ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Απαγόρευση των τετράτροχων στον Ακάμα ζητούν οι Οικολόγοι

Απάντηση του Γιώργου Περδίκη στο ρεπορτάζ της «Κ» για το εθνικό δασικό πάρκο

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Θεμελιώδες στοιχείο για την προστασία του βιότοπου της χερσονήσου του Ακάμα και την προσέλκυση οικολογικού τουρισμού, θεωρεί το Κίνημα Οικολόγων, την απαγόρευση τετράτροχων μοτοσικλετών. Με το ζήτημα ασχολήθηκε σε εκτενές ρεπορτάζ η εφημερίδα Η Καθημερινή στην έκδοση της 19ης Αυγούστου.

Στη βάση του ρεπορτάζ, ο πρόεδρος των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης απέστειλε επιστολή στην «Κ», τονίζοντας στο πλαίσιο της οποίας καταρχήν την πλήρη διαφωνία του Κινήματος για την πρόσβαση και την διακίνηση των τετράτροχων ή των γουρούνων εντός του δασικού πάρκου. Τέτοιες μοτοσικλέτες εισέρχονται με ευκολία σε ευαίσθητες περιοχές επισημαίνει ο κ. Περδίκης και δημιουργεί κινδύνους για επηρεασμό ειδών χλωρίδας και πανίδας που διαβιούν σε ευαίσθητες περιοχές. Εισηγείται παράλληλα όπως οι είσοδοι προς τα οχήματα να γίνεται μόνο μέσω των παρακείμενων κοινοτήτων και όχι από παραλιακές εισόδους. 

Πρόκειται για απόψεις τις οποίες οι Οικολόγοι έχουν εκφράσει επανειλημμένα στον Υπουργό Γεωργίας, σύμφωνα με τον κ. Περδίκη. Στην επιστολή του κάνει λόγο και για εμπλεκόμενους στο σχεδιασμό του εθνικού πάρκου του Ακάμα, οι οποίοι «έχουν στο ιστορικό τους μια πρόσφατη σκανδαλώδη αδειοδότηση εκδήλωσης επίδειξης των νέων μοντέλων διεθνούς εταιρείας κατασκευής τετράτροχων μοτοσυκλετών», όπως αναφέρει. 

Αυτούσια η επιστολή

Κατ’ αρχήν επιτρέψτε μου να εκφράσω την ικανοποίηση μου γιατί σε ένα αρκετά εκτενές και εμπεριστατωμένο άρθρο σας στην «Κ» της Κυριακής 19/8 ενημερώσατε το κυπριακό κοινό για μια σημαντική πτυχή των σχεδιασμών για το Εθνικό Δασικό Πάρκο Ακάμα. Όντως το θέμα της πρόσβασης και διακίνησης οχημάτων και ιδιαίτερα των τετράτροχων μοτοσυκλετών είναι θεμελιώδες για την προστασία του μοναδικού βιότοπου της χερσονήσου του Ακάμα, αλλά και την ανάπτυξης του ως πόλος έλξης για τον οικολογικό τουρισμό.

Θα ήθελα να μου επιτρέψετε να καταθέσω τις δικές μου απόψεις για το θέμα. Νομίζω ότι έχω κάποια γνώση για το θέμα, αφού έχω εμπλακεί στο ζήτημα της προστασίας του Ακάμα από το 1987 (σχεδόν 30 χρόνια), από την εποχή που στήναμε μπλόκο για να σταματήσουν τα αγγλικά γυμνάσια στον Ακάμα και οι μπουλντόζες της λεγόμενης ανάπτυξης στην Τοξέφτρα και στη Φοντάνα Αμορόζα. Φτάσαμε λοιπόν επιτέλους στη διαμόρφωση ενός οργανωμένου σχεδίου για την προστασία του βιότοπου και στην ορθολογιστική διαχείριση κρίσιμων θεμάτων όπως για παράδειγμα η πρόσβαση και διακίνηση εντός του Εθνικού Δασικού Πάρκου.

Εμείς λοιπόν διαφωνούμε πλήρως με τη διακίνηση των τετράτροχων μοτοσυκλετών και ζητούμε την πλήρη απαγόρευση της πρόσβασης και διακίνησης τους εντός του δασικού πάρκου. Οι λόγοι είναι περιβαλλοντικοί: οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες χρησιμοποιούνται ευρέως ομαδικά από νεαρούς και λόγω των τεχνικών τους δυνατοτήτων επιτρέπει σε άτομα που δεν έχουν ιδιαίτερη εξειδίκευση και γνώση οδήγησης να μπαίνουν με ευκολία σε ευαίσθητες περιοχές όπως αμμουδιές, θαμνώδεις περιοχές, αγρούς, ρυάκια κ.ο.κ.

Έχουν πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα από τις κοινές μοτοσυκλέτες (εκτός των ειδικών αγωνιστικού τύπου οι οποίες επίσης πρέπει να απαγορευτούν από το πάρκο ). Όπως κινούνται ομαδικά, σηκώνουν σύννεφα σκόνης που επηρεάζουν την ευαίσθητη χλωρίδα και πανίδα. Η δυνατότητα τους να μπαίνουν σχεδόν παντού δημιουργεί κινδύνους για επηρεασμό ειδών της χλωρίδας και της πανίδας που διαβιούν σε ευαίσθητες περιοχές.

Σωστά σε κάποιο σημείο του άρθρου σας αναφέρετε τους κινδύνους για τους περιπατητές, ποδηλάτες ή τω κινούμενων με γαϊδούρια ή άλογα. Γράφετε ακόμα «την ίδια ώρα η συμβολή τους στην τοπική οικονομία είναι σχεδόν μηδενική». Όντως έχετε δίκαιο. Σκεφτείτε: αν αντί για τέσσερις τετράτροχες μοτοσυκλέτες διπλοκαβάλλα, νοικιάζεται ένα τετρακίνητο 4Χ4 με οδηγό και ξεναγό του πάρκου από τις υπηρεσίες πάρκου, αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα κέρδη πάνε στην κοινωνία και όχι μόνο όπως γράφεται σε άλλο σημείο σε "επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων στην Πάφο". Νέοι άνθρωποι κυρίως από την περιοχή απασχολούνται ως οδηγοί και ξεναγοί, ελέγχεται η είσοδος αλλά και η συμπεριφορά των νεαρών επισκεπτών, ενω μαθαίνουν και πεντε πράγματα για τη φύση της περιοχής πέρα από το να βγάλουν πέντε selfie με ωραία τοπία από το wildness Cyprus.

Τις απόψεις μας αυτές τις έχουμε κατ’ επανάληψή -και πρόσφατα ακόμα- καταθέσει στον Υπουργό Γεωργίας και ελπίζουμε να τον έχουμε πείσει. Δυστυχώς κάποιοι από τους εμπλεκόμενους στο σχεδιασμό έχουν στο ιστορικό τους μια πρόσφατη σκανδαλώδη αδειοδότηση εκδήλωσης επίδειξης των νέων μοντέλων διεθνούς εταιρείας κατασκευής τετράτροχων μοτοσυκλετών που πραγματοποιήθηκε στον Ακάμα, για την οποία είχαμε πολύ έντονα διαμαρτυρηθεί.

Πιο παλιά, επετράπητε να πραγματοποιηθούν αγώνες τετράτροχων μοτοσυκλετών στην παραλία της Τοξέφτρας, στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού με ανδρικά μοντέλα.

Πέραν της διακίνησης των τετράτροχων μοτοσυκλετών έχουμε κι άλλες παρατηρήσεις για το θέμα της πρόσβασης και διακίνησης οχημάτων στις διάφορες περιοχές του Ακάμα. Για παράδειγμα εμείς δεν συμφωνούμε στην διαμόρφωση και λειτουργία παραλιακών εισόδων. Προτείνουμε η είσοδος να είναι μόνο από τα χωριά του Ακάμα. Οι ελεγχόμενες είσοδοι πρέπει και να βρίσκονται κοντά στα χωριά, για να μπορέσουν να έχουν περισσότερα κέρδη από την λειτουργία του πάρκου. Συνήθως εκεί που είναι οι είσοδοι τέτοιων χώρων δημιουργούνται χώροι εστίασης, πληροφόρησης, πώλησης σουβενίρ, κιόσκια κοκ.

Επίσης διαφωνούμε με τις διαδρομές των οχημάτων γιατί σε μία – δυο περιπτώσεις βρίσκονται πάρα πολύ κοντά σε σημαντικούς μικρο-βιότοπους. Οι χώροι στάθμευσης πρέπει να βρίσκονται εκτός του Δασικού Εθνικού Πάρκου, όπως εξήγησα ήδη πιο πάνω.

Ελπίζουμε ο νέος Υπουργός Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος να έχει τη σοφία να δώσει σημασία στις προτάσεις αυτές που υποστηρίζουν όσοι έδιωξαν από τον Ακάμα τις Βρετανικές στρατιωτικές ασκήσεις και σταμάτησαν την ανέγερση ξενοδοχείων στην Τοξέφτρα και Φοντάνα Αμορόζα κλπ., για να μπορούν κάποιοι να μιλούν σήμερα για δασικό πάρκο Ακάμα και να σχεδιάζουν δρόμους και κανονισμούς για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες.

Γιώργος Περδίκης
Πρόεδρος
Κινήματος Οικολόγων - Συνεργασία Πολιτών

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Περιβάλλον: Τελευταία Ενημέρωση