ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 15:30
 

Η μουσική τζαζ είναι ολόκληρη φιλοσοφία

Οι Human Touch εμφανίζονται στην Κύπρο για δύο βραδιές και ο σαξοφωνίστας Ντέιβιντ Λιντς μιλάει στην «Κ»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο Ντέιβιντ Λιντς είναι ένας από τους «Human Touch» το τζαζ τρίο, που γεννήθηκε στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και έκτοτε έχει δώσει έναν άλλο ορισμό σε αυτό το είδος μουσικής. Ο σαξοφωνίστας του συγκροτήματος μίλησε στην «Κ» για το συγκρότημά τους και μας λέει ότι είναι ενωμένοι σαν σε ένα σώμα και λειτουργούν σαν μια ψυχή. Για τον Ντέιβιντ Λιντς η λέξη τζαζ είναι απλώς ένας τίτλος, αλλά η ίδια η τζαζ μουσική είναι η συνεχής διαμόρφωση και ανάπτυξη μιας ολόκληρης φιλοσοφίας παρά ένα περιορισμένο στυλ μουσικής. Πιστεύει ότι οι περισσότερες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης είναι και ήταν πάντα σε κρίση και μπορεί η οικονομική κρίση συνήθως να δυσκολεύει στα πρακτικά προς την υλοποίηση του οράματος αλλά μπορεί να σε αναγκάσει να κοιτάξεις βαθύτερα μέσα σου, σε πράγματα που αλλιώς μπορεί και να αγνοούσες. Για τα δύο live που ετοιμάζουν στην Κύπρο, αλλά και για κάθε εμφάνισή τους θέλουν να είναι ξεχωριστό και μοναδικό και ελπίζουν να το μοιραστούν και με τους φίλους τους στην Κύπρο.

 

Η τζαζ της κάθε χώρας οφείλει να κουβαλά και τα βιώματα του τόπου. Αυτό είναι το φυσικό και χωρίς να επιβάλλεται ένα εισαγόμενο είδος προσωπικής έκφρασης.

–Να συστήσουμε τους «Human Touch» σε όσους δεν τους γνωρίζουν; Τρεις καταξιωμένοι μουσικοί, λοιπόν, πώς λειτουργείτε ως σύνολο; Φαντάζομαι δεν υπάρχει περιθώριο για ανταγωνισμούς;
–Let’s try! Πάντα στη ζωή υπάρχουν περιστάσεις οι οποίες δοκιμάζουν τον εγωισμό μας και την τάση για ανταγωνισμό. Δεν γλυτώνουμε από τέτοιες προκλήσεις. Σε ένα γκρουπ το ζητούμενο είναι να είμαστε όλοι δοσμένοι στη μουσική, στην κοινή αισθητική και στην ένωση των ενεργειών μας. Εμείς σαν «Human Touch» μέσα στα χρόνια έχουμε περάσει απ’ όλες τις φάσεις. Αυτό ακριβώς είναι που μας έχει δυναμώσει και μας επιτρέπει να μπαίνουμε σε μια βαθύτερη μουσική ανταλλαγή. Γνωριζόμαστε πια πολύ καλά και προσωπικά και μουσικά. Πιστεύω ότι στη σκηνή, την ώρα του live, μας καθοδηγεί κάτι μεγαλύτερο από εμάς. Είμαστε ενωμένοι σαν σε ένα σώμα και λειτουργούμε σαν μια ψυχή.

–Ένας Αμερικανός σαξοφωνίστας, που ζει χρόνια στην Ελλάδα και είναι τζαζίστας, ακούγεται πολύ ιντριγκαδόρικο όλο αυτό. Μπορεί κανείς στην Ελλάδα ή στην Κύπρο να κάνει τζαζ μουσική;
–Από παλιά μου κάνουν αυτή την ερώτηση. Η τζαζ της κάθε χώρας οφείλει να κουβαλά και τα βιώματα του τόπου. Αυτό είναι το φυσικό και χωρίς να επιβάλλεται ένα εισαγόμενο είδος προσωπικής έκφρασης. Η Ελλάδα και η Κύπρος παράγουν τη δική τους τζαζ. Όμως τι σημαίνει «τζαζ»; Πρόκειται για μια ολόκληρη φιλοσοφία με μεγάλο εύρος. Στην Ελλάδα υπάρχει τζαζ σκηνή πολλά χρόνια και αυτό που αποκαλούμε ως «τζαζ σκηνή» είναι κάτι πολύ ζωντανό, είναι γεμάτη με προσωπικότητες και οργανοπαίκτες υψηλού επιπέδου. Μόνο στην Αθήνα σίγουρα θα βρεις τουλάχιστον τρία καλά group να εμφανίζονται καθημερινά. Όσον αφορά εμένα, ως «Αμερικανό σαξοφωνίστα στην Ελλάδα» μπορώ να πω ότι τα τζαζ ερεθίσματά μου συμπληρώνονται σημαντικά από τον ελληνικό ψυχισμό.

–Δηλαδή; Τι είναι τελικά τζαζ μουσική για τον Ντέιβιντ Λιντς;
– Τζαζ είναι μια ελευθερία που κερδίζεται. Η λέξη είναι απλώς ένας τίτλος, αλλά η ίδια η τζαζ είναι η συνεχής διαμόρφωση και ανάπτυξη μιας ολόκληρης φιλοσοφίας παρά ένα περιορισμένο στυλ μουσικής. Ο αυτοσχεδιασμός ή αλλιώς η «αυθόρμητη σύνθεση» παίζει ένα τεράστιο ρόλο στην ανακάλυψη της εσωτερικής μας φωνής. Καλλιεργούμε συνεχώς τρόπους «ξεκλειδώματος» αυτής της φωνής με μελέτες που αφορούν στον ήχο, στην αρμονία, στην τεχνική και στο πνεύμα. Είναι μια διαδικασία εσωτερική χωρίς όρια. Είναι η ζωή η ίδια. Πιστεύω ότι ο τζαζίστας «αλλάζει συνέχεια δέρμα».


–Πόση σημασία έχει ο αυτοσχεδιασμός στη μουσική σου, αλλά και στους «Human Touch»;
–Η μουσική που παίζουμε στα live μας δεν είναι ποτέ ίδια. Ανοίγουμε συνεχώς καινούργιες πόρτες αυτοσχεδιασμού που σημαίνει ότι η επικοινωνία μεταξύ μας είναι πάντοτε φρέσκια και ρέουσα. Ο αυτοσχεδιασμός απαιτεί να έχεις τις κεραίες σου ευαισθητοποιημένες συνεχώς με τα αντανακλαστικά σου να είναι πάντα σε ετοιμότητα και ανοικτά στο να δέχονται τα απρόβλεπτα ερεθίσματα που σου έρχονται από τις νότες και τους ρυθμούς των συμπαιχτών σου. Η πολλή σκέψη φεύγει από τη μέση και αναλαμβάνει κυρίως το ένστικτο. Είναι μια διαδικασία εσωτερική και άκρως δημιουργική, σχεδόν τελετουργική. Γι’ αυτό και ποτέ κανένα live δεν είναι ίδιο με το προηγούμενο.


–Φοβάσαι ποτέ ότι ένα live δεν θα πάει καλά;
–Μάλλον θα αναφέρεσαι στο μουσικό αποτέλεσμα. Αδρεναλίνη μπορεί να τρέχει αλλά δεν το φοβάμαι. Έχω επίγνωση ότι επειδή κάθε εμφάνιση για εμάς είναι διαφορετική και μπορούν να παίξουν όλα τα σενάρια. Φροντίζουμε μέσα στα χρόνια να ανεβάζουμε τον πήχη και σε ατομικό επίπεδο αλλά και ως γκρουπ. Ακόμα και η «χειρότερη» μέρα πρέπει να έχει ενδιαφέρον και πρέπει να είναι από ένα επίπεδο και πάνω. Αλλιώς τι κάνουμε τόσα χρόνια… Πιστεύω πως έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που η μουσική μας συνομιλία έχει γίνει ένα με τη φύση μας. Το ζητούμενο είναι να έχουμε καθαρό focus και να μη ξεχνάμε ότι: «it’s not about us, it’s about the music».

–Έχετε συνεργαστεί με Κύπριους μουσικούς, θα ήθελα δυο λόγια γι’ αυτές τις συνεργασίες.
–Έχω ζήσει πολύ όμορφες στιγμές παίζοντας με Κύπριους μουσικούς. Υπάρχουν μουσικοί ψηλού επιπέδου και με ζεστασιά στην ψυχή. Το αγαπάω πολύ αυτό.

Κάθε live μας θέλουμε να είναι ξεχωριστό

 

–Ποιοι μουσικοί σε επηρέασαν και γιατί;
–Στο σαξόφωνο με έχουν επηρεάσει παλιοί παίκτες όπως Sonny Rollins, Wayne Shorter, Joe Henderson, Dexter Gordon, Yusef Lateef, Cannonball Adderly. Αλλά θαυμάζω και έχω επηρεαστεί και από μη σαξοφωνίστες όπως Hermeto Pasqual, Bill Frisell, Keith Jarrett, Rickie Lee Jones, Led Zeppelin, Prince, James Taylor, Bob Dylan, Joni Mitchell, και, και, και… Στους παλιούς βρίσκω ειλικρίνεια, αυθεντικότητα και προσωπικό ήχο. Αυτά τα βρίσκω σε όλους όσους αναφέρω πιο πάνω. Προσθέτω και τρέλα, ομορφιά, ρίσκο, αγάπη για τη μουσική και ευφυΐα.

–Τι θα ήθελες να πάρει ο ακροατής από μία σου δουλειά ή από τα live σας;
–Το ιδανικό είναι να ζήσει μια εμπειρία διαφορετική από άλλες που έχει ζήσει στο παρελθόν. Να τον συνεπάρει η μουσική και να νιώσει την αδρεναλίνη. Το ίδιο επιδιώκω από τον εαυτό μου γράφοντας ή παίζοντας και το ίδιο επιδιώκουμε και ως Human Touch. Το κάθε live μας να είναι ξεχωριστό και μοναδικό – εύχομαι αυτό να το πράξουμε και να το μοιραστούμε και με τους φίλους μας στην Κύπρο.

–Πώς είναι να δουλεύεις στη μουσική στην Ελλάδα της κρίσης; Ωφέλησε σε κάτι όλο αυτό το σοκ τη μουσική, τι πιστεύεις;
–Πιστεύω ότι οι περισσότερες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης είναι και ήταν πάντα σε κρίση. Η πραγματική τέχνη είναι ένα ιδιαίτερο παράθυρο οπτικής της ζωής. Μπορεί να αναγνωριστεί πολύ αργότερα ή ίσως και ποτέ. Μία κρίση οικονομική συνήθως δυσκολεύει στα πρακτικά προς την υλοποίηση του οράματος αλλά μπορεί να σε αναγκάζει να κοιτάξεις βαθύτερα μέσα σου, σε πράγματα που αλλιώς μπορεί και να αγνοούσες. Αποκτάς μια άλλη, διαφορετική, κατανόηση για τον συνάνθρωπό σου και μπορεί να ευαισθητοποιείσαι γενικότερα ως προς τη συμπεριφορά σου. Αυτά είναι όλα σημαντικά βήματα και βαθύτερες ανάγκες μας. Αν όλα αυτά φανερωθούν και μέσα από τη μουσική και τις άλλες τέχνες, τότε υπάρχει μεγάλη δύναμη άμεσης αληθινής επικοινωνίας. Μάλλον ωφελούν σε κάτι όλα αυτά.


Ποιοι είναι

Οι Human Touch είναι ένα από τα σπουδαιότερα και μακροβιότερα ελληνικά συγκροτήματα της τζαζ με σημαντική παρουσία σε μεγάλα φεστιβάλ στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Αποτελούν ένα από τα πιο γνωστά και αναγνωρισμένα συγκροτήματα της Ελλάδας έχοντας «κατακτήσει» το δικό τους κοινό. Τρεις σπουδαίοι μουσικοί με διακρίσεις, που χαίρουν μεγάλης εκτίμησης και αναγνωσιμότητας από το μουσικόφιλο κοινό, 0ι David Lynch (τενόρο & σοπράνο σαξόφωνο, φλάουτο, πίκολο φλάουτο, φλογέρα, κρουστά, φωνή), Σταύρος Λάντσιας (πιάνο/πλήκτρα, τύμπανα, κλασσική κιθάρα, μελόντικα) και Γιώτης Κιουρτσόγλου (ηλεκτρικό μπάσο, άταστο & ένταστο, φωνή, cajon). Οι Human Touch κινούνται σε ένα ευρύ φάσμα ρυθμών και ηχοχρωμάτων σε τζαζ ύφος και μέσα από την ποικιλία των οργάνων που παίζει ο καθένας, τη μουσικότητα και τη βαθιά «συνομιλία» που έχουν στη σκηνή συμπαρασύρουν τον ακροατή σε κάθε λογής συναισθήματα και εικόνες. Έχουν κυκλοφορήσει δύο άλμπουμ το «Human Touch» (1998, Lyra) και το «Movin» (2004, Libra Music).

 

Πληροφορίες: «Οι Human Touch έρχονται στην Κύπρο». Λεμεσός: Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου, ώρα 9:30 μ.μ., «Βινύλιο Wine etc». Κρατήσεις στο τηλέφωνο 99300430. Λευκωσία: Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου, ώρα 10:00 μ.μ., «Διαχρονική Μουσική Σκηνή», Γιάννη Κορομία 2, Καϊμακλί. Κρατήσεις στο τηλέφωνο 99156683.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

#PoliticsBlog Το θεαματικό φινάλε της Χρυσταλλούς και ο δυναμισμός του Συλλούρη

«Κουτοπονηράδες. Εδώ βουλευτές με μη εξυπηρετούμενα δάνεια διαπραγματεύτηκαν και ψήφισαν νομοσχέδια που ...»
Πέτρος Παπαστυλιανού  |  12:38

Στα 3,1 δισ. ευρώ μειώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στην Κύπρο

«" Οι συνολικές εξαγωγές ανήλθαν σε €3 δισ, αύξηση 53% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2017 (€1 δισ. ...»
Χρίστος  |  17:42

Στα 3,1 δισ. ευρώ μειώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στην Κύπρο

«Έλεος.... "Οι εισαγωγές από τον υπόλοιπο κόσμο ανήλθαν σε €171,7 δισ, αύξηση 6,4% σε σύγκριση με ...»
Χρίστος  |  17:38

Επίθεση Αλβανών χάκερς στην ιστοσελίδα της, καταγγέλλει η Αλληλεγγύη

«Το σχόλιο του Ντόμπρος Κελαήδης για τους Αλβανούς στην Κύπρο έχει αφαιρεθεί, γιατί χαρακτηρίστηκε από ...»
Γιάννης Αδειλίνης, online editor «K»  |  13:40

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

Οι πιανίστριες, που έχουν σήμερα έδρα τους την Πάφο και που ήδη έχουν δώσει μαζί τρεις συναυλίες

Ένα πιάνο: Τέσσερις πιανίστες

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις που καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό και στυλιστικό φάσμα, από τον κλασικισμό μέχρι και ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΜΟΥΣΙΚΗ