ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

«Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου»

Το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου τιμά τον Βασίλη Μιχαηλίδη

Δελτίο Τύπου

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Βασίλη Μιχαηλίδη (1849-1917), το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου αποτίει φόρο τιμής στο ποιητικό ταλέντο, την προσφορά και την προσωπικότητα του εθνικού ποιητή της Κύπρου με δύο επιστημονικές ημερίδες (μία στη Λεμεσό και μία στη Λευκωσία) και με μια σειρά από εφτά παραστάσεις της ιστορικής θεατρικής παραγωγής «Η Ρωμιοσύνη έν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου», οι οποίες εγκαινιάζονται το Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017, και θα συνεχίσουν μέχρι και τον Οκτώβριο.

Οι δύο ημερίδες, η πρώτη οργανωμένη από το Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο και το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου και η δεύτερη οργανωμένη από το Θεατρικό Εργαστήρι σε συνεργασία με την E.Θ.A.Λ. (Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού), έχουν τον τίτλο «O Βασίλης Μιχαηλίδης για μας σήμερα» και θα εξετάσουν προβληματισμούς που σχετίζονται με τη θεματική που προβάλλει ο συγκεκριμένος τίτλος: Πού βρίσκονται σήμερα οι σπουδές οι σχετικές με τη ζωή και το έργο του Βασίλη Μιχαηλίδη, ποια είναι η υποδοχή του μεγάλου Κύπριου ποιητή στην εποχή μας και ποια η επενέργειά του στην νεότερη ποίησή μας.
Ως προς το καλλιτεχνικό μέρος, το Θ.E.ΠA.K., συνεργαζόμενο με εκπαιδευτικούς και οικονομικούς φορείς που στηρίζουν τον πολιτισμό και αντιλαμβάνονται τη σημασία του για την κοινωνική πρόοδο, θα φροντίσει να ακουστεί σε όλη την Κύπρο η μοναδική ποιητική φωνή του Βασίλη Μιχαηλίδη, με παραστάσεις στη Λευκωσία, στη Λάρνακα, στη Λεμεσό και στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου.

Στηριγμένη στα αριστουργηματικά διαλεκτικά έργα του Βασίλη Μιχαηλίδη «Η ενάτη Ιουλίου 1821 εν Λευκωσία (Κύπρου)», «Η Χιώτισσα», «Η Κύπρος προς τη μάνα της», «Η Κύπρος προς τους λέγοντες ότι δεν είναι Ελληνική», «Η Ανεράδα» και άλλα, η παράσταση «Η Ρωμιοσύνη εν’ φυλή συνότζιαιρη του κόσμου» του Θ.Ε.ΠΑ.Κ απέκτησε ξεχωριστή σημασία στη συλλογική συνείδηση του κυπριακού λαού, αλλά και στην ιστορία των κυπριακών γραμμάτων, καθώς η έρευνα η σχετική με την παράσταση αυτή, συνδυάστηκε με την ανεύρεση των αυτογράφων του ποιητή και την πρώτη δημοσίευση του λανθάνοντος 456ου στίχου της «Ενάτης Ιουλίου».

Η παράσταση αποτελεί ορόσημο στην καλλιτεχνική πορεία του Θεατρικού Εργαστηρίου, καθώς αγκαλιάστηκε και αγαπήθηκε όσο καμία άλλη από το πολυπληθές κοινό που την παρακολούθησε στην Κύπρο και στην Ελλάδα, αλλά και από τους ίδιους τους συντελεστές. Ενδεικτικό για την υπερθετική πρόσληψη και τη σημασία της, είναι το γεγονός ότι η μοναδική φορά που παραχωρήθηκε άδεια για πραγματοποίηση καλλιτεχνικής εκδήλωσης στον ιστορικό χώρο της Ιεράς Μονής Αρκαδίου ήταν τον Αύγουστο του 2001, όταν η συγκεκριμένη παράσταση παρουσιάστηκε κατόπιν προσκλήσεως του Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου και του Ηγουμένου της Ιεράς Μονής.

Η διασκευή και η παράσταση προβάλλουν την ποιητική πρόθεση του Μιχαηλίδη να συνθέσει (με όλα τα ιστορικά και ιστοριογενή διαλεκτικά ποιήματά του που αφορούν στη μοίρα της Κύπρου) μια σύγχρονη «τραγωδία», η οποία να εκφράζει με έντεχνο τρόπο το τραγικό στοιχείο της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας. Η προσφορά του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. έγκειται και στο γεγονός ότι εκόμισε στα κυπριακά γράμματα μια νέα αντίληψη δραματουργικής επεξεργασίας και σκηνικής παρουσίασης του Βασίλη Μιχαηλίδη, βασισμένης σε όλα τα ιστορικά, καθώς και σε ορισμένα λυρικά διαλεκτικά ποιήματά του.

Η δραματική προσαρμογή από τον Μιχάλη Πιερή συνδυάζει αρμονικά τα ποιήματα του μεγάλου ποιητή της Κύπρου σε ένα ενιαίο θεατρικό έργο και αποτελεί ορόσημο στην προσπάθεια του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. να αναδείξει λιγότερο γνωστά στο πανελλήνιο αριστουργήματα της διαλεκτικής περιφερειακής ελληνικής λογοτεχνίας. Φέρνοντας την έξοχη ποιητική γλώσσα του Μιχαηλίδη πιο κοντά στο σύγχρονο κοινό, η παράσταση παρουσιάζει όλο τον πλούτο, την εκφραστικότητα και τη μελωδικότητα της κυπριακής διαλέκτου.

Σ’ αυτό συμβάλλει η εμπνευσμένη μουσική του Ευαγόρα Καραγιώργη, η οποία εκτελείται ζωντανά στη σκηνή από τέσσερις μουσικούς με συμμετοχή του ίδιου του συνθέτη. Τα σκηνικά βασισμένα στο μνημειώδες έργο του Κύπριου ζωγράφου Αδαμάντιου Διαμαντή, «Ο κόσμος της Κύπρου», υπογράφει ο απόφοιτος του Πανεπιστημίου Κύπρου και ήδη καταξιωμένος καλλιτέχνης Χρίστος Λυσιώτης. Τα κοστούμια σχεδίασαν η Ηλιάνα Χρυσοστόμου και η Μαρίνα Κλεάνθους. Την ευθύνη της παραγωγής την έχει η Σταματία Λαουμτζή που είναι και η βοηθός σκηνοθέτις.

Προγραμματισμένες παραστάσεις:
18 Μαρτίου 2017, 20:00: Δημοτικό Θέατρο Λάρνακας, Σάββατο, (σε συνεργασία με την ΠΟΕΔ)
1 Ιουνίου 2017, 20.00: Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, Πέμπτη, (σε συνεργασία με τη Medochemie)
9 Ιουλίου 2017, 20:30: Αρχοντικό Αξιοθέας, Λευκωσία, Κυριακή,
10 Ιουλίου 2017, 20:30: Αρχοντικό Αξιοθέας, Λευκωσία, Κυριακή,
23 Σεπτεμβρίου 2017, 20.00 : ΕΘΑΛ, Λεμεσός, Σάββατο, (σε συνεργασία με την ΕΘΑΛ)
27 Σεπτεμβρίου 2017, 20.30: Αρχοντικό Αξιοθέας, Λευκωσία, Tετάρτη (σε συνεργασία με τη  Medochemie)
28 Σεπτεμβρίου 2017, 20.30: Αρχοντικό Αξιοθέας, Λευκωσία, Πέμπτη (σε συνεργασία με τη  Medochemie)
5 Οκτωβρίου, 20.00: Μεσαιωνικό Κάστρο Λάρνακας, Πέμπτη (σε συνεργασία με τη Medochemie)

Οι μέρες, η ώρα και ο χώρος όπου θα διεξαχθούν οι Ημερίδες
για τον Βασίλη Μιχαηλίδη, θα ανακοινωθούν αργότερα.

Για πληροφορίες και κρατήσεις για τις παραστάσεις: τηλ. 22894531-2.

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση