ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Συζητούν δύο χρόνια για το Εθνικό Ταμείο Επενδύσεων

«Άνοιξαν» ξανά ένα νομοσχέδιο που είχε μείνει στα «ράφια» από το Μάιο του 2017

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Δύο χρόνια πάει και έρχεται στη Βουλή των Αντιπροσώπων το νομοσχέδιο για τη δημιουργία Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων, παραμένοντας μία μνημονιακή απαίτηση που δεν προχώρησε.

Ο λόγος για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί του Εθνικού Ταμείου Επενδύσεων και του Κυπριακού Οργανισμού Διαχείρισης Επενδύσεων και για συναφή θέματα Νόμος», το οποίο η Επιτροπή Οικονομικών συζήτησε εκ νέου στη σημερινή της συνεδρία. Η Επιτροπή είχε να αναλύσει το εν λόγω νομοσχέδιο εδώ και 10 μήνες, με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών να ζητά από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών να «φρεσκάρει» το σκοπό του νομοσχεδίου.

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, ανέφερε ότι αν και έχουν περάσει δύο χρόνια, το Υπουργείο Οικονομικών, όπως και ο Υπουργός Οικονομικών, δεν θέλουν να αλλάξει την ουσία του νομοσχεδίου. Όπως εξήγησε, το νομοσχέδιο έγινε με τη συνδρομή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Τρόικα διότι ήταν μέσα στις μνημονιακές υποχρεώσεις. «Πιστεύουμε ότι το νομοσχέδιο ως έχει θα έχει οφέλη προς τον κυπριακό λαό και θα λειτουργήσει υπέρ του, δίχως πολιτικές παρεμβάσεις», κατέληξε.

Μέχρι την επόμενη Δευτέρα (επόμενη συνεδρία της Επ.Οικονομικών δηλαδή), ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αβέρωφ Νεοφύτου σημείωσε ότι πρέπει να υποβληθούν όλες οι τροπολογίες από τους Βουλευτές και να διανεμηθούν στο σύνολό τους στο Υπουργείο Οικονομικών και στην Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, για να προχωρήσουν σε σχόλια.

Σημειώνεται πως έχουν παρουσιαστεί νέες διατυπώσεις που έχει ενσωματώσει στο κείμενο των κανονισμών το Υπουργείο Οικονομικών και ειδικότερα για τη διαχείριση των εσόδων του Εθνικού Ταμείων Επενδύσεων που δημιουργείται δυνάμει του νόμου. Σύμφωνα με το νέο άρθρο, οι εισροές του Ταμείου θα αναπροσαρμόζονται με βάση: τα έξοδα της Δημοκρατίας και της Εταιρείας που σχετίζονται άμεσα με τις επενδυτικές δραστηριότητες για την ανάπτυξης του τομέα των υδρογονανθράκων, τα έξοδα της Δημοκρατίας και της εταιρείας που σχετίζονται άμεσα με την εμπορία και την πώληση των υδρογονανθράκων και τα οποιαδήποτε άλλα έξοδα της Δημοκρατίας και της εταιρείας που σχετίζονται άμεσα με τις δραστηριότητες υδρογονανθράκων.

Όταν το δημόσιο χρέος ξεπερνά το 80% του ΑΕΠ, τότε το 50% των εσόδων του ταμείου χρησιμοποιείται για μείωση του δημοσίου χρέους και το υπόλοιπο θα κατατίθεται στα αποθεματικά του Ταμείου. Επίσης όταν το δημόσιο χρέος είναι μικρότερο του 80% του ΑΕΠ και μεγαλύτερο του 60%, τότε ποσοστό μέχρι 25% των εσόδων του ταμείου χρησιμοποιείται για μείωση του δημοσίου χρέους, ενώ δεν κατατίθενται έσοδα του ταμείου όταν το δημόσιο χρέος είναι κατώτερο από το 60% του ΑΕΠ.

Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αβέρωφ Νεοφύτου μετά το πέρας της συνεδρίας για το θέμα, στη σημερινή συνεδρίαση δόθηκε χρόνος στους βουλευτές να υποβάλουν πρόσθετες τροπολογίες μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα. Οι τροπολογίες θα κοινοποιούνται στο Υπουργείο Οικονομικών το οποίο θα επανέλθει όταν είναι έτοιμο για τα σχόλια και θα ξανατεθεί προς τελική κατάληξη και ακολούθως θα τεθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια.

Το νομοσχέδιο κατατέθηκε μέρους της Κυβέρνησης τον Ιούνιο του 2016 και η πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών ξεκίνησε στις 19 Σεπτεμβρίου του 2016.

Ο κ. Νεοφύτου ανέφερε ότι στη σημερινή συνεδρία κλήθηκαν τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα και υπουργεία, που φρέσκαραν στα μέλη της Επιτροπής τις πολιτικές που διέπουν το νομοσχέδιο που είναι συμφωνημένο με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το οποίο κατέθεσε τις δικές του επαγγελματικές απόψεις, είναι στα πρότυπα του νορβηγικού μοντέλου και έχει μια σαφή πολιτική προσέγγιση: ότι ο πλούτος από τους υδρογονάνθρακες ανήκει πρωτίστως στις μελλοντικές γενιές. Πρόσθεσε ότι διέπεται το νομοσχέδιο και οι κανονισμοί από παραμέτρους που διασφαλίζουν τη βέλτιστη διαχείριση των πόρων.

Όπως ανέφερε ο κ. Νεοφύτου, στην περίπτωση του ταμείου δεν θα ακολουθηθεί η συνήθης πρακτική όπου οι τροπολογίες μπαίνουν στην Ολομέλεια, αφού η Επιτροπή έκρινε ότι είναι καλύτερο να συζητηθούν εξαντλητικά από την Επιτροπή που επί ενάμιση χρόνο ασχολήθηκε με το θέμα και να μην μπαίνουν σε τεχνικές λεπτομέρειες στην Ολομέλεια.

Εξέφρασε παράλληλα την ελπίδα ότι θα προχωρήσει η ψήφιση του νομοσχεδίου, χωρίς όπως είπε, «να θέτουμε χρονοδιαγράμματα».
Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Νεοφύτου ανέφερε ότι τα έσοδα του Ταμείου προορίζονται για τις μελλοντικές γενιές των Κυπρίων πολιτών που με βάση το Σύνταγμα του 60’ είναι οι πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας, τόσο οι Ε/κ όσο και οι Τ/κ όσοι και οι προερχόμενοι από τις τρεις θρησκευτικές ομάδες, τους Μαρωνίτες, τους Λατίνους και τους Αρμένιους.

Ερωτηθείς κατά πόσο η έγκρισή αυτού του ν/σ είναι σημαντική για να στείλει μήνυμα στην τουρκική πλευρά για τις προθέσεις της ΚΔ σχετικά με τη διαχείριση των εσόδων από το φυσικό αέριο, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι για την Επιτροπή Οικονομικών δεν υπάρχει διασύνδεση με αυτά τα θέματα.

Το νομοσχέδιο, ανέφερε θεωρείται σημαντικό για τη δημιουργία του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων είτε υπάρξει λύση είτε όχι. Μέσα από το νόμο, πρόσθεσε, ξεκαθαρίζεται ότι τα έσοδα, «δεν είναι για να τα κάνουμε βραχιόλια, είναι για τις μελλοντικές γενιές». Πρόσθεσε ότι κάποια από αυτά τα έσοδα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται όχι για καταναλωτικούς σκοπούς, αλλά όταν ξεκινήσουν να έρχονται τα έσοδα σε μερικά χρόνια κάποιο μέρος να πηγαίνει και στο δημόσιο χρέος της ΚΔ ή αν υπάρξει λύση του Κυπριακού να στηρίζει το δημόσιο χρέος της Ενωμένης Ομόσπονδης Κύπρου.

Απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις ο κ. Νεοφύτου ανέφερε ότι ενόψει των εμπορικών συμφωνιών που αναμένονται για εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της Κύπρου από το κοίτασμα «Αφροδίτη», έσοδα δεν πρέπει να αναμένει κανείς τους προσεχείς μήνες, ούτε καν τα προσεχή εξάμηνα.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου, ανέφερε ότι έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και τροπολογίες επί του νομοσχεδίου και ένα μεγάλο μέρος των συζητήσεων είχε να κάνει και με διαφωνίες που υπήρχαν ανάμεσα σε τμήματα του κράτους. Το ΑΚΕΛ ανέφερε, ενδιαφέρεται πάρα πολύ το Ταμείο να κάνει μια ορθολογική διαχείριση των εσόδων που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων, όποτε κι αν γίνει αυτή και πρωτίστως η ορθολογική διαχείριση σημαίνει πως πρέπει ένα σημαντικό μέρος από τα κονδύλια να πηγαίνουν για τις επόμενες γενιές, για τις υποδομές για το φυσικό αέριο, για την ανάπτυξη γενικότερα καθώς επίσης και για την κοινωνική συνοχή. Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ θα προσεγγίσει το θέμα με βάση το οριστικό περιεχόμενο που θα πάρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Είπε επίσης ότι τα ζητήματα που αφορούν το αιτήματα της τουρκικής πλευράς για τη διαχείριση του φυσικού πλούτου της Κύπρου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από την Κυβέρνηση, τον Πρόεδρο και την πολιτική ηγεσία να αντιμετωπιστούν με πολλή προσεχή ώστε να αποτραπούν οι όποιοι κίνδυνοι, να μπορέσει η ΚΔ να συνεχίσει τους όποιους ενεργειακούς σχεδιασμούς και να εκπληρώνει τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Πρόσθεσε ότι ένα δίδαγμα που μπορεί να βγει από την πρόσφατη κρίση στην ΑΟΖ είναι ότι η Τουρκία θα συνεχίσει να προκαλεί προβλήματα και η πλευρά μας θα πρέπει να επικεντρωθεί στην προσπάθεια για επανέναρξη των συνομιλιών και λύση.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτό το νομοσχέδιο το συντομότερο δυνατό θα οδηγηθεί για ψήφιση. Όπως είπε είναι ένα Ταμείο που στηρίζεται στο νορβηγικό μοντέλο και τα οφέλη του θα μπορούν να τα αξιοποιήσουν κυρίως οι μελλοντικές γενιές και όχι μόνο οι σημερινές.

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, ανέφερε ότι δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση η προώθηση έγκρισης του νομοσχεδίου να επηρεαστεί από τις προκλητικές συμπεριφορές τόσο της Τουρκίας όσων και των εκπροσώπων του κατοχικού καθεστώτος. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ισχυρά ψηφίσματα του ΟΗΕ που δίνουν το δικαίωμα στην ΚΔ να ασκήσει όλα αυτά τα δικαιώματα κατά τρόπο σαφή και συντεταγμένο. Τη ίδια στιγμή, είπε, δεν είναι δυνατόν αυτή που αγωνίζονται υπέρ της κατάργησης της ΚΔ και υπέρ της αναγνώρισης ενός αποσχιστικού κατοχικού μορφώματος, την ίδια στιγμή να εκβιάζουν και να απειλούν για να πετύχουν τους στόχους της. Πρόσθεσε ότι η ΚΔ θα πρέπει με ψυχραιμία, με σύνεση και σωστούς σχεδιασμού να ασκήσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα στο πλαίσιο της διεθνούς νομιμότητας και να δώσει το στίγμα ότι είναι παρούσα και όχι εκλιπούσα. Ανέφερε ακόμα ότι οι στόχοι του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι σαφείς και μπορούν να υλοποιηθούν και πριν και μετά τη λύση του Κυπριακού, χωρίς να δημιουργούνται οποιαδήποτε προβλήματα.

Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, ανέφερε ότι θα πρέπει να ψηφιστεί τάχιστα η νομοθεσία για το Ταμείο, ως μια σαφής πολιτική πράξη που αποδεικνύει και στέλνει μηνύματα ότι η ΚΔ είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στο ερευνητικό της έργο και στην αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων της κυπριακής ΑΟΖ και οποιοδήποτε πισωγύρισμα ή καθυστέρηση θα ερμηνευτεί ως υποχώρηση από την πολιτική απόφαση για αξιοποίηση των κυπριακών κοιτασμάτων και υποχώρηση απέναντι στις απειλές και προκλήσεις της Τουρκίας.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση