ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Χωρίς ενημέρωση τα ΗΕ για άνοιγμα των Βαρωσίων

Η τ/κ πλευρά επεξεργάζεται σχέδιο για να ανοίξει την κλειστή πόλη της Αμμοχώστου στους κατοίκους της

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Τα Ηνωμένα Έθνη δεν έχουν καμία ενημέρωση, μέχρι στιγμής, για οποιαδήποτε σχέδια από τουρκοκυπριακής πλευράς για άνοιγμα της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου υπό τον έλεγχο των ΗΕ, δήλωσε στο ΚΥΠΕ αρμόδια πηγή των Ηνωμένων Εθνών, κληθείσα να σχολιάσει σχετικό δημοσίευμα.

"Τα Ηνωμένα Έθνη δεν έχουν ενημερωθεί για οποιαδήποτε τέτοια σχέδια", ήταν το σχόλιο από το γραφείο του εκπροσώπου Τύπου των ΗΕ στο ΚΥΠΕ, όταν κλήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα.

Σύμφωνα με τ/κ πηγή, που επικαλείται το δημοσίευμα που υπογράφει η δημοσιογράφος Esra Aygin, η τ/κ πλευρά επεξεργάζεται σχέδιο για να ανοίξει την κλειστή πόλη της Αμμοχώστου στους νόμιμους κατοίκους της, υπό τον έλεγχο των ΗΕ.

"Δεν αληθεύει ότι τα Βαρώσια θα ανοίξουν υπό τ/κ διοίκηση. Όλη η εργασία που γίνεται αφορά το άνοιγμα των Βαρωσίων υπό τον έλεγχο των ΗΕ σύμφωνα με τα ψηφίσματα του ΟΗΕ και το διεθνές δίκαιο. Κανείς δεν μιλά για άνοιγμα των Βαρωσίων υπό τ/κ έλεγχο." είπε η ίδια πηγή.

Αμμόχωστος: Έξι χρόνια και πολλά δισ. για να γίνει κατοικήσιμη

Μετά το άνοιγμα των Μαρωνίτικων χωριών από την τ/κ ηγεσία και επί της ουσίας την Τουρκία, που προνοεί ότι ανάμεσα στα επόμενα βήματα θα είναι και η αποχώρηση από εκεί των τουρκικών στρατοπέδων, οι πληροφορίες της «Κ» επιμένουν πως η επόμενη κίνηση θα είναι αυτή του ανοίγματος της Αμμοχώστου. Οι κάτοικοι της πόλης εκδιώχθηκαν στις 14 Αυγούστου του 1974, και πλέον έχουν απομείνει θλιβεροί μάρτυρες του παρελθόντος τα κτίρια και οι ερειπωμένες γειτονιές.

Σε επικοινωνία της εφημερίδας με πρόσφυγες της πόλης και μπροστά στο ενδεχόμενο άνοιγμα, οι αντιδράσεις είναι θετικές ενώ διακρίνεται και μια αίσθηση πικρίας για το ότι δεν αντιμετωπίστηκαν σωστά όλα αυτά τα χρόνια οι ίδιοι, κυρίως μέσω της συμμετοχής τους ή μη στο δημόσιο διάλογο ή και στις διαπραγματεύσεις εφόσον η Αμμόχωστος ήταν πάντα εκεί, σαν η πόλη που θα ήταν η πρώτη που θα δινόταν στους νόμιμους κάτοικούς της.

Αρμόδιες πολιτικές πηγές την ίδια ώρα λένε πως επί της ουσίας, αν και δεν μπορούν να απαγορεύσουν σε κανένα πρόσφυγα να επιστρέψει όπως και δεν τέθηκε ζήτημα απαγόρευσης ποτέ για προσφυγή είτε στην επιτροπή αποζημιώσεων είτε στο ΕΔΑΔ, «εντούτοις η επιστροφή που ευαγγελίζεται η τ/κ ηγεσία είναι υπό τουρκική κατοχή και όχι τ/κ διοίκηση». Αυτό σε συνδυασμό και με την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα μια πόλη που δεν είναι κατοικήσιμη για πάνω από 40 χρόνια, συν τα απαιτούμενα συνακόλουθα κονδύλια που θα απαιτηθούν για την ανοικοδόμηση δημιουργούν το εξής δίπολο. Από τη μια να έρχεται πιο κοντά ο στόχος της επιστροφής, από την άλλη «φορώντας» το μανδύα ενός κράτους δικαίου για άλλη μια φορά η Τουρκία και προχωρώντας σε αυτή την κίνηση, δεν σημαίνει πως υπάρχει το υπόβαθρο εμπιστοσύνης πάνω στο οποίο θα μπορούν να βασιστούν όσοι εκ των προσφύγων αποφασίσουν να επιστρέψουν στην Αμμόχωστο για να βρουν εκ νέου το νήμα της ζωής που άφησαν.

Η ευκαιρία

Στο κάδρο δεν μπορεί παρά να μπαίνει και η ίδια η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Αμμόχωστος σήμερα. Το έργο ανοικοδόμησης και επανεγκατάστασης της Αμμοχώστου το έχει αναλάβει και έχει εκπονήσει το σχετικό συμβούλιο της κυπριακής κυβέρνησης, μελέτες του οποίου έχουν λάβει χώρα κατά καιρούς και έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Ανάμεσα σε άλλα σε αυτές αναφέρεται ότι για να γίνει κατοικήσιμη και πάλι η πόλη θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι χρόνια, με την αντιμετώπιση ούτε λίγο ούτε πολύ να είναι σαν να μπαίνουν κλιμάκια αποκατάστασης σε μια πόλη μετά από ισχυρό σεισμό.

Το δε κόστος υπολογίζεται σε ορισμένα δις ευρώ, και εδώ μπαίνει η αξιοπιστία της Τουρκίας και κατά πόσο είναι διατεθειμένη να συνδράμει στο εγχείρημα, ενώ είναι σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ένα πράγμα η επαναλειτουργία βασικών υποδομών (ύδρευση-αποχέτευση για παράδειγμα) και άλλο ο όποιος σχεδιασμός για περαιτέρω ανάπτυξη. Κι αυτό την ώρα που δεν έχουν απαντηθεί βασικά ερωτήματα όπως το αν υπάρχει φωτισμός, αν λειτουργεί, ποια είναι η κατάσταση των δρόμων και των ίδιων εν τέλει των κτιρίων που στέκουν ακόμη αλλά άνευ συντήρησης για 40 και πλέον χρόνια.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση