ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ανοίγει τα χαρτιά της η Άγκυρα με τον «Πορθητή»

Την ερχόμενη Δευτέρα η πολυδιαφημισμένη επίσημη πρώτη του τουρκικού γεωτρύπανου

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Μια πρώτη ένδειξη μέχρι ποιου σημείου έχει αποφασίσει να τραβήξει το σχοινί των προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο στα ενεργειακά, θα δώσει η Άγκυρα την ερχόμενη Δευτέρα. Χωρίς να έχει ανακοινωθεί επίσημα, όλες οι πληροφορίες που προέρχονται από την τουρκική πρωτεύουσα θέλουν το τουρκικό γεωτρύπανο στις 29 Οκτωβρίου, να αφήνει το λιμάνι της Αττάλειας για κάποια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, προκειμένου να ξεκινήσει έρευνες.

Η έξοδος του γεωτρύπανο από το λιμάνι της Αττάλειας τυγχάνει ευρείας αξιοποίησης στο εσωτερικό της Τουρκίας, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή τοποθέτηση αν πράγματι το γεωτρύπανο έχει την τεχνική επάρκεια να βγει σε ανοιχτές θάλασσες ή θα περιορισθεί σε πιο ρηχά νερά, εντός των χωρικών υδάτων της χώρας, όπως λένε έντονα οι πληροφορίες.

Τις απόψεις εκείνες που υποστηρίζουν πως ο «Πορθητής» έχει τεχνικές ελλείψεις να πραγματοποιεί εργασίες σε βαθιά νερά ήλθαν να ενισχύσουν οι πληροφορίες που αποκάλυψε την περασμένη Πέμπτη η «Κ» για απόκτηση και δεύτερου πλωτού γεωτρύπανου από την Τουρκία, με δυνατότητες εργασιών σε βαθιά νερά. Πληροφορίες και από τουρκικές πηγές υποστηρίζουν τώρα πως ο «Πορθητής» δεν θα απομακρυνθεί σε μεγάλη απόσταση από τα βόρεια τουρκικά παράλια.

Το δεύτερο τρυπάνι
Επίσημη ανακοίνωση για την αγορά του δεύτερου γεωτρύπανου δεν υπήρξε, ωστόσο το όλο θέμα καλύφθηκε ευρέως από τον φιλοκυβερνητικό τύπο. Το πλωτό μέσο βρίσκεται σε περιοχή νησιωτικού συμπλέγματος μεταξύ Φιλιππίνων και Ταϊλάνδης.

Αν ληφθεί υπόψη ο χρόνος από την αγορά του πρώτου γεωτρύπανου μέχρι την ημερομηνία καθόδου στην περιοχή, η άφιξη του δεύτερου γεωτρύπανου τοποθετείται σε βάθος χρόνου. Η αγορά του νέου γεωτρύπανου σύμφωνα με τουρκικές πληροφορίες κόστισε 262.5 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ και όπως υποστηρίζεται έχει την δυνατότητα γεωτρήσεων σε βάθος 12 χιλιάδες πόδια.

Η ιστορία των Deep Sea Metro
Τόσο το τρυπάνι «Πορθητής» όσο και το νέο απόκτημα αγορά βρισκόντουσαν σε ελληνικά χέρια πριν από μερικά χρόνια. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής Ελλάδας τα δυο πλοία παραγγέλθηκαν από το ζεύγος Αγγελόπουλου στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότιο Κορέα. Τα πλοία παραλήφθηκαν το 2011. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ίδια η κ. Αγγελοπούλου βάφτισε το «Deep Sea Metro I». Υπολογίζεται πως τα δύο πλοία κόστισαν περί τα 860 εκατ. δολ. έκαστο.


Το γεωτρύπανο Deep Sea Metro I 

Για να συγκεντρωθούν τα κεφάλαια, συνήφθησαν μεγάλα ομολογιακά δάνεια με διεθνείς τράπεζες. Ο κ. Θόδωρος Αγγελόπουλος διατηρεί πολυετή συνεργασία με τη μεγάλη νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Odfjell, η θυγατρική της οποίας Odfjell Drilling απέκτησε το 40% των δύο πλωτών γεωτρυπάνων. Ωστόσο, η κατακρήμνιση των τιμών του πετρελαίου και του αερίου κατέστησε ασύμφορη τη ναύλωση των πλοίων αυτών από επίδοξους πελάτες, δηλαδή από κράτη που επιδίωκαν την ανακάλυψη «μαύρου» χρυσού στα ανοικτά των ακτών τους.

Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ το «Deep Sea Metro I» ναυλώθηκε το 2015 από την VietGazprom του Βιετνάμ έναντι 255 χιλ. δολ. την ημέρα (από 423.000 δολ. ημερησίως βάσει προηγούμενου συμβολαίου του ίδιου πλοίου με την British Petroleum).

Τα προόριζαν για εργασίες στη περιοχή
Μάλιστα, στα μέσα του 2014 κυκλοφόρησαν φήμες ότι η προσέγγιση της Γιάννας Αγγελοπούλου με τον Αλ. Τσίπρα σκοπό είχε να διαμορφωθούν οι συνθήκες για την ενοικίαση των γεωτρύπανων από την ελληνική και την κυπριακή κυβέρνηση για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων σε ελληνικά και κυπριακά ύδατα. Οι πληροφορίες αυτές διαψεύστηκαν από την κ. Αγγελοπούλου.

Στις 13 Μαΐου 2015, η Γιάννα και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αποφάσισαν να απεμπλακούν από την επένδυση. Οι εταιρείες τους έπαψαν να καλύπτουν τις οφειλές που είχαν συσσωρευθεί λόγω της δανειοδότησης που είχε παράσχει η αμερικανική θυγατρική της γερμανικής τράπεζας VTB για την κατασκευή των πλοίων στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότιο Κορέα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X