ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αρίθα Φράνκλιν: Στους κινηματογράφους η ταινία της, 46 χρόνια μετά

Το ντοκιμαντέρ «Amazing Grace» είναι ίσως η διασημότερη ταινία, που δεν προβλήθηκε ποτέ

Kathimerini.gr

Ενα από τα χαμένα αριστουργήματα του Χόλιγουντ, το ντοκιμαντέρ «Amazing Grace» (Καταπληκτική Χάρη), γύρω από τη θεωρούμενη πιο σημαντική εμφάνιση της τραγουδίστριας Αρίθα Φράνκλιν, βγαίνει στους κινηματογράφους, 46 χρόνια μετά τη δημιουργία του.

«Οι λάτρεις της Αρίθα πρέπει να δουν αυτήν την τόσο αγνή και αισιόδοξη ταινία. Ολος ο κόσμος πρέπει να τη δει, ιδίως με όσα συμβαίνουν σήμερα στη χώρα μας», λέει η Σαμπρίνα Οουεν, ανιψιά και κληρονόμος της Αρίθα Φράνκλιν.

Το ντοκιμαντέρ είναι ίσως η διασημότερη ταινία, που δεν προβλήθηκε ποτέ. Γυρίστηκε σε δύο 24ωρα από τον σκηνοθέτη Σίντνεϊ Πόλακ στην Eκκλησία των Βαπτιστών «Νιου Τεμπλ» στη συνοικία Ουότς του Λος Αντζελες, καθώς η Αρίθα ηχογραφούσε τον δίσκο, ο οποίος έμελλε να γίνει ο πιο επιτυχημένος δίσκος γκόσπελ όλων των εποχών.

Τα γυρίσματα, όμως, αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα. Ο Πόλακ, που πέθανε το 2008, δεν φρόντισε να συντονίσει τον ήχο με την εικόνα, συγκεντρώνοντας 20 ώρες υλικού, γυρισμένου με πέντε κάμερες 16 χιλιοστών.

Στα στούντιο της Warner, οι απελπισμένοι τεχνικοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια προσαρμογής του ήχου στην κόπια της ταινίας, ενώ ο Πόλακ μετακινήθηκε με ευκολία στο επόμενο σχέδιό του, την ταινία «The Way We Were», με την Μπάρμπρα Στρέιζαντ και τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Τα αρνητικά του «Καταπληκτική Χάρη» εγκαταλείφθηκαν σε κάποιο υπόγειο αποθηκευτικό χώρο της κινηματογραφικής εταιρείας.

Η Αρίθα Φράνκλιν παραλαμβάνει βραβείο Γκράμι τον Μάρτιο του 1972 για την εκτέλεση του τραγουδιού «Bridge Over Troubled Water»

Η ψηφιακή τεχνολογία

Ο παραγωγός της ταινίας, Αλαν Ελιοτ, ο οποίος θεωρούσε από τότε αριστουργηματική την εμφάνιση εκείνη της Αρίθα στην Εκκλησία των Βαπτιστών του Ουότς, αγόρασε την ημιτελή κόπια του Πόλακ από τη Warner το 2007, υποθηκεύοντας το ίδιο του το σπίτι για να την αποκτήσει. Το 2010, η ψηφιακή τεχνολογία είχε προοδεύσει σε τέτοιο βαθμό, που ο συγχρονισμός εικόνας και ήχου κατέστη επιτέλους εφικτός.

Το 2011, όμως, η Αρίθα Φράνκλιν κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα κατά του Ελιοτ, υποστηρίζοντας ότι ο συνταξιούχος παραγωγός –και νόμιμος ιδιοκτήτης της ταινίας– χρησιμοποιούσε τη μορφή της χωρίς να έχει άδεια για κάτι τέτοιο.

Τα ασφαλιστικά μέτρα έδωσαν αφορμή για πολλά χρόνια δικαστικής διένεξης, με τους συνηγόρους της Αρίθα να απαγορεύουν την προβολή της ταινίας σε φεστιβάλ και κινηματογραφικές αίθουσες.

Η νομική διένεξη πήρε τέλος στην κηδεία της Αρίθα Φράνκλιν, όταν η ανιψιά της εκλιπούσας προσκάλεσε τον Ελιοτ στο Ντιτρόιτ. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Ελιοτ επισκεπτόταν την οικογένεια της Αρίθα για ιδιωτική προβολή της χαμένης ταινίας.

«Ομάδα 25 συγγενών είδε την ταινία για πρώτη φορά. Οι περισσότεροι έκλαιγαν και όλοι χειροκροτούσαν», λέει η κ. Οουεν.

Η απρόσμενη «άφιξη» της ταινίας «Amazing Grace» είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει αναταραχή στον κόσμο του κινηματογράφου, με το ημιτελές έργο του Πόλακ για την αξέχαστη μουσικό να μοιάζει έτοιμο να διεκδικήσει το Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ ή ακόμη και αυτό της καλύτερης ταινίας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ