ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η Τερψιχόρη για τρεις μέρες παρούσα στη Λεμεσό

Η 18η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού δίνει την ευκαιρία σε ομάδες και πρόσωπα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η μορφωτική λειτουργός Κατρίν Μοσχοβάκη, εκ μέρους του διευθυντή των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού του κ. Παύλου Παρασκευά και η Γεωργία Ντέτσερ, γενική διευθύντρια του Θεάτρου Ριάλτο της Λεμεσού, απάντησαν στις ερωτήσεις της «Κ» για τη 18η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού Κύπρου. Η Πλατφόρμα που διοργανώνεται για 18η χρονιά και κατά γενική ομολογία είναι μία ευκαιρία για να ανταλλάξουν απόψεις για τον θεσμό και για το μέλλον του χορού στην Κύπρο. Η Πλατφόρμα δίνει την ευκαιρία σε ομάδες και μεμονωμένους χορογράφους να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και αναπτύξουν ακόμη περισσότερο την τέχνη τους. Οι παραστάσεις και εκδηλώσεις της Πλατφόρμας θα πραγματοποιηθούν, πέρα από το Θέατρο Ριάλτο και τη Στέγη Χορού και στον υπόγειο χώρο της Πλατεία Ηρώων, μεταφέροντας έτσι σε όλη την Πλατεία, αλλά και την ευρύτερη περιοχή, την αίσθηση της γιορτής.

 

–18η πλατφόρμα, μια καθιερωμένη πλέον γιορτή της τέχνης αυτής, άρα «ο χορός καλά κρατεί», έτσι;
–Πολιτιστικές Υπηρεσίες: Ναι, ο «χορός καλά κρατεί» εάν εννοείτε ότι εδώ και 18 χρόνια ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο έχει την τιμητική του κατά την πραγματοποίηση της Πλατφόρμας. Θεωρούμε ότι πρόκειται για έναν πετυχημένο θεσμό, που έχει εξελιχθεί αρκετά όλα αυτά τα χρόνια, πάντα σε διάλογο με τη χορευτική κοινότητα Κύπρου και το Θέατρο Ριάλτο, που είναι συνδιοργανωτής της Πλατφόρμας.
–Θέατρο Ριάλτο: Η διατήρηση ενός θεσμού είναι εξίσου σημαντική όσο και η ανανέωσή της, ώστε αυτή να μπορεί να αντιμετωπίζει νέα ερωτήματα και προκλήσεις. Τα 18 χρόνια έχουν δημιουργήσει ιστορία και αναμφίβολα αναβαθμίσει τον χορό εν γένει και τις συνθήκες δημιουργίας, παραγωγής και παρουσίασης παραστάσεων χορού στην Κύπρο. 18 χρόνια πορείας δίνουν πολλές απαντήσεις αλλά εγείρουν και περισσότερες ερωτήσεις για την εξέλιξη του θεσμού αυτού.

–Υπάρχει κεντρική ιδέα στην πραγματοποίησή της πλατφόρμας;
–Π.Υ.: Η Πλατφόρμα πραγματοποιείται για να δώσει βήμα στους χορογράφους της Κύπρου, πρωτοεμφανιζόμενους αλλά και καθιερωμένους, να πειραματιστούν και να παρουσιάσουν νέα έργα και νέες μορφές έκφρασης.
–Θ.Ρ. Πριν από 18 χρόνια αναμφίβολα ήταν η στήριξη των Κυπρίων Χορογράφων και Χορευτών για να μπορέσουν να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν δουλειές τους σε ιδανικές συνθήκες. Η ανάπτυξη ενός κοινού για τον σύγχρονο χορό ήταν επίσης ένα από τα ζητούμενα στα πρώτα χρόνια. Αργότερα οι στόχοι μετακινήθηκαν πιο πολύ σε μια πλατφόρμα εξαγωγής των παραστάσεών μας, καθώς και ένας από τους τρόπους ανάπτυξης μεγαλύτερου επαγγελματισμού στον τομέα του χορού.

 –Φέτος, θα έχουμε κάποια καινοτομία στο πρόγραμμα;
–Π.Υ.: Στη 18η Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού Κύπρου δεν θα υπάρχουν παλαιότερα χορογραφικά έργα, μια προσθήκη που έγινε πέρυσι, αλλά αποκλειστικά νέα έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.
–Θ.Ρ.: Θα έλεγα ότι η μεγαλύτερη σύνδεση φέτος των εκδηλώσεων που αποτελούν τον κορμό της Πλατφόρμας με τις λεγόμενες παράλληλες εκδηλώσεις, την ευθύνη των οποίων έχει η Στέγη Χορού Λεμεσού είναι μια καινοτομία. Για πρώτη φορά μπαίνουν οι παράλληλες εκδηλώσεις επίσης μέσα στο Θέατρο Ριάλτο και υπάρχει από όλους τους διοργανωτές ένα μεγαλύτερο άνοιγμα να δούμε τη διοργάνωση ως ενιαία.


–Υπάρχει κάποιος περιορισμός για να συμμετάσχει κάποιος στην Πλατφόρμα;
–Π.Υ.: Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν ομάδες χορού ή χορογράφοι που έχουν επιδείξει πενταετή τουλάχιστον συνεχή και τακτική παρουσία στα χορευτικά δρώμενα στην Κύπρο. Οι προτάσεις που θα υποβάλουν οι αιτητές πρέπει να αφορούν αποκλειστικά δημιουργίες σύγχρονου χορού και δεν υπάρχει περιορισμός ως προς το ύφος, την τεχνοτροπία της χορογραφίας και τη μουσική.
–Θ.Ρ.: Οι Ομάδες που συμμετέχουν στην Πλατφόρμα επιλέγονται στη βάση κριτηρίων από επιτροπή που καταρτίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι της χορευτικής κοινότητας, του Υπουργείου και του Θεάτρου Ριάλτο.

–Ποιο είναι το αποτύπωμα που αφήνει κάθε χρόνο η Πλατφόρμα.
–Π.Υ.: Όλα αυτά τα χρόνια η Πλατφόρμα προσφέρει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει έργα από σημαντικούς χορογράφους, να γνωρίσει νέες μορφές έκφρασης και να ενημερωθεί για τις κυρίαρχες τάσεις της χορευτικής σκηνής της Κύπρου. Στο τέλος κάθε Πλατφόρμας έχει καθιερωθεί η πραγματοποίηση ανοικτής συζήτησης στη Στέγη Χορού Λεμεσού, όπου διοργανωτές, συμμετέχοντες, ειδικοί προσκεκλημένοι της Πλατφόρμας, μέλη της χορευτικής κοινότητας, αλλά και το κοινό, μπορούν να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις για τον θεσμό και για το μέλλον του χορού στην Κύπρο.
Θ.Ρ.: Δεν είμαι σίγουρη αν πρέπει να αφήνει κάθε χρόνο ένα αποτύπωμα ή κατά πόσο αυτό είναι μετρήσιμο. Υπάρχουν χρονιές που είναι απλώς μια ακόμα διοργάνωση χορού. Υπάρχουν όμως και χρονιές που εμφανίζεται κάτι συγκλονιστικό. Είναι σίγουρα ένα παράθυρο στο χορευτικό γίγνεσθαι του τόπου, μια ευκαιρία να ξαναδεί κανείς τον χορό και τις πολλές του διαστάσεις με καινούρια οπτική.

 

–Πώς κινούνται τα πράγματα στον χορό γενικότερα στην Κύπρο (κλασικό αλλά και σύγχρονο);
–Π.Υ.: Ο σύγχρονος χορός στην Κύπρο βρίσκεται σε καλό επίπεδο με μια συνεχή ανοδική τάση. Η χορευτική κοινότητα της Κύπρου είναι μια δραστήρια κοινότητα που δεν επαναπαύεται αλλά ενημερώνεται, δημιουργεί και προσφέρει στο κοινό την ευκαιρία να παρακολουθήσει αξιόλογα χορογραφικά έργα. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι σε αρκετούς χορογράφους και ομάδες χορού δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσουν έργα τους σε διεθνείς διοργανώσεις και φεστιβάλ του εξωτερικού, συμμετοχές που στηρίζονται από τις Πολιτιστικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού καλύπτοντας σημαντικό μέρος των δαπανών της συμμετοχής τους. Όσον αφορά στον κλασικό χορό, σημαντική δράση επιδεικνύει το Μπαλέτο Νέων Λευκωσίας, που στεγάζεται στη Στέγη Χορού Λευκωσίας, με την παραγωγή παραστάσεων υψηλών προδιαγραφών. Επίσης, πραγματοποιείται κάθε χρόνο ο Παγκύπριος Διαγωνισμός Μπαλέτου που διοργανώνεται από το Σύνδεσμο Χορού Κύπρου. Ο Διαγωνισμός αυτός έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη του μπαλέτου στην Κύπρο και στην αναβάθμιση του επιπέδου των σπουδαστών χορού. Τόσο οι παραγωγές του Μπαλέτου Νέων Λευκωσίας, όσο και ο Παγκύπριος Διαγωνισμός Μπαλέτου στηρίζονται από τις Πολιτιστικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
–Θ.Ρ.: Σίγουρα κινούνται, έστω και αν τα βήματα πολλές φορές είναι αβέβαια και όχι πάντα στη σωστή κατεύθυνση. Χρειαζόμαστε σίγουρα τομές, και μια μακροπρόθεσμη επένδυση στον χορό όπως και σε όλους τους τομείς των τεχνών.

 Οι χορογράφοι για τα έργα τους

Σάββατο 3 Μαρτίου, ώρα 8:30 μ.μ. Θέατρο Ριάλτο
.pelma.Lia Haraki/ Λία Χαράκη/ NLE (Near Life Experience) 

Το έργο με τίτλο «NLE (Near» Life Experience) που θα παρουσιαστεί στην πλατφόρμα χορού έχει να κάνει με μία άλλη μία άλλη όψη του πώς βλέπουμε τον θάνατο. Δηλαδή περισσότερο ως ξεκίνημα μιας νέας αρχής παρά ως τέλος.
Στην ουσία ο θάνατος είναι η απόλυτη θεατρική πράξη γιατί είναι το άκρον άωτον της μεταμόρφωσης. Σύμφωνα με μαρτυρίες ανθρώπων που έχουν πεθάνει για μικρό χρονικό διάστημα και έχουν επιστρέψει πίσω στη ζωή, η μεταθανάτια εμπειρία περιγράφεται από αυτούς σχεδόν ουτοπικά υπέροχη. Το παράδοξο, λοιπόν, είναι ότι φοβόμαστε το υπέροχο μη θέλοντας να εγκαταλείψουμε τον πόνο της ύπαρξης. Μήπως τελικά ο θάνατος είναι η εδώ και τώρα πραγματικότητα που ζούμε και η πραγματική ζωή αρχίζει όταν θα έχουμε αποβιώσει;
Μέσα από την παράσταση ίσως δημιουργηθεί μία μικρή πιθανότητα να περάσει για λίγο από το νου μας ότι τελικά δεν είναι για να φοβόμαστε αλλά για να προσμένουμε! Το έργο είναι ένα σόλο για την καταπληκτική χορεύτρια Ράνια Γλυμίτσα με την οποία δουλέψαμε πάνω στο πώς μπορεί να ενσωματωθεί η ενέργεια. Τη μουσική έκανε ο συνθέτης Στέλιος Αντωνίου, το σκηνικό ο Γιώργος Γιάννου, το βίντεο ο Σάββας Μπαλτζής και τη διεύθυνση παραγωγής ο Γιάγκος Χατζήγιαννης.
Λία Χαράκη

Παρασκευή 2 Μαρτίου, ώρα 8:30 μ.μ. Θέατρο Ριάλτο
Venture/ Sevim Akpinar

Δημιουργώντας ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο φυσικό περιβάλλον, τα τρία σώματα βρίσκονται σε μια σταθερή κατάσταση κινητικότητας και μετασχηματισμού που σηματοδοτούν νέες αρχές και αναζήτηση καταφυγίου. Πώς ο χώρος διαμορφώνει το σώμα που κινείται μαζί του και πώς είναι το σώμα που είναι εγγεγραμμένο από αυτό το συνεχές ταξίδι; Η ιδέα είναι να επανεφεύρουμε τη δέσμευσή της με το τοπίο που διασχίζει, μεταφέροντας συνεχώς στο "άγνωστο", όπου υπάρχει μια αίσθηση του ανήκειν και του προσανατολισμού. Σε μια πραγματικότητα στην οποία η ζωή θεωρεί εξαιρετικά αυτό που είναι μεταβατικό και όχι μόνιμο, το έργο προκαλεί τις έννοιες της σταθερότητας, της ρίζας και της σταθερότητας. Αντίθετα, βλέπουμε σώματα που έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώνονται μέσω αέναης αναζήτησης και ατελείωτων ταξιδιών. Ποιος είναι ο τελικός προορισμός για όλα αυτά;
Sevim Akpinar

Σάββατο 3 Μαρτίου, ώρα 8:30 μ.μ. Θέατρο Ριάλτο
Transfiguratio/ Αλεξία Νικολάου/ The Unfit
Η νέα μου δουλειά είναι ένα σόλο, όπου μέσα από αυτό θα φανεί η πορεία μιας γυναίκας που βιώνει και σωματοποιεί την κοινωνική πίεση για να γίνει αυτό που της ορίζει μια μικρή και κλειστή κοινωνία. Καταπίεση. Ένα βίωμα και μια κοινωνική κατάσταση που μοιάζει να είναι χαραγμένη μαζί με την ύπαρξη του ίδιου του ανθρώπου. Στις γυναίκες αλλάζει ανάλογα με τη χρονική περίοδο παρατήρησης της, την ίδια τη χώρα και τις κοινωνικές της δομές και αξίες. Για παράδειγμα στο Αφγανιστάν τα κορίτσια παντρεύονται παρά τη θέληση τους από τα 11 τους χρόνια άντρες πολύ μεγαλύτερους τους, για χάρη κοινωνικού εθίμου, ή για λόγους οικονομικούς. Πρότυπα και στερεότυπα οδηγούν πολλές φορές σε χαλιναγώγηση των αξιών και των ιδεολογιών του ατόμου, με αποτέλεσμα να χάνει τον εαυτό του και να εξελίσσετε σε ένα κοινωνικό ανδρείκελο. Σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει επιλογή και διέξοδος. Κάποιες άλλες φορές όμως, όπως και στο σόλο μου, η πορεία μας μπορεί να είναι μια βαλίτσα που εμείς η ίδιοι επιλέγουμε αν θα την κλείσουμε και αν θα την αφήσουμε πίσω μας, ή αν θα συνεχίσουμε να την κουβαλάμε…  Στο έργο παραλληλίζονται οι επιβολές που δεχόμαστε από άλλους με μεγαλύτερα στο μέγεθος ρούχα όπου η χορεύτρια προσπαθεί να βρει τρόπο να ταιριάξει στο σώμα της. Από αυτόν τον συμβολισμό πηγάζει και η ονομασία ‘’The Unfit’’. Τη σκηνοθετική αντίληψη καθώς και την δραματουργία έχει επιμεληθεί ο Παναγιώτης Μανούσης, ενώ τη σύνθεση των ρούχων η Κωνσταντία Αντρέου.
Νικολάου Αλεξία

 

Πληροφορίες: τηλέφωνο 77777745, www.rialto.com.cywww.cyprusdanceplatform.com

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Διαβάζονται σήμερα

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

ΓΓ ΑΚΕΛ: Αποφεύγει να συζητήσει ουσιαστικά ζητήματα του Κυπριακού ο Πρόεδρος

«Γιάννο, τον τύπο τον διαβάζω εδώ και καιρό. Είναι φανατικά οπαδός της άρνησης και του αντιακελισμού, ...»
ΧΧΧ  |  10:21

ΓΓ ΑΚΕΛ: Αποφεύγει να συζητήσει ουσιαστικά ζητήματα του Κυπριακού ο Πρόεδρος

«Και αφού έχει την μαγική και εύκολη συνταγή ο Άντρος και αφού θεωρεί ότι έχει έρισμα στους Τουρκοκύπριους, ...»
Γιώργος  |  10:07

ΓΓ ΑΚΕΛ: Αποφεύγει να συζητήσει ουσιαστικά ζητήματα του Κυπριακού ο Πρόεδρος

«Σε άλλη χώρα του κόσμου το ΑΚΕΛ μετά το κάζο της οικονομικής καταστροφής που έφερε στον τόπο, θα είχε ...»
Ανώνυμος  |  10:00

ΓΓ ΑΚΕΛ: Αποφεύγει να συζητήσει ουσιαστικά ζητήματα του Κυπριακού ο Πρόεδρος

«Knak, με τα λίγα λόγια που γράψατε, χαρακτηρίζεστε από ένα έντονο φανατισμό, αυτός ο ίδιος που είναι ...»
Yiannos  |  09:50

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση