ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι πολιτογραφήσεις φέρνουν Ολλανδική ασθένεια στην οικονομία

Ανταγωνιστικότητα, εξάρτηση σε περιορισμένους τομείς παραγωγής και σε εξωγενείς παράγοντες η Κύπρος

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Τη θέση πως το πρόγραμμα των πολιτογραφήσεων θα προκαλέσει επιπτώσεις της «Ολλανδικής ασθένειας» στην κυπριακή οικονομία εκφράζει στην εαρινή του έκθεση για το 2018 το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

Η «Ολλανδική ασθένεια» εξηγεί, είναι η μεταφορά πόρων μακριά από παραγωγικούς τομείς της οικονομίας οι οποίοι προσωρινά θα καταστούν συγκριτικά λιγότερο κερδοφόροι και μέσο-μακροπρόθεσμα λιγότερο ανταγωνιστικοί λόγω αυξημένου λειτουργικού και επενδυτικού κόστους. Αναφορικά με το ζήτημα των πολιτογραφήσεων ξένων επενδυτών το Συμβούλιο επισημαίνει ότι αρκετοί παράγοντες μεταξύ των οποίων το ευνοϊκό εξωτερικό περιβάλλον, η χαλαρή νομισματική πολιτική από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η πολιτική προσέγγισης αυτών των επενδύσεων μέσα από Σχέδια, μπορεί και θα πρέπει να αναμένεται ότι θα περιοριστούν στο ελάχιστον.

Στην εαρινή του έκθεση το Συμβούλιο θεωρεί ότι οι σημαντικότερες προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η κυπριακή οικονομία συμπεριλαμβάνουν την έλλειψη ανταγωνιστικότητας και την εξάρτηση σε περιορισμένους τομείς παραγωγής και σε εξωγενείς παράγοντες. Οι προκλήσεις αυτές σε συνδυασμό με το πολύ ψηλό δημόσιο και ιδιωτικό χρέος και την αδυναμία αντιμετώπισης του μεγάλου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων, σημειώνει πως, καθιστούν την κυπριακή οικονομία ιδιαίτερα ευάλωτη σε περίπτωση απρόσμενων αναταράξεων και σημαντικών αρνητικών διαφοροποιήσεων του οικονομικού περιβάλλοντος, περιορίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα περιθώρια αντίδρασης.

Το Συμβούλιο υπογραμμίζει επίσης ότι το θετικότερο του προβλεπόμενου μακροοικονομικό περιβάλλον και ιδιαίτερα οι ισχυρότεροι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης κατά τα τελευταία χρόνια, όπως και η υπερκάλυψη των δημοσιονομικών στόχων που είχαν διαχρονικά τεθεί κατά τη διάρκεια του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και μετέπειτα στα Στρατηγικά Πλαίσια Δημοσιονομικής Πολιτικής, δεν πρέπει να εκληφθούν ως παράγοντες υπέρ της αντιστροφής διορθωτικών μέτρων ή και του τερματισμού των μεταρρυθμίσεων, αλλά ως ευκαιρία προώθησης τους.

Καλύτερα εφαρμόζονται οι μεταρρυθμίσεις

Αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν, το Συμβούλιο τονίζει ότι οι μεταρρυθμίσεις σε περιόδους οικονομικής ανάπτυξης μπορούν να εφαρμοστούν με καλύτερο προγραμματισμό και έχουν σαφώς λιγότερο δυσάρεστες συνέπειες από αυτές που επιβάλλονται εν μέσω κρίσεων. Επιπρόσθετα, σημειώνει πως το κράτος βρίσκεται σε καλύτερη θέση να παρέχει στήριξη όπου χρειαστεί. «Η μεταρρύθμιση θα πρέπει να είναι μια συνεχής διαδικασία που θα καλύπτει όλους τους τομείς της οικονομίας», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Οι βασικές προκλήσεις

Μεταξύ άλλων οι βασικοί τομείς και οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυπριακή οικονομία αφορούν:

• Τις μακροοικονομικές ανισορροπίες όπως αναδεικνύονται μέσα από τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

• Το σύστημα δικαιοσύνης και η επίδραση στο χρηματοπιστωτικό τομέα και στον τομέα ακινήτων

• Το θεσμικό πλαίσιο συνταξιοδότησης και το χαμηλό ποσοστό αποταμίευσης • Το εκπαιδευτικό σύστημα

• Το κρατικό μισθολόγιο

• Την απώλεια μεριδίων από την CYTA και τον εκσυγχρονισμό των τηλεπικοινωνιών.

Όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε άλλους τομείς (π.χ. ΓΕΣΥ) ή εξελίξεις (π.χ. επίλυση του Κυπριακού και άντληση εσόδων από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων) το Συμβούλιο τονίζει ότι αυτές πάντα θα πρέπει να πάντα λαμβάνουν υπόψη την επίδραση τους στα δημόσια οικονομικά.

Γενικές Διαπιστώσεις του Συμβουλίου

  • Το 2017 επιτεύχθηκε/ υπερκαλύφθηκε ο στόχος της Δημοσιονομικής Θέσης, 0% κυκλικά διορθωμένο πρωτογενές υπόλοιπο.
  • Οι στόχοι της Δημοσιονομικής Θέσης για το 2018 και 2019, δεδομένου ότι η δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης και το γενικό περιβάλλον δε θα διαφοροποιηθούν σημαντικά, κρίνονται εφικτοί.
  • Οι δημοσιονομικοί στόχοι που έχουν τεθεί όπως και οι μακροοικονομικές προβλέψεις στις οποίες βασίστηκαν οι στόχοι στο Στρατηγικό Πλαίσιο Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΣΠΔΠ) 2018-2020, έχουν υπερκαλυφθεί. Το 2017 οι κρατικές δαπάνες υπερέβηκαν τα ανώτατα όρια που είχαν καθοριστεί στο ΣΠΔΠ 2018-20 κατά 102,6 εκατ. ευρώ. Παράλληλα όμως, τα έσοδα ήταν αυξημένα κατά 428,3 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το πρωτογενές πλεόνασμα στα 840,6 εκατ. ευρώ, 347,6 εκατ. ευρώ περισσότερα από τον καθορισμένο στόχο.
  • Οι αντίστοιχοι στόχοι και μακροοικονομικές προβλέψεις που συμπεριλαμβάνονται στο ΣΠΔΠ 2019-2021 κρίνονται ως εφικτοί με την επιφύλαξη ότι δεν θα υπάρξει διαφοροποίηση της δημοσιονομικής πολιτικής της κυβέρνησης όπως ούτε και του εξωτερικού περιβάλλοντος.
  • Το βελτιωμένο μακροοικονομικό περιβάλλον που επιδρά θετικά στα δημόσια οικονομικά, δηλαδή στη δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων θα επιτρέψει τη μείωση του δημόσιου χρέους και την τήρηση του σχετικού Κανονισμού με την προϋπόθεση ότι μέσο-μακροπρόθεσμα το μεγαλύτερο ποσοστού του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διοχετεύεται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Το δημόσιο χρέος δύναται να μειωθεί κάτω του ορίου του 60% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) μέχρι το 2029 με την παραδοχή ότι το σύνολο του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διοχετεύεται αποκλειστικά στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους και ότι δε θα υπάρξει ουσιαστική διαφοροποίηση στη δημοσιονομική πολιτική και στο αναμενόμενο μακροοικονομικό περιβάλλον.
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X