ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τι προτίμησαν να δουν οι Έλληνες το 2018 στον κινηματογράφο

Κυρίαρχοι οι «Εκδικητές», έκπληξη η «Καλόγρια» στις ελληνικές αίθουσες.

Kathimerini.gr

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Το 2018 φθάνει στο τέλος του και οι κινηματογραφικές αίθουσες γεμίζουν αυτές τις ημέρες με παιδιά που τρέχουν να δουν την ιπτάμενη νταντά «Μαίρη Πόπινς» που επέστρεψε ή τον χριστουγεννιάτικο «Γκριντς», κολλημένους με τα κόμικς εφήβους –και όχι μόνον– που θα καταθέσουν τον οβολό τους στον «Αquaman» και τους υπολοίπους, οι οποίοι μοιράζονται ανάμεσα στα πρώτα οσκαρικά φαβορί («Roma», «Vice» κ.ο.κ.) που πάνε σιγά σιγά και στην Ελλάδα. Εν ολίγοις, οι Ελληνες κινηματογραφικοί θεατές, οι οποίοι τα χρόνια της κρίσης μειώθηκαν δραματικά, την τελευταία τριετία πήραν κάπως τα πάνω τους και σε γενικές γραμμές συμφωνούν με τις παγκόσμιες τάσεις ως προς τις επιλογές τους. Οχι όμως πάντα.

Στην πρώτη θέση του ελληνικού box office για το 2018 βρίσκονται μέχρι στιγμής (και θα παραμείνουν) οι «Εκδικητές: Ο πόλεμος της αιωνιότητας» με 363.487 εισιτήρια, ακριβώς δηλαδή όπως και στο παγκόσμιο χωριό, όπου έχουν συγκεντρώσει πάνω από 2 δισ. δολάρια σε εισπράξεις. Αμέσως μετά ωστόσο στην Ελλάδα έρχεται η «Καλόγρια», ταινία τρόμου η οποία στις αρχές Σεπτεμβρίου κατάφερε να κόψει 239.546 εισιτήρια, ενώ παγκοσμίως βρίσκεται μόλις στην 23η θέση των εισπράξεων – είναι φανερό πως η διανομή στη χώρα μας δεν επηρεάζεται τόσο από τους «άνω των 18» χαρακτηρισμούς των ταινιών, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει, για παράδειγμα, στις ΗΠΑ. Και φυσικά από το ελληνικό top 10 δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα σταθερά δημοφιλή animation, με τα «Ξενοδοχείο για τέρατα 3» (225.043) και «Απίθανοι 2» (173.512) να καταλαμβάνουν την τρίτη και την ένατη θέση αντιστοίχως.


Η έκπληξη της χρονιάς είναι η «Καλόγρια», ταινία τρόμου η οποία στις αρχές Σεπτεμβρίου κατάφερε να κόψει 239.546 εισιτήρια.

Μιας και μιλήσαμε για λίστες, παρατηρούμε πως και οι Ελληνες κινούνται σε παρόμοιες επιλογές με τον υπόλοιπο κόσμο: Τέσσερις στις 10 πρώτες ταινίες αποτελούν μεταφορές ηρώων κόμικς και 11 στις 20 είναι σίκουελ παλαιότερων επιτυχιών. Κόμικς, σίκουελ και αληθινές ιστορίες κυριαρχούν άλλωστε τα τελευταία χρόνια στην κινηματογραφική παραγωγή, η οποία γνωρίζει πιθανότατα την μεγαλύτερη σεναριακή ένδεια της ιστορίας της. Παρ’ όλα αυτά και παρά την παράλληλη γιγάντωση της διαδικτυακής τηλεόρασης, ο συνολικός κινηματογραφικός τζίρος αυξάνεται σταθερά κάθε χρόνο, όπως και ο αριθμός των παραγόμενων φιλμ. Στην Ελλάδα τα νούμερα κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, δηλαδή κάτι παραπάνω από 10 εκατ. εισιτήρια (περίπου 65 εκατ. ευρώ) για τη χρονιά, η οποία φέτος ίσως κλείσει ελαφρώς χαμηλότερα λόγω της πρώιμης καλοκαιρίας που είχαμε την άνοιξη – όπως παρατήρησε εύστοχα τότε και κάποιος διανομέας στο flix.gr, «τι κίνηση να έχουμε με 30 βαθμούς έξω και τη μισή Ελλάδα στα τσιπουράδικα;».

Εκεί πάντως που το 2018 αληθινά απογοήτευσε ήταν η εγχώρια παραγωγή, τουλάχιστον σε επίπεδο εισπράξεων. Μόνο μία ταινία, το «The Bachelor 2» –κι αυτή έχοντας προίκα από το 2017– κατάφερε να μπει στην 20άδα με 204.723 εισιτήρια, την ώρα που το «1968» του Τάσου Μπουλμέτη βρίσκεται στις 105.651. Κάπως έτσι φαίνεται δύσκολο οι ελληνικές ταινίες να φθάσουν τα περυσινά 1 εκατ. εισιτήρια (το 10% του συνόλου δηλαδή), με τις ελπίδες να εναποτίθενται στο... «The Bachelor 3», που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες.

Εκπλήξεις - απογοητεύσεις

Η μεγαλύτερη εισπρακτική έκπληξη, όπως είπαμε, ήταν «Η Καλόγρια», ενώ ενθαρρυντικό είναι πως στη χώρα μας πήγαν αρκετά καλά ποιοτικές ταινίες, οι οποίες έμειναν αισθητά χαμηλότερα στον παγκόσμιο μέσο όρο. Τέτοιες ήταν το «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ (12ο με 151.311 εισιτήρια), «Η αόρατη κλωστή» του Πολ Τόμας Αντερσον (17ο με 125.067) και «Η πιο σκοτεινή ώρα» του Τζο Ράιτ (20ό με 121.371). Στον αντίποδα, οι Ελληνες δεν συγκινήθηκαν ιδιαίτερα από τη θριαμβεύτρια των Οσκαρ «Μορφή του νερού» (101.388)· ταυτόχρονα έδειξαν μικρότερο ενδιαφέρον για άλλους αδηφάγους του box office, όπως το «Jurassic World: Το βασίλειο έπεσε» (3ο παγκοσμίως/εκτός 20άδας εδώ) και οι νέες «Επικίνδυνες αποστολές» (5ο παγκοσμίως/13ο εδώ). Τέλος, μάλλον χλιαρή, για τα δεδομένα της ταινίας, ήταν και η υποδοχή του σίκουελ του επιτυχημένου «Mamma Mia», το οποίο έφθασε τις 184.312 εισιτήρια, μένοντας όμως πολύ μακριά από τις 400.000 του πρώτου μέρους.

Τι περιμένουμε

Με το 2019 προ των πυλών πλέον, η νέα χρονιά μάς υποδέχεται με αρκετές ενδιαφέρουσες ταινίες. Αρχή με Κλιντ Ιστγουντ, ο οποίος επιστρέφει και μπροστά από την κάμερα, πρωταγωνιστώντας στο «The Mule» που θα κυκλοφορήσει την προσεχή Πέμπτη. Για τη συνέχεια επιστημονική φαντασία και το διαστημικό «Ad Astra» (10/1), όπου ο Μπραντ Πιτ φοράει πλήρη εξάρτυση αστροναύτη και ταξιδεύει στα πέρατα του ηλιακού συστήματος, ενώ λίγο αργότερα (17/1) θα δούμε και το πολυαναμενόμενο «Glass» του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με τους Τζέιμς Μακαβόι, Μπρους Γουίλις και Σάμιουελ Τζάκσον. Για το τέλος του μήνα υπάρχει ένας καινούργιος «Holmes and Watson» (31/1), ενώ στις 7/2 πια θα φθάσει εδώ και το πολυσυζητημένο «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου.

 

Νέες αίθουσες, πολυκινηματογράφοι και προσφορές

Αυτά τα τρία τελευταία χρόνια της σχετικής ανάκαμψης ως προς την προσέλευση των θεατών, θετικό είναι πως αυξήθηκε κάπως ή εκσυγχρονίστηκε και ο «στόλος» των κινηματογραφικών αιθουσών. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η Νιρβάνα, η οποία περνώντας πλέον στον έλεγχο του ομίλου Cinemax, ανακαινίστηκε έχοντας πια δύο αίθουσες, εξοπλισμένες με νέας τεχνολογίας συστήματα ήχου και εικόνας. Σύγχρονο στυλ επιδιώκει να δώσει στους κινηματογράφους της και η πιο εναλλακτική Weird Wave, η οποία μετά το Αστορ, άνοιξε ξανά (τον περασμένο Μάρτιο) και την ιστορική Ανδόρα.

Παράλληλα, έπειτα από κάποια χρόνια σιωπής, οι μηχανές προβολής έβαλαν ξανά μπρος και στο πρώην Cine City του Περιστερίου, το οποίο μετονομάστηκε σε West City, ενώ ανακαινίσεις έγιναν και σε κάποιους από τους κινηματογράφους της Odeon. Εντυπωσιακότερη προσθήκη ωστόσο είναι αναμφισβήτητα αυτή –η περυσινή– της Vmax Sphera των Village στο The Mall Athens. Μεγάλη χωρητικότητα, άνεση και πραγματικά άψογη 4K εικόνα σε πελώρια οθόνη, είναι τα στοιχεία που συνιστούν την κορυφαία αίθουσα στη χώρα. Τέλος αξίζει να αναφερθεί πως 4Κ μηχανές προβολής και 7.1 ήχο απέκτησε φέτος και το Ολύμπιον στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την προβολή του «Roma» –είναι όρος του σκηνοθέτη– στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Μια και ο λόγος περί πολυκινηματογράφων πάντως, οι οποίοι καλώς ή κακώς συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος στα εισιτήρια, ας δούμε και ποιες μέρες παρουσιάζουν την περισσότερη κίνηση. Μιλώντας με υπεύθυνους των Village και της Odeon, που είναι και οι μεγαλύτερες αλυσίδες, μαθαίνουμε πως οι Ελληνες πηγαίνουν σινεμά κυρίως τις ημέρες των προσφορών που κάνουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας· την Τετάρτη δηλαδή για τα Village και Δευτέρα-Πέμπτη για την Odeon (κυρίως την Πέμπτη), ημέρες κατά τις οποίες η κίνηση είναι εφάμιλλη με εκείνη του «παραδοσιακού» Σαββάτου και μεγαλύτερη της Παρασκευής. Πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι πλέον ανάλογες προσφορές κάνουν και σχεδόν όλες οι ανεξάρτητες αίθουσες.

Διανομείς, προβλήματα

Παρά τις προσφορές και τις γενικώς υποφερτές τιμές των εισιτηρίων, παραμένει το γεγονός πως πολλές από τις ταινίες που κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα δυσκολεύονται να φτάσουν σε αξιοπρεπή αριθμό θεατών. Αν ρωτήσει κανείς σχεδόν οποιονδήποτε από τους 22(!) εγχώριους διανομείς θα απαντήσει πως το πρώτο πρόβλημα είναι ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός των φιλμ που φτάνουν στα σινεμά. Αυτά ήταν 336 το 2017 –χωρίς να υπολογίζονται και κάποια ανεξάρτητα που ξεφεύγουν από τα συγκεντρωτικά στοιχεία–, ενώ για τη φετινή χρονιά το νούμερο είναι μεγαλύτερο. Το οξύμωρο βέβαια είναι πως πρόκειται για πρόβλημα το οποίο μόνο οι ίδιοι οι διανομείς μπορούν να λύσουν, αναπτύσσοντας αποτελεσματικότερη συνεννόηση μεταξύ τους.

To δεύτερο προφανές ζήτημα είναι αυτό της πειρατείας, η οποία ανθεί από χρόνια και στα μέρη μας· σε συνδυασμό με την πιο πρόσφατη «εισβολή» της (νόμιμης) διαδικτυακής τηλεόρασης είναι σίγουρο πως και αυτή αφαιρεί θεατές από την κινηματογραφική αίθουσα, οι οποίοι προτιμούν να εξοικονομήσουν χρήματα για άλλες μορφές ψυχαγωγίας. Μένει να δούμε αν το πρόσφατο κλείσιμο κάποιων ιστοσελίδων θα επιδράσει θετικά, αν και για τους... γνωρίζοντες, οι επιλογές είναι ακόμα πολλές. Και τέλος βέβαια υπάρχει η ίδια η οικονομική ανέχεια, η οποία αποτρέπει ακόμα και τους πιστούς σινεφίλ να τιμήσουν όλες τις ταινίες και ειδικά εκείνες που, αναπόφευκτα, απευθύνονται στο ίδιο, σχετικά μικρό μερίδιο κοινού.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ