ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ελεγκτική Υπηρεσία: Οι ιδιώτες κερδοσκοπούν εις βάρος του δημοσίου

Εκθεση για ενοικίαση εγκαταστάσεων στη Βιομηχανική Περιοχή Β στην Αραδίππου

ΚΥΠΕ

Για νέα παραδείγματα της διαχρονικής αποτυχίας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού να αξιοποιήσει κατάλληλα την κρατική περιουσία στις βιομηχανικές περιοχές, κάνει λόγο η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Σε ειδική έκθεσή της για ενοικίαση εγκαταστάσεων στη Βιομηχανική Περιοχή Β στην Αραδίππου, για παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών στις εταιρείες που ασχολούνται με την διερεύνηση και εξόρυξη υδρογονανθράκων, την οποία δίνει στη δημοσιότητα, η Ελεγκτική Υπηρεσία εκφράζει τη θέση ότι επιτράπηκε για ακόμη μια φορά σε ιδιώτες που υποτίθεται ήθελαν τη γη για βιομηχανική ανάπτυξη να κερδοσκοπήσουν ενεργώντας ως κτηματομεσίτες.

«Η Υπηρεσία μας θεωρεί ότι οι δύο πιο πάνω περιπτώσεις αποτελούν νέα παραδείγματα της διαχρονικής αποτυχίας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού να αξιοποιήσει κατάλληλα την κρατική περιουσία στις βιομηχανικές περιοχές, αφού αυτή θα έπρεπε να παραχωρείται για σκοπούς ενίσχυσης της βιομηχανικής δραστηριότητας και, αντ΄ αυτού, κάποιοι την ενοικιάζουν σε χαμηλή τιμή και ενεργώντας ως κτηματομεσίτες, κερδοσκοπούν εις βάρος του δημοσίου», αναφέρεται.

Στην προκειμένη περίπτωση, προστίθεται, «κακώς πιστεύουμε επιτράπηκε η μεταβίβαση από τους αρχικούς ενοικιαστές στην εταιρεία Logistico Park Ltd, η αλλαγή χρήσης, και η εκ μέρους της υπεκμίσθωση προς την εταιρεία Halliburton Mediterranean Ltd, ειδικά χωρίς να διασφαλιστεί η αύξηση του ενοικίου που θα λαμβάνει το κράτος».

Η Υπηρεσία μας, αναφέρεται, «επανειλημμένα αναφέρθηκε στη διαπίστωση ότι, σε αρκετές περιπτώσεις υπενοικίασης των βιομηχανικών τεμαχίων, οι μισθωτές εισπράττουν πολλαπλάσια χρηματικά ποσά σε σχέση με το ενοίκιο που καταβάλλουν στο Υπουργείο».

Θέση του Υπουργείου, συνεχίζει η Ελεγκτική Υπηρεσία, «είναι ότι η Κυβέρνηση ενοικιάζει γη, ενώ οι μισθωτές υπενοικιάζουν τα κτήρια τους».

«Η Υπηρεσία μας ωστόσο σημειώνει ότι τα σημαντικά ποσά που εισπράττουν οι μισθωτές, εκ των πραγμάτων, δεν οφείλονται μόνο στα κτήρια που έχουν ανεγερθεί, αλλά και στο πλεονέκτημα της τοποθεσίας ορισμένων βιομηχανικών περιοχών, το οποίο τελικά επωφελούνται οικονομικά οι μισθωτές των βιομηχανικών τεμαχίων και όχι ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης των τεμαχίων, δηλαδή το Κράτος», αναφέρεται.

Λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερόμενα, εκφράζεται η άποψη ότι «το Υπουργείο πρέπει να μελετήσει το θέμα και να λάβει τα δέοντα μέτρα ώστε να αποφεύγεται η ευχέρεια για κερδοσκοπική εκμετάλλευση των βιομηχανικών περιοχών, οι οποίες θα πρέπει να εξυπηρετούν αποκλειστικά τους αρχικούς σκοπούς λειτουργίας τους».

Προβαίνει στην εισήγηση «όπως στις περιπτώσεις συμβάσεων μίσθωσης που ανανεώνονται, στις οποίες, όπως παρατηρήσαμε, γίνεται προσθήκη όρου, σύμφωνα με τον οποίο, ο εκμισθωτής δύναται να επανεκτιμήσει και να αναθεωρήσει οποτεδήποτε το μίσθωμα, εάν αυτό δεν κριθεί συμβατό με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, το Υπουργείο θα πρέπει να διαμορφώνει τον σχετικό όρο, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αύξησης του μισθώματος οποτεδήποτε δικαιολογείται από τα δεδομένα της αγοράς».
.
Σημειώνεται ότι «σύμφωνα με τη γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας ημερ. 21.1.2016, δεν υφίσταται οποιοδήποτε νομικό κώλυμα για την προσθήκη ως όρου στις υφιστάμενες συμβάσεις μίσθωσης, της εισήγησης της Υπηρεσίας μας για αύξηση του συμβατικού ενοικίου κατά τη χορήγηση της έγκρισης προς τον μισθωτή για υπενοικίαση των υποστατικών του».

«Τονίζεται ωστόσο ότι, σύμφωνα με την πιο πάνω γνωμάτευση, δεν είναι νομικά επιτρεπτό όπως επιβληθεί αυτή η εισήγηση στον μισθωτή, χωρίς την τροποποίηση των συμβάσεων μίσθωσης και την εκ των προτέρων εξασφάλιση της συναίνεσης των μισθωτών», προστίθεται.

Σημειώνεται επίσης ότι «ο Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων ανάφερε στις 13.5.2015 ότι, ενόψει του ότι, με βάση τον σχετικό όρο στις συμβάσεις μίσθωσης, η αποδοχή και έγκριση αιτήματος ενοικιαστή για υπενοικίαση εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του κράτους, ως ιδιοκτήτη, θα μπορούσε να τίθεται ως όρος η αποδοχή από τον ενοικιαστή της αύξησης του συμβατικού ενοικίου κατά τον χρόνο έγκρισης της υπενοικίασης».

Παρατίθενται επίσης παραδείγματα από την Ετήσια Έκθεση της Υπηρεσίας για το 2015 όπου οι υπενοικιαστές είναι κυβερνητικά τμήματα, ως ακολούθως:

Βιομηχανική Περιοχή   Ενοικιαστής                  Ετήσιο ενοίκιο μίσθωσης            Κυβερνητικό Τμήμα                        Ετήσιο ενοίκιο υπεκμίσθωσης


€ €
Στρόβολος   Εταιρεία «Α»                                        6.660                                             Φαρμακευτικές Υπηρεσίες                                 135.000
Λάρνακα       Εταιρεία «Β»                                        1.581                                             Τμήμα Ηλεκτρομ/λογικών Υπηρεσιών             57.600
Λάρνακα       Εταιρεία «Γ»                                         2.751                                             Τμήμα Δημοσίων Έργων                                    29.400
Λεμεσός       Εταιρεία «Δ»                                         2.980                                              Τμήμα Κρατικών Αγορών και Προμηθειών    66.000


Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί «σκανδαλώδες το κράτος να παραχωρεί γη έναντι χαμηλού ενοικίου με στόχο την ανάπτυξη της βιομηχανίας και ο μισθωτής να την υπενοικιάζει - και δη σε κυβερνητικά τμήματα – εισπράττοντας πολλαπλάσιο ενοίκιο από αυτό που ο ίδιος καταβάλλει, χωρίς μάλιστα να εξυπηρετείται ο αρχικός σκοπός λειτουργίας των βιομηχανικών περιοχών».

Στις δύο περιπτώσεις που εξετάζονται στην παρούσα Έκθεση για την Βιομηχανική Περιοχή Β’ Αραδίππου, αναφέρεται, «ο αρχικός ενοικιαστής μεταβίβασε τα εμπράγματα δικαιώματα της αρχικής σύμβασης σε τρίτο πρόσωπο». Αυτοί, προστίθεται, «με τη σειρά τους τα υπενοικίασαν στις εταιρείες που παρέχουν υποστηρικτικές υπηρεσίες στις εταιρείες που ασχολούνται με την διερεύνηση και εξόρυξη υδρογονανθράκων».

Υπήρχε, σημειώνεται, «αλλαγή χρήσεων και πλήρης εγκατάλειψη του αρχικού σκοπού για τον οποίο έγιναν οι ενοικιάσεις το 2007/2008».

Οι νέες χρήσεις, αναφέρεται, «αφορούσαν αναπτύξεις που χαρακτηρίζονται ως βαριάς οχληρίας με αποτέλεσμα να απαιτείται από το Υπουργικό Συμβούλιο κατ΄ απόκλιση των σχετικών Αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και των προνοιών του Τοπικού Σχεδίου Λάρνακας».

Την ίδια ώρα για μία εκ των περιπτώσεων «ζητήθηκε και δόθηκε και πρόσθετη γη για ενοικίαση γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι αυτή θα υπενοικιαστεί».

Συνεπώς, αναφέρεται, «δεν συμφωνούμε με το Υπουργείο ΕΕΒΤ ότι δεν θα μπορούσε το κράτος να εξασφαλίσει τη συναίνεση του ενοικιαστή για αύξηση του συμβατικού ενοικίου, αφού το κράτος κάθε άλλο παρά υποχρεωμένο ήταν να αποδεχθεί όλες αυτές τις τροποποιήσεις στις αρχικές συμβάσεις και στους πολεοδομικούς όρους αν δεν διασφαλίζονταν πρώτα και τα δικά του συμφέροντα».

«Έχουμε συνεπώς την άποψη, ότι το δημόσιο συμφέρον δεν διασφαλίστηκε επαρκώς και ότι επιτράπηκε για ακόμη μια φορά σε ιδιώτες που υποτίθεται ήθελαν τη γη για βιομηχανική ανάπτυξη να κερδοσκοπήσουν ενεργώντας ως κτηματομεσίτες», καταλήγει η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X