ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

ΔΝΤ: Ανάπτυξη 4 - 4.2% τα επόμενα δύο χρόνια για την Κύπρο

Βασικός μοχλός της ανάπτυξης οι κατασκευές, που μπορεί όμως να εμπεριέχει και κινδύνους, υπογραμμίζει

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Ανάπτυξη της τάξεως του 4 - 4.2% βλέπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την Κύπρο κατά τη διάρκεια του 2018 - 2019, εντούτοις επισημαίνει πως το χρέος του ιδιωτικού τομέα παραμένει εξαιρετικά υψηλό.

Στην έκθεση που ετοίμασε το ΔΝΤ έπειτα από την τέταρτη μεταμνημονιακή επίσκεψη που πραγματοποίησε στο νησί, αναφέρει τα εξής:

Από την τελευταία μας επίσκεψη, η οικονομική ανάπτυξη της Κύπρου εξακολούθησε να επιταχύνεται, υποστηριζόμενη από κατασκευαστικές, τουριστικές και επαγγελματικές υπηρεσίες. Η ανεργία μετριάστηκε περαιτέρω, ενώ η δημοσιονομική κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά και το δημόσιο χρέος μειώθηκε κάτω από το 100% του ΑΕΠ. Αξιοποιώντας το φθίνον κόστος της χρηματοδότησης με βάση την αγορά, η Κύπρος προέβη σε πρώιμη επαναγορά στο ΔΝΤ τον Ιούλιο του 2017. Ωστόσο, παρά τη σημαντική και διαρκή βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών, το χρέος του ιδιωτικού τομέα παραμένει εξαιρετικά υψηλό και συνεχίστηκε η αδύναμη πειθαρχία στις πληρωμές, (NPL) σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η ανάγκη για πρόσθετες προβλέψεις και περιορισμένες ευκαιρίες για νέο δανεισμό εξακολουθεί να επηρεάζει την κερδοφορία των τραπεζών.

Ο σημερινός ταχύς ρυθμός οικονομικής επέκτασης προβλέπεται να συνεχιστεί, τονίζει, ενώ την ανάπτυξη υποστηρίζουν τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα που κυρίως χρηματοδοτούνται από το εξωτερικό. Η ιδιωτική κατανάλωση σημειώνει έχει περιοριστεί κάπως, αφού τα νοικοκυριά συμμορφώνονται στις πληρωμές των δανείων τους. Εντούτοις, μεσοπρόθεσμα η ανάπτυξη αναμένεται να μειωθεί στο 2.5% καθώς τα κατασκευαστικά έργα ολοκληρώνονται σταδιακά και ταυτόχρονα το υψηλό περιεχόμενο εισαγωγής της εγχώριας ζήτησης, ειδικά για τα δομικά υλικά, αναμένεται να διατηρήσει το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών γύρω στο 6-7% του ΑΕΠ. Προσθέτει πως τα φορολογικά έσοδα θα επωφεληθούν από την κλιμάκωση της δραστηριότητας. Στο πλαίσιο αυτού του βασικού σεναρίου, η ικανότητα αποπληρωμής του Ταμείου θεωρείται επαρκής για την Κύπρο, με τις αποπληρωμές που χρηματοδοτούνται από τα μεγάλα πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα και από τα νεοεκδοθέντα χρεόγραφα με βάση την αγορά, να υπόκεινται υπό σχετικά ευνοϊκούς όρους.

Ωστόσο, η ικανότητα αποπληρωμής του Ταμείου θα μπορούσε να αποδυναμωθεί εάν δημιουργηθούν σημαντικές ενδεχόμενες υποχρεώσεις από τα περιουσιακά στοιχεία των τραπεζών, η υπερβολική προσφορά πολυτελών ακινήτων θα δημιουργούσε έναν νέα φούσκα ακινήτων και θα αποδυνάμωνε τη δημοσιονομική πειθαρχία με την απόδοση στις πιέσεις και στις δαπάνες.

Τι θα συμβάλει στην χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η ενίσχυση της πειθαρχίας των πληρωμών, η αποφυγή των προκυκλικών πολιτικών και η υιοθέτηση μακρο-κρίσιμων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα συνέβαλε στη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, στην προστασία της καθοδικής τροχιάς του δημόσιου χρέους και στη στήριξη μιας ισορροπημένης και σταθερής ανάπτυξης. Κάτι τέτοιο θα διασφάλιζε επίσης την ικανότητα αποπληρωμής, ενώ σημειώνει τα ακόλουθα:

1. Βελτίωση της πειθαρχίας πληρωμών και μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Μια αποφασιστική και σταθερή μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων απαιτεί την ενίσχυση της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Η τροποποίηση των νομικών πλαισίων για την αφερεγγυότητα και τον αποκλεισμό μπορεί να υποστηρίξει αυτόν τον στόχο με την παροχή κινήτρων στους δανειολήπτες να συνεργάζονται με τις τράπεζες για την επίτευξη αμοιβαία αποδεκτών λύσεων αναδιάρθρωσης που βασίζονται σε εμπορικούς όρους. Περιορισμένη, καλά στοχοθετημένη δημοσιονομική στήριξη προς τους δανειολήπτες με χαμηλό εισόδημα που απειλούν τους κινδύνους μπορεί να ενισχύσει την οικονομική τους βιωσιμότητα και να προωθήσει τη συμμόρφωση των πληρωμών καθ 'όλη τη διάρκεια του δανείου. Η εμπιστοσύνη στις εταιρείες παροχής υπηρεσιών δανείων τρίτου μέρους θα πρέπει να συνεχιστεί και να καταστεί πλήρως λειτουργική, και οι τυχόν μη μεταβιβάσιμοι τίτλοι που μεταβιβάζονται σε μη τραπεζικές οντότητες δεν πρέπει να απλώς αποθηκεύονται. Η πρόσφατα ανακοινωθείσα αναζήτηση στρατηγικών επενδυτών στην Κυπριακή Συνεταιριστική Τράπεζα είναι μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη και πρέπει να προχωρήσει με ομαλό τρόπο.

2. Φύλαξη ενάντια στις προκυκλικές πολιτικές.

Οι πρόσφατες δημοσιονομικές επιδόσεις επωφελήθηκαν από την κυκλική άνοδο και τα κίνητρα που στηρίζουν τον τομέα των κατασκευών. Προκειμένου να αποφευχθεί η χρήση κυκλικών ή μεταβατικών εσόδων και να δημιουργηθεί χώρος για την απορρόφηση ενδεχόμενων ενδεχόμενων δημοσιονομικών κρίσεων, τα ετήσια ανώτατα όρια των ονομαστικών δαπανών θα πρέπει να αυξηθούν σύμφωνα με τη μεσοπρόθεσμη αύξηση της παραγωγής, με προσαρμογή προς τα κάτω για την αντιστάθμιση τυχόν μελλοντικών περικοπών των φορολογικών συντελεστών ή της μείωσης του φόρου βάσεις. Τα κίνητρα που στηρίζουν τον τομέα των κατασκευών θα πρέπει να αποσυρθούν. Πρέπει να θεσπιστεί ένας βιώσιμος μηχανισμός για τον έλεγχο των μισθών του δημόσιου τομέα. Θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα σύστημα στενής παρακολούθησης των δημοσιονομικών δαπανών της νέας Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας και να θεσπιστούν σωστά σχεδιασμένες διασφαλίσεις δαπανών.

3. Επανεκκίνηση στοχευμένων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων

Η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής των εμπορικών αξιώσεων και η αποτελεσματικότητα των δικαστηρίων θα πρέπει να ενισχυθούν προκειμένου να βελτιωθεί η κουλτούρα των πληρωμών και το επενδυτικό περιβάλλον. Τα σχέδια για ταχείες διαδικασίες επένδυσης, καθώς και η σταδιακή κατάργηση των κινήτρων για την κατασκευή, θα μπορούσαν να προσελκύσουν κεφάλαια σε καινοτόμους τομείς και να βοηθήσουν στη διαφοροποίηση των πηγών αύξησης του ΑΕΠ. Η εταιρική διακυβέρνηση και η λειτουργική αποτελεσματικότητα θα πρέπει να ενισχυθούν σε βασικούς ημικρατικούς και ιδιωτικούς φορείς για τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας και την αύξηση της ευελιξίας της.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΔΝΤ  |  IMF  |  Κύπρος
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X