ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Αντιγόνη στη Σαλαμίνα: με τον νόμο ποιου θεού;

Αντιδράσεις προκαλεί η παράσταση από τα τρία κρατικά θέατρα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η απόφαση του ΘΟΚ και των δύο κρατικών θεάτρων της Ελλάδας, Εθνικό Θέατρο και Κρατικό Θέατρο Βορείου

Ελλάδος, να ανεβάσουν την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας στην κατεχόμενη Αμμόχωστο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις με τη μία πλευρά να θεωρεί απαράδεκτη την απόφαση για το ανέβασμα της παράστασης την κατεχόμενη Σαλαμίνα και δη στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας και την άλλη να υπεραμύνεται της απόφασης, λέγοντας ότι η παράσταση αυτή, όπως και άλλες παρόμοιες εκδηλώσεις είναι πολύ καλές ευκαιρίες για τις δύο κοινότητες να έρθουν πιο κοντά, να συναντήσει η μία την άλλη.

Ο σκηνοθέτης Φώτος Φωτιάδης, ο οποίος μίλησε στην Κ» θεωρεί ότι η παράσταση του σοφόκλειου έργου στη
Σαλαμίνα είναι ύβρις στο πνεύμα και στο νόημα της «Αντιγόνης», όπου η ηρωίδα θέλει να τιμήσει τον νεκρό Πολυνείκη σύμφωνα με τους νόμους του Δία και όχι με τον νόμο του Κρέοντα.

Τα βασικά νοήματα της «Αντιγόνης» μάς λέει ο κ. Φωτιάδης είναι η αγάπη και η ελευθερία, τα οποία θεωρεί ότι καταπατούνται παράφορα, αφού ούτε η ελευθερία υπάρχει, μιας και το θέατρο και η παράσταση εν γένει θα είναι σε διαρκή αστυνομική/στρατιωτική επιτήρηση, αλλά ούτε η αγάπη, όταν αυτοί που κατέχουν τον τόπο μας δεν έχουν δείξει σεβασμό ούτε για τους νεκρούς ούτε και για τους αγνοούμενους της κυπριακής τραγωδίας. Ο κ. Φωτιάδης θεωρεί ότι το όλο ζήτημα της παράστασης παρουσιάζεται ψευδεπίγραφα ως επαναπροσέγγιση. Ωστόσο, πιστεύει ότι με το ανέβασμα της παράστασης δεν επιτυγχάνεται κανενός είδους επικοινωνία, αλλά μοιάζει σαν μία δεξίωση, που όταν τελειώσει δεν μένει τίποτε.

Έτσι και στην παράσταση, θα πάνε οι θεατές να δουν το έργο και θα επιστρέψουν στα σπίτια τους, χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει πού πήγαν. Ο κ. Φωτιάδης θέτει επίσης και το ζήτημα της αναβάθμισης του ψευδοκράτους, «όταν δεν ζητάς την άδεια από την επίσημη δημόσια αρχή της Κυπριακής Δημοκρατίας που είναι το Τμήμα Αρχαιοτήτων, αλλά από το κατοχικό καθεστώς, δεν αναβαθμίζεις, δεν αποδέχεσαι την
κατοχική αρχή;».

Από τη πλευρά του ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου Γιάννης Τουμαζής σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του είπε ότι οι αντιδράσεις ήταν αναμενόμενες, και υπήρξαν ήδη από το 2015, από την παράσταση του Ιππόλυτου του Ευριπίδη, και ακόμα και
πιο πριν. Ο κ. Τουμαζής στην ερώτησή μας κατά πόσον ο ΘΟΚ πήρε άδεια από τις κατοχικές αρχές για να ανεβεί η παράσταση στο αρχαίο θέατρο της κατεχόμενης Σαλαμίνας δήλωσε ότι δεν πάρθηκε καμία άδεια από τις κατοχικές αρχές, και όλα όσα ακούγονται περί άδειας και αναβάθμισης των κατοχικών αρχών είναι ψευδή. Η παράσταση θα ανέβει,
μάς είπε ο κ. Τουμαζής μέσω του Συνδέσμου της Εντός των Τειχών Πόλης της Αμμοχώστου (MASDER), οι κατο-
χικές αρχές δεν έχουν καμία σχέση και ουδεμία άδεια έχει ζητηθεί.

Μάλιστα, ο κ. Τουμαζής αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να θεωρούν κάποιοι ότι μία θεατρική παράσταση μπορεί να αλλάξει την πολιτική κατάσταση, λέγοντας χαρακτηριστικά «Πώς άλλαξε τα δεδομένα εναντίον μας η παράσταση του Ιππόλυτου;». Οι Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΘΟΚ, κατανοεί τις ευαισθησίες όσων αντιδρούν, ωστόσο θεωρεί ότι οι έντονη κριτική κατά των τριών θεάτρων είναι εν πολλοίς αδικαιολόγητη, «μακάρι ο πολιτισμός να είχε τη δυνατότητα να αλλάξει τα πράγματα. Ο κ. Τουμαζής δήλωσε ότι στη Σαλαμίνα θα υποδεχτούμε τον κόσμο ως οικοδεσπότες.

Το Ε/κ μέλος της Δικοινοτικής Επιτροπής για τον Πολιτισμό, που έχει συσταθεί από τις δύο κοινότητες, κ. Τάκης Χατζηδημητρίου θεωρεί ότι τέτοιου είδους εκδηλώσεις είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούν να γίνουν για
να έλθουν οι δύο κοινότητες πιο κοντά, αλλά και για να έχουμε κι εμείς ως ε/κ κοινότητα παρουσία στη Σαλαμίνα, αλλά και σε όλα τα μνημεία μας. Οι αντιδράσεις για να μην ανέβει η παράσταση αποτε-
λούν το άκρων άωτον της ευτέλειας, είναι ανοησίες και ορισμένοι ίσως δεν θέλουν να δουν και να καταλάβουν τα πανανθρώπινα μηνύματα του τραγικού λόγου.

Ο κ. Χατζηδημητρίου θεωρεί ότι σε αυτή την περίπτωση διαγκωνίζεται η ευτέλεια έναντι του οράματος, που είναι ένα νέο ξεκίνημα, που ίσως επιτρέψει να δημιουργηθούν νέες συνθήκες αλληλοκατανόησης. Όπου υπάρχουν μνημεία, είπε ο κ. Χατζηδημητρίου, υπάρχουν άνθρωποι, και όπου υπάρχουν άνθρωποι υπάρχει συνέχεια α που περί της μη ανοησίες όλες τις.
Η απόφαση που πάρθηκε ήταν εξ αρχής παρακινδυνευμένη και για ακόμη μία φορά τίθεται το ερώτημα, νομιμοποιείται ή όχι ο εισβολέας με μία τέτοια ενέργεια; Πέρυσι στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας παρουσιάστηκε η τραγωδία του Ευριπίδη «Ιππόλυτος» από τον ΘΟΚ, μία παράσταση η οποία ειδώθηκε μέσα από διαφορετικά πρίσματα και αναγνώστηκε κατά το δοκούν.

Από πέρυσι έως σήμερα με την παράσταση του «Ιππόλυτου» δεν άλλαξε κάτι στο εθνικό μας ζήτημα, νομίζω ότι και αυτή τη φορά θα γίνει το ίδιο. Η τέχνη δεν είναι καρτοκινητή τηλεφωνία και δεν πρέπει να τη μεταχειριζόμαστε ως τέτοια, την Τέχνη πρέπει να την αφουγκραζόμαστε, αν θέλουμε να διδασκόμαστε

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση