ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Περδίκης: Δεν έχουν θέση οι τετράτροχες στον Ακάμα

Πολλά τα επικίνδυνα σημεία στον Ακάμα δηλώνει σε συνέντευξη του στην «Κ» ο γ.γ των Οικολόγων

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Η ανάγκη υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου για το Πάρκο του Ακάμα το οποίο επρόκειτο να τεθεί από τον Σεπτέμβριο ενώπιον Υπουργικού Συμβουλίου δεν είναι θέμα το οποίο συζητείται για πρώτη φορά. Πλησιάζοντας τα τέλη Οκτωβρίου το ζήτημα ακόμα εκκρεμεί, ενώ το τραγικό δυστύχημα με θύματα δύο τουρίστες, στον δρόμο Λουτρά της Αφροδίτης- Κακοσκαλί θορύβησε την κυβέρνηση και πλέον αναμένεται ότι το θέμα του Ακάμα θα τεθεί σε μια από τις επόμενες συνεδρίες του Υπουργικού Συμβουλίου, ώστε να πάρει τον δρόμο της και η ρύθμιση για τον συγκεκριμένο δρόμο. Ωστόσο, το σημείο στο Κακοσκαλί δεν είναι το μόνο που είναι επικίνδυνο για το κοινό, επισημαίνει ο γ.γ. των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο Ακάμας δεν είναι ο παραλιακός της Λεμεσού. Κάνει λόγο για εγκληματική αμέλεια του κράτους στην αναβάθμιση του Εθνικού Δασικού Πάρκου, ενώ βλέπει κενά και στο υπό εξέταση σχέδιο, θέτοντας τις ενστάσεις του και ενώπιον του υπουργού Γεωργίας Κώστα Καδή. Κεντρικό σημείο της διαφωνίας είναι η πρόνοια για χρήση τετράτροχης μοτοσικλέτας εντός του πάρκου, κάτι το οποίο ξενίζει τους Οικολόγους που ζητούν την άμεση και οριστική απαγόρευσή τους από όλους τους χώρους εντός του Δασικού Πάρκου.

–Με αφορμή το τραγικό περιστατικό θανατηφόρου δυστυχήματος στον δρόμο Λουτρά της Αφροδίτης- Κακοσκαλί, οι τοπικές αρχές επέρριψαν ευθύνες στους Οικολόγους αλλά και σε περιβαλλοντικές οργανώσεις για τη μη επιδιόρθωση του δρόμου. Όντως υπήρξε σχεδιασμός για επιδιόρθωσή του που ναυάγησε λόγω περιβαλλοντικών αντιδράσεων;

–Σε καμιά περίπτωση. Το αντίθετο συνέβη. Εμείς υποδείξαμε ότι ο δρόμος αυτός είναι παράνομος και επικίνδυνος και ζητήσαμε επανειλημμένα να κλείσει προσωρινά μέχρι την ολοκλήρωση των σχεδίων για το Εθνικό Πάρκο Ακάμα. Αυτοί που δεν σεβάστηκαν το θάνατο δύο ανθρώπων και προσπάθησαν να τον εκμεταλλευτούν για χάριν συμφερόντων, δεν συμφωνήσαν να κλείσει ο επικίνδυνος δρόμος. Είναι αυτοί που ικανοποιούνται διαχρονικά με τις λεγόμενες επιδιορθώσεις που έγιναν ως τώρα πάρα πολλές φορές, χωρίς να λύνουν το πρόβλημα.

–Διαφωνείτε με το ενδεχόμενο διαπλάτυνσης του δρόμου Λουτρών της Αφροδίτης- Κακοσκαλί;

–Σκοπός δεν είναι η διαπλάτυνση ή η εγγραφή του δρόμου όπως θέλουν κάποιοι, για να ανοίξει η πόρτα για το τσιμέντωμα του Ακάμα. Σκοπός είναι η ασφάλεια των επισκεπτών. Τα σχέδια του Εθνικού Πάρκου θα καθορίσουν αν επιβάλλεται η διαπλάτυνση, ή το οριστικό κλείσιμο, ή οτιδήποτε άλλο αποφασιστεί μετά από την κατάλληλη επιστημονική /περιβαλλοντική μελέτη. Εάν αυτό επιτρέπεται ή επιβάλλεται, αυτό ας γίνει. Πριν από τις αποφάσεις για το Εθνικό Πάρκο η ασφαλέστερη λύση είναι το κλείσιμο για μηχανοκίνητα τροχοφόρα.

–Τι μέτρα έπρεπε να ληφθούν που δεν έχουν ληφθεί;

–Έπρεπε από καιρό να απαγορευτεί η χρήση του Ακάμα σε σαφάρι 4 Χ 4 αυτοκινήτων και τετράτροχων μοτοσυκλετών. Περνούν μέσα από τους χωμάτινους δρόμους του Ακάμα και τους καθιστούν ακατάλληλους, ενώ προκαλούν σοβαρή ρύπανση από τη σκόνη και το θόρυβο. Η κίνηση των άλλων μηχανοκίνητων πρέπει να είναι αυστηρά ελεγχόμενη και από ελεγχόμενες εισόδους, με προτίμηση στα λεωφορεία και στα ειδικά οχήματα ξενάγησης στο πάρκο. Όλα αυτά περιλαμβάνονται στο σχέδιο Ακάμα που καθυστερούν για χρόνια να εφαρμόσουν οι αρχές.

–Γνωρίζουμε για την περίπτωση του συγκεκριμένου δρόμου, αλλά πρόκειται για την μοναδική περίπτωση;

–Υπάρχουν πολλά επικίνδυνα σημεία στον Ακάμα και για τα οχήματα και για τους πεζούς. Δεν είναι ο Ακάμας ο παραλιακός της Λεμεσού, ούτε η λεωφόρος Μακαρίου (όπου ωστόσο σημειώνονται συχνά θανατηφόρα ατυχήματα). Για παράδειγμα η κατάσταση στο φαράγγι του Άβακα, που είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες τοποθεσίες στη χερσόνησο, εγκυμονεί σοβαρούς κίνδυνους λόγω συχνών κατολισθήσεων. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Γι’ αυτό και αποτελεί εγκληματική αμέλεια από το κράτος το γεγονός ότι για τόσα χρονιά δεν προχωρά στην υλοποίηση του σχεδίου για το Εθνικό Πάρκο Ακάμα.

–Έχει κενά κατά την άποψή σας το Εθνικό Σχέδιο για το Δασικό Πάρκο του Ακάμα;

–Το Εθνικό Σχέδιο για το Δασικό Πάρκο Ακάμα πρέπει να συμφωνεί με το διαχειριστικό σχέδιο για την Ευρωπαϊκή περιοχή προστασίας της φύσης Natura 2000 και το τοπικό σχέδιο. Όλα αυτά τα σχέδια –επειδή αφορούν λίγο πολύ την ίδια γεωγραφική περιοχή– πρέπει να συνάδουν μεταξύ τους. Έχουμε καταθέσει τις απόψεις μας και περιμένουμε να γίνουν αποδεκτές κατά το δυνατόν. Η διαδικασία της διαβούλευσης, εξ όσων γνωρίζω, βρίσκεται σε εξέλιξη.

–Ποιες είναι οι ενστάσεις σας;

–Οι ενστάσεις μας έχουν να κάνουν με διαφορά θέματα. Για παράδειγμα, θέλουμε οι είσοδοι να είναι από τα χωριά και όχι από τις παραλίες. Οι παραλίες δεν χρειάζονται άλλους επισκέπτες. Τα χωριά πρέπει να ενισχυθούν μέσα από τις πρόνοιες του σχεδίου. Οι χώροι στάθμευσης πρέπει να χωροθετηθούν εκτός του πάρκου και όχι μέσα στα όρια της προστατευόμενης περιοχής. Ορισμένα σημεία των διαδρομών των ιδιωτικών οχημάτων πλησιάζουν σε σημεία μεγάλης οικολογικής σημασίας. Επίσης, δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι παράνομες κατασκευές στον Ακάμα θα νομιμοποιηθούν διά του σχεδίου Ακάμα κ.ο.κ.

–Σε επιστολή σας στην «Κ» μετά από ρεπορτάζ μας για την πρόσβαση τετράτροχων μοτοσικλετών στην περιοχή κάνατε λόγο για σκανδαλώδη αδειοδότηση εταιρείας κατασκευής τετράτροχων μοτοσικλετών.

–Είναι ένα δυσάρεστο γεγονός που έγινε περί τα τέλη Οκτωβρίου του 2017 και αφορά την αδειοδότηση μιας εταιρείας κατασκευής τετράτροχων μοτοσυκλετών με βάση τον Καναδά, στην οποία επιτράπηκε να οργανώσει μία εβδομαδιαία εκδήλωση test-drive τετράτροχων μοτοσυκλετών δίπλα από την παραλία ωοτοκίας των θαλάσσιων χελωνών στη Λάρα. Η αδειοδότηση έγινε από τον τότε διευθυντή του Τμήματος Δασών παρά την αντίθεση του Τμήματος Περιβάλλοντος. Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει την αντίδραση των περιβαλλοντικών οργανώσεων.

–Συμφωνείτε με τις πρόνοιες του σχεδίου όσον αφορά τις τετράτροχες;

–Διαφωνούμε πλήρως με τη διακίνηση των τετράτροχων μοτοσυκλετών και ζητούμε την πλήρη απαγόρευση της πρόσβασης και διακίνησής τους εντός του Δασικού Πάρκου. Οι λόγοι είναι περιβαλλοντικοί: οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες χρησιμοποιούνται ευρέως ομαδικά από νεαρούς και λόγω των τεχνικών τους δυνατοτήτων επιτρέπει σε άτομα που δεν έχουν ιδιαίτερη εξειδίκευση και γνώση οδήγησης να μπαίνουν με ευκολία σε ευαίσθητες περιοχές όπως αμμουδιές, θαμνώδεις περιοχές, αγρούς, ρυάκια κ.ο.κ. Οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες έχουν πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα από τις κοινές μοτοσυκλέτες, εκτός των ειδικών αγωνιστικού τύπου, οι οποίες επίσης πρέπει να απαγορευτούν από το πάρκο. Όπως κινούνται ομαδικά, σηκώνουν σύννεφα σκόνης που επηρεάζουν την ευαίσθητη χλωρίδα και πανίδα.

Η δυνατότητά τους να μπαίνουν σχεδόν παντού δημιουργεί κινδύνους για επηρεασμό ειδών της χλωρίδας και της πανίδας που διαβιούν σε ευαίσθητες περιοχές. Ως εκ τούτου δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με τις πρόνοιες ενός σχεδίου το οποίο επιτρέπει την διέλευσή τους. Η θέση μας βασίζεται σε λογική με περιβαλλοντική προέκταση. Αν αντί για τέσσερις τετράτροχες μοτοσυκλέτες διπλοκαβάλλα, ενοικιάζεται ένα τετρακίνητο 4 Χ 4 με οδηγό και ξεναγό του πάρκου από τις υπηρεσίες πάρκου για παράδειγμα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα κέρδη πάνε στην κοινωνία και όχι μόνο, όπως γράφεται σε άλλο σημείο του κειμένου του σχεδίου, σε «επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων στην Πάφο».

–Έχετε θέσει τις απόψεις σας ενώπιον του υπουργού Γεωργίας. Ποια ήταν η ανταπόκρισή του;

–Βεβαίως, τις απόψεις μας αυτές τις έχουμε κατ’ επανάληψή –και πρόσφατα ακόμα – καταθέσει στον υπουργό Γεωργίας και ελπίζουμε να ληφθούν υπόψη.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Περιβάλλον: Τελευταία Ενημέρωση