ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πολιτισμοί και άνθρωποι μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά και δημιουργικά

H Afrodyssey Orchestra έρχεται σ’ ένα από τα πιο ανατρεπτικά φεστιβάλ του νησιού, το Afrobanana Festival στις 20 Ιουλίου

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Οι Afrodyssey Orchestra ιδρύθηκαν στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2013 και η μουσική τους κινείται γύρω από τις παραδοσιακές χορευτικές μουσικές των κρουστών της Δυτικής Αφρικής, τη Jazz, τη Funk, την ψυχεδέλεια, αλλά και την ελληνική μουσική παράδοση. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της μπάντας είναι η χρήση μουσικών οργάνων που είναι άγνωστα στους περισσότερους, όπως το Kamelen Ngoni που είναι ένα είδος Αφρικανικής άρπας, και το Balafon που είναι ο αφρικανός πρόγονος της Marimba και του Vibraphone. Στην «Κ» μίλησε ο Βασίλης Οικονομίδης, ο οποίος σημειώνει ότι πολιτισμοί και άνθρωποι μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά και δημιουργικά και αυτό φαίνεται ότι το τηρεί διά της μουσικής του στο έπακρον. Λέει, επίσης, ότι η εμπειρία του Θοδωρή Ρέλλου καθώς και η ενέργειά του είναι θεμελιώδους σημασίας, «γνωρίζει πολύ καλά το Afrobeat, ενώ η έρευνα που κάνει στην ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη Jazz με τους θρυλικούς Mode Plagal έχει μεγάλη καλλιτεχνική αξία».

 –Κατ’ αρχάς να μας συστηθείτε. Πόσοι είστε σε αυτό το ταξίδι και πώς ξεκινήσατε;
–Στην παρούσα εξαμελή σύνθεση είναι ο Κώστας Αρβανίτης (κιθάρα και σύνθεση), ο Χρήστος Κωνσταντινίδης (τύμπανα), ο Βασίλης Παπασταμόπουλος (μπάσο και σύνθεση), ο Narayan Protin (djembe/congas/kamelen ngoni), ο Θοδωρής Ρέλλος (σαξόφωνο), κι εγώ παίζω dundun, balafon και πλήκτρα, με την τελική ενορχήστρωση να είναι προϊόν συλλογικής δουλειάς. Ξεκινήσαμε με την αρχική ιδέα να συνδυάσουμε τους ρυθμούς/χορούς της Δ. Αφρικής με άλλα μουσικά ιδιώματα όπως είναι τα αφροαμερικάνικα blues, τα ελληνικά παραδοσιακά, η ψυχεδέλεια, το afrobeat, το highlife, το rock.

–Αυτό το ταξίδι έχει τέλος, στοχεύετε σε μια Ιθάκη ή σας ικανοποιεί το ταξίδι όσο διαρκεί;
–Υπό μία άποψη, όλα έχουν ένα τέλος, αλλά υπό τη δική μας άποψη, η πορεία του συγκροτήματος χαρακτηρίζεται κάθε τόσο από μια καινούργια αρχή, και υπό αυτό το πρίσμα εκλαμβάνουμε τις αλλαγές που έρχονται και που φέρνουμε. Δεν ξεκινήσαμε με στόχους, αλλά με όνειρα και με χαρά που βρεθήκαμε, ταιριάξαμε και παίζουμε/δημιουργούμε τη μουσική που μας εκφράζει. Το ταξίδι, η Αφρο-Οδύσεια, είναι η μεγαλύτερή μας ικανοποίηση. Ο μόνος τρόπος για να προβλέψει κανείς τι θα γίνει στο μέλλον, είναι να το δημιουργήσει στο παρόν. Έτσι κι εμείς, στο παρόν, σε κάθε μας συναυλία παίζουμε στο 100% της ενέργειάς μας, ως συμμέτοχοι, μαζί με το κοινό, στο μουσικό δρώμενο που δημιουργούμε. Το τι θα έρθει αύριο, εξαρτάται από αυτό που κάνουμε σήμερα. Σίγουρα μας ενδιαφέρει η διεθνής παρουσία. Μέσω της δισκογραφίας φτάσαμε να μας ακούνε από το Περού μέχρι την Ιαπωνία, ενώ έχουμε στο ενεργητικό μας αρκετές συναυλίες εντός Ευρώπης.

Ο μόνος τρόπος για να προβλέψει κανείς τι θα γίνει στο μέλλον, είναι να το δημιουργήσει στο παρόν, μας λέει ο Βασίλης Οικονομίδης από τους Afrodyssey Orchestra.

–Ποια είναι τα εμπόδια που έχετε συναντήσει, ή ταξιδεύετε ασφαλώς;
–Τα εμπόδια είναι εκείνα που συναντάει κανείς όταν δεν υποστηρίζεται από εταιρίες παραγωγής, δεν πληρώνει για συνεντεύξεις, κριτικές, ραδιόφωνα, διαφημίσεις, συμβούλους επικοινωνίας κ.λπ. Η ασφάλειά μας είναι η πίστη μας στις ικανότητές μας, η αγάπη για τη μουσική και, η φιλία που μας συνδέει.

–Έχετε πολλές και διαφορετικές επιρροές σας. Συναντιούνται κάπου τα μουσικά μονοπάτια αυτών των δρόμων;
–Η μουσική είναι μια έκφραση της ανθρώπινης νόησης που πηγάζει από την ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση, επομένως εξ ορισμού τα μουσικά μονοπάτια συναντιούνται. Πέραν των διαφορετικών επιρροών του καθενός, είμαστε και διαφορετικοί χαρακτήρες. Μέσα από αυτές τις συνθήκες προβάλλει λοιπόν ένα μήνυμα: Μελωδίες, ρυθμοί, ήχοι, είτε δικής μας δημιουργίας είτε διαφορετικών παραδόσεων και στυλ, μέσα από μουσικούς κανόνες συνυπάρχουν και δένουν αρμονικά, δίνοντας ένα μουσικό αποτέλεσμα με δική του αυθεντική ταυτότητα που «μιλάει» σε ανθρώπους εντελώς διαφορετικής προέλευσης. Παρόμοια, διαφορετικοί άνθρωποι και πολιτισμοί μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά και δημιουργικά.

–Σε τι είδους κοινό απευθύνεστε; Ή μάλλον, για να το πω καλύτερα, ποιο είναι το κοινό σας;
–Κοινό μας είναι οι λάτρεις της μουσικής, του ρυθμού, του χορού, της χαράς για τη ζωή, της επικοινωνίας και της αυθεντικότητας.

–Δεν έχετε κάνει παρά μία μόνο, αν δεν κάνω λάθος, διασκευή, κυνηγάτε το 100% του ορίτζιναλ;
–Στον πρώτο μας δίσκο, πράγματι περιλαμβάνεται μια πρωτότυπη διασκευή του μικρασιάτικου «Τι σε μέλλει» στο οποίο προσθέσαμε τη δική μας έμπνευση με το balafon, τις δικές μας μελωδίες και τον αφρικάνικο ρυθμό στο δεύτερο μέρος. Τα πρώτα δύο χρόνια παίζαμε στα live μας και άλλες διασκευές, αλλά όσο δημιουργούσαμε δική μας μουσική, αφαιρούσαμε σιγά-σιγά από το ρεπερτόριο τις διασκευές.


–Ο Θοδωρής Ρέλλος στο σχήμα σας είναι ένα εχέγγυο για ό,τι κάνετε; Νιώθετε περισσότερο ασφαλείς, λόγω της εμπειρίας του;
–Ο Θοδωρής ήρθε να μας βρει στο Βερολίνο, στην πρώτη περιοδεία μας στο εξωτερικό, το 2014, ταιριάξαμε από την πρώτη στιγμή και έκτοτε είναι βασικό μέλος. Η εμπειρία του, η θεωρητική/επιστημονική του κατάρτιση, η λυρικότητα στο παίξιμό του, η ενέργεια και η προσωπικότητά του είναι θεμελιώδους σημασίας συμβάλλοντας φανερά στη διαμόρφωση του ήχου μας. Γνωρίζει άλλωστε πολύ καλά το Afrobeat, ενώ η έρευνα που κάνει στην ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη Jazz με τους θρυλικούς Mode Plagal έχει μεγάλη καλλιτεχνική αξία.


–Τι σας εξιτάρει σε ένα live ή σε μία συναυλία;
–Μας εξιτάρει η επικοινωνία που έχουμε με το κοινό στο live. Αυτό που μας συγκίνησε πραγματικά ήταν η πρώτη φορά που παίξαμε σε μεγάλη μουσική σκηνή στο εξωτερικό. Ήμασταν συνηθισμένοι να παίζουμε σε κοινό που μας γνώριζε στην Αθήνα, και δεν ξέραμε τι ανταπόκριση θα είχαμε από εντελώς αγνώστους και σε χώρους όπου έχουν παίξει μουσικοί γίγαντες. Η ενθουσιώδης υποδοχή από το πρώτο κιόλας κομμάτι, ήταν κάτι που θα θυμόμαστε για καιρό.

Λυρικότητα και χαρά

–Ποιο θεωρείτε ότι είναι το χαρακτηριστικό της μπάντας σας, πέραν του Afrobeat ρυθμού σας. Τι γουστάρετε να λένε για τους Afrodyssey Orchestra μετά από μία εμφάνισή σας;
–Χαρακτηριστικά είναι ο παλμός, η ενέργεια, η ποικιλομορφία, η εκρηκτικότητα που συνυπάρχει με τη λυρικότητα, η χαρά! «Γουστάρουμε» να λένε ότι «τα σπάμε στο live», γιατί αυτό κάνουμε άλλωστε, αλλά μας ενδιαφέρει να ακούμε την αλήθεια του καθενός. Έχουμε εξαιρετικές κριτικές από εγχώρια και διεθνή media, αλλά προσέχουμε την οποιαδήποτε κριτική είτε από ανθρώπους της μουσικής είτε από απλούς ακροατές.

–Πώς τοποθετείται η μπάντα σας στην ανταγωνιστική διεθνή σκηνή;
–Υπάρχουν πολλά συγκροτήματα με Afro επιρροές. Εκείνα που ξεχωρίζουν είναι όσα κάνουν πρωτότυπες/αυθεντικές μουσικές και που «τα σπάνε» στις συναυλίες τους. Κάπως έτσι τοποθετούμαστε κι εμείς, με αυτά τα εφόδια, γιατί όπως προανέφερα δεν έχουμε επί πληρωμή μέσα προβολής. Ό,τι θα δείτε στο Afrobanana Festival είναι αποκλειστικά δικό μας και αληθινό.

–«In The Land Of Aou Tila» είναι ο πρώτος σας δίσκος, ετοιμάζετε κάτι και το 2018, σε ποια γη φτάνετε αυτή τη φορά;
–Τον Δεκέμβριο που μας πέρασε ηχογραφήσαμε τον δεύτερο δίσκο, ο οποίος αυτή τη στιγμή είναι στη φάση μίξης/mastering. Ελπίζουμε να είναι έτοιμος προς κυκλοφορία τους προσεχείς μήνες. Η γη του Aou Tila είναι επινόησής μας, και πήρε το όνομά της από τη μελωδία του ομώνυμου κομματιού που είναι αρκετά εκτός (Out) συμβατικής αρμονίας. Και στον δεύτερο δίσκο η γη που επισκεπτόμαστε είναι γη ανθρώπων που χορεύουν και γιορτάζουν τη ζωή.

–Στο Afrobanana είστε σαν στο σπίτι σας μουσικά και φεστιβαλικά, νομίζω. Έχετε ξαναπαίξει στην Κύπρο ως Afrodyssey Orchestra;
–Μας τιμά ιδιαίτερα η πρόσκληση του Afrobanana δίνοντάς μας την ευκαιρία να εκπροσωπήσουμε την Ελλάδα σε αυτό το σημαντικό για την Afro μουσική, διεθνές φεστιβάλ. Αν και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε επισκεφθεί την Κύπρο με άλλα μουσικά συγκροτήματα ή project, ως Afrodyssey Orchestra θα είναι η πρώτη φορά. Ανυπομονούμε να γνωρίσουμε το κοινό της Κύπρου από κοντά, να το (συν)κινήσουμε μουσικά και χορευτικά.

–Θα ήθελα να μου πείτε δυο λόγια για τα όργανα που χρησιμοποιείτε. Δημιουργούνται δυσκολίες από τη χρήση τους;
–Τα όργανα που δεν γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος είναι τα αφρικάνικα κρουστά και η άρπα (kamelen ngoni). Στα κρουστά έχουμε το djembe, ένα ξύλινο μεμβρανόφωνο που μοιάζει με μεγάλο τουμπελέκι, τα dundun που χαρακτηρίζουν τον κάθε ρυθμό με το μπάσο ήχο τους και το balafon που στην ουσία είναι ένα ξυλόφωνο και αποτελεί τον πρόγονο σύγχρονων ορχηστρικών οργάνων όπως είναι η marimba και το vibraphone. Το kamelen ngoni είναι ένα είδος πεντατονικής άρπας, και προέρχεται από ένα αρχαίο όργανο, το donso ngoni το οποίο παραδοσιακά παίζεται από μέλη της κάστας των κυνηγών (donso) στις χώρες της Δ. Αφρικής. Σε παρόμοια μορφή συναντάται και στην αρχαία Ελλάδα με το όνομα «σαμβύκη» ή «ιαμβύκη». Όπως όλα τα παραδοσιακά χειροποίητα όργανα χρειάζονται φροντίδα και παρουσιάζουν κάποιες ηχοληπτικές ιδιαιτερότητες.


Πληροφορίες: «Afrodyssey Orchestra», Afrobanana Festival, Κίτι, Λάρνακα, 20 Ιουλίου, ώρα 10:00 μ.μ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

Αναστασιάδης: Να καταθέσουν τις φορολογικές δηλώσεις οι γιατροί

«Το γεγονός ότι ήρθαν απο την Ελλάδα γιατροί, είναι εξαιρετικό. Έχει χαλάσει η πιάτσα των συνδικαλιστών ...»
Ανώνυμος  |  14:19

Αναστασιάδης: Να καταθέσουν τις φορολογικές δηλώσεις οι γιατροί

«ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΓΝΩΣΤΟ ΟΤΙ ΟΙ ΙΔΙΩΤΕΣ ΓΙΑΤΡΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ!»
Χρίστος Α.  |  13:52

Εφεση στην απόφαση για συντάξεις από ΥΠΟΙΚ και Νομ.Υπηρεσία

«To καλύτερο που θα μπορούσε να γίνει είναι να ανακοινωθούν τα ονόματα όλων αυτών των συνταξιούχων που ...»
ΑΚΑ  |  10:04

Αναστασιάδης: Να καταθέσουν τις φορολογικές δηλώσεις οι γιατροί

«O πρόεδρος του μεγαλύτερου ιατρικού συνδέσμου, φημολογείται ότι διαθέτει τώρα 3 πόρσιε! Για φαντάσου ...»
ΑΚΑ  |  10:01

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

Οι πιανίστριες, που έχουν σήμερα έδρα τους την Πάφο και που ήδη έχουν δώσει μαζί τρεις συναυλίες

Ένα πιάνο: Τέσσερις πιανίστες

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις που καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό και στυλιστικό φάσμα, από τον κλασικισμό μέχρι και ...
Δελτίο Τύπου
 |  ΜΟΥΣΙΚΗ