ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Johannes Brahms: Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ με τις Χορωδίες HXOS Chor Berlin και «Πολυφωνία»

Με μαέστρο τον Στέλιο Χατζηκτωρή και σολίστ την σοπράνο Μαρίζα Αναστασιάδου και τον βαρύτονο Σταύρο Μάντη

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Η HXOS Chor Berlin (μαέστρος: Στέλιος Χατζηκτωρής) και η Χορωδία Δωματίου «Πολυφωνία» (μαέστρος: Mάρω Σκορδή) ενώνουν τις δυνάμεις τους για να παρουσιάσουν σε Λευκωσία και Λεμεσό το αριστούργημα του Johannes Brahms «Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ» (Ein Deutsches Requiem, op. 45) στην εκδοχή του για χορωδία με συνοδεία πιάνο τέσσερα χέρια. Οι συναυλίες θα περιλαμβάνουν επίσης και έργα a capella με την ‘HXOS Chor Berlin.

Λευκωσία: Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018, Καθολική Εκκλησία του Τιμίου Σταυρού, ώρα 20:30.

Λεμεσός: Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2018 στο Θέατρο Ριάλτο, ώρα 20:30.

Τις συναυλίες θα διευθύνει ο Στέλιος Χατζηκτωρής και τα σολιστικά μέρη θα ερμηνεύσουν οι Κύπριοι καλλιτέχνες Μαρίζα Αναστασιάδου (σοπράνο) και ο Σταύρος Μάντης (βαρύτονος). Το έργο συνοδεύουν στο πιάνο τέσσερα χέρια οι lina Linchevskaia και Zbynek Maruska.

Το έργο «Μία Γερμανική Νεκρώσιμη Ακολουθία» ή «Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ», πάνω σε κείμενα από την Αγία Γραφή, έργο 45 (Γερμανική: Ein Deutsches Requiem, nach Worten der heiligen Schrift) του Johannes Brahms είναι ένα μεγάλης κλίμακας έργο για συμφωνική ορχήστρα, μικτή χορωδία και σόλι για σοπράνο και βαρύτονο το οποίο συνέθεσε ανάμεσα στο 1865 και το 1868. Αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα που γράφτηκαν ποτέ στο είδος του. Η πρεμιέρα του Γερμανικού Ρέκβιεμ δόθηκε στη Λειψία στις 18 Φεβρουαρίου του 1869 από την Ορχήστρα και Χορωδία του Gewandhaus και σολίστ τους Emilie Bellingrath-Wagner και Franz Krückl. Στις αρχές της ίδιας χρονιάς, ο Brahms ολοκλήρωσε εκδοχή του έργου του για εκτέλεση με συνοδεία τέσσερα χέρια στο πιάνο. Σε επιστολή του ημερομηνίας 30 Ιανουαρίου 1869 γράφει τα ακόλουθα: «Έδωσα τον εαυτό μου μία ευγενή απασχόληση: μετέγραψα το αθάνατο μου έργο ώστε να το απολαμβάνουν και στο πιάνο τέσσερα χέρια. Τώρα πια δεν μπορεί να ξεχαστει.»

Σε αντίθεση με την παραδοσιακή Ρωμαιοκαθολική Νεκρώσιμη Ακολουθία η οποία χρησιμοποιεί ένα προκαθορισμένο, καθιερωμένο κείμενο στη Λατινική, το κείμενο του Γερμανικού Ρέκβιεμ προέρχεται από τη Γερμανική Λουθηρανική Βίβλο. Η πρώτη φορά που - εξ’ όσων γνωρίζουμε - ο Brahms χρησιμοποίησε τον τίτλο «Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ» ήταν σε ένα γράμμα του προς την Clara Schumann όπου έγραψε ότι το έργο αυτό προοριζόταν ως «ένα είδος Γερμανικού Ρέκβιεμ» ("eine Art deutsches Requiem"). Η λέξη «Γερμανικό» αναφέρεται κυρίως στη γλώσσα στην οποία είναι γραμμένο παρά στο ακροατήριο προς το οποίο απευθύνεται. Ο Brahms κάποτε είπε στον μουσικό διευθυντή του Καθεδρικού της Βρεμένης ότι ευχαρίστως θα είχε ονομάσει το έργο του «Ένα ανθρώπινο Ρέκβιεμ» ("Ein menschliches Requiem"). Παρόλο που η Ακολουθία του Ρέκβιεμ της ρωμαιοκαθολικής λειτουργίας ξεκινά με τις προσευχές για τους νεκρούς («Αιώνια ανάπαυση δώσε τους, Κύριε», το έργο Ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ επικεντρώνεται στους ζώντες, ξεκινώντας με το κείμενο «Ευλογημένοι είναι όσοι πενθούν διότι αυτοί θα παρηγορηθούν» («Μακάριοι οι πενθούντες, ότι αυτοί παρακληθήσονται») από τους Μακαρισμούς. Παρόλο που η ιδέα ότι στο πρόσωπο του Κυρίου βρίσκεται η πηγή της παρηγοριάς, ένας ανθρωπισμός συμπόνιας διατρέχει ολόκληρο το έργο.

Ο Κύπριος μαέστρος και τενόρος

O μαέστρος χορωδίας και λυρικός τενόρος Στέλιος Χατζηκτωρής γεννήθηκε το 1990 στη Λεμεσό. Τον Σεπτέμβριο του 2009 ξεκίνησε σπουδές στη Μουσική Σχολή “Paul Hindemith” στο Βερολίνο όπου προετοιμάστηκε για εισαγωγή στον κλάδο της Διεύθυνσης Χορωδίας. Ακολούθησαν οι σπουδές του στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής “Hanns Eisler” του Βερολίνου στον κλάδο της Διεύθυνσης Χορωδίας στην τάξη του καθηγητή Jörg-Peter Weigle, από όπου αποφοίτησε τον Ιούλιο του 2014.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια στη διεύθυνση χορωδίας με τους Denis Rouger, Stefan Parkman, Peter Broadbent, Volker Hempfling, Philipp Ahman και Jörg- Peter Weigle. Στη διάρκεια των σπουδών του, διετέλεσε επί δύο χρόνια βοηθός μαέστρου και συνοδός στο πιάνο στη Χορωδία Collegium Musicum (250 μέλη) του Βερολίνου υπό τη διεύθυνση των Manfred Fabricius και Donka Miteva. Επίσης, τον Οκτώβριο του 2012 ανέλαβε ως βοηθός μαέστρος τη Χορωδία της Ανώτατης Ακαδημίας Μουσικής “Hanns Eisler” υπό τη διεύθυνση του Jörg Peter Weigle.

Ως πιανίστας, πριν από τη μετάβασή του στο Βερολίνο, υπήρξε φιναλίστ στο 13ο Διεθνή Διαγωνισμού Πιάνου Steinway 2008 στην Κύπρο, με ζωντανή αναμετάδοση από την τηλεόραση. Πιανιστικά έχει δουλέψει με τους Zbynek Maruska, Μάρω Πετάση, Νέφεν Μιχαηλίδου, Simone Forth, Minh Ton Nu καθώς και σε master classes με τους Elfrun Gabriel, Detlef και Ria Kaiser.

Δύο χρυσά βραβεία για την ΉΧΟS Chor Βerlin

Τον Απρίλιο του 2011, ακόμη φοιτητής, ο Στέλιος Χατζηκτωρής ίδρυσε την ΉΧΟS Chor Βerlin, με την οποία απέσπασε δύο χρυσά βραβεία, ένα χάλκινο, βραβείο καλύτερης εκτέλεσης ενός υποχρεωτικού κομματιού και βραβείο εξαιρετικής επίδοσης στη διεύθυνση χορωδίας σε δύο παγκόσμιους Διαγωνισμούς Χορωδιών στη Στουτγκάρδη τον Μάϊο του 2015 και στο Λίμπουργκ τον Μάϊο του 2016.

Παράλληλα με τις σπουδές και τη δραστηριότητά του στη διεύθυνση χορωδίας, ο Στέλιος σπούδασε Παιδαγωγική του Τραγουδιού στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Βερολίνου στην τάξη της Elisabeth Werres, ενώ από τον Απρίλιο του 2014 συνεχίζει τις σπουδές του στο κλασικό τραγούδι στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής “Hanns Eisler” με την μέτζο σοπράνο Anneliese Fried και τον τενόρο Stephan Rügamer. Σε σεμινάρια τραγουδιού έχει δουλέψει με τους Elisabeth Norberg - Shulz, Άγγελο Σαμαρτζή, Robert Dean Smith, Thomas Quasthoff, Domenico Balzani, Άρη Χριστοφέλλη και Priya Palekar.

Έχει παρουσιαστεί με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου στο πλαίσιο σεμιναρίου τραγουδιού καθώς και με την ορχήστρα της Opera Verona. Έχει συνεργαστεί με μαέστρους όπως οι Julius Kalmar, Giovanni Pacor και Romolo Gessi. Τον Μάϊο του 2016 τραγούδησε τον ρόλο του Junker Spärlich σε παραγωγή της Ανώτατης Ακαδημίας Μουσικής “Hanns Eisler” ενώ τον Δεκέμβριο του 2016 έκανε το ντεμπούτο του στην Κύπρο σε πρόγραμμα από οπερατικές άριες. Τον Απρίλιο του 2018 κέρδισε τον διαγωνισμό τραγουδιού Kammeroper Schloss Rheinsberg στο πλαίσιο του οποίου του απονεμήθηκε ο ρόλος του Johannes στην πρεμιέρα της όπερας A Bad Man’s Life. Η όπερα παρουσιάστηκε σε τρείς ακόμη παραστάσεις, μία εκ των οποίων στην Εσθονία.

Από τον Απρίλιο 2013 μέχρι και τον Αύγουστο του 2015, ο Στέλιος υπήρξε υπότροφος του Dirigenten Forum (Γερμανικός Σύνδεσμος μαέστρων της Γερμανίας), στα πλαίσια του οποίου δούλεψε μεταξύ άλλων με τις επαγγελματικές Χορωδίες της Ραδιοφωνίας της Λειψίας (WDR) και του Αμβούργου (NDR). Σημαντική ήταν επίσης η δουλειά του με τη Φιλαρμονική Χορωδία του Βερολίνου. Το 2014 και 2016 του απονεμήθηκε χρυσό βραβείο από τη φημισμένη χορωδία Pro Musica με τον μαέστρο της Szàbo Dénes. Έχει επίσης συνεργαστεί με τον φημισμένο μαέστρο Frieder Bernius και τη χορωδία του Kammerchor Stuttgart, την Kölner Kantorei και τον μαέστρο της Volker Hempfling καθώς και με το μουσικό σύνολο EOS. Διετέλεσε επίσης βοηθός μαέστρος του Simon Halsey (μαέστρος της Χορωδίας της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου – RBC) στο έργο Crowd Out για 1000 φωνές του Αμερικανού συνθέτη David Lang.

Από τον Σεπτέμβριο 2015, ο Στέλιος Χατζηκτωρής είναι ο μαέστρος και παιδαγωγός της Χορωδίας Κοριτσιών του Βερολίνου (Berliner Mädchen Chor).

Χορηγός συναυλιών: Ινστιτούτο Γκαίτε

Εισιτήρια: €12

Μέρος των εσόδων θα δοθούν στον Caritas Cyprus

Προπώληση εισιτηρίων:

Για τη συναυλία στην Καθολική Εκκλησία:

* Θέατρο Παλλάς, Πύλη Πάφου: Κάθε Τετάρτη 4-7μμ (από 10/10/18)

* Από την είσοδο της εκκλησίας 1 ώρα πριν την έναρξη

Θέατρο Ριάλτο (Ανδρέα Δρουσιώτη 19, Πλατεία Ηρώων, Λεμεσός 3040, 77777745): * Από την ιστοσελίδα www.rialto.com.cy

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

X