάνου, από την πλευρά του, εξέφρασε τις αμφιβολίες του ότι η αύξηση των πρατηρίων θα αναγκάσει τους πρατηριούχους να αυξήσουν το περιθώριο κέρδους της λιανικής τιμής, ούτως ώστε να καλύψουν τα έξοδά τους, αφού η προσφορά καυσίμων θα αυξηθεί, ενώ η αγορά θα παραμένει η ίδια. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου, τα πρατήρια από 240 το 2009 έχουν αυξηθεί στα 315 το 2015, επισημαίνοντας πως αν λειτουργήσουν πρατήρια χαμηλού κόστους τότε θα τίθεται θέμα βιωσιμότητας των πρατηρίων.

Παρότι η δημιουργία πρατηρίων χαμηλού κόστους φαίνεται να παρουσιάζεται ως ένα μέτρο το οποίο θα οδηγήσει σε καλύτερες συνθήκες ανταγωνισμού, τα Υπουργεία Εσωτερικών και Ενέργειας εντούτοις από το 2009 δεν έχουν καταλήξει ποια υπηρεσία θα αναλάβει την αρμοδιότητα για αδειοδότηση νέων πρατηρίων. Πρόσθετα, όπως ελέχθη στην Επιτροπή, την αρμοδιότητα για τη χωροθετική πολιτική θα έχει το Υπουργείο Εσωτερικών, ενώ οι επιχειρηματικές άδειες θα εκδίδονται από το Υπουργείο Ενέργειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2011 είχε ετοιμαστεί νομοσχέδιο για τη μεταφορά της αρμοδιότητας στο Υπουργείο Ενέργειας το οποίο είχε χαρακτηριστεί από την Υπηρεσία Ενέργειας ως δαιδαλώδες και μη επαρκές. Επίσης, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή, για να δημιουργηθούν πρατήρια χαμηλού κόστους θα πρέπει να τροποποιηθεί η χωροθετική πολιτική.

Ανήλθε το 2016 ο φόρος κατανάλωσης

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών, οι εισπράξεις από την επιβολή φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα ανήλθαν στα €340 εκατομμύρια το 2013, αυξήθηκαν στα €368 εκατομμύρια το 2014, στα €379 εκατομμύρια το 2015 και στα 396,2 εκατομμύρια το 2016.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X