ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ατμομηχανή ανάπτυξης το Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου δρ Κωνσταντίνος Χριστοφίδης μιλάει στην «Κ» με αφορμή την παράσταση «Σοφία η Μέλισσα»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου δρ Κωνσταντίνος Χριστοφίδης με αφορμή τη συνεργασία του με τον ΘΟΚ για το θεατρικό έργο «Σοφία η Μέλισσα», μια παράσταση βασισμένη στην έκδοση του Πανεπιστημίου Κύπρου «Η Σοφία. Μια μέλισσα που της άρεσε να διαβάζει» του Δημήτρη Μπασλάμ, μίλησε στην «Κ» για την ιδέα της μασκότ Σοφίας, αλλά και τις άλλες ερευνητικές δραστηριότητες του Πανεπιστημίου. Λέει ότι υπάρχει γόνιμο έδαφος για πολλές δράσεις, όπως είναι εργαστήρια για παιδιά, καλοκαιρινό σχολείο και άλλα για να δείξει το ίδρυμα την εκ της φύσεώς του εξωστρέφειά του. Σημειώνει ότι αν πρέπει ακόμα να διανυθεί πολύ δρόμος για να προχωρήσουν οι ερευνητές του ιδρύματος ένα βήμα παρακάτω, το Πανεπιστήμιο βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο. Μας πληροφορεί δε πως σύντομα, θα λειτουργήσουν και δύο νέα Τμήματα, Γεωφυσικής και Φυσικής Αγωγής, καθώς και δύο Σχολές, Επιστημών της Θάλασσας και Καλών Τεχνών.


–Κατ’ αρχάς να πούμε ότι είναι μία έξυπνη ιδέα η Σοφία η Μέλισσα, πώς προέκυψε;
–Η ιδέα ήταν της Μαρίζας Λαμπίρη, συντονίστριας του Τομέα Προώθησης και Προβολής του Πανεπιστημίου. Ξεκινήσαμε με τη δημιουργία μιας πανεπιστημιακής μασκότ οπότε και γεννήθηκε, κατόπιν διαγωνισμού, ο χαρακτήρας της Σοφίας της μέλισσας. Λίγα χρόνια αργότερα, η Μαρίζα μας πρότεινε την παραγωγή ενός παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου με θέμα τη γνώση και την έρευνα, μια πρώτη γνωριμία με την ανώτατη εκπαίδευση δηλαδή. Βρήκα την ιδέα εξαιρετική και απόλυτα συνυφασμένη με τους κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς και πολιτιστικούς στόχους του Πανεπιστημίου. Ήταν για εμάς και μια ευκαιρία για να συνδεθούμε με τους δεκάδες χιλιάδες αποφοίτους μας που έχουν σήμερα τη δική τους οικογένεια. Η γνώση και η αγάπη για την έρευνα ξεκινά από την παιδική ηλικία. Και αυτό το βιβλίο τονίζει, μέσα και από το συμβολισμό των αρετών της μέλισσας, τη χαρά της δημιουργίας και της αναζήτησης.

–Το Πανεπιστήμιο συνεργάστηκε με τον ΘΟΚ γι’ αυτή την παράσταση, ποιες άλλες συνέργειες μπορούν να γίνουν με την κοινωνία;
–Την άνοιξη του 2017 το Πανεπιστήμιο Κύπρου υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με τον ΘΟΚ με στόχο την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα του πολιτισμού και της εκπαίδευσης. Στο Μνημόνιο αυτό είχε τεθεί, μεταξύ άλλων, η θεατρική διασκευή του παιδικού βιβλίου μας με τίτλο, «Η Σοφία. Μια μέλισσα που της άρεσε να διαβάζει». Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι για το ποιοτικό αποτέλεσμα αλλά και για τα επιτυχημένα ταξίδια της Σοφίας στα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της Κύπρου. Είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για τους δασκάλους να χρησιμοποιήσουν τα μηνύματα του βιβλίου για να εισαγάγουν τα παιδιά σε έννοιες όπως είναι η έρευνα, η καινοτομία και οι επιστήμες. Το Πανεπιστήμιο Κύπρου, εκτός από εκπαιδευτική, έχει και μια έντονη πολιτιστική δράση – Πολιτιστικό Κέντρο, δράσεις Σχολών, Τμημάτων, Τομέα Προώθησης και Προβολής, φοιτητικοί Όμιλοι, κ.ά. – την οποία επιθυμεί να ενισχύσει περαιτέρω με συνέργειες όπως είναι αυτή με τον ΘΟΚ. Συνεπώς, επιδιώκουμε πάντοτε συνεργασίες με πολιτιστικούς φορείς, πρεσβείες και τις τοπικές αρχές.


–Σε ποιες άλλες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει το Πανεπιστήμιο σχετικά με τη διάχυση της γνώσης στα παιδιά;
–Με τη Σοφία τη μέλισσα σκοπεύουμε να επισκεφτούμε και σχολεία της ομογένειας όπου τα παιδιά δεν έχουν συχνά την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πολιτιστικές δράσεις στη μητρική τους γλώσσα. Επίσης, προχωράμε με τη μετάφραση του βιβλίου και σε άλλες γλώσσες και μελετάμε διάφορες επιλογές. Πέραν τούτου, πιστεύω πως υπάρχει γόνιμο έδαφος για πολλές ακόμα δράσεις, όπως είναι εργαστήρια για παιδιά, καλοκαιρινό σχολείο, περισσότερα παιδικά βιβλία για τις επιστήμες και αναγνωστήρια. Το τελευταίο θα ξεκινήσει επίσημα με την ολοκλήρωση της Βιβλιοθήκης, όπου θα υπάρχει ειδικά σχεδιασμένη Παιδική Γωνιά. Επίσης, μην ξεχνάτε πως στην Πανεπιστημιούπολη λειτουργεί πρότυπο Νηπιαγωγείο με έμφαση στην πράσινη εκπαίδευση –στο οποίο χρησιμοποιήθηκε από την αρχή η εικόνα της Σοφίας της μέλισσας – και ευελπιστούμε πως θα λάβουμε την έγκριση της Πολιτείας για λειτουργία πειραματικού Γυμνασίου-Λυκείου, με προδιαγραφές και εκπαιδευτικούς στόχους που θα θέσει το Πανεπιστήμιο.

–Είναι ικανοποιητική η παρουσία του Πανεπιστημίου μέσω δράσεων και άλλων προγραμμάτων στα σχολεία μας; Έχετε σκεφτεί π.χ. εκστρατείες φιλαναγνωσίας ή αστρονομικής παρατήρησης ή ίσως να ανοίξουν τα πανεπιστημιακά εργαστήρια;
–Γίνονται περιοδικά δράσεις από αρκετά ακαδημαϊκά Τμήματα –πέραν βεβαίως της δράσης του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής – οι οποίες εμπλέκουν σχολεία, όπως είναι διαγωνισμοί ρομποτικής, συμμετοχή στην εκδήλωση της «Βραδιάς του Ερευνητή», επισκέψεις σχολείων στην Πανεπιστημιούπολη, κ.ά. Βεβαίως, υπάρχει περιθώριο για πολλές ακόμα δράσεις και εύχομαι τα επόμενα χρόνια η παρουσία μας στα σχολεία με επιστημονικές δραστηριότητες να είναι ένας από τους στόχους του ιδρύματος στο πλαίσιο της κοινωνικής του προσφοράς.


–Τι θα συμβουλεύατε να κάνουν οι γονείς για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών τους για την έρευνα και τη μάθηση γενικότερα;
–Το χτίσιμο της γνώσης λειτουργεί σαν τον ανατοκισμό – αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο. Για αυτόν το λόγο, όσο πιο νωρίς αρχίσουν τα παιδιά να χτίζουν την προσωπική τους «βιβλιοθήκη γνώσεων» τόσο το καλύτερο. Αυτή η διαδικασία ξεκινά στο σπίτι, πολύ πριν πάνε τα παιδιά στο σχολείο. Οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν στη μαθησιακή ανάπτυξη των παιδιών από πολύ νωρίς, με την τροφοδότηση πληροφοριών, οι οποίες θα έχουν κάποιο νόημα γι’ αυτά, αφορούν σε κάποιο γεγονός, ένα φυσικό φαινόμενο ή μια δραστηριότητα. Η πληροφορία μπορεί να έρθει μέσα από το παιχνίδι, με αφορμή ένα ωραίο παραμύθι ή μια θεατρική παράσταση και μέσα από τη συζήτηση για τα πιο απλά φαινόμενα της φύσης και του κόσμου γύρω μας. Όπως διερωτάται και η μικρή Σοφία στο παραμύθι μας «Η ίδια γιατί πετά; Γιατί φυσάει; Το νερό γιατί κυλάει; Η ζέστη, το κρύο ανοίγουν με κουμπί;».

 

Ανοικτό μυαλό

 –Πού βρισκόμαστε σε επίπεδο έρευνας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου; Η χρηματοδότηση είναι ικανοποιητική;
–Το Πανεπιστήμιο Κύπρου εξασφάλισε σημαντικό αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων τα τελευταία χρόνια, έχοντας δυναμική παρουσία στο διεθνές και ευρωπαϊκό ερευνητικό γίγνεσθαι. Συγκεκριμένα, συμμετέχει σε 146 ερευνητικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλα εξωτερικά χρηματοδοτούμενα προγράμματα, με τη συνολική χρηματοδότηση που εισέρρευσε στα ταμεία του κατά τους πρώτους 10 μήνες του 2017, να φθάνει τα 15 εκατομμύρια ευρώ. Το Πανεπιστήμιο Κύπρου έχει λάβει 14 ERC grants από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας και συνεχίζει δυναμικά ως το πιο παραγωγικό ερευνητικά, σύμφωνα με στατιστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ίδρυμα της Κύπρου. Επίσης, η συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κύπρου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Teaming του προγράμματος «Ορίζοντας 2020» είναι αξιοσημείωτη, αφού ξεπεράσαμε το 2017 σε επιτυχίες κάθε άλλο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο. Γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτό πλέον ότι το Πανεπιστήμιο Κύπρου αποτελεί σήμερα την ατμομηχανή ανάπτυξης της χώρας μας.

–Η Κύπρος μπορεί να καταστεί περιφερειακό κέντρο έρευνας και καινοτομίας;
–Η Κύπρος έχει ευλογηθεί με αρκετές αρετές και αυτό την καθιστά μια εξαιρετική υποψήφια χώρα για να γίνει κέντρο έρευνας και καινοτομίας. Η γεωγραφική της θέση και η εγγύτητα που προσφέρει σε Δύση και Ανατολή, το εύκρατο κλίμα της, η εύφορη γη της, οι μικρές αποστάσεις, η ποιότητα ζωής, το υψηλό μορφωτικό επίπεδο του λαού της και τα ακαδημαϊκά της ιδρύματα, είναι μόνο λίγα από τα πλεονεκτήματα της Κύπρου έναντι άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής. Αν καταφέρναμε να ξεπεράσουμε τη φοβία μας για αλλαγή και βλέπαμε με πιο ανοικτό μυαλό τα θέματα υποδομών προχωρώντας σε κάποιες απαραίτητες αλλαγές στη νομοθεσία, πιστεύω πως θα μπορούσε η χώρα μας να αποτελέσει ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο.

 

Ανοίγουν δύο νέες σχολές


–Το Πανεπιστήμιο Κύπρου πώς αντιμετωπίζει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, μπορούν να συνεργαστούν τα ιδρύματα για την προώθηση της έρευνας;
–Βεβαίως μπορούν να συνεργαστούν και ήδη υπάρχουν συνεργασίες μεταξύ ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου Κύπρου και άλλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας. Αυτό που είναι σημαντικό τόσο για το Πανεπιστήμιο Κύπρου όσο και για τη χώρα, είναι η διασφάλιση της ποιότητας του διδακτικού προσωπικού και των προγραμμάτων διδασκαλίας στα ανώτατα ακαδημαϊκά ιδρύματα. Είναι προς το συμφέρον όλων η παροχή υψηλών υπηρεσιών εκπαίδευσης από όλα τα ιδρύματα. Μόνο έτσι μπορεί να παραχθεί έρευνα υψηλού επιπέδου και να καταστεί το ερευνητικό προϊόν της χώρας μας ανταγωνιστικό.


–Τι λείπει από τις υποδομές του Πανεπιστημίου, αν λείπει κάτι, για να νιώθει ότι βρίσκεται 100% στον σωστό δρόμο της έρευνας;
–Η Πανεπιστημιούπολη δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας για να πούμε ότι έχουμε όλα εκείνα τα εργαλεία που χρειάζονται οι ερευνητές μας για πάνε ένα βήμα παρακάτω. Όμως, είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Η Βιβλιοθήκη μας ολοκληρώνεται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2018 και οι εργασίες στις εγκαταστάσεις της Πολυτεχνικής Σχολής προχωρούν κανονικά. Σειρά θα πάρουν άλλες Σχολές και εργαστήρια με στόχο να καταστήσουμε τη σύγχρονη Πανεπιστημιούπολη μια πραγματική πόλη της Γνώσης. Σχεδιάζονται, επίσης, νέες Φοιτητικές Εστίες 1.000 δωματίων με στόχο να αυξήσουμε τον αριθμό των φοιτητών που ζουν μέσα στην Πανεπιστημιούπολη. Πέραν των εργαλείων βεβαίως, αντιλαμβάνεστε πως ο πιο σημαντικός πόρος είναι ο ανθρώπινος. Η προσέλκυση νέων επιστημόνων – κυρίως από τη διασπορά – και η γενικότερη ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου αποτελεί για εμάς προτεραιότητα. Σύντομα, θα λειτουργήσουν και δύο νέα Τμήματα, Γεωφυσικής και Φυσικής Αγωγής, καθώς και δύο Σχολές, Επιστημών της Θάλασσας και Καλών Τεχνών. Οπότε, βλέπετε, πως ένας δυναμικός οργανισμός δεν σταματά ποτέ να αναπτύσσεται.


Πληροφορίες: «Σοφία η μέλισσα», παραστάσεις κάθε Κυριακή, 10:30 και 12:00 π.μ. στη Νέα Σκηνή του ΘΟΚ.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X