ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εισαγγέλλεσθαι τους τα θεία μη νομίζοντας

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Στο αρχαίο Αττικό Δίκαιο υπήρχε η Γραφή Ασεβείας, και αν κάποιος σε κατήγγειλε για προσβολή του θρησκευτικού και ηθικού συναισθήματος των πολιτών με αυτήν πήγαινες στο δικαστήριο. Φυσικά, το τι σήμαινε ασέβεια στην αρχαιότητα ήταν πολύ ρευστό, οπότε το λαϊκό αίσθημα κατά κάποιο τρόπο έδινε τον τόνο στη δίκη. Δηλαδή όσοι περισσότεροι θεωρούσαν ασέβεια κάτι, τόσο επιβαρυμένη ήταν η θέση του διωκόμενου. Λέτε να επικαλεστούμε ξανά τη Γραφή Ασεβείας για την Τουρκοκύπρια ζωγράφο Νουρτάνε Καραγκίλ η οποία με το έργο της «The Dawn and the Sunset Issue» (2017) που εκτίθεται στον πολυχώρο πολιτισμού «Παλιά Ηλεκτρική», στο πλαίσιο έκθεσης «Πλανήτες» της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, προκάλεσε το μένος μας διότι προσπαθεί να αποδομήσει τον Εθνάρχη Μακάριο, μιας και απεικονίζεται να περιβάλλεται από δύο γυμνές γυναίκες που υποτίθεται ότι είναι η Αφροδίτη.

Η επιμελήτρια της Έκθεσης Έλενα Πάρπα θεώρησε ότι το έργο κάτι λέει, κάπου απευθύνεται και έχει θέση στην έκθεση που επιμελείται, συνεπώς αφού εκείνη το αποφάσισε, για τον όποιο λόγο, όλοι οι υπόλοιποι, που θα δούμε το έργο, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, αν μας ενοχλήσει τόσο πολύ, είναι να πάμε σπίτι μας και να πιούμε ένα τσάι, να πάμε στη βιβλιοθήκη μας και να πάρουμε ένα βιβλίο να διαβάσουμε για να ηρεμίσουμε. Πέραν τούτων ουδέν. Επίσης, διάβασα ότι για να επιλέξουμε ένα έργο που «διαβάλλει» τον Μακάριο Γ΄, και μάλιστα να εκτεθεί στην Πάφο, που είναι γενέτειρα επαρχία του, έγινε επί σκοπώ για να προκαλέσει, ε! αν έγινε γι’ αυτό πέτυχαν τον σκοπό τους και η καλλιτέχνης, και η επιμελήτρια και το έργο.

Αυτό που μου έκανε περισσότερη εντύπωση είναι ότι το γεγονός καταγγέλθηκε στον μητροπολίτη Πάφου, εκτός των άλλων. Δηλαδή τι; Θα ασκήσει πιέσεις ο θεοφιλέσταστος για να γίνει τι; Δεν είναι δουλειά της Εκκλησίας να παρεμβαίνει σε τέτοιου είδους διαφορές, διότι ακριβώς δεν είναι θέμα προσβολής των Ιερών Ελευσίνιων Μυστηρίων, ώστε να καταδικάσουμε κάποιον απευθείας με εισαγγελία, και όχι με Γραφή Ασέβειας.

Το ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης στην κοινωνία, πώς πρέπει να εκφράζεται ο καλλιτέχνης, μέχρι πού πρέπει να φτάνει ο ζωγράφος, ο γλύπτης, ο ποιητής, γενικά ο υπηρέτης των Μουσών, είναι ερωτήματα που θα έπρεπε, κατά την άποψή μου, να συζητιούνται εντελώς για να περνάει η ώρα, θα πρέπει δηλαδή να τα έχουμε απαντήσει μέσα μας και η κοινωνία να τα αντιλαμβάνεται. Ο σάλος που ξέσπασε για το έργο που εκτίθεται στην Πάφο μας ενοχλεί γιατί το έκανε μία Τουρκοκύπρια;

Προσωπικά, θεωρώ δικαίωμα της ζωγράφου να δημιουργήσει ό,τι θέλει, να εκφραστεί όπως θέλει, αν θέλει να μου πει κάτι, αν θέλει να ψέξει, να καυτηριάσει, αλλά και να επαινέσει, όπως απόλυτη εξουσία έχει η επιμελήτρια/επιμελητής της κάθε έκθεσης να επιλέξει όποιο έργο κινήσει το ενδιαφέρον της/του, όποιο καλλιτέχνημα θεωρήσει ότι κάτι λέει. Όλοι οι υπόλοιποι που θα πάμε να δούμε την έκθεση, την όποια έκθεση, το όποιο θεατρικό, θα πρέπει να κρίνουμε ό,τι βλέπουμε από καλλιτεχνικής άποψης, αν έχουμε. Θα πρέπει να σκεφτούμε αν μας λέει κάτι το έργο, αν εξυπηρετεί και αγγίζει την αισθητική μας, αν μας τη χαλάει και ώς εκεί. Ναι, φυσικά και έχουν κάποιοι το δικαίωμα να οργιστούν, να νιώσουν βαθιά την προσβολή, αλλά θα πρέπει να καταλάβουν ότι δεν μπορούμε εν έτει 2017 να έχουμε ιερές αγελάδες, και να ορίζεται από κάποιους τι θα απεικονίζεται και πώς θα πρέπει να παρουσιάζεται. Διότι αν ο καλλιτέχνης και ο κάθε δημιουργός θα πρέπει να αυτολογοκρίνεται, τότε σε σύντομο διάστημα όσα βήματα κάναμε ως κοινωνία μπροστά θα αρχίσουμε να τα μετράμε αλλά Περίανδρος Πώποτας.

 

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X