e-kathimerini NEWSLETTER ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ENGLISH EDITION
ADSTORE NETWORK
Τελευταία ενημέρωση: 17:03
ΤΩΡΑ:
Ειδήσεις σε 90'' φαρμακεία Είσοδος Apps Home
Πολιτισμός
Ημερομηνία: 15.03.2017 | 19:33

Τελικά ήταν πρόκληση τα εσώρουχα στα αγάλματα;

Αντιδράσεις από κραυγές σκέπασαν το όποιο παιδαγωγικό όφελος
Του Απόστολου Κουρουπάκη
Τα αγάλματα με την εικαστική παρέμβαση που έγιναν πέτρα του σκανδάλου.

Αφορμή ψάχνουμε για να χωριστούμε σε ελληνοπρεπείς και ελληνοφρενείς και στο τέλος δεν καταλήγουμε πουθενά, για μερικές ημέρες εκτονωνόμαστε, κατηγορούμε οι μεν τους δε και αποτέλεσμα μηδέν στο πηλίκο. Ο λόγος για την εικαστική δράση στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, που το έχουμε κάτι σαν ιερή αγελάδα. Προσωπικά θεωρώ το όλο εγχείρημα χωρίς εικαστική αξία και δεν ερεθίζει καθόλου και μάλλον ταράζει τους αισθητικούς μου κύκλους. Ωστόσο, το ότι η τοποθέτηση εσωρούχων σε δύο αγάλματα έγινε στο πλαίσιο του 6ου Παγκύπριου Διαγωνισμού Εικαστικών Τεχνών «Συνδέοντας Ηπείρους, γεφυρώνοντας πολιτισμούς» με τίτλο «Από το Ιδεώδες στο Αγοραίο» από μόνο του με ικανοποιεί, διότι ξεφεύγουμε από τα τετριμμένα και αναζητούμε τις προκλήσεις στο σχολικό περιβάλλον, δείχνοντας και κάποιους άλλους δρόμους σκέψης στους μαθητές. Ως εδώ καλά. Φυσικά, δεν ξέρω κατά πόσο μαθητές αντιλήφθηκαν επαρκώς τα δύο σκέλη του τίτλου, δηλαδή το ιδεώδες και το αγοραίο, και δεν ξέρω πώς ενεπλάκησαν στο project.

Εγώ πάω λίγο παραπέρα, γιατί να αντιδιαστείλουμε το ιδεώδες με το αγοραίο; Πώς συνδέονται οι δύο έννοιες, μπορεί για κάποιον το αγοραίο να είναι το ιδεώδες, μπορεί το ιδανικό για κάποιον να είναι η αγοραία ομιλία σε κάθε περίσταση, και για κάποιον άλλο αγοραία συμπεριφορά να είναι η ατημέλητη εμφάνιση σε ένα επίσημο γεύμα. Πώς ορίζεται το αγοραίο και πώς το ιδεώδες; Είναι χυδαίο ή λαϊκό το αγοραίο; Το ιδεώδες είναι το επιθυμητό ή το καλουπωμένο; Αυτά οι μαθητές τα αντιμετώπισαν; Ας είναι όμως…

Στο προκείμενο, όμως, η εικαστική παρέμβαση αποσκοπούσε αναφέρει η ανακοίνωση του Παγκυπρίου, «αποκλειστικά και μόνο στην καταγραφή των όποιων θετικών ή αρνητικών αντιδράσεων του θεατή σε κάθε περίπτωση αλλοίωσης της όλης εικόνας του αγάλματος ή της προτομής». Ήταν βέβαιο και δεν χρειάζεται και μεγάλη φαντασία για να το εξαγάγει κάποιος ότι οι αντιδράσεις θα ήταν αυτές που είχαμε, κραυγές περί βεβήλωσης, φωνές περί ασέβειας, πράξη που κηλιδώνει τον πολιτισμό του αρχαιότερου σχολείου της Κύπρου και τα όμοια, και από την άλλη εκείνους που ενστερνίζονται και αναλύουν οτιδήποτε το νεωτεριστικό, το μοντέρνο, το λιγότερο «εθνικό», το προκλητικό.

Προσωπικά, αυτό που άφησε σ’ εμένα αυτή η ενέργεια είναι το άκρως αντιαισθητικό αποτέλεσμα, που έμοιαζε με πρόχειρη καρικατούρα αυτού που είχε κάνει ο Οίκος Gucci στα γλυπτά του Παρθενώνα σε κάποια εκστρατεία του. Προσωπικά δεν κατάφερα να δω κάτι περισσότερο, πέραν από ατάκτως ερριμμένα εσώρουχα πάνω σε αγάλματα. Σε εμένα δεν φάνηκε αυτό που επεδίωκε η παρέμβαση αν δηλαδή «τα έργα Τέχνης, Γλυπτικής ιδιαίτερα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως τρόπος και μέσο προβολής ακόμη και διαφήμισης αγοραίων αντικειμένων» και γιατί να μην μπορούν, μια χαρά μπορούν. Αλλά γιατί τα γυναικεία εσώρουχα είναι αγοραία, επειδή είναι αντικείμενα κοινής χρήσης ή επειδή είναι χυδαία; Γιατί επέλεξαν μόνο γυναικεία εσώρουχα και όχι και αντρικά; Αντιλαμβάνεται, λοιπόν, κανείς ότι τα ερωτήματα που μπορούν να προκύψουν είναι πολλά.

Στη δική μου αντίληψη όμως το ερώτημα είναι ένα: Οι μαθητές που μπήκαν στη διαδικασία να παρέμβουν εικαστικά, αλλά και όσοι το είδαν, χώνεψαν το τι εστί τέχνη; Προβληματίστηκαν αν έχει ή όχι όρια η καλλιτεχνική έκφραση; Αυτά είναι τα ερωτήματα που πρέπει να σκεφτούμε αν απαντήθηκαν ή όχι, αν η εικαστική παρέμβαση αυτή είχε απτό, παιδαγωγικό αποτέλεσμα και όχι αν προσβλήθηκε ο πολιτισμός μας.

Ξεχάσαμε το έργο της Τουρκοκύπριας ζωγράφου που βεβήλωνε τάχα μου τον Μακάριο με τις Αφροδίτες γύρω του, τώρα νιώθουμε ότι βεβηλώνεται η ίδια η Αφροδίτη, και άλλοι φοράμε φουστανέλα και άλλοι ρεντιγκότα που γίναμε Ευρώπη στας απόψεις μας και πάλι αλληθωρίζουμε και ούτε δυτικά πορευόμαστε ούτε ανατολικά.

Τέλος, διαφωνώ κάθετα με τη θέση του Παγκύπριου Γυμνασίου ότι «φάνηκε μέσα από τις αντιδράσεις πως ότι (sic) είναι ιερό στη συνείδησή μας διαχρονικά εκεί παρέμεινε και εκεί παραμένει ως εθνική κληρονομιά και υποθήκη», όχι αγαπητοί μου, δεν ήταν σκοπός να φανεί τι παραμένει «εθνική κληρονομιά και υποθήκη» και τι όχι, θα έπρεπε να ήταν στόχος ο προβληματισμός των μαθητών για το αν υπάρχει όριο στην Τέχνη και αν υπάρχει αντικειμενικό αισθητικό αποτέλεσμα. Πιστεύω ότι οι κραυγές μας από μία τέτοια πράξη έπνιξαν το όποιο αρχικό σκεπτικό. Κατάφεραν, ωστόσο, να προκαλέσουν συζητήσεις, ελπίζω να τις συνεχίσουν και μέσα στην τάξη και το αποτέλεσμα να είναι η ανανέωση και ο εμπλουτισμός της σκέψης των μαθητών.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Παγκύπριο | αγάλματα | εικαστική παρέμβαση | αντιδράσεις

Πολιτισμός: ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

NEWS ROOM
Στα €941 εκ. το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Κύπρου το 2016 | 17:03
Την παραίτηση Ντάισελμπλουμ ζητά η Ελένη Θεοχάρους | 16:51
Με Μαυρογιάννη και Ναμί συναντάται αύριο ο Έιντε  | 16:37
Meze by Elliniko/Μεζεδοπωλείο | 16:31
Το Υπ.Εργασίας απορρίπτει επικρίσεις ΕΚΥΣΥ για το πασχαλινό επίδομα | 16:27
ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ
Viewed
Περιβάλλον
Ένας παγκόσμιος άτλαντας για τα σύννεφα | 30/03/2017
Ευθύνονται οι αρχαίες κατσίκες για την ερήμωση της Σαχάρας; | 29/03/2017
Ανακαλύφθηκε «ιουράσια λεωφόρος» στην Αυστραλία | 28/03/2017
Το τούνελ που διχάζει πριν καν ξεκινήσει | 26/03/2017
Μήπως οι δεινόσαυροι πρωτοεμφανίστηκαν στη Βρετανία; | 25/03/2017
Γαστρονόμος
Μοσχάρι σιτσουάν | 30/03/2017
Αυγά μάτια σε σάλτσα μπολονέζ | 29/03/2017
Λαδένια, η ελληνική | 28/03/2017
Χειροποίητα μακαρόνια με υπογραφή | 28/03/2017
Τσίζκεϊκ καραμέλα με γιαούρτι | 27/03/2017
Άλλα άρθρα του ιδίου συγγραφέα
Του Απόστολου Κουρουπάκη
Πλήθος δουκάτα και γρισία  | 28/03/2017
Τα αβγά των Βερσαλλιών  | 27/03/2017
Ένας γόνιμος διαθεματικός διάλογος  | 27/03/2017
Το φαινόμενο που λέγεται «Champions League» | 27/03/2017
Η οικουμενική «Σκακιστική Νουβέλα» | 20/03/2017
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Κύπρος
Πολιτική
Αθλητισμός
Οικονομική
Ελλάδα
Κόσμος
GoodLife
Πολιτισμός
Περιβάλλον
Υγεία
Media
Αγγελίες
Geek
Προσφορές
ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απόψεις
Αφιερώματα
ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Αναζήτηση
e-kathimerini
Έντυπη Έκδοση
mobile
iPnone
Tablet
Kathimerini on facebook
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Επικοινωνία
Διαφήμιση
Ταυτότητα
SPPMEDIA NETWORK
Ελληνική Έκδοση
24news.com.cy
4troxoi.24man.com.cy
24sports.com.cy
madtv.com.cy
livingetc.com.cy
mydeejay.com.cy
SPPMEDIA ACCOUNT
Login
Register
©2011 Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ All rigths reserved.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΚΔΟΣΗ ΚΥΠΡΟΥ ΛΤΔ
ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΛΤΔ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΕ
Design & Development by BDigital
Powered by Webstudio