ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εξετάστηκε ο προϋπολογισμός του ταμείου προώθησης και ενθάρρυνσης των ΑΠΕ

Είναι μειωμένος κατά €948.948 σε σύγκριση με το 2018 και προβλέπει έσοδα ύψους €49,28 εκατομμύρια

ΚΥΠΕ

Τον προϋπολογισμό του Ταμείου για προώθηση και ενθάρρυνση της Χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και της εξοικονόμησης ενέργειας (ΕΞΕ) για το 2019, εξέτασε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού.

Ο προϋπολογισμός, ο οποίος είναι μειωμένος κατά €948.948 σε σύγκριση με το 2018, προβλέπει έσοδα ύψους €49,28 εκατομμύρια εκ των οποίων €43,70 εκ. προέρχονται από την επιβολή του σταθερού τέλους κατανάλωσης επί της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, €4,80 εκ. από κυβερνητική χορηγία και €778.009 από αντισταθμιστικά οφέλη, ενώ €30 αφορούν πρόνοια για άλλα έσοδα από επενδύσεις του Ταμείου. Οι συνολικές δαπάνες ανέρχονται στα €64,96 εκ. εκ των οποίων €58,61 εκ. για δεσμεύσεις για επιχορηγήσεις.

Από τα €58,6 εκ. τα €29,81 εκ. αφορούν για δεσμεύσεις του τομέα της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και €28,80 εκ. για δεσμεύσεις του τομέα της ΕΞΕ και ΑΠΕ για θέρμανση/ψύξη, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν δαπάνη €25 εκ. για νέο Σχέδιο Παροχής Χορηγιών για ενθάρρυνση της χρήσης ΑΠΕ και της ΕΞΕ στις κατοικίες και προώθηση των ΑΠΕ στις Μεταφορές.

Το νέο Σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις κατηγορίες που αφορούν την τροποποίηση του σχεδίου θερμομόνωσης οροφών κατοικιών για αύξηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού και αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης, την παροχή χορηγίας για αιτητές που θα προβούν σε επενδύσεις για θερμομόνωση οροφής υφιστάμενης κατοικίας σε συνδυασμό με εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων (Net Metering), την παροχή χορηγίας για αιτητές που θα προβούν σε επενδύσεις για εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων (Net Metering) με ειδικές διατάξεις για τους ευάλωτους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και παροχή χορηγίας για αιτητές που θα προβούν σε επενδύσεις για εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων με σκοπό τη φόρτιση ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος τύπου plug-in.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, η οποία εξέτασε το προσχέδιο του προϋπολογισμού του Ταμείου για προώθηση και ενθάρρυνση της Χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και της εξοικονόμησης ενέργειας (ΕΞΕ) για το 2019, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ανδρέας Κυπριανού είπε ότι «ευτυχώς ο προϋπολογισμός είναι πλεονασματικός κατά €25 εκατομμύρια» και αναφέρθηκε στα προγράμματα που θα τρέξουν.

Ανέφερε ότι θα ανοίξει ξανά το σχέδιο θερμομόνωσης για οροφές και το οποίο από €3,5 εκ. το 2018 θα ανέβει στα €6,5 εκ. το 2019 και θα επιχορηγούνται το 30% των δαπανών με μέγιστο τα €1.500 ανά κατοικία.

Πρόσθεσε ότι θα συνεχίσει η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών (Net Metering) στις οροφές με αύξηση του ποσού στο μέγιστο του σημείο από τις €3.600 στα €4.500, ενώ γι΄ αυτούς που θα κάνουν μικτό σύστημα αυξάνεται το ποσό για το Net Metering και για την θερμομόνωση.

Ανέφερε επίσης ότι υπάρχει σχέδιο φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο θα αυξάνεται στα 500 ευρώ κατά έτος σε αυτούς που θα διαθέτουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο και θα το φορτίζουν με ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ.

Είπε ακόμη ότι με απαίτηση της Επιτροπής ενσωματώθηκε στον προϋπολογισμό νέο σχέδιο επιχορήγησης με €300.000 του προγράμματος για αντικατάσταση ή ανανέωση ηλιακών θερμοσιφώνων και πρόσθεσε ότι αυτό ικανοποιεί και τους καταναλωτές και την εγχώρια βιομηχανίας κατασκευής θερμοσιφώνων.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι είναι θετικό το γεγονός ότι στον προϋπολογισμό υπάρχει μεταξύ άλλων ποσό €25 εκ. για αύξηση του προϋπολογισμού του Σχεδίου Θερμομόνωσης Οροφών υφιστάμενων κατοικιών, την παροχή χορηγίας σε αιτητές που θα προβούν σε επενδύσεις θερμομόνωσης υφιστάμενων κατοικιών σε συνδυασμό με εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων.

Ανέφερε ότι αυτά τα μέτρα πέραν του ότι έχουν αποφασισθεί πολύ καθυστερημένα από την Κυβέρνηση δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του έτους και πριν τη συμπλήρωση του χρονοδιαγράμματος της ΕΕ αλλά και να ολοκληρωθούν, όπως είπε, δεν θα καλύψουν τους δεσμευτικούς μας στόχους για διείσδυση των ΑΠΕ στις μεταφορές και το ηλεκτρικό ισοζύγιο με αποτέλεσμα να μας επιβληθεί πρόστιμο.

Ο κ. Κώστα είπε ότι σήμερα είμαστε μόλις στο 2,5% του στόχου του 10% στις μεταφορές και στο 8,9% του στόχου του 16% στην ηλεκτροπαραγωγή και πρόσθεσε ότι αυτό που ανέφερε σήμερα ο Υπουργός Ενέργειας ότι θα καλύψουμε τον στόχο στις μεταφορές με την αύξηση του ποσοστού βιοκαυσίμων που θα προσμιγνύεται με τα συμβατικά καύσιμα θα αυξήσει σημαντικά τις ήδη πολύ ψηλές τιμές των καυσίμων.

Ανέφερε ότι η υλοποίηση των έργων που έχουν αδειοδοτηθεί ή θα αδειοδοτηθούν (φωτοβολταϊκά πάρκα) δεν μπορεί να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2020.

Ο κ. Κώστα είπε ότι το ΑΚΕΛ εξέφρασε ικανοποίηση για την αποδοχή από μέρους του Υπουργείου της εισήγησης του για αύξηση του κονδυλίου κατά 300.000 για το Σχέδιο Εγκατάστασης ή αντικατάστασης ηλιακών συστημάτων παραγωγής ζεστού νερού χρήσης σε κατοικίες, ενώ εξέφρασε προβληματισμό για την καθυστέρηση στην εξέταση των αιτήσεων του Σχεδίου Εξοικονομώ αναβαθμίζω για ενεργειακή αναβάθμιση υφιστάμενων κατοικιών.

«Η Κυβέρνηση δεν έχει ολοκληρωμένο ενεργειακό σχεδιασμό και ειδικότερα στον τομέα των ΑΠΕ δεν έχει ούτε σχέδιο ούτε ολοκληρωμένη πολιτική», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Μαρίνος Μουσιούττας είπε ότι με βάση τα αποτελέσματα του 2017 καταδεικνύεται αποτυχία της κυβερνητικής πολιτικής να πετύχει τον στόχο του 13% μέχρι το 2020 για παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ με το συνολικό αποτέλεσμα να αγγίζει μόλις το 9,9%

Ανέφερε ότι οι στόχοι αυτοί τέθηκαν από το 2009 και πρόσθεσε ότι σε σημαντικές υποκατηγορίες όπως ηλεκτροπαραγωγή ο στόχος για το 2020 θα πρέπει να ανέλθει στο 16% και σήμερα βρισκόμαστε μόλις στο 8,9% και πρόσθεσε ότι το ίδιο ισχύει και για τον εθνικό στόχο για τις Μεταφορές που είναι 5% και βρισκόμαστε στο 2,5%.

Αυτά δείχνουν ότι έχει πολλά ακόμη να γίνουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ανέφερε, προσθέτοντας ότι η έλλειψη συμμόρφωσης από τα κράτη μέλη της ΕΕ οδήγησε στη δημιουργία αυστηρότερου νομοθετικού πλαισίου έτσι ώστε να εφαρμοστούν οι στόχοι της στρατηγικής της ενεργειακής ένωσης.

Ο κ. Μουσιούττας είπε ότι τυχόν μη συμμόρφωση με τους στόχους θα επιφέρει κλιμακωτά πρόστιμα στην Κυπριακή Δημοκρατία που θα πληρώσουν με φορολογίες οι πολίτες.

Το ΔΗΚΟ καλεί την Κυβέρνηση να επιταχύνει τις διαδικασίες συμμόρφωσης γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα υπάρξει σημαντικό κόστος τόσο στην διαβίωση όσο και στην ανταγωνιστικότητα των κυπριακών επιχειρήσεων σε σχέση με τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και κυρίως θα επιβαρυνθεί ο Κύπριος πολίτης με πρόστιμα.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι η ΕΔΕΚ βλέπει θετικά τον προϋπολογισμό αυτό αλλά θεωρεί ότι «επιτέλους θα πρέπει να δοθούν και κίνητρα σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, να δοθούν επιδοτήσεις για την αγορά αυτοκινήτων ηλεκτροκίνησης ώστε αυτοί οι στόχοι που αναμένουμε να έχουμε στα επόμενα χρόνια να μπορέσουν να καλυφθούν μέσα από αυτή την προώθηση».

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Γιώργος Περδίκης είπε ότι τα λάθη του παρελθόντος θα τα πληρώσουμε το 2020 γιατί φαίνεται δεν θα μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους για την ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ, προσθέτοντας ότι μέσα από τα προγράμματα των ΑΠΕ δεν υπάρχει σωστή στόχευση.

«Αντί να στοχεύουμε στην τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνω σε στέγες επιχορηγείται η καταστροφή γόνιμης και περιβαλλοντικά ευαίσθητης γης για την κατασκευή μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα απαγορεύει την χρηματοδότηση της καινούργιων ιδεών και προτάσεων στις ΑΠΕ «και έχει και ένα οξύμωρο σχήμα να επιχορηγεί την εγκατάσταση φορτιστών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα την ίδια ώρα που δεν επιχορηγούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» και «είναι μόνο για τους αριστοκράτες που αντέχουν σήμερα να αγοράσουν ένα ακριβό ηλεκτρικό αυτοκίνητο».

Ο κ. Περδίκης είπε ότι «τέτοιου είδους πολιτικές είναι αντιπεριβαλλοντικές και αντικοινωνικές και οδηγούν στην επιβολή βαρύτατου προστίμου κατά της Κυπριακής Δημοκρατίας από την ΕΕ», προσθέτοντας ότι «δεν υπήρχε και δεν υπάρχει όραμα στην εισαγωγή ΑΠΕ»

Απαντώντας σε ερώτηση για το ύψος του ενδεχόμενου προστίμου, ο κ. Περδίκης είπε ότι τα θέματα που αφορούν ενέργεια μετά το 2020 θα είναι ιδιαίτερα αυστηρή η ευρωπαϊκή πολιτική, προσθέτοντας ότι «σίγουρα θα είμαστε σε παράβαση στο θέμα των εναλλακτικών καυσίμων στην μετακίνηση» γιατί δεν υπάρχουν πραγματικά γενναιόδωρα προγράμματα για την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στα αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά.

Και δεν έχουμε και το πλεονέκτημα που έχουν άλλες χώρες της ΕΕ που μπορούν να διοχετεύσουν ΑΠΕ σε ηλεκτροκίνητα τρένα και να καλύψουν τους υψηλούς στόχους της ΕΕ», ανέφερε και πρόσθεσε ότι στις μεταφορές χρησιμοποιούνται ακριβά εισαγώμενα καύσιμα που έχουν μέσα βιοκαύσιμα, τα οποία δεν παράγουμε στην Κύπρο γιατί η Κυβέρνηση κατάφερε, όπως είπε, να κλείσει τις βιομηχανίες που είχαμε στην Κύπρο.

Ανέφερε ότι εξάγονται τα τηγανέλαια στην Ελλάδα και επανεισάγονται στην Κύπρο ως βιοκαύσιμα και αυτό σημαίνει πως αν προσπαθήσουμε να πιάσουμε τους στόχους αναμένεται σοβαρή αύξηση της τιμής της βενζίνης και του πετρελαίου για να μπουν αυτά τα βιοκαύσιμα στην βενζίνη και στο πετρέλαιο.

Εναρμονιστικό νομοσχέδιο για δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας

Σε σχέση με την εξέταση από την Επιτροπή του εναρμονιστικού νομοσχεδίου για δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι ενώ οι εναρμονιστικές νομοθεσίες για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα ψηφίστηκαν από τον Ιούνιο του 2017 ακόμα ως Βουλή αναμένουμε τους σχετικούς κανονισμούς την ίδια ώρα που σε όλες τις επιχειρήσεις μπαίνουν διάφοροι άλλοι για συγγενικά δικαιώματα οι οποίοι ζητούν να εισπράξουν τέλη που οι ιδίοις καθορίζουν.

Ανέφερε ότι οι κανονισμοί για τα κριτήρια και τα τέλη δεν είναι έτοιμα αφού αναμένεται ο νομοτεχνικός έλεγχος από τη νομική υπηρεσία οποίος θα έπρεπε να είναι έτοιμος τον περασμένο Οκτώβριο σύμφωνα με τις τελευταίες διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης.

Ο κ. Κώστα κάλεσε το Τμήμα Εφόρου Εταιρειών και τη Νομική Υπηρεσία να προχωρήσουν στη ρύθμιση ενός τόσο σοβαρού, όπως είπε, ζητήματος και να προστατεύσουν τους πολίτες.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση