e-kathimerini NEWSLETTER ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ENGLISH EDITION
ADSTORE NETWORK
Τελευταία ενημέρωση: 23:48
ΤΩΡΑ:
#PoliticsBlog #the_experts Είσοδος Εγγραφή Apps Home
Απόψεις | Αρθρογραφία
Ημερομηνία: 22.10.2010 | 04:52
Τηλεοπτικά φαινόμενα και «φαινόμενα»
Του Μιχάλη Χριστοδούλου

Σε όλα αυτά τα χρόνια της τηλεόρασης, έχουμε παρακολουθήσει πλήθος τηλεοπτικών σειρών και παραγωγών, οι οποίες είτε ήταν βασισμένες σε μυθιστορήματα, σε πραγματικά και ιστορικά γεγονότα είτε υπόκειντο στη σφαίρα της φαντασίας του εκάστοτε σεναριογράφου. Πολλές από αυτές μάλιστα, πριν ακόμα την προβολή τους στην μικρή οθόνη, φάνταζαν πολλά υποσχόμενες, με δυνατά ονόματα στο καστ και το σκηνοθετικό τους πηδάλιο και αυτόματα βαφτίζονταν υπερπαραγωγές με… φαινομενικά επικές διαστάσεις. Παράλληλα, η θεματική τους, το ιστορικό πλαίσιο γύρο από το οποίο περιστρεφόταν η βασική ιστορία της σειράς, ιδιαίτερα οι βιογραφικές ή όσες εμπεριείχαν βιογραφικά στοιχεία, ανέβαζαν αυτόματα τον ορίζοντα των προσδοκιών των τηλεθεατών.

Οι παραγωγές αυτού του είδους, διαχωρίζονται συνήθως σε κατηγορίες. Πρόκειται συνηθέστερα για σειρές εποχής, βιογραφικές, βασισμένες σε γνωστά μυθιστορήματα, ιστορικά και πραγματικά γεγονότα. Υπάρχουν όμως και αυτές, που έκαναν την έκπληξη, αφού η δυναμική του σεναρίου τους, η πρωτοτυπία της πλοκής, το δέσιμο των πρωταγωνιστών και τα δεδομένα εκείνης της περιόδου μετάδοσης της συνέβαλλαν στην μεγάλη επιτυχία της. Το πιο απτό βεβαία παράδειγμα της τελευταίας κατηγορίας είναι το «Παρά πέντε» του Γιώργου Καπουτζίδη αλλά και στα κυπριακά δεδομένα η «Αίγια Fuxia».

Με αφορμή την τεράστια επιτυχία που σημειώνει αυτή την περίοδο η τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος της βρετανίδας συγγραφέως Βικτώρια Χίσλοπ «Το νησί», που μεταδίδεται από το Mega, στρεφόμαστε στο σύντομο τηλεοπτικό παρελθόν για να παρατηρήσουμε ότι σειρές ανάλογου μεγέθους, αισθητικής, υψηλών προσδοκιών που έφεραν τον προσδιορισμό «ποιοτικές», βυθίστηκαν στους πίνακες τηλεθέασης και δε γνώρισαν την επιτυχία που ίσως τους άξιζε. 

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα, είναι η μεταφορά του μυθιστορήματος της Διδούς Σωτηρίου «Ματωμένα Χώματα» με σκηνοθέτη ένα από τους κορυφαίους του είδους, Κώστα Κουτσομύτη. Η εν λόγω σειρά, αν και έφερε ένα ένδοξο παρελθόν ένεκα του εξαιρετικού μυθιστορήματος της ελληνίδας συγγραφέως εντούτοις περιορίστηκε αρκετές φορές σε μονοψήφια νούμερα. Η φιλόδοξη παραγωγή του Alpha όπως διαπιστώθηκε στην πορεία δεν κατάφερε να μεταφέρει την ατμόσφαιρα του βιβλίου και ακόμα δεν μπόρεσε να αποτυπώσει την γλαφυρότητα του λόγου της Σωτηρίου. Η δε αναπαράσταση της καταστροφής της Σμύρνης, ενός από τα συνταρακτικότερα γεγονότα του Ελληνισμού που περιέγραφε το βιβλίο δεν αποδόθηκε με τον τρόπο που ανέμενε ο τηλεθεατής. Η συγκεκριμένη σειρά ήταν ένα δίκοπο μαχαίρι, πανάκριβο για το κανάλι που στην τελική απέτυχε να κερδίσει τον τηλεθεατή και τα συνεχή της λάθη δεν της επέτρεψαν να μεταδώσει τη μαγεία του κορυφαίου μυθιστορήματος.

Στην ίδια κατηγορία ανήκε και η επιτυχημένη ομολογουμένως μεταφορά του ημιτελούς βιβλίου του Καραγάτση «Το Δέκα» και πάλι από τον Alpha. Η σειρά μετέδιδε την ατμόσφαιρα και το κλίμα της μεταπολεμικής Ελλάδας μέσα από τη ζωή των ηρώων μιας γειτονιάς της Αθήνας λίγο πριν την έλευση των πολυκατοικιών. Η σειρά όμως, ένεκα της θεματικής της, δεν είχε όλες εκείνες τις προοπτικές που απαιτούνταν για να καταστεί εμπορική επιτυχία. Ένα παλαιότερο παράδειγμα αποτυχίας σειράς τέτοιου βεληνεκούς ήταν «Ο Γιούγκερμαν» και πάλι του Καραγάτση, αυτή την φορά από τον ΑΝΤ1. Εκείνη μάλιστα την τηλεοπτική σεζόν η συγκεκριμένη παραγωγή διαφημιζόταν ως μια από τις πιο ακριβές της ελληνικής τηλεόρασης, με μεγάλα ονόματα στο καστ και στο σενάριο τη Μιρέλα Παπαοικονόμου, σημερινή σεναριογράφο της σειράς «Το νησί». Η φιλόδοξη παραγωγή του ΑΝΤ1 δεν κατάφερε να σημειώσει τα αναμενόμενα νούμερα τηλεθέασης και το κανάλι αναγκάστηκε να κόψει τη σειρά με την προϋπόθεση να τη συνεχίσει την επόμενη χρονιά, πράγμα που δεν έγινε ποτέ. Με μεγάλες προοπτικές δημιουργήθηκε πέρσι και η σειρά από την ΕΡΤ για τη ζωή του ποιητή, Κώστα Καρυωτάκη. Η σειρά αν και εξαιρετικά δοσμένη δεν κατάφερε να κερδίσει υψηλά νούμερα τηλεθέασης.

Στην κατηγορία των μεγάλων παραγωγών συγκαταλέγεται και η τεράστια παραγωγή του Mega «Το νησί». Σε μια περίοδο που οι ελληνικές σειρές ένεκα της οικονομικής κρίσης και όχι μόνο έχουν μειωθεί κατακόρυφα και έχουν αντικατασταθεί από φθηνά ριάλιτι παντός είδους, το κανάλι του Mega τόλμησε να επενδύσει σε μια παραγωγή που στοίχισε τέσσερα εκατομμύρια ευρώ. Κανένας δεν μπορούσε να γνωρίζει την αντίδραση του κοινού απέναντι σε μια τόσο μεγαλεπήβολη σειρά, υψηλών προδιαγραφών. Τελικά το κανάλι δικαιώθηκε και «Το νησί» ξεπέρασε κάθε προσδοκία καταγράφοντας ρεκόρ τηλεθέασης με νούμερα που καμιά άλλη σειρά μέχι σήμερα δεν κατάφερε να εξασφαλίσει.

«Το νησί» όμως παρουσιάζει κάποιες σημαντικές διάφορες με τις προαναφερθείσες παραγωγές οι οποίες συμβάλλουν στην αποδοχή και επιτυχία της. Πρώτιστα το θέμα του βιβλίου αλλά και της σειράς είναι από μόνο του συγκλονιστικό. Τα γεγονότα και οι σκοτεινές ιστορίες που εκτυλίχθησαν μισό αιώνα πριν στη Σπιναλόγκα ξετυλίγονται με σκηνοθετική μαεστρία μπροστά στα μάτια μας. Πέραν τούτου η δημοφιλία του βιβλίου ήταν η καλύτερη αφετηρία για ένα τέτοιο εγχείρημα και τέλος η εξαιρετική φωτογραφία και οι ερμηνείες καθηλώνουν.

Πρόκειται για μια αριστουργηματική μεταφορά, που ξεπερνά, μπορούμε να πούμε, ακόμα και το ίδιο το βιβλίο. Μια σειρά γεμάτη λυρισμό, που ξεχειλίζει από έντονα συναισθήματα και ευαισθησία που «μιλά» απευθείας στην ψυχή μας. Κάθε επεισόδιο είναι άρτια δοσμένο, με κορυφώσεις, κινηματογραφική αφαίρεση που βασίζεται στις αρχές του V.Eggeling όπου ο κύκλος δημιουργία - καταστροφή - δημιουργία εκφράζεται με τις αντίθετες κινήσεις της ανόδου/κορύφωσης και καθόδου. Οι γραμμές και τα σχήματα μετατρέπονται σε πολυπλοκότερα στην ανοδική κίνηση και ολοκληρώνονται. Τότε αρχίζει η κάθοδος, υποδομούνται οι κινήσεις και ο κύκλος συνεχίζεται. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή μας.

Με το «Νησί» τίθεται μια νέα αφετηρία στην τηλεόραση που καταρρίπτει το μύθο που ήθελε την ποιότητα να μην ανήκει στην κατηγορία του «εμπορικού» και από την άλλη το κοινό να αρέσκεται στην χαζομάρα του τηλεοπτικού συρφετού. Έτσι όπως φαίνεται, κάθε Δευτέρα στις 10.00, ο τηλεθεατής σβήνει το μάτι της κουζίνας, που τον θέλει η τηλεόραση να μαθαίνει να καραμελώνει το κρεμμύδι και να παρακολουθεί μια σειρά αξιώσεων, «Το νησί».

christodouloum@kathimerini.com.cy 

Άλλα άρθρα του ιδίου συγγραφέα
Μαριλένα Ιωαννίδου: Καθοδηγούμενη από τις μυρωδιές της Κύπρου  (22/05/2015)
Σεξουαλικές μορφές και ταυτότητες  (22/05/2015)
Αρτοποιεία Θ. Σεργίου: Η παράδοση ψήνεται κάθε μέρα  (22/05/2015)
Η ώρα του κυπριακού αμπελώνα  (21/05/2015)
Μάρκος Ζαμπάρτας: Η στροφή στο κυπριακό κρασί δεν είναι φούσκα (20/05/2015)
Οι γαστρονομικοί θησαυροί της Ανώγυρας  (24/04/2015)
Η τέχνη του παραδοσιακού παστελιού επιβιώνει  (23/04/2015)
Ολέαστρο, το σπίτι της ελιάς στην Ανώγυρα  (22/04/2015)
Κρασιά τριών γενεών από το Οινοποιείο Νικολαϊδης (21/04/2015)
«Το Ανωυρκάτικο»: Η μαστοριά στο γάλα  (20/04/2015)
Νεόφυτος Ταλιώτης: Η αλήθεια δεν είναι πάντα η λύτρωση (14/04/2015)
Πανόραμα παγκόσμιου σινεμά στην Κύπρο  (14/04/2015)
Η Τέχνη στο «Κόκκινο» (14/04/2015)
Κ. Τσιάκκας: Η κρίση συνέβαλε στην άνθηση του κυπριακού αμπελώνα (09/04/2015)
Όταν τα χαρούπια γίνονται πραλίνα  (08/04/2015)
Η νέα γενιά του θεάτρου  (07/04/2015)
Η σύγχρονη οπτική της βυζαντινής θεματογραφίας  (07/04/2015)
Η Ξυλοφάγου των θρύλων και των γεύσεων  (30/03/2015)
ΘΟΚ αγνοείται  (30/03/2015)
Ζύγι, το ψαροχώρι της Κύπρου (24/03/2015)
NEWS ROOM
ΑΠΟΕΛ: Η γνωστή γιορτή στον εξώστη! | 23:48
ΑΠΟΕΛ: «Αέρα» τεσσάρων τίτλων, μετά το 1977 | 22:49
Πρώτη φορά το 59% Ε/κ βλέπει θετικά Τ/κ ηγέτη | 22:45
Αρχή στο Ανώτατο με σωρεία διαδικαστικών ζητημάτων | 22:37
ΑΠΟΕΛ: Μόνο εύκολο δεν ήταν | 22:18
ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ
Viewed
ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ
#PoliticsBlog Η κίνηση Ακιντζί και η αναμονή Ρίκκου-Κατσουρίδη...
Ο χριστοφιας ηταν ενας γαρος αλλα προτιμω τον γαρο απο τον βορτο που ...
Κώστας | 23:44
6+1 ψευδαισθήσεις για τον εισαγγελέα
Δεν ξερουμε τι να πιστεψουμε πλεον. Ειναι ουλλοι βρωμισμενοι. Ο ενας ...
Κώστας | 23:35
6+1 ψευδαισθήσεις για τον εισαγγελέα
Δεν τρέφω καμία συμπάθεια προς τον ΒΓΕ, αλλά ομολογώ οτι τα ερωτήματα ...
Ανώνυμος | 23:02
#PoliticsBlog Η κίνηση Ακιντζί και η αναμονή Ρίκκου-Κατσουρίδη...
Φίλε Σοφοκλή, διαφωνώ. Ο χλευασμός μπορεί ενίοτε να είναι η ηθικά πρέπουσα ...
Χρίστος | 09:28
#PoliticsBlog Που θα κάτσουν για καφέ και παγωτό Νίκαρος-Ακιντζί;
Οι ατερμονες και οι επι δεκαετιες συζητησεις επιλυσεις του Κυπριακου ...
aristotelisc | 12:36
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Κύπρος
Πολιτική
Αθλητισμός
Οικονομική
Ελλάδα
Κόσμος
GoodLife
Πολιτισμός
Περιβάλλον
Υγεία
Media
Αγγελίες
Geek
Προσφορές
ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απόψεις
Αφιερώματα
ΕΡΓΑΛΕΙΑ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Αναζήτηση
e-kathimerini
Έντυπη Έκδοση
mobile
iPnone
Tablet
Kathimerini on facebook
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Επικοινωνία
Διαφήμιση
Ταυτότητα
SPPMEDIA NETWORK
Ελληνική Έκδοση
24news.com.cy
4troxoi.24man.com.cy
24sports.com.cy
madtv.com.cy
livingetc.com.cy
mydeejay.com.cy
SPPMEDIA ACCOUNT
Login
Register
©2011 Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ All rigths reserved.
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΚΔΟΣΗ ΚΥΠΡΟΥ ΛΤΔ
ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΛΤΔ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΑΕ
Design & Development by BDigital
Powered by Webstudio