ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στους βουλευτές το μέλλον των Υφυπουργείων

H ψήφισή τους αποτελεί την αρχή για τη χάραξη μιας ευρύτερης πολιτικής, ανέφερε ο Υπ. Εσωτερικών

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Στα πολιτικά κόμματα ανήκει πλέον ο λόγος για τοποθέτηση επί των νομοσχεδίων για τη δημιουργία των τριών Υφυπουργείων (Τουρισμού, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας), μετά την ολοκλήρωση της νομοθετικής εξέτασης του θέματος.

Στο πλαίσιο της σημερινής συζήτησης ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, στην οποία παρέστη ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, αναφέρθηκε από πλευράς Κυβέρνησης ότι τα τρία νομοσχέδια για τα τρία Υφυπουργεία καθορίζουν τις αρμοδιότητές τους, ενώ η ψήφισή τους αποτελεί την αρχή για τη χάραξη μιας ευρύτερης πολιτικής.

«Μετά την ψήφισή τους η Πολιτεία θα μπορούσε να εξετάσει τη μεταφορά συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε άλλα Υπουργεία», ανέφερε ο κ. Πετρίδης, τονίζοντας πως ο Υφυπουργός σε συνεργασία με την Κυβέρνηση θα πρέπει να καθορίσουν το εύρος των αρμοδιοτήτων του. Ο κ. Πετρίδης σημείωσε ακόμη ότι η ψήφιση των νομοσχεδίων θα φέρει βασικές κρατικές λειτουργίες πιο κοντά στην εκτελεστική εξουσία, με τον πολιτικό προϊστάμενο, δηλαδή τον Υφυπουργό να είναι άμεσα υπόλογος στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Δεν παραβιάζουν το Σύνταγμα

Τα τρία νομοσχέδια δεν παραβιάζουν το Σύνταγμα, ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας Ειρήνη Νεοφύτου, μετά από τις ερωτήσεις των βουλευτών του ΑΚΕΛ αναφορικά με τη συνταγματικότητα των νομοσχεδίων, εξηγώντας πως στο Σύνταγμα δεν προβλέπεται ο θεσμός του Υφυπουργείου κα ως εκ τούτου δεν αποκλείεται η δια νόμου δημιουργία του.

Παράλληλα τόνισε πως με τα εν λόγω νομοσχέδια παρέχονται ασφαλιστικές δικλείδες για τη μη παρέμβαση στις εξουσίες των Υπουργών, προσθέτοντας πως οι Υφυπουργοί δεν θα συμμετέχουν στο Υπουργικό Συμβούλιο, ούτε θα έχουν την εξουσία για να εκδίδουν διατάγματα. 

Υφυπουργείο Τουρισμού 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Αβέρωφ Νεοφύτου ζήτηε από τους βουλευτές να μην κάνουν σκέψεις για απόρριψη του νομοσχεδίου για τη δημιουργία Υφυπουργείου Τουρισμού, λέγοντας πως όταν ο 2013 βρεθήκαμε ενώπιον της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης, οι ξένοι, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μας είπαν ότι έχετε έναν τομέα ο οποίος έχει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης, ο τουρισμός, και δεν κεφαλαιοποιείτε πάνω σε αυτή τη δυναμικότητα του τομέα. Σημείωσε δε πως ο σκεπτικισμός που υπάρχει θα είναι εις βάρος της οικονομίας κια των εργαζομένων στον ΚΟΤ. 

Κατά τη σημερινή συζήτηση ο κ. Νεοφύτου εισηγήθηκε πως το Υφυπουργείο Ανάπτυξης ονομαστεί σε Υφυπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη μακροοικονομία. 

Θεσμική παρέμβαση

Με το πέρας της συζήτησης ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης κατέστησε σαφές σε γραπτή του δήλωσε πως με τα προτεινόμενα νομοσχέδια επιχειρείται η σημαντικότερη θεσμική παρέμβαση στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της εκτελεστικής εξουσίας και εσωτερικής διακυβέρνησης όπως αυτή είναι δομημένη από το 1960. Με την πάροδο του χρόνου, ανέφερε, τα Υπουργεία έχουν διευρύνει υπέρμετρα το εύρος των αρμοδιοτήτων τους, σε τομείς που είτε δεν υπήρχαν το 1960 ή που η σημαντικότητά τους έχει πολλαπλασιαστεί. «Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός υδροκέφαλου κράτους, με Υπουργούς και Υπουργεία με υπέρμετρες εξουσίες που εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να σχεδιάζουν και να χαράσσουν με επάρκεια τις πολλές και ανομοιογενείς πολιτικές, με τις οποίες είναι επιφορτισμένοι», είπε.

Σημείωσε δε, πως έχει δημιουργηθεί ένα «κενό διακυβέρνησης», όπως άλλωστε επισημαίνει η ΕΕ, αλλά και διεθνείς εμπειρογνώμονες, με θύμα σημαντικότατους τομείς της οικονομίας που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την ανάπτυξη και οι οποίοι περιθωριοποιούνται.

«Το ερώτημα που τίθεται, είναι πώς ως πολιτεία αντιμετωπίζουμε τις πολιτικές αυτές: Την ανταγωνιστικότητα, την έρευνα – καινοτομία και επιχειρηματικότητα, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Πολιτικές ή έννοιες που είτε ήταν ασήμαντες, είτε δεν υπήρχαν το 1960 και δεν εκφράζονταν στη σύσταση της τότε δομής της εκτελεστικής εξουσίας. Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο για αυτές τις πολιτικές θα πρέπει να υπάρχουν πολιτικοί προϊστάμενοι με υποστηρικτικές δομές, όπως στις άλλες ανεπτυγμένες χώρες ή αν δεν τις θεωρούμε τόσο σημαντικές και θα πρέπει να συνεχίσουν να βρίσκονται είτε ορφανές, είτε διάσπαρτες, είτε ως τριτεύουσες πολιτικές άλλων Υπουργείων, κάτω από την υφιστάμενη δομή διακυβέρνησης», σημείωσε.

 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X