ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Καύσιμα και ρεύμα ακριβαίνουν κατά 12% τον Ιούνιο

Μέχρι 5,5% πιο ακριβοί οι λογαριασμοί της ΑΗΚ αυτόν τον μήνα, συνεχίζεται η ανοδική τάση

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Αλυσιδωτές είναι οι επιπτώσεις της αύξησης της τιμής του αμερικανικού αργού και του πετρελαίου Brent διεθνώς, καθώς μετά την ξέφρενη πορεία της τιμής των καυσίμων κίνησης και την πρωτοφανή εκτόξευση της αμόλυβδης 95 στα €1,334, σειρά έχουν και οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος οι οποίοι ήδη από την αρχή του έτους κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 10%. Ωστόσο η άνοδος των τιμών δεν σταματά εκεί. Για αύξηση της τάξης του 4,3% για τους λογαριασμούς Ιουνίου, σε σύγκριση με τους λογαριασμούς Μαΐο κάνει λόγο η ΑΗΚ, ενώ σε σύγκριση με τον Απρίλιο, αυτή ανέρχεται στο 5,5%. Αύξηση η οποία σε συνδυασμό με τις νέες τιμές λιανικών καυσίμων, φτάνει περίπου το 12,7% και πρόκειται για ποσοστό καθόλου ανεπαίσθητο για τον μηνιαίο οικογενειακό προϋπολογισμό. Σταθερά σε υψηλά επίπεδα και με μικρές αλλαγές προς τα πάνω παραμένουν την ίδια ώρα οι τιμές στα καύσιμα κίνησης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η αμόλυβδη 95 έφτασε στο €1,334 ανά λίτρο, η αμόλυβδη 98 στο €1,386 και το πετρέλαιο κίνησης στο €1,347.

Ωστόσο, η ανοδική τάση δεν σταματά εδώ. Σε δηλώσεις της στην «Κ» η εκπρόσωπος Τύπου της ΑΗΚ αναφέρει ότι οι σημερινές τιμές στο πετρέλαιο Brent θα αποτυπωθούν στους λογαριασμούς των καταναλωτών τους επόμενους μήνες, κάτι που δεν μπορεί παρά να προκαλέσει μούδιασμα στις τάξεις των καταναλωτών. Ιδιαίτερα από την στιγμή που το καλοκαίρι είναι περίοδος η οποία κατεξοχήν το ηλεκτρικό ρεύμα φτάνει στο ζενίθ της κατανάλωσης.

Στο 55% το κόστος καυσίμου

Κάτι ανάλογο με τα καύσιμα κίνησης ισχύει και στην περίπτωση των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος που αφορά μόλις το 55% του συνολικού ποσού που καλείται ο καταναλωτής να πληρώσει. Μαζί με το ρεύμα λοιπόν, με κάθε εξόφληση λογαριασμού, καταβάλλεται σειρά τελών που αφορούν μεταξύ άλλων το ΦΠΑ (19%), το κόστος χρήσης δικτύου, το κόστος μεταφοράς και διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας , επικουρικές υπηρεσίες, το τέλος ΥΔΩ (Υποχρεώσεις δημόσιας ωφέλειας) και το τέλος για ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας. Υπενθυμίζεται ότι από την 1/1/2018 το τέλος ΑΠΕ και εξοικονόμησης ενέργειας έχει αυξηθεί και φτάνει το 1 σεντ/κιλοβατώρα. Αύξηση είχε και το τέλος ΥΔΩ το οποίο ανέρχεται σε 0,083 σεντ/κιλοβατώρα ενώ το πάγιο ποσό από τα δύο τέλη, σε διμηνιαίο λογαριασμό ενός νοικοκυριού με μέση κατανάλωση 800 κιλοβατώρων, ανέρχεται στα € 8,66.

Προς φυσικό αέριο και ΑΠΕ δείχνει η ΑΗΚ

Η ακρίβεια στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος είναι λογικό επόμενο από την στιγμή που εξαρτώμαστε αποκλειστικά από το πετρέλαιο επισημαίνει η κα Παπαδοπούλου και υπογραμμίζει την ανάγκη για εισαγωγή φυσικού αερίου και χρήση των ΑΠΕ. Προς αυτή την κατεύθυνση στρέφονται εξάλλου και τα έργα τα οποία προωθεί η ΑΗΚ. Στη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκεται το φωτοβολταϊκό πάρκο στο ακρωτήρι Λεμεσού, ενώ σε συνεργασία με την ιερά αρχιεπισκοπή η ΑΗΚ προωθεί την ανάπτυξη μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων στην περιοχή Αχερά, συνολικής ισχύος 50 MWh. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις οροφές των σχολικών μονάδων παγκύπρια. Μέσω αυτών των έργων η Αρχή επιδιώκει την αύξηση του ποσοστού συμβολής των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία ανέρχεται στο 9,7%, ενώ μέχρι το 2020 θα πρέπει να ανέλθει στο 13%. Πιο συγκεκριμένα οι ΑΠΕ θα καλύπτουν γύρω στο 20-23% των αναγκών θέρμανσης και ψύξης, το 10% των αναγκών της ηλεκτροκίνησης και το 16% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Τον δρόμο της βουλής παίρνουν τα καύσιμα

Η πρόθεση της επιτροπής Εμπορίου να θέσει επί τάπητος το θέμα της φορολογίας των καυσίμων που αφορά περίπου το 50% της τελικής τους τιμής, ήταν γνωστή από τις προηγούμενες μέρες και ήρθε ως αποτέλεσμα του ράλι που επιδίδονται οι τιμές σε αμόλυβδη και πετρέλαιο τις τελευταίες εβδομάδες. Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών, από την τελική τιμή των €1,325 το €0,624 είναι φόροι, ενώ στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης από το €1,185 οι φόροι αφορούν το €0,535. Σημειώνεται δε ότι η κατανάλωση καυσίμων στην Κύπρο ξεπερνά ετησίως το ένα εκατομμύριο τόνους, ως εκ τούτου, σε περίπτωση αναδιαμόρφωσης της φορολογίας, το ζήτημα που προκύπτει είναι οι απώλειες εσόδων για το κράτος. Το τι μέλλει γενέσθαι αναμένεται να ξεκαθαρίσει στο κοινοβούλιο, και με την παρουσία του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη, ο οποίο θα πρέπει να αναμένεται σε μια από τις επόμενες συνεδρίες της επιτροπής πριν το κλείσιμο των θερινών διακοπών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση