ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Οι «Πέρσες» του Αισχύλου στο Πάφος2017

Τελευταία δράση του διετούς project «Hρω-ισμοί»

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Πρόγραμμα ‘’Ηρω-ισμοί’’,
Το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ (www.mitos.org.cy) συμμετέχει στο επίσημο πρόγραμμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017 με το διετές καλλιτεχνικό project ‘’Ηρω-ισμοί’’ σε συνεργασία με το Grotowski Institute στην Πολωνία, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Wroclaw 2016.

Ο στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της διαπολιτισμικής ευαισθησίας μέσα από την ενσυναίσθηση και την κατανόηση για τον Άλλο. Οι δράσεις των ‘’Ηρω-ισμών’’ σχεδιάστηκαν ώστε να ενθαρρύνουν την κινητικότητα, την ανταλλαγή και τον κοινωνικό διάλογο, μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία.

Η παράσταση “Πέρσες” του Αισχύλου,
Με τη θεατρική παράσταση “Πέρσες’’ του Αισχύλου ολοκληρώνεται το διετές project “Hρω-ισμοί’’ του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ, που συμπεριλαμβάνεται στο επίσημο πρόγραμμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017. Στο εξωτερικό θεατράκι Αττικόν θα παρουσιαστεί μια σύγχρονη εκδοχή του αρχαίου δράματος, σε σκηνοθεσία του Λούκα Βαλέβσκι.

Οι "Πέρσες" είναι η παλαιότερη σωζόμενη ελληνική τραγωδία, καθώς επίσης και το μόνο σωζόμενο έργο βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα. Πραγματεύεται ο θρήνος των Περσών, όταν πληροφορούνται την συντριπτική ήττα τους από τους Έλληνες. Ο Αισχύλος υπερβαίνει τα ιστορικά πλαίσια προβάλλοντας τα θέματα της ύβρεως, του δικαίου, του πολέμου. Τιμά τους νικητές και ταυτόχρονα οικουμενοποιεί τη φρίκη.

Η αληθινή καταστροφή του πολέμου εξατομικεύεται μέσα από τη βασιλική οικογένεια (η αλαζονεία του νεαρού Πέρση βασιλιά Ξέρξη που καταστρέφει τον λαό του, η λύπη της μητέρας και βασίλισσας Ατόσσας, ο τρόμος του νεκρού πατέρα και βασιλιά Δαρείου) και αντανακλάται μέσα από το τραγούδισμα και τον πόνο του Χορού. Η παράσταση παρουσιάζει τη ‘διαδρομή’ του Ξέρξη, ενώ παράλληλα εστιάζει στην άνευ όρων αγάπη της Ατόσσας προς τον γιό της, την οδύνη της στην υποψία του χαμού του αλλά και την πλήρη αποδοχή του πίσω στο παλάτι.

Στον πόλεμο κανένας δεν κερδίζει και στην παράσταση “Πέρσες’’ πέρα από τον θρήνο συζητιούνται οι συνέπειες του. Οι “Πέρσες’’ λειτουργούν σαν μια υπενθύμιση για την ατομική ευθύνη και πως αυτή έχει αντίκτυπο στην ευρύτερη εικόνα της κοινωνίας μας σήμερα.

Σημείωμα σκηνοθέτη,
Ο θρήνος του εχθρού, του ‘Άλλου πόσο διαφέρει από το δικό μας; Έχω την εντύπωση ότι ως άνθρωποι δεν λογαριάζουμε τους διπλανούς μας, είτε τους ξέρουμε είτε όχι. Πώς είναι δυνατόν με όλη την ανάπτυξη που έχει σήμερα η ανθρωπότητα, να γίνονται ακόμη πόλεμοι; Να σκοτώνονται παιδιά και οι γονείς να κλαίνε πάνω από τα πτώματά τους και όλα να φτάνουν σε εμάς σαν έναν αντίλαλο απο την τηλεόραση.

Μετά από σκέψεις, αναλύσεις και συζητήσεις η απόφαση ήταν να επικεντρωθούμε στον ίδιο τον άνθρωπο, την ατομική μας ευθύνη και στο ίδιο το Εγώ. Στην παράσταση οι χαρακτήρες έχουν ανεξάρτητες γραμμές. Ο Ξέρξης εμφανίζεται από την αρχή του έργου σκιαγραφώντας όλη την πορεία του (την στιγμή της απόφασης για πόλεμο, την προετοιμασία και στο τέλος την ήττα του ως ηγέτης/ την ήττα του Εγώ του).

Ο Κορυφαίος παρουσιάζεται ως κομμάτι του κοινού, ως ένας από εμάς σήμερα, περιμένοντας νέα (είτε εξελίξεις, είτε αποφάσεις, είτε απλά την επόμενη μέρα). Στην βασίλισσα Άτοσσα βλέπουμε την εξουσία, μα και την αγωνία μια μάνας που λείπει το παιδί της στο πόλεμο. Ο Δαρείος ακούγεται μόνο, σαν ένα θείο πνεύμα που έρχεται να δώσει συμβουλές για την ζωή. Ο Χορός είναι οι άντρες που περιμένουν (ζωντανοί νεκροί της εποχής του πολέμου), που τραγουδούν στα αρχαία ελληνικά με ζωντανή μουσική. Όλα τα κομμάτια που αποτελούν την τραγωδία έρχονται να φέρουν ένα μήνυμα: ο ίδιος ο πόλεμος είναι η Ήττα.

Ο Αισχύλος μας παρουσιάζει ολόκληρο το κοινωνικό πλαίσιο της τότε Περσίας. Έχει ενδιαφέρον πως αναγνωρίζει τόσους αρχηγούς και στρατιώτες με τα ονόματα τους, τα αναφέρει μάλιστα από τρεις φορές για να μην ξεχάσουμε κανέναν, ποιός χάθηκε σ’ αυτήν την μάχη.

Όπως το αντιλαμβάνομαι , υπάρχουν δυο ερμηνείες για το πως παρουσίαζε τους ηττημένους. Η μία είναι οτι 8 χρόνια μετά την μάχη με τους Αθηναίους, τους νικητές, το κοινό βρίσκεται ακομα σε ντελίριο βλέποντας τους εχθρούς ξανά μπροστά τους (πόση ίσως κοροΪδία θα δέχθηκε ο Ξέρξης στην Έξοδο επιστρέφοντας ηττημένος και σε κλάματα) και η άλλη, παρουσιάζει τους αδικοχαμένους Πέρσες, άδικα, λόγω ενός ματαιόδοξου αρχηγού. Ο Αισχύλος περιγράφει με λεπτομέρεια τον πόλεμο και τις συνέπειες του. Το ότι συμμετείχε στην μάχη σίγουρα έχει μεγάλη σημασία. Ένας άνθρωπος δεν μπορεί να βλέπει τον θάνατο του άλλου και να παραμένει ίδιος.

Συντελεστές,
Σκηνοθεσία/ κίνηση: Λούκας Βαλέβσκι
Δραματουργική επεξεργασία/ απόδοση/ β. σκηνοθέτης: Κωσταντίνα Peter
Έρευνα: Κωσταντίνος Μελίδης
Σκηνικός χώρος: Έλενα Κοτασβίλη και Αλέξης Βαγιανός
Σχεδιασμός φωτισμού: Αλεξάντερ Γιότοβιτς
Μουσική: Λούκας Βαλέβσκι σε συνεργασία με τους μουσικούς
Video: Χρίστος Γεωργίου
Κοστούμια: Μυρτώ Σαρμά

Συντονισμός/ Σχεδιασμός προγράμματος ‘’Ηρω-ισμοί’’: Έλενα Αγαθοκλέους
Βοηθός παραγωγής: Δημήτρης Χειμώνας
Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας: Άντρια Χριστοφόρου
Γραφιστικά: Xρίστος Γεωργίου

Συμμετέχουν: Προκόπης Αγαθοκλέους (Ξέρξης), Στέφανη Χαρίτου (Ατόσσα), Μιχάλης Ασιήκας (Κορυφαίος), Γιώργος Ονησιφόρου (Aγγελιοφόρος) και ο Αντώνης Κατσαρής (φωνή Δαρείου). Χορός: Mieczyslaw Litwinski, Daniel Monski, Στέφανος Φίλος, Ηλίας Σωφρονίδης.

Πληροφορίες,
Παραστάσεις 28 και 29 Απριλίου 2017
Εξωτερικό θεατράκι Αττικόν, στην Πάφο
Είσοδος 10€, δωρεάν η είσοδος κάτω των 18 χρόνων
Στις 19:30
Διάρκεια παράστασης 90’
facebook Hero-isms Ηρω-ισμοί
www.mitos.org.cy
mitos@mitos.org.cy
+357 99 985232

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση